PDA

View Full Version : Blir SAS 100% svensk?


EB
14-11-2004, 13:57
Noen som i allefall vil satse... Fra boarding.no:

Regjeringen i Sverige:
Vil kjøpe danske og norske SAS-aksjer
Den svenske regjeringen står klar til å kjøp , dersom Danmark og Norge ønsker å kvitte seg med sine SAS - aksjer. Det bekrefter Sveriges næringsminister Thomas Östros

Den svenske staten er fremdeles interessert i å overta alle de statlige danske og norske aksjene i SAS.

Gøran Persson og hans regjering har tidligere luftet muligheten for å kjøpe nabolandenes aksjer i det skandinaviske flykonsernet.

Nå er næringsminister Thomas Östros enda mere konkret og sier at tilbudet kun går én vei: Den svenske regjeringen er ikke interessert i å skille seg av med sin aksjepost i det skandinaviske flyselskapet, skriver danske Standby.

PP
14-11-2004, 18:29
Men nu er det jo sådan at den danske stat (og formentlig heller ikke den norske) har intention om at sælge til svenskerne - jeg tror ikke der er mange hernede der ser nogen interesse i at svenskerne alene har fuld kontrol over SAS.

Nej i stedet synes jeg den svenske stat ligesom den danske og norske bør overveje muligheden for at sælge ud i aktieandelen i selskabet - men med det sørgelige styre som Sverige har pt. er der nok ingen chance for dette...

DY
14-11-2004, 21:10
Synes ikke SAS bør være eid av hverken den danske, svenske eller norske stat....om en likevel vil ha statlig eierskap er det nok smart at alle 3 landene er eiere. Svenskene får drømme videre:)

CK
15-11-2004, 08:03
nei, nei, nei - de tre eierstatene bør jo SELGE alle sine aksjer, slik at SAS blir et 100% privateid selskap. Det er en anakronisme med et halvstatlig flyselskap i 2004. SELG! Så må gjerne svenske investorer kjøpe alt, men for alle del ikke heleid av den svenske stat (eller den norske eller danske eller serbiske for den saks skyld)

EB
15-11-2004, 08:11
Hvorfor ikke bli 100% tyskeid?

DY
15-11-2004, 12:24
Originally posted by CK


nei, nei, nei - de tre eierstatene bør jo SELGE alle sine aksjer, slik at SAS blir et 100% privateid selskap. Det er en anakronisme med et halvstatlig flyselskap i 2004. SELG! Så må gjerne svenske investorer kjøpe alt, men for alle del ikke heleid av den svenske stat (eller den norske eller danske eller serbiske for den saks skyld)

Akkurat slik jeg pgså mener!


100% tysk tror jeg nok det blir en gang i fremtiden.

CK
15-11-2004, 12:32
Originally posted by EB


Hvorfor ikke bli 100% tyskeid?

Heller Lufthansa som eier enn de tre skandinaviske regjeringene!

Isbamse
15-11-2004, 14:36
Originally posted by CK

Heller Lufthansa som eier enn de tre skandinaviske regjeringene!

Gjør de så mye galt, da? Prinsippielt er jeg enig i at staten ikke både bør regulere luftfarten og eie den, men har det statlige eierskapet skadet SAS de siste årene?

TigerBlack
15-11-2004, 14:45
vel i værste fall kan det gå troll i ord.. som den elgamle "oversettelsen" av SAS

"Svensk Alt Sammen"

CK
15-11-2004, 15:48
Originally posted by Isbamse


Originally posted by CK

Heller Lufthansa som eier enn de tre skandinaviske regjeringene!

Gjør de så mye galt, da? Prinsippielt er jeg enig i at staten ikke både bør regulere luftfarten og eie den, men har det statlige eierskapet skadet SAS de siste årene?

De har vel ikke akkuratt vært noen lysende eiere heller. Men, det viktigste er vel prinsippet om at staten ikke bør eie kommersielle virksomheter. I det hele tatt synes jeg det er merkelig at vi har en konservativ regjering som ser ut til å tvilholde på statlig eierskap - selg Telenor, Statoil, SAS, Norsk Hydro, DnB og gjerne NSB og Posten også. Hvorfor driver f.eks. NSB, som får statlige milliardoverføringer, et kommersielt busselskap som konkurrerer med private busselskaper?? Statens oppgave er å sørge for sikkerheten til borgerne.

Isbamse
15-11-2004, 16:09
Originally posted by CK
Hvorfor driver f.eks. NSB, som får statlige milliardoverføringer, et kommersielt busselskap som konkurrerer med private busselskaper?? Statens oppgave er å sørge for sikkerheten til borgerne.

