PDA

View Full Version : Internett tilgang ombord på fly - Noe nytt ??


ATC-flyradar
25-07-2007, 22:25
Dette er vært oppe tidligere og det fantes mye planer om å tilby Inernettilgang på fly !

Hva er ståa pr dags dato - noen som vet noe mere eller har erfaring ??

Jan

Someone
25-07-2007, 22:29
Blant annet SAS og Lufthansa hadde det på langrutene frem til 31/12/2006 før Connection (by Boeing) ble lagt ned og pluggen trukket ut.

Opplegget var veldig populært blant passasjerer, men pga det kostet mye å instalere og drifte systemet ble det ikke økonomisk lønnsomt

Martin
25-07-2007, 22:35
Originally posted by Someone

Blant annet SAS og Lufthansa hadde det på langrutene frem til 31/12/2007 før Connection (by Boeing) ble lagt ned og pluggen trukket ut.


Ikke for å pirke, altså.. :rolleyes:

Someone
25-07-2007, 22:37
Originally posted by Martin

Originally posted by Someone

Blant annet SAS og Lufthansa hadde det på langrutene frem til 31/12/2007 før Connection (by Boeing) ble lagt ned og pluggen trukket ut.


Ikke for å pirke, altså.. :rolleyes:




:laola

ATC-flyradar
25-07-2007, 23:12
Hva er resultatet - får vi tilbud på å bruke Internett på flyreiser eller var dette en spøk ??

Hvem har tilbudet i dag ???

Jan

Martin
25-07-2007, 23:16
Ingen har det i dag.. Det ble lagt ned hos samtlige flyselskap som hadde tilbudet fra 31/12/2006.. Min post var bare en liten kommentar til Someone's lille skrivefeil..

Var vel snakk om at noen andre skulle ta over etter Connection by Boeing, men det må evt. noen andre enn meg svare på..

LN-MOW
25-07-2007, 23:18
Ingen har det idag, men det er flere loesninger som er paa trappene, blant annet 'mitt' OnAir. Ser ikke bort fra at 2008 blir et gjennombruddsaar.

ATC-flyradar
26-07-2007, 09:06
Sånn var det FLYphone også for en tid tilbake. Telefon mellom setene og det var bare å stikke inn creditkortet å ringe til hele verden.

Plutselig var disse 2 selskapene konk og alt ble vekk. I brukes det jo satelittutstyr/ forbindelse mellom fly og bakke - så hvorfor ingen sørger for å ta i bruk telefon igjen, skjønner jeg ikke. Noen som vet noe om dette er på trappene igjen ??

Jan

atck
26-07-2007, 09:31
Originally posted by ATC-flyradar

Sånn var det FLYphone også for en tid tilbake. Telefon mellom setene og det var bare å stikke inn creditkortet å ringe til hele verden.

Plutselig var disse 2 selskapene konk og alt ble vekk. I brukes det jo satelittutstyr/ forbindelse mellom fly og bakke - så hvorfor ingen sørger for å ta i bruk telefon igjen, skjønner jeg ikke. Noen som vet noe om dette er på trappene igjen ??

Jan


Jeg husker at man kunne bruke texaco- og statoilkort på de der telefonene. Ikke rart de gikk konk.

K

LN-MOW
26-07-2007, 12:20
SkoRingen-kort gikk ogsaa fint ... :p

Skal dette virke, maa man faa massene til aa bruke det. Og da maa prisene ned paa et 'normalt' nivaa. Det er den store lille forskjellen, og jeg tror det vil skje i 2008.

Farmer
26-07-2007, 13:18
JAA, la oss håpe at dette kommer tilbake i stor bredde.
Jeg var en storbruker av denne tjenesten så lenge den varte, og har savnet den dypt og inderlig. Jeg håper også at det nå tas fram en teknologi som gjør at det blir regningssvarende å installere systemet også på mindre fly , eks 737 o.l slik at dette kan brukes på kortere reiser også. Først da blir utbredelsen og bruken så stor at "alle" vil ha dette.
MOW, det virker som du har noe mer kunnskap om dette ettersom du mer enn antyder 2008. Noe du vil/kan dele med oss andre ?

ATC-flyradar
26-07-2007, 13:32
Originally posted by Farmer

JAA, la oss håpe at dette kommer tilbake i stor bredde.
Jeg var en storbruker av denne tjenesten så lenge den varte, og har savnet den dypt og inderlig. Jeg håper også at det nå tas fram en teknologi som gjør at det blir regningssvarende å installere systemet også på mindre fly , eks 737 o.l slik at dette kan brukes på kortere reiser også. Først da blir utbredelsen og bruken så stor at "alle" vil ha dette.
MOW, det virker som du har noe mer kunnskap om dette ettersom du mer enn antyder 2008. Noe du vil/kan dele med oss andre ?

Stoler du ikke på Mowinkel ?? :colgate:

Jan

Farmer
26-07-2007, 13:41
Originally posted by ATC-flyradar

Originally posted by Farmer

MOW, det virker som du har noe mer kunnskap om dette ettersom du mer enn antyder 2008. Noe du vil/kan dele med oss andre ?

Stoler du ikke på Mowinkel ?? :colgate:

Jan

Joda, stoler i alle høyeste grad på den karen, men nysgjerrigheten er stor vet du.. så jeg VIL vite :colgate:

LN-MOW
26-07-2007, 14:32
Njaa .. det er mest 'gammel' info ...

Dette (http://www.onair.aero/index.php?pid=107) er vaart tilbud .. OnAir .. som Air France og TAP tester og som Ryanair ruller ut over nyttaar.

JetBlue er rett rundt hjoernet med sitt produkt (http://www.brandweek.com/bw/news/recent_display.jsp?vnu_content_id=1003604371) - fra LiveTV som de eier - og dette blir nok ogsaa tilbudt andre. Riktignok kun for fastlandet her borte.

Og det er flere andre som jobber med loesninger.

The World Airline Entertainment Association identified several companies that are offering or developing inflight connectivity services. They include OnAir, AeroMobile, AirCell, AirTV, ARINC, ASiQ, Delta Beta In-Flight, LiveTV, Panasonic Avionics, Starling Advanced Communications and Thales Avionics.

http://www.btnonline.com/businesstravelnews/search/article_display.jsp?vnu_content_id=1003581568

LN-MOW
09-08-2007, 14:03
Naa har American annonsert oppstart i 2008.

http://www.usatoday.com/travel/flights/2007-08-02-aa-internet_N.htm

The airline said Wednesday that it will test the service next year on some Boeing 767-200 jets that mostly fly transcontinental routes.

LN-MOW
09-08-2007, 14:11
Virgin America tilbyr 'Broadband Light' .. og Lufthansa har ogsaa ting paa gang (se nederst i artikkelen)

http://news.yahoo.com/s/cmp/20070807/tc_cmp/201203365;_ylt=A9G_Rz7E.bdG_vUABBkjtBAF

RuneGaus
09-08-2007, 14:19
kult! live webcam fra utsiden/cockpit på flyet...:D