PDA

View Full Version : Å så glad jeg er for at jeg valgte Lufthansa!

CK
22-07-2007, 08:51
Nylig hjemkommet etter en flott ferie i Toscana. Booket LH via FRA til Firenze for tre personer, og det ble mange tusenlappene billigere enn å fly med Sterling direkte. Dessuten fikk vi servering - et lite rundtstykke og sjokolde, pluss drikke. Ikke mye, men allikevel - vi fikk bonuspoeng (også frøkna på 2 1/2 som er Miles&More-medlem)og vi satt behagelig i LHs A321/RJ85/737 med god plass til ben og pakkenelliker.

Men - det som kanskje viste LH fra sin beste isden i går var når alt gikk galt! Det startet ved avreise fra FRA i år ettermiddag. Pga flygelderbristen i Norge, ble vår flight (LH 4061) forsinket ut av FRA, noe som førte til et raskt crewbytte før avgang (jeg vil tippe at vårt opprinnelige crew ville hatt problemer med "prikkene sine" pga forsinkelsen på en time). Selv om det ikke var deres feil, beklaget både kaptein og purser meget høflig for forsinkelsene og det ble servert drikke mens vi satt på bakken. Folk fikk lov til å bruke toalettene og eventuelt bruke mobiltelefon for å ringe hjem. Litt før vi skulle dra etter den nye sloten, kom vi oss avgårde - til folks store glede.

Men - etter vel en time i luften ble plutselig serveringen (av de nevnte rundstykkene) avbrutt og purseren fortalte at vi hadde fått en liten sprekk i den ene cockpit-ruten og de var nå i samtaler med LH Technik i HAM om hva vi skulle gjøre, mens vi fortsatte nordover. Omtrent ved grensen til Danmark kom kapteinen på P/A'n og fortalte t vi dessverre ble nødt til å gå ned i HAM og bytte fly. Ingen dramatikk - selv om VG kanskje hadde kalt det en NØDLANDING.

Vel nede på HAM parkerte vi rett ved siden av en annen 737-300 som LH allerede hadde gjort mer eller mindre klar for oss. Mens vi ventet på at bagasjen ble flyttet fra den ene 737'en til den andre, fikk folk gå rundt i kabinen, bruke toalettene, ringe og de som ønsket det fikk noe å drikke. Både kaptein og purser beklaget på ny - denne gang for den ekstre stoppen i HAM. Etter en liten stund på bakken, ble vi geleidet over i den andre 737'en som sto to vingelengder fra vårt først fly. Folk satte segpå de samme plassene og jeg så ingen sure miner, folk spøkte med crewet som spøkte tilbake "jaja, vi får prøve igjen" etc - den eneste som ble litt grinete var min datter på 2 1/2 som oppdaget at på den nye maskinen vår var det ikke vindu på rad 24 (bakerste rad) der vi satt "Hvor en vindu min???" sa hun flere ganger! Men,vel oppe i luften fikk vi mat og drikke (og tegneblokk!) så vi hadde en fin (og hendelesløs) time og et kvarter til OSL - der vi landet ca3 timer etter planen. Men, fremdeles - ingen sure miner og etter det jeg kan se har ingen ringt VG eller Nøttavisen og klaget. Dette gikk så smooth som det kunne. Takket være Lufthansas profesjonalitet og at de er et stort selskap.

Jeg tør ikke tenke på hvordan hjemreisen hadde blitt om det samme hadde skjedd med et av lavprisselskapene som jeg hadde som alternativ (enten til Firenze eller Pisa). Ikke bare hadde LH et ekstra crew stand-by i FRA når vårt opprinnelige crew måtte byttes ut, men (lo' and behold!) de hadde også en (nesten) helt lik 737-300 som STO KLAR! da vi landet i HAM!

