View Full Version : Norwegian og de nye flyene
I følge dagens DN(papir) skal åtte av de 11 nye flyene brukes til å erstatte MD'ene til Flynordic. Det betyr at Norwegian kun vil øke med 3 fly. Vil disse tre flyene være nok til å stoppe Norwegian fra å måtte wet-lease nye fly. Regner med at wet-lease koster endel. I samme artikkel så kommer det fram at man vil ha ned enhetskostanden ennå mer, regner med at mindre wet-lease kan være med på å reduserer dette.
Tommy777
20-07-2007, 20:43
Originally posted by storg
I følge dagens DN(papir) skal åtte av de 11 nye flyene brukes til å erstatte MD'ene til Flynordic. Det betyr at Norwegian kun vil øke med 3 fly. Vil disse tre flyene være nok til å stoppe Norwegian fra å måtte wet-lease nye fly. Regner med at wet-lease koster endel. I samme artikkel så kommer det fram at man vil ha ned enhetskostanden ennå mer, regner med at mindre wet-lease kan være med på å reduserer dette.
Det tviler jeg på. DYs kunder må nok dessverre finne seg i å fly wet-lease fra diverse selskaper i tiden fremover.
MountainDew
21-07-2007, 00:23
Stemmer det at 800 skal erstatte MD, eller kommer det bestilling på flere fly?
Speedbird
21-07-2007, 00:33
En -800 er ikke verdig til å erstatte en MD..
Mangler sjel, styrke, 2197 svette fra CSD'en og ikke minst brølet fra JT8D'ene!
ENGM RAMP
21-07-2007, 00:44
Hmmm, jeg tror ikke jeg hadde hatt aaaaaalt for stor tro på den artikkelen gitt....
Det var jo et tydlig at det var hentet fra et intervju, og jeg tipper at de ønsker å bli kvitt maskinene til FlyNordic fortest mulig. Men i dagens DN snakker man om at Norwegian vurderer Airbus(kjos har prøveflydd), men det er vel vanvittig mye mer usikkert.
Det er vel godt over 1 år siden DY vurderte Airbus, prøvekjørte, og så slo det fra seg.
fokkeren
21-07-2007, 15:28
Norwegian vill nok satse på en hest,nemlig Boeing.Har mekere ifra Braathens som kan flytypen inn og ut,så hvorfor bruke masse penger på omskolere folkene til Airbus.
STARSHIP 2
21-07-2007, 15:45
Finnes det noen rykter om at NAX skal ha 50 B738, dvs 39 utover de 11? Jeg snakket med en som snakket med noen som sa det i en bisetning...
Originally posted by JohnnyEagle
Finnes det noen rykter om at NAX skal ha 50 B738, dvs 39 utover de 11? Jeg snakket med en som snakket med noen som sa det i en bisetning...
Rykter finnes garantert! :lol:
fokkeren
21-07-2007, 15:55
Da blir vell like stor som SAS Norge:question: Det er jo fremdeles lov til å drømme om ett stort Norwegian.Eneste mulighet til det er att de kjøper opp Sterling.
Noen nye fly må jo komme. Det er det ikke noen tvilom... Så spørs det bare hvem av ryktene utenom de 11 738 som blir virkelighet :)
ENGM RAMP
21-07-2007, 17:06
50 738? vel, skeptisk, for enn så lenge, men at de i løpet av et par år, som Rickard her på forumet (BU662) har sagt flere ganger, at de har 50 fly om et par år er jo ikke usannsynlig, men ikke bare 737-800'er tror jeg.....
Airbus 330
21-07-2007, 21:42
Originally posted by ENGM RAMP
50 738? vel, skeptisk, for enn så lenge, men at de i løpet av et par år, som Rickard her på forumet (BU662) har sagt flere ganger, at de har 50 fly om et par år er jo ikke usannsynlig, men ikke bare 737-800'er tror jeg.....
Drømmer om A330-300 jeg da Morten....:lol:
Airbus 330. :wink
Originally posted by Tommy777
Det tviler jeg på. DYs kunder må nok dessverre finne seg i å fly wet-lease fra diverse selskaper i tiden fremover.
