PDA

View Full Version : Noen Bilder

Airbus 330
01-08-2007, 15:43
Var en liten tur på Kvernberget for å spotte litt i ferien, var jo på Frei så det var ikke lange turen akkurat. Valgte meg Tirsdag da Spanair skulle komme.
Fant meg ett ok sted å stå på, etter tips fra fly1980 og andre lokale spottere.
Dessverre så var det ingen andre spottere der da jeg var der den dagen, var synd for jeg hadde håpet å treffe noen når jeg var der.
Den plassen ved rullebanen er helt perfekt, men dere mangler en liten terrasse sånn at dere kan komme mere over gjerdet. Jeg slet litt med akkurat det, så her har dere en liten jobb å gjøre. :lol:
Men hadde sola kommet frem, så hadde jeg hatt problemer med motsol. Men der har vel dere lokale ett annet sted å stå sikker på andre siden.
Her hadde dere en mulighet å fortelle meg hva dere ville vi i NFSS ( Norsk Flyentusiast Forening )kunne hjelpe dere med ang Kvernberget da jeg sitter i styret der. Men vi kan jo ta det ved en senere anledning også evnt.
Men nok snakk, over til bildene jeg tok som var endel Helikopter jeg fikk. Dette var en ny og hyggelig opplevelse for meg. Mange fine effekter man får av de.:smile2

Airbus 330.

Airbus 330
01-08-2007, 15:45
Første del...

Airbus 330
01-08-2007, 15:47
Del 2, som er av Spanair sin A321. En A321 er vel noe av det største Kvernberget kan ta?

flyKSU
01-08-2007, 16:56
Kjempeflotte bilder av kjente og kjære motiv, Airbus 330 :)
Ser du fant fram til tarmac-spotterplassen også? Jeg hadde tenkt meg oppover for å få med meg A321´en, men så oppdaget jeg ikke at det var den som kom før fem minutter før den skuller hjem igjen :cry:

Ser at Norsk Helikopter også var innom. Likte spesielt de bildene av helikopterne. Stilig effekt på rotorene.

A321 er vel noe av det største vi kan ta ned her oppe, ja. Men vi har hatt besøk av en 757-200 fra Transavia også. Men det blir bedre når rullebanen forlenges til 2000 meter (starter til høsten) :)

Airbus 330
01-08-2007, 18:03
Originally posted by fly1980

Se der ja, Airbus 330. Kjempeflotte bilder av kjente og kjære motiv :)
Ser du fant fram til tarmac-spotterplassen også? Jeg hadde tenkt meg oppover for å få med meg A321´en, men så oppdaget jeg ikke at det var den som kom før fem minutter før den skuller hjem igjen :cry:

Ser at Norsk Helikopter også var innom. Likte spesielt de bildene av helikopterne. Stilig effekt på rotorene.

A321 er vel noe av det største vi kan ta ned her oppe, ja. Men vi har hatt besøk av en 757-200 fra Transavia også. Men det blir bedre når rullebanen forlenges til 2000 meter (starter til høsten) :)

Jada, fant frem til tarmac plassen. Fant ett fint lite hull til linsa der, hvem har gjort det da tro? :wink
Hvor lang er stripa idag, og i hvilken ende skal forlenges?
Hadde håpet på at du var der, men kan jo ikke få med seg alt heller da.
Er det ikke slik at Spanair kommer med en A320 til vanlig?

Airbus 330.

flyKSU
01-08-2007, 18:12
Nei, jeg rakk desverre ikke oppover på KB :( Glemte klokka helt.
I dag er stripa på 1790 meter, og er da i minste laget for A321 og 757. Utbyggingen begynner til høsten, og rullebanen skal utvides i den retningen som peker bort fra sjøen (noe som krever 3 millioner kubikkmeter med masse for å fylle opp). Det er A320 de kommer til vanlig med ja, men de har vært her tre eller fire ganger i år med A321. Og jeg har gått glipp av det alle gangene :cry:

Hullet i gjerdet... Tja, si det. Det er nok ikke meg, nei. Sikkert Avinor som har gjort det for å gjøre det bedre for oss spottere ^_^

Rossiyskie Avialinii
01-08-2007, 18:50
Veldig flotte bilder, som vanlig fra deg Airbus 330.

Kjempeflott innsats.