Tilogmed jeg, som gammel togfrik, er enig med deg her. NSB bør bli et transportselskap som alle andre, som Staten evt kan kjøpe tjenester fra ved anbud.

morr
15-11-2004, 16:56
Originally posted by CK


Originally posted by Isbamse


Originally posted by CK

Heller Lufthansa som eier enn de tre skandinaviske regjeringene!

Gjør de så mye galt, da? Prinsippielt er jeg enig i at staten ikke både bør regulere luftfarten og eie den, men har det statlige eierskapet skadet SAS de siste årene?

De har vel ikke akkuratt vært noen lysende eiere heller. Men, det viktigste er vel prinsippet om at staten ikke bør eie kommersielle virksomheter. I det hele tatt synes jeg det er merkelig at vi har en konservativ regjering som ser ut til å tvilholde på statlig eierskap - selg Telenor, Statoil, SAS, Norsk Hydro, DnB og gjerne NSB og Posten også. Hvorfor driver f.eks. NSB, som får statlige milliardoverføringer, et kommersielt busselskap som konkurrerer med private busselskaper?? Statens oppgave er å sørge for sikkerheten til borgerne.

Tror nok et flertall av regjeringen helst så at disse selskapene som CK nevner hadde vært privat. Poenget med at salgsprosessen skjer svært langsomt er jo at det ikke er nok privat nasjonal kapital til å kjøpe seg inn i disse. Da blir spørsmålet, er det bedre at kontrollen havner på utelandske hender, slik at Norge kun blir en filialstat uten innflytelse i store selskaper ??

EB
15-11-2004, 18:11
La SAS bli kjøpt av Lufthansa... Vi på Østlandet vil ikke få noe dårligere tilbud...(...resten av Norge må nok belage seg på et annerledes tilbud!)

DY
15-11-2004, 22:31
Originally posted by EB


La SAS bli kjøpt av Lufthansa... Vi på Østlandet vil ikke få noe dårligere tilbud...(...resten av Norge må nok belage seg på et annerledes tilbud!)

Tviler på at Lufthansa vil gi fra seg det norske markedet om de kjøper SAS. Snart er jo SAS i pluss i Norge så hvorfor gi dårligere tilbud...mulig prisene stiger litt (hhade vært noe EB!) , men jeg tror tilbudet blir like bra...kanskje en får bedre service også. Lufthansa er jo ikke så blid på SAS sin economy class etter hva jeg har forstått siden den avviker endel fra deres egen mht mat/servering etc.

morr
15-11-2004, 22:58
Skal SAS ha mulighet til å konkurrere med de store som BA, Air France/KLM i fremtiden må de bli større. Fusjon med Finnair hadde vært et perfekt utganspunkt og i tråd med planene med utvidelse østover. Langrutene til kina, thailand, japan osv kunne gått fra Finland, mens rutene til USA fra CPH. Det hadde vært spennende det...

Blir SAS kjøpt av Lufthansa blir det slutt på SAS slik vi kjenner det og skandinavia blir en filial av Tyskland. Dessverre.

DY
15-11-2004, 23:02
Originally posted by morr


Skal SAS ha mulighet til å konkurrere med de store som BA, Air France/KLM i fremtiden må de bli større. Fusjon med Finnair hadde vært et perfekt utganspunkt og i tråd med planene med utvidelse østover. Langrutene til kina, thailand, japan osv kunne gått fra Finland, mens rutene til USA fra CPH. Det hadde vært spennende det...

Blir SAS kjøpt av Lufthansa blir det slutt på SAS slik vi kjenner det og skandinavia blir en filial av Tyskland. Dessverre.
Enig i at SAS er nødt til å vokse skal de overleve. Side de har en så sterk posisjon i Norden vil jeg anta at det ville være gunstig å utvide østover og at Finnair og LOT kom under SAS-vinger.
Et Lufthansa Nordic tror jeg ikke ville vært så dumt egentlig....ikke det verste utfallet i alle fall. Men "krigsgenereasjonen" ville nok ikke likt dette...

Var jo endel som fryktet et KLM Nordic når KLM gikk inn på eiersiden av Braathens....men som alle vet var det SAS som reddet Braathens da KLM trakk seg ut.

CK
16-11-2004, 09:57
Hvis SAS styrker seg, selger hotellene og kanskje gjennom en emisjon kan vanne ut de stalige eierne og få inn mere cash, er nok ikke et oppkjøp av LOT umulig, og når resten av verden begynner å enerkjenne EU som ett luftfartsmarked, vil SAS sikket kjøpe resten av Estonian og airBaltic. SAS er en tungvekter i Nord-Europa, og selv for LH er det ikke gjort i en jafs å spise SAS Gruppen. SAS Gruppen er fakisk Europas fjerde største luftfartsgruppe etter KLM-Air France, Lufthansa og BA.

morr
16-11-2004, 10:07
Hvorfor sitter man med så stort eierskap i Spanair egentlig? Ser ingen gode strategiske argumenter bortsett fra ruter mellom Spania og skandinavia, men det kunne vel vært ivaretatt av SAS. Er vel svært få spanjoler som drar til skandinavia slik at merkenavnet Spanair ikke fører til flere passasjerere. Selg Spanair og bruk pengene østover som CK nevner.

