PDA

View Full Version : OSL forrige søndag


SE-DYD
25-07-2007, 14:48
Var på OSL søndag 15/7 sammen med Jørgen S- og tok et knippe bilder. Er litt sen av meg- da jeg liker å behandle alle før jeg velger ut de jeg vil dele med dere. Mulig det blir ett par Jørgen har vist dere- men det blir uansett en annen vinkel.

SE-DYD
25-07-2007, 14:50
Her kommer fler...

seilfly
25-07-2007, 15:02
Dette her er så vakkert så vakkert! Fokus og eksponeringer som sitter der de skal, og man skulle nesten tro du hadde CS3 til å justere RAW-bildene dine? :up:

ATC-flyradar
25-07-2007, 15:17
Meget vakkert.

Jan

N2630B
25-07-2007, 15:26
Flotte bilder!

Morsomt det med LN-OBP, med politimannen som titter ut :)
"Storebror ser deg" :P

flyKSU
25-07-2007, 15:36
Vakkert. Utrolig pene bilder :) Likte veldig godt det første bildet av Sterling. Flott med gjenskinn fra lyset i flyskroget, og alle bildene var veldig rene og klare.
Hvilket kamera og linse brukte du på disse bildene?

seilfly
25-07-2007, 15:53
Det ser ut som om SE-DYD er offline...

Camera Model = Canon EOS-1D Mark III

Og ellers står det at
Focal Length = 400/1 mm = 400.00 mm
Max Aperture Value (APEX) = 5/1 = 5.00
Max Aperture = F5.66
Spørs om det er Canon EF 400mm F5.6L USM, og andre bilder er tatt med et annet objektiv også.

Rossiyskie Avialinii
25-07-2007, 16:53
Utrolig flott.

Lennart
25-07-2007, 18:23
Dette er en fotograf som virkelig har peiling
Skal jeg også få til en vakker dag :D

ATC-flyradar
25-07-2007, 19:01
Originally posted by Leorim

Dette er en fotograf som virkelig har peiling
Skal jeg også få til en vakker dag :D

Snart får vi snart bilde av den nye sønnen i huset ^_^

Jan

SE-DYD
26-07-2007, 02:08
Originally posted by fly1980


Hvilket kamera og linse brukte du på disse bildene?

Takk for rosende og vakre ord- alle sammen!:smile2

Vel Seilfly har vel for så vidt svart: Bruker hovedsaklig 1D Mk3 med EF 400mm F/5,6L Men noen kan også være tatt med 350D m/ EF 70-200mm F/4L - tar litt med begge. Tok også noen med en Kenko 1,5x converter, men er ikke sikker på hvilke, for den converteren er en spesialversjon som ikke rapporterer til kamera at den er der- så det skrives ikke til exif.

Det som var litt interessant, var at jeg prøvde ut bildestil Nøytral den dagen (på 1D'en), det vil si at oppskarping er satt til null- og faktisk har jeg nesten ikke brukt Unsharp mask på bildene- så AF'en i 1D'en er utrolig nøyaktig!

RavenRiley
26-07-2007, 15:52
Ny på forumet her, men vært innom lenge for å se på fine bilder og følge med på hva som skjer i flyverdenen. Når det gjelder bildene i denne tråden så synes jeg personlig at de blir for påtatt og for lite naturlige. Synes bildene blir for lyse og fargene for tydelige. Jeg ville latt være og redigert så voldsomt hvis det er det du har gjort! Uansett, så synes jeg kvaliteten på bildene som blir presentert her på forumet er av god kvalitet og er en fornøyelse og kikke på :) Keep it comin!

SE-DYD
27-07-2007, 02:13
Originally posted by RavenRiley

Når det gjelder bildene i denne tråden så synes jeg personlig at de blir for påtatt og for lite naturlige. Synes bildene blir for lyse og fargene for tydelige. Jeg ville latt være og redigert så voldsomt hvis det er det du har gjort! Uansett, så synes jeg kvaliteten på bildene som blir presentert her på forumet er av god kvalitet og er en fornøyelse og kikke på :) Keep it comin!

Takker for den kommentaren også- RavenRiley. Det er bra å få både ros og ris! Vet ikke hva du legger i voldsomt, men de som har vært med en stund og gått fra Tri-X og manuelle analoge kameraer gjennom fargefilm og dias, vet at digitale bilder må etterbehandles før de er ferdige for beskuelse. For meg er det en glede og en tilfredstillelse å kunne vise fram et bilde som- for det første er i fokus og som mest mulig gjengir det øyet ser. At fargene kan fremstå glorete eller blasse- kan avhenge av kvaliteten på fremvisningsmediet. På min skjerm er fargene naturlige.

LN-KGL
27-07-2007, 03:17
Den fargen de fleste sliter med å gjengi korrekt er etter min mening den røde fargen. Rød har en tendens til å bli skitten hos mange, Rød er også den beste fargen til å undersøke støy i et bilde. Forunderlig nok er også rød den fargen som gir best kopier i svart/hvitt kopimaskiner utenom svart da. Til slutt kan en også si at de røde fargepigmentene som brukes i røde malinger/lakker er de minst fargebestandige av alle. Hvor mange er det ikke som har sett falmede røde eldre biler? Det er derfor veldig vanskelig å oppnå "riktig" rødfarge hvis råbildet er over- og undereksponert eller har feil hvitbalanse, uansett hvor mye man prøver med et billedredigeringsprogram. Det er her en riktig ser hva fotoutstyret en har kjøpt er kapabelt til. DYD er perfekt på de røde nyanser, og ikke minst han har unngått det mest falmede motordeksel til SAS og den varierende røde til Norwegian.

Siden jeg også er Canonist på min hals, så ser jeg at også EOS-1D Mark III mangler litt luster i grønntonene eller har det vært så tørt de siste 10 dagene på OSL? Den maskinen jeg med min 30D/100-400mm har størst problemer med er den grønne Sterlingmaskinen - den er direkte ekkel å ta bilde av i motlys.

Min konklusjoner er litt annerledes en annen enn RavenRiley - krystallklare bilder med riktig fargemetning - eller som en viss mann fra Essex sa det - Perfec - eller var det fra Sussex han kom, nei så langt vest som Hampshire var det i hvert fall ikke ... sa mannen med Spyder-fargekalibrert skjerm på sin ferie-ThinkPad.

SE-DYD
28-07-2007, 03:19
Takk Kurt- fint å få stadfestet at iallefall vi gamlekara er enige! Så du hadde omtrent samme gløden i bildet du la ut på en annen topic her- bildet med 3 skysystemer og en jetmotor! Likte det bildet!

LN-KGL
28-07-2007, 11:20
Originally posted by SE-DYD

Takk Kurt- fint å få stadfestet at iallefall vi gamlekara er enige! Så du hadde omtrent samme gløden i bildet du la ut på en annen topic her- bildet med 3 skysystemer og en jetmotor! Likte det bildet!

Må vel innrømme at 2 av de 3 bildene hadde et IXUS700-opphav - spørsmålet er da hvilke? ;)

Blackhawk
30-07-2007, 19:03
Shitt pomfritt! Dette var bare rå-lekkert, skarpe og utrolige bra bilder. Rett og slett nydelig!

Airbus 330
31-07-2007, 20:36
Bare å ta av seg hatten for denne serien her, NYDELIG. :devot:

Airbus 330.