Håper du hadde en flott tur til Kvernberget.

Alex.

LN-SSL
01-08-2007, 21:06
Hullet i gjerdet... Tja, si det. Det er nok ikke meg, nei. Sikkert Avinor som har gjort det for å gjøre det bedre for oss spottere

Vet det jeg ja..., men sier det ikke....:colgate: :colgate:

Kjempeflotte bilder du...!!!!

Når det gjelder et evt. møte med andre spottere, skulle du ha flagget litt bedre tidspunktet du selv skulle dit da....
Du vet, det er jo ikke så mye som foregår på KB at man (iallefall ikke jeg) finner det naturlig å campere der inne i flerfoldige timer i strekk en dag..;)

Når det gjelder en liten terrasse for å komme over gjerdet, så har vi jo en liten voll der vi også da. En voll light... Du fant vel den?
(Det MÅ du ha gjort, iallefall om du gikk langs veien)

En ting vi ønsker oss på KB, er at noen tar med motorsag og flatkapper alle de nye trærne som bare popper opp og blir værre og værre for hvert år.
Samt at det kunne ha vært ofret noen slanter på å lage en mer hensiktsmessig veiskulder langs veien på toppen der, istedet for den idiotiske asfaltkanten som er der i dag og slår opp i chassiet på bilene...

Ja, ja..., det jeg EGENTLIG ville, var å skryte av bildene, og så håper jeg du var fornøyd med ditt opphold på den flotte øya Frei og ditt besøk generellt her i regionen...:)

Airbus 330
01-08-2007, 22:35
Originally posted by LN-SSL

Hullet i gjerdet... Tja, si det. Det er nok ikke meg, nei. Sikkert Avinor som har gjort det for å gjøre det bedre for oss spottere

Vet det jeg ja..., men sier det ikke....:colgate: :colgate:

Kjempeflotte bilder du...!!!!

Når det gjelder et evt. møte med andre spottere, skulle du ha flagget litt bedre tidspunktet du selv skulle dit da....
Du vet, det er jo ikke så mye som foregår på KB at man (iallefall ikke jeg) finner det naturlig å campere der inne i flerfoldige timer i strekk en dag..;)

Når det gjelder en liten terrasse for å komme over gjerdet, så har vi jo en liten voll der vi også da. En voll light... Du fant vel den?
(Det MÅ du ha gjort, iallefall om du gikk langs veien)

En ting vi ønsker oss på KB, er at noen tar med motorsag og flatkapper alle de nye trærne som bare popper opp og blir værre og værre for hvert år.
Samt at det kunne ha vært ofret noen slanter på å lage en mer hensiktsmessig veiskulder langs veien på toppen der, istedet for den idiotiske asfaltkanten som er der i dag og slår opp i chassiet på bilene...

Ja, ja..., det jeg EGENTLIG ville, var å skryte av bildene, og så håper jeg du var fornøyd med ditt opphold på den flotte øya Frei og ditt besøk generellt her i regionen...:)

Takk for hyggelige tilbakemeldinger. :smile2

Trodde jeg nevnte det i en tråd som fly1980 hadde jeg at jeg skulle komme dit den dagen. Men var sikkert ikke klar nok i talen... :lol:
Vollen fant jeg ja, og som du ser på noen av bildene så kunne det vært fint med en liten terrasse slik at man kommer over gjerdet for å ta bilder. Det hadde gjort underverker tror jeg. Eneste minuset der, er vel at det blir motsol tidlig på dagen der? ( Vet ikke når sola går bort fra den siden )
Trærne ja, ett problem vi også har på OSL. Enkleste er vel å "ta" dem ned når de er så små at det ikke merkes?? :wink
Ellers var turen til Frei og Kristiansund veldig bra, masse fisk ble det også.
En liten tur til Molde og Ålesund ble det også, men dog ikke noe spotting, da hadde vel fruen fått meg lakt inn tror jeg. ^_^

Airbus 330.