CK
16-11-2004, 10:13
Spania er faktisk EUs hurtigst voksende luftfartmarked, med MILLIARDER av Euro å tjene. Enn så lenge skal jeg være enig i et man ikke har klart å bringe SAS og Spanair tett nok sammen, og utnytte mulighetene som ligger der, men Spanair er verdt å holde på.

TigerBlack
16-11-2004, 12:35
Originally posted by morr


Hvorfor sitter man med så stort eierskap i Spanair egentlig? Ser ingen gode strategiske argumenter bortsett fra ruter mellom Spania og skandinavia, men det kunne vel vært ivaretatt av SAS. Er vel svært få spanjoler som drar til skandinavia slik at merkenavnet Spanair ikke fører til flere passasjerere. Selg Spanair og bruk pengene østover som CK nevner.

Enig med CK , jeg ser hvor mange billetter vi selger til Spania, både på BU og JK sine ruter. det er enorme mengder. så eier forhold her er veldig intresant. Det er jo ikke bare spanjakker som drar til spania. Vi har jo alle "trekkfuglene", samt endel steder i sør spania er det flere nordmenn en i hele finnmark fylke (go figure :P)

EB
16-11-2004, 15:41
Og hvis/når Spanair begynner å fly langruter ut av Spania blir det en enda bedre partner/datter til SAS...

TOS
16-11-2004, 16:03
Originally posted by DY


Originally posted by EB


La SAS bli kjøpt av Lufthansa... Vi på Østlandet vil ikke få noe dårligere tilbud...(...resten av Norge må nok belage seg på et annerledes tilbud!)

Tviler på at Lufthansa vil gi fra seg det norske markedet om de kjøper SAS. Snart er jo SAS i pluss i Norge så hvorfor gi dårligere tilbud...mulig prisene stiger litt (hhade vært noe EB!) , men jeg tror tilbudet blir like bra...kanskje en får bedre service også. Lufthansa er jo ikke så blid på SAS sin economy class etter hva jeg har forstått siden den avviker endel fra deres egen mht mat/servering etc.

Her har vel DY et godt poeng. Det er vel nesten bare i Norge at SAS tjener penger - iallefall om man skal se på regnskapene til selskapet. Neppe noen stor grunn til bekymring for Norges befolkning også nord for Sinsenkrysset om Lufthansa overtar.

jy

TOS
16-11-2004, 16:08
Originally posted by CK


Originally posted by Isbamse


Originally posted by CK

Heller Lufthansa som eier enn de tre skandinaviske regjeringene!

Gjør de så mye galt, da? Prinsippielt er jeg enig i at staten ikke både bør regulere luftfarten og eie den, men har det statlige eierskapet skadet SAS de siste årene?

De har vel ikke akkuratt vært noen lysende eiere heller. Men, det viktigste er vel prinsippet om at staten ikke bør eie kommersielle virksomheter. I det hele tatt synes jeg det er merkelig at vi har en konservativ regjering som ser ut til å tvilholde på statlig eierskap - selg Telenor, Statoil, SAS, Norsk Hydro, DnB og gjerne NSB og Posten også. Hvorfor driver f.eks. NSB, som får statlige milliardoverføringer, et kommersielt busselskap som konkurrerer med private busselskaper?? Statens oppgave er å sørge for sikkerheten til borgerne.

Tja, slik CK formulerer det er hans utsagn vel mer ideologisk fundert enn noe annet. Det er vel ikke alle som er enige i at statens oppgave utelukkende er å sørge for sikkerheten til innbyggerne.:naughty: Staten kan vel gjerne eie kommersiell virksomhet dersom det er hensiktsmessig at de gjør det. I tillegg har staten et ansvar for å korrigere markedene dersom de ikke fungerer slik de burde, og dette kan det tenkes man kan gjøre bedre gjennom eierskap enn ved reguleringer.

Når det er sagt så er jeg vel ikke fremmed for at de nordiske statene burde selge sine SAS aksjer.

jy

sail4fun
16-11-2004, 16:46
,men nå har vel ikke den Norske stat fremstått som en aktiv eier akurat ? i det hele så
er vel den norske eier mentaliteten ikke så dreven på å levere annet en råvarer i rør [leses olje&gass] eller i beste fall som halv fabrikata. ? Har liksom litt mer tro på den Svenske stat der , som aktiv eier.

Men aller helst få LH på banen ....