PDA

View Full Version : Torp øker


imm
02-08-2007, 18:55
Fra Boarding (http://www.boarding.no/art.asp?id=27624)

ENTO
02-08-2007, 21:32
Da jeg selv bor under "left base 36" til Torp skulle det vært artig og vite om flybevegelsene øker tilsvarende ? Er det noen som har statistikk for eventuell økning i flybevegelser også !!??

EB
02-08-2007, 21:45
Grattis til gjengen på Torp!!!

Blubird
02-08-2007, 21:49
Hvor mange pax tåler Torp i nåværende konfig før voksesmertene melder seg?

imm
02-08-2007, 21:59
Kapasiteten ved innsjekk er til tider en flaskehals, men det bygges for tiden om til vesentlig bedre kapasitet. En stor del av innsjekk gjøres nå på innsjekksautomater som på sikt vil effektivisere det hele der.
Kapasiteten på avgangshall (utenfor schengen) er også sprengt. Det er ikke plass til mer enn ca 200 mennesker der, og det er til tider 3 avganger samtidig (B737-800) og da er det "sild i tønne".
Men alt i alt er Torp fremdeles en særdeles enkel og velfungerende flyplass.
Tipper man passerer 1,4 millioner passasjerer i år.

EB
02-08-2007, 22:00
Planer om større terminal?

KennethGS
03-08-2007, 02:03
Originally posted by Blubird

Hvor mange pax tåler Torp i nåværende konfig før voksesmertene melder seg?

Voksesmertene er der på flere områder allerede... Verst (fra mitt ståsted) er ankomstbåndet på utland, hvis kapasitet er forlengst sprengt. Man fyller opp båndet med bagasje fra én B738, mens man står der med bagasje fra to andre B738'er og venter...

En god nummer to (igjen fra mitt ståsted) er bagasjehallen/rotunden, som også når bristepunktet i peak-periodene. Her holder man heldigvis på å utvide skikkelig, og fra og med oktober så er man igang med et helt nytt bagasjeanlegg med båser og automatisk sortering.
I samme tidsrom blir det også forandringer/flytting innsjekk og ny ankomst for innland.

Det skjer mao. mye frem til oktober... Tredje rotunden og fjerde oppholdsrommet siden jeg begynte der i 1999 faktisk... Plassen har jaggu vokst siden da... :p

Originally posted by EB

Planer om større terminal?

På sikt er vel planen å utvide terminalen videre vestover, men når det er tenkt skje aner jeg ikke.

Noe som kan bli et problem på sikt, er nok plasser å parkere flyene.
Tipper at man etterhver må flytte Statoil, med tilhørende tankanlegg, bort fra dagens plassering for å gi plass til fjernparkering av fly.
Alternativet må vel være å utvide oppstillingsplassen videre vestover, men da må man flytte innfartsveien igjen...
Det er seks C-stands på utland idag, og det er ikke unormalt at det er fullt...

EB
03-08-2007, 06:31
Blir spennende å se... Blir det kaos kan vel mange oppfatte flyplassen som lite effektiv og det ønsker neppe eiere/ledere seg...

JetBlue
03-08-2007, 08:27
Originally posted by EB

Blir spennende å se... Blir det kaos kan vel mange oppfatte flyplassen som lite effektiv og det ønsker neppe eiere/ledere seg...

Ja, det er nok største faren for Torp. Opplevde Bergamo i totalt morgenkaos for et par år siden, den blir også markedsført som effektiv. Vet ikke helt jeg...

Men, jeg gratulerer Torp med fine trafikktall!

Trety
03-08-2007, 15:44
Jeg kan skjønne at bagasjebåndet på utland blir kjapt fullt når Ryanair kommer, men jeg har kun ankommet der med WF og KL (Dash og F70) og da var det alldeles fullkomment. Torp er i mine øyne en klar favoritt å reise fra - så lenge flyene går dit jeg trenger dem. :)