SE-DYD
02-08-2007, 01:04
Fin lyssetting på bildene dine Airbus 330! Første Helikopterbildet var helt topp- fint skinn i lakken! Artig med City Staren med annet livery en det en ser på OSL (i allfall når jeg har vært der)! Spanairen kan du jo gjerne laste opp på aircraftinfobase.net

LN-SSL
02-08-2007, 01:40
Eneste minuset der, er vel at det blir motsol tidlig på dagen der? ( Vet ikke når sola går bort fra den siden )

Det er desverre nesten "alltid" motlys/motsol på KB.
Alle steder en spotter har tilgang ligger på nordsiden, solen på sydsiden......, og mere er det vel ikke å si om den saken.
Kl. 12 på dagen, står sola ca. 90° på rullebanen.

Vi har arrangert to flyshow på KB. Et i 1985 og et i 1992, og all aktivitet i lufta foregikk nesten rett i solskiva i forhold til publikum, så det er jo ikke den mest ideelle plassen.

Men, når vi nå har snakket nok om sola på KB, må jeg jo si at det dukker jo stadig vekk opp delikate bilder herfra da. Det har det jo gjort i noen år nå.

Sager
02-08-2007, 03:35
Får vel slenge meg på jeg også :)

Morsomt å se at andre tar fram kameraet når de er i området.
Og du har fått dokumentert omtrendt det som beveger seg her oppe.

Vi får vel håpe på et større flyshow i 2010?
Åpning av ny rullebane og 40 års jubileum, det kan bli snadder :)

flyKSU
02-08-2007, 08:48
Ja, bildene var kjempeflotte :)

Motsol kan være et problen på KB, spesielt tidlig på ettermidagen. Det skal gå an å komme seg på den andre siden av rullebanen for å få solen i ryggen, men jeg er ikke sikker på hvordan man kommer seg dit. Når jeg er der bruker jeg som oftest å spotte langs rullebanen, gamleveien og ovenfor SAS Cargo bygget.

Håper du hadde en fin tur her på Nordmøre, da :)

ENGM RAMP
02-08-2007, 11:39
Det er ER City Star sin livery det :cool:

flyKSU
02-08-2007, 11:49
Originally posted by Sager
Og du har fått dokumentert omtrendt det som beveger seg her oppe.

Vi har jo fokkerene også, da ^_^

Airbus 330
02-08-2007, 12:48
Hadde en fin tur til Kvernberget, men savnet noen Fokkere ja :lol:
Takk for alle tilbakemeldinger på mine bilder.:smile2

Airbus 330.

ENKB
04-08-2007, 16:26
Men hadde sola kommet frem, så hadde jeg hatt problemer med motsol

Helt uproblematisk i sommer iallefall :(

Var på hytta den uken ellers så hadde nok risikert å støte på meg der oppe ;)

SE-DYD
05-08-2007, 01:08
Originally posted by ENGM RAMP

Det er ER City Star sin livery det :cool:

Mulig det!? Hvem sin livery er dette da?:cool:
(Bildet er tatt 15/7-07)

ENKB
05-08-2007, 11:15
CSC er vel et resultat av at en ikke fant det så veldig nødvendig å lakkere om til de dystre fargene som CSA og CSB har..

http://www.airliners.net/open.file/0958732/M

Her er maskinen hos sin forrige eier.

SK917
05-08-2007, 11:28
Flotte bilder Jan-Kåre her har du jobba godt!

Morro å se bilder også fra den kanten og for deg å få dem på brikka!

Sager
05-08-2007, 16:07
Utdrag av TF registeret. (Det Islandske flyregister)
Dette skulle vel forklare alt sammen :)

LN-SSL
07-08-2007, 00:04
Sager sier:

"Vi får vel håpe på et større flyshow i 2010?
Åpning av ny rullebane og 40 års jubileum, det kan bli snadder"

Helt enig, og vi må ikke glemme at Møre Flyklubb også er 40 år i 2010....., hvis jeg ikke tar mye feil. (Kan hende navnet var Kristiansund Flyklubb akkurat i starten, men de som drev karret til seg skoletillatelse for hele fylket, og skiftet naturlig navn til Møre..).

Okke som, jeg lurer bare på hvem som skal stå for arrangementet?

De to tidligere gangene har klubben vært tungt inne, vi hadde nesten 30 medlemmer og en masse familie og kjentfolk å flyte på, samt et godt samarbeid med LV, HS og idrettslag.
Nå derimot er vi 9 aktive, og vi oppfyller vel knapt kravene i NLF/NAK's gamle "Stevnehåndbok" tenker jeg..., hvis den er gyldig enda...