View Full Version : Ett bilde
Jeg synes denne 100-400 linsa blir bedre og bedre
Bilde tatt på full zoom
Rossiyskie Avialinii
23-07-2007, 23:23
Veldig flott bilde her Lenni.
Kjempebra jobbet.
EF 100-400'en er en flott sak! Fint bilde!
Hei! Ingen tvil om at du har en kvalitetslinse.
Linsa tegner bra den der du har satt fokus- midt på fly. Bildet er litt ute av fokus foran og bak på flyet. Ser du har brukt blender 5,6 - Prøv med mindre blender- f.eks 7,1 eller 8 - så skal du se at hele flyet blir skarpt.
Den magiske blenderen f/8, ja...
Originally posted by seilfly
Den magiske blenderen f/8, ja...
er den like magisk på en f2.8 linse også eller? :)
Alltid f8 om forholdene tillater det
Eg tror eg ennå har masse å lære :drunk:
ATC-flyradar
24-07-2007, 22:17
Originally posted by Leorim
Lennart, du som kjenner Canon hus ut og inn - hva setter du blenderen til overskyet vær og i blå himmel ??
Jan
Originally posted by ATC-flyradar
Originally posted by Leorim
Lennart, du som kjenner Canon hus ut og inn - hva setter du blenderen til overskyet vær og i blå himmel ??
Jan
Eg bruker kun P når flyene ruller sakte forbi meg , også i dårlig vær
Men prøver å bruke over/under-eksponering når sola skinner
Leo: Du sier du har mye å lære, men dette med bevisst undereksponering i veldig pent vær er noe jeg ikke har tenkt på før i år :D
Eg bruker kun P når flyene ruller sakte forbi meg , også i dårlig vær
Men prøver å bruke over/under-eksponering når sola skinner
P vil alltid være best- fordi kameraet er konstruert slik at P skal gi absolutt optimalt resultat. Dog tar ikke kamera hensyn til om det er festet til et stativ eller ikke- så en må følge med på hva kamera velger! Tenk 1/200 sek på 200mm osv...
Bevisst undereksponering er en grei metode- Andreas- men det gir mørke skygger under flykroppen- spesielt når det ikke er topp lys. Prøv overeksponering også- det vil lette opp skyggene under flykroppen. Men vær forsiktig- prøv deg fram med 1/3 trinn av gangen.
Originally posted by seilfly
Leo: Du sier du har mye å lære, men dette med bevisst undereksponering i veldig pent vær er noe jeg ikke har tenkt på før i år :D
Jeg traff på en finne i DUS i påsken som også hadde 30D,
og jeg fortalte at mine bilder ble veldig solstekt, i forhold til min gamle 300D,
Han fortalte at bevisst undereksponering hjelper mot hvite fly , og jeg er enig.
Men så klart hver en modell har sine innstillinger i forhold til lys og mørke :p