PDA

View Full Version : En Fredagsquiz


flyKSU
03-08-2007, 20:01
Tenkte jeg skulle lage en liten fredagsquiz her på forumet for de som har lyst til å teste sine kunskaper om flytyper o.l. Svarene har jeg funnet i en bok jeg kjøpte i dag om fly ^_^

1. Hvilke to europeiske flyselskaper var de første som anskaffet seg Airbus A310 fly?
2. Når var jomfruturen for Airbus A319?
3. Hva står ATR for (flytypen)?
4. Hvilket fly var det første kommersielle jetflyet som hadde stor suksess?
5. Når forlot det siste Boeing 707 flyet TWAs flåte?
6. Hvem var den første europeiske kunden av Boeing 737-200 flyet?
7. Hva er hovedforskjellen på en Boeing 747-100 og en Boeing 747SP?
8. En av Douglas DC-9 utgavene var spesielt designet for SAS og korte rullebaner. kun 10 eksemplarer av dette flyet ble bygget. Hvilken utgave var det?
9. Hvilket år forlot det siste Douglas DC-10 flyet SAS sin flåte?

Håper quizen falt i smak :)

dc-8-63
03-08-2007, 21:23
6. Er litt usikker paa -200 vet at Lufthansa var foerst ute med 737, men det var -100 muligens var de ogsaa foerst med -200
7. SP var kortere, hadde hoeyere haleror...og kunne fly lengre distanser (floey selv SP med Pan Am Nonstop New York Tokyo) ...SP floey ogsaa hoeyere...ofte opp i mot 50.000ft.
8.DC-9.21

LN-KGL
03-08-2007, 22:23
1. Swissair og Lufthansa
2. 25. august 1995
3. ATR = Avions de Transport Régional (på fransk)
4. DeHavilland DH106 Comet
5. Siste 707-331B MSN 20064 N8735 forlot flåten 19. juni 1984
6. Britannia Airways (737-204 MSN 19709 LN 38 G-AVRL første flytur 28. juni 1968)
7. se dc-8-63's
8. se dc-8-63's
9. Leif Viking (LN-RKC MSN 47814) var den siste som gikk ut av flåten og det var 22. november 1991. Flyet var leaset ut til World Airways fra mai til slutten av oktober i 1991, og det var vel det som gjorde at de varte så lenge før den gikk til Minerve og ble registrert F-GLMX.

brendas
03-08-2007, 23:00
Originally posted by LN-KGL
4. DeHavilland DH106 Comet

Med tanke på hvordan det gikk med Comet ville jeg nå heller sagt 707 :huh:

Øvrige spørsmål er jo besvart ganske bra, så fyller ut litt her:
Originally posted by fly1980
7. Hva er hovedforskjellen på en Boeing 747-100 og en Boeing 747SP?

Største synlige forskjell er jo at den er kortere, så har maskinen en høyere vertical stabilizer, noe lengre horizontal stabilizers, double-hinged rudder, endret wing-body fairing i forkant av vingen, single-slotted flaps i steden for tripple-slotted, endret overgang mellom halepartiet og flykroppen. Det jeg kan komme på i farta.

flyKSU
04-08-2007, 01:03
Kommer med fasiten jeg :)

1. Swissair og Lufthansa var de to første Europeiske kundene av Airbus A310

2. Jomfruturen til A319 var den 25. august 1995

3. Avions de Transport Régional på Fransk, og Aerei da Trasporto Regionale på Italiensk

4. Denne har vel egntlig ikke noen helt bestemt fasit, men av mange regnes Sud Aviation Caravelle som det første kommersielle jetflyet som hadde suksess. Comet 1 hadde jo litt problemer i starten, bl.a. at skriget på flyet var for svakt til å takle den høye farten jetmotorene førte med seg. Dermed fikk flytypen et dårlig rykte på seg, og Comet 2, 3 og 4 solgte ikke så veldig bra.

5. Siste Boeing 707 til TWA ble forlot flåten i 1982

6. I følge min bok var faktisk våre egne Braathens SAFE den første Europeiske operatøren som kjøpte Boeing 737-200 fly. Det kan godt hende at LN-KGL har rett, ettersom det ikke står så detaljert i min bok. Her står det bare at Braathens var først, og at Lufthansa og BA kjøpte massevis av flytypen rett etterpå. Også er det et bilde av LN-SUG ^_^

7. Brendas hadde vel endel mer info å komme med her enn hva jeg har :) Den er kortere og hadde lengre rekkevidde er det jeg kunne komme på.

8. Douglas DC-9-20/21 serien var spesialdesignet for SAS og korte rullebaner.

9. Siste DC-10 forlot SAS i 1991

Håper dere likte quizen :)

LN-KGL
04-08-2007, 01:27
Originally posted by fly1980

6. I følge min bok var faktisk våre egne Braathens SAFE den første Europeiske operatøren som kjøpte Boeing 737-200 fly. Det kan godt hende at LN-KGL har rett, ettersom det ikke står så detaljert i min bok. Her står det bare at Braathens var først, og at Lufthansa og BA kjøpte massevis av flytypen rett etterpå. Også er det et bilde av LN-SUG ^_^



Første leverte -205 til Braathens var LN-SUS og ble levert siste dag i desember 1968 - Britannia Airways hadde på den tid to 737-204. Spørsmålet er om boken din sier at Braathens var første ruteselskap til å benytte 737-200 i Europa, Britannia Airways var på den tiden et charterselskap.

Britannia har også en annen "første" - de var første selskap til å fly 767en i Europa.