Tydelig å se at noen ikke har sett flåteplanene ;)
ENGM RAMP
22-07-2007, 23:32
hehe, BU595, vis meg den positive setningen Tommy777 har skrevet om DY a? :colgate:
(sorry Tommy, KUNNE ikk DY :colgate: meg )
flere av dagens fly i norwegian har ikke bilde på halen sin.. bare nakent hvit hale.. kjedeligt... og når det kommer mange nye 737-800 ... hvilke personer ska pryde på halen sin ... ?eller kommer norwegian med en hemmelig oppgradert eller helt nytt livery ?
Turbofan
23-07-2007, 01:42
Originally posted by B767
flere av dagens fly i norwegian har ikke bilde på halen sin.. bare nakent hvit hale.. kjedeligt... og når det kommer mange nye 737-800 ... hvilke personer ska pryde på halen sin ... ?eller kommer norwegian med en hemmelig oppgradert eller helt nytt livery ?
Siterer Mr OJB fra en annen post:
Halen blir endret , stylet flagg, norwegian titlene i hvitt blir flyttet opp over vindusrekka og blir sort
Originally posted by Turbofan
Siterer Mr OJB fra en annen post:
Halen blir endret , stylet flagg, norwegian titlene i hvitt blir flyttet opp over vindusrekka og blir sort
Oppdaget her en skrivefeil fra meg. Titlene på flykroppen skal være røde , ikke sorte.
Kanskje jeg hadde et lite anfall av fargeblindhet?:rolleyes:
ENGM RAMP
23-07-2007, 15:24
Hehe, Rickard,
Herregud, sa jeg 50 fly??? Jeg tror det gjorde jeg aldri.
Jeg MENER, og jeg sier MENER å huske at du skrev en gang at du ikke ville bli forbauset, og at vi heller ikke måtte bli forbauset om DY om et par års tid hadde en flypark på rundt 50 fly, men dette var jo før de begynte konsolideringen / oppkjøpet av FlyNordic.....
Noen som har tegning av den nye designen til Norwegian?
ENGM RAMP
23-07-2007, 16:05
Da tror jeg du er LITT for tidlig ute Eivind :) Slike tegninger tror jeg ikke du får se før omtrent første maskinen står her ^_^
Men kanskje KGL kunne lage et forslag eller 17...
ENGM RAMP
23-07-2007, 16:38
Jeg drømmer om litt BA lignende flagg på halen, men som kanskje strekker seg ned mot buken på flykroppen, i de norske fargene :) og UTEN den røde nesen, det tror jeg hadde blitt tøft :)
Jeg drømmer om litt BA lignende flagg på halen, men som kanskje strekker seg ned mot buken på flykroppen
Du mener altså så som Aeroflot? :D
Hilsen,
Laurenz
Genialt av Norwegian hvis de "overtar" det norske flagget på halen...
ENGM RAMP
23-07-2007, 18:02
Ja til og med Aeroflot Laurenz er LEKRE.....
Tuplove'en i de fargene blir faktisk særs elegant!
;)
jikswoboB
23-07-2007, 19:20
Känner att jag måste opponera mig mot "flaggfantasterna". För är inte det lite blasé med en böljande flagga på fenan? Vi ser eller har sett det användas av flygbolag som DL (som är så svulstig), PK (helt utan pondus), BA, SU, Swe Fly, BU osv. Identitetslöst och förgängligt. En stram logotype på enfärgad botten gör sig så mycket bättre.
AirbusTrond
23-07-2007, 19:27
Originally posted by jikswoboB
Känner att jag måste opponera mig mot "flaggfantasterna". För är inte det lite blasé med en böljande flagga på fenan? Vi ser eller har sett det användas av flygbolag som DL (som är så svulstig), PK (helt utan pondus), BA, SU, Swe Fly, BU osv. Identitetslöst och förgängligt. En stram logotype på enfärgad botten gör sig så mycket bättre.
110 prosent enig! Bølgende flagg finnes det allerede for mange av. Senest ute er vel Luxair. Et flyselskap med navnet Norwegian trenger ikke ytterlige "nasjonalisering" med et norsk flagg. Skjønner egentliglig ikke hva som er så stas med det norske flagget på et fly...
sail4fun
23-07-2007, 19:28
amen
fokkeren
23-07-2007, 19:35
Passet veldig bra på haleroret til Fred Olsens flyselskap sine Curtis og DC6 maskiner.
Ja til og med Aeroflot Laurenz er LEKRE.....
Tuplove'en i de fargene blir faktisk særs elegant!