Da vi kom hjem - bare tre timer etter planen - etter DEN turen, takket jeg i mitt stille sind for at jeg valgte LH - det er bare å lese "skrekkhistoriene" fra VG om andre passasjeer som blir sittende i timesvis eller dagevis fordi det mindre og billigere flyselskapet de reiste med har crew som går over tiden, får tekniske problemer eller surrer med handlingagenten.

Denne turen ga meg kun fornyet tillit til "dinosaurene" - don't ever change!
Jeg håper noen av mine medpassasjerer fra i går tenker noe av det samme!
Tusen takk Lufthansa og tusen takk til crewetsom gjorde en fantastisk jobb! Nå skal jeg noen dager på hytta, og nåskal jeg gjøre noe jeg aldri har gjort før - jeg skal skrive til Customer Relations i LH og TAKKE for en dønn profesjonell håndtering av gårsdagens flight.

[og dessuten - hvor mange ganger kan man notere i "loggboken" en tur med TO forskjellige maskiner på samme flightnummer?]

SQ 777
22-07-2007, 09:50
Takk for flott tripreport. Så enig jeg er. Så sant det er mulig velger vi også LH i Europa. Ingen over, ingen ved siden.......

Samme som jeg nå har valgt DY til to kortturer i sept. + august. Gruer meg litt vedr. forsikelser eller om det plutselig står en loslitt Dubrovnik Air, et døgn forsinket.

I juli i fjor hadde vi LH til MUC. Bare topp. I år ble det DY, kun grunnet prisen deres var under halve av LH, MEN senere etter å ha booket DY dukket LH opp med omtrent samme pris ( litt høyere ) og da bannet jeg.:cry: :cry:

Ta en titt på LH's web og en kan se hvor flotte priser de har i Europa, så hvis en er heldig er det ingen grunn til å fly noe annet.:GER

Blubird
22-07-2007, 10:13
Foreslår at du loggfører hver strekke CK, altså takeoff til landing, selv om det er samme flightnr. ;)

Får lyst til å trekke en liten parallell til SAS som etter sigende har gjeninført service. Da maskinen vi satt i ble forsinket 2,5 timer av samme årsak som CK sin, pga. gutta i Røyken, ble vi sittende pal i flyet og småsvette i sydeuropeisk varme. Etter flere oppfordringer fra passasjerene satte kabinfolket igang servering av kald og varm drikke, selvsagt for salg. Hadde det ikke stått mer i stil til konseptet "gjeninføre service" å dele ut disse knøttsmå begerne med juice og kaffe til passasjerene uten vederlag? Hvor mye kan man gå i minus på ca. 150 juice- og kaffekopper? Ja, det er kanskje småtteri og bagateller, men det er på disse punktene de som kan service skiller seg fra de øvrige.

fokkeren
22-07-2007, 10:30
Her har mange lære hva god kundebehandling er.Mange ganger er det lite som skal snu stemmingen til noe possitivt.
En misfornøyd kunde sier det til mange kjente mens en fornøyd sier det til få kjente av en eller annen grunn.

Savipix
22-07-2007, 10:47
Lufthana tar hand om sina pax!

När jag skulle flyga DUS-NCE blev vi sittande ombord i nästan 2,5 timmar på grund av uselt väder i NCE. Crew var på bra humör och paxen likaså. Dryck och snacks delades ut och ny catering beställdes för att försörja oss i luften. Man kan inte bli annan än imponerad!!

MD11
22-07-2007, 12:15
Ordnung muss sein, LH er veldrevet og dønn profesjonellt:exclamati Selv om langruteproduktet i Economy ikke når helt opp i dagens marked så er serviceinnstillingen til crew helt topp slik jeg har opplevd det:exclamati MEN CK, det er ikke sikkert at det hadde gått så "smurt" om du hadde stått i Firenze med teknisk, der er det ikke bare å hoste opp en ekstra maskin, heller ikke for LH. Jeg har selv opplevd STORE forsinkeler med "dinosaurene" dine, senest 9 timer i BKK med TG. Eneste informasjon var en liten A4 lappe i gaten...we are sorry to announce that the flight to Copenhagen is 9 hours delayed. Pensjonistene virret rundt i gråt.....

Someone
22-07-2007, 12:45
Originally posted by CK

Men - etter vel en time i luften ble plutselig serveringen (av de nevnte rundstykkene) avbrutt og purseren fortalte at vi hadde fått en liten sprekk i den ene cockpit-ruten og de var nå i samtaler med LH Technik i HAM om hva vi skulle gjøre, mens vi fortsatte nordover. Omtrent ved grensen til Danmark kom kapteinen på P/A'n og fortalte t vi dessverre ble nødt til å gå ned i HAM og bytte fly. Ingen dramatikk - selv om VG kanskje hadde kalt det en NØDLANDING.

VG/Nottavisen: Nordmenn i dramatisk nodlanding!:p

Men enig. LH er bra. Eneste minuset er mangler paa PTV paa eco paa langruter og min lille skeptisk mot FRA (av erfaring).

Savipix
22-07-2007, 15:07
Originally posted by BU662

Vel,

Jeg tror du hadde bare flaks at du reiste pa en Lördag.

Ville du har reist pa Fredag, vil det har vaert umulig a ha en 737-300 ventende pa bakken. Pa Lördager er rute-programmet redusert og dermed hadde Lufti liten ledig kapasitet.

Pa de normale dagene har man 3 maskiner som gjör back-up og disse er fordelt slik: 2 i FRA og en i MUC.

Samtidlig tviler jeg at Sterling ville har valgt a utsette en flygning til OSL. En sprekk er ingen stort sak sa lenge den er sma og man vannligvis velger a forsette flygning frem til destinasjon.

Jag har två exempel på utsatta flygningar med Sterling. 1 från ALC och en från NCE just på grund av detta.

SQ 777
22-07-2007, 20:56
Tittet faktisk på muligheten av en ny tur til MUC med LH neste vår ( etter turen med DY i september ) . Kan faktisk velge og vrake i t/r for kr. 979. Med slike priser vurderer man overhodet ikke DY......

ANX
22-07-2007, 23:04
BU662 - hva du kan!!!

Innlysende at de "store" har mindre aktivitet i helgene når forretningsfolka har fri, men sånt tenker man ikke umiddelbart på.

Hurra for bevis på at "de eldste er best"! Finner ofte lavere priser på SK enn DY like før avgang, fordi folk tror at DY er billigst og går dit først.

Pendelen svinger som kjent, og LCC begynner visst å bli "gammelt nytt" etterhvert som de lesser diverse ekstrakostnader på pax...

Håper at denne utviklingen "snart" vil gjøre slutt på nettverksselskapenes håpløse forsøk på å holde tritt med LCC, det er vel umulig å utføre både-og.

FBU 4EVER
23-07-2007, 12:43
Har ikke så mange erfaringer med LH selv,men de få jeg har er meget gode.Sikler på en sen vårtur til MUC neste år,så da blir det LH iallefall en vei.Ahh. Leberkäse mit Kartoffelsalat und ein Weissen Doppel Dunkel!

Mine LH-flighter hittil: München-Fornebu,Gardermoen-München-Napoli-München.

TOS
23-07-2007, 12:53
Mine erfaringer med LH (alle innen Europa) har stort sett vært veldig gode, og når man flyr med LH så lengter iallefall jeg tilbake til den tiden hvor SAS leverte omtrent samme type produkt....

jb1
23-07-2007, 13:03
Jeg er stort sett svært fornøyd med Lufthansa, et meget soldig selskap. Jeg har fløyet med selskapet ganske mye både i Europa og litt på langdistanse. Jeg har vært utsatt for noen kanselleringer med dårlig service og timesvis venting uten hverken vått eller tørt og lite informasjon, men stort sett er LH bunnsolid og tysk grundighet på sitt beste.

EB
23-07-2007, 15:46
Hyggelig rapport...og helt i tråd med mine erfaringer med LH. :D