;)
Enig, jeg sto å gapa første gang jeg så en slik en. Tupen er et artig fly og i de nye fargene er den rett og slett pen!
Hilsen,
Laurenz
Jeg vil si Norwegian burde skifte navn, gjerne til flyNordic (selv om jeg personlig ikke kan fordra alle disse Fly-ettellerannet) som er ett merkenavn som allerede er eiet av Norwegian.
Norwegian har alt ekspandert utenfor grensene til Norge og med baser i Sverige, Polen og snart Danmark? så er det lokale navnet Norwegian ikke lenger hensiktsmessig.
Hva med Nordic Airlines evt. Air Nordic evt. Nordic Air, i stedet for en sprakende rød design, tror jeg noe tilsvarende dette (http://www.airliners.net/open.file/1238727/L/) men gjerne erstatte O2 på halen med forskjellige is-krystaller i varierende størrelser i gull og sølv kunne blitt stilig!
Kurt har du lyst å finne frem malebøtten din:colgate:
Dette (http://www.airliners.net/open.file/0682386/L/) er jo alltids en mulighet...?? :love
Vakkert, vakkert LN-MOW,
men dog så 80-talls :old :p Har sendt Kurt en PM, så får vi se om jeg klarer å få'n til å finne frem kosten.
Kosten ligger igjen på Hurum :(
Lillingen
24-07-2007, 07:21
Originally posted by LN-MOW
Dette (http://www.airliners.net/open.file/0682386/L/) er jo alltids en mulighet...?? :love
Hva med Busy Bee (http://www.airliners.net/open.file/0989119/M/ ) for å gå til old school:p
ENGM RAMP
24-07-2007, 07:59
Humla henger iallefall på veggen enda på Fornebu.....
Burde nesten vært vernet den jo :colgate:
Navnet er jo alene verdt utrolig mye...ser ikke ut som det hemmer en utvidelse østover.
Originally posted by EB
De finnes EB og kommer til syne utpå høsten.
Som vanlig i en slik prosess ved valg av layout blir det produsert noen alternativer slik at man kan velge det man ønsker skal profilere selskapet.
Det er vel særlig alternativene som blir "ettertraktet"... Vanvittig morsomt å se de forskjellige alternativene til Norway Airlines som du postet her for en stund siden...
ENGM RAMP
24-07-2007, 10:49
Hmmm Norway Airlines alternativene fikk ikke jeg med meg Ole Johan, klarer heller ikke finne noe når jeg søker på de, gidder du legge noen ut igjen a? ;)
Eller legge en link om DU finner'em?
M
Hmmm Norway Airlines alternativene fikk ikke jeg med meg Ole Johan, klarer heller ikke finne noe når jeg søker på de, gidder du legge noen ut igjen a? ;)
Eller legge en link om DU finner'em?
M
OK
Fant'n !! (http://forum.scanair.no/read.php?TID=6361)
ENGM RAMP
24-07-2007, 14:01
Aaaaah, herlig lesning og herlige bilder!
Takker!
Bøyer meg for MOW og OJB!!!
AirbusTrond
24-07-2007, 20:20
Veldig interessant!! Utkast nr 3 er jo "forut for sin tid", med bare maling på halen, og ville vel vært det mest moderne designet i år.
Men en snøkrystall er vel kanksje ikke det man forventer å finne på sydenflyet..
Mht utvelgelse - kunne man valgt en kombinasjon ? - f.eks. design nr 3 med en annen "snøkrystalll", eller måtte man holde seg strengt til de foreslåtte konseptene? Designerne blir kanskje ikke glade for at man "tukler" med utkastene ved å blande?
det hadde vert kult om Norwegian tar opp det navnet igine.."norway Airlines"
eg e fortsatt skuffet eg aldri fikk sett en ekte norway airlines i mitt liv.. kun bare i bilder.. :(
se mange land i verden har egnet navn til flyselskapet... bare synd vi ikek har slik lenger.. ..
som feks.. british airways, icelandair, air portugal.. osv..
sail4fun
25-07-2007, 07:39
eg e fortsatt skuffet eg aldri fikk sett en ekte norway airlines i mitt liv.. kun bare i bilder.. :(
se mange land i verden har egnet navn til flyselskapet... bare synd vi ikek har slik lenger.. ..
Ø ? , Norwegian
Vel , historien er som følger og forklart en gang tidligere her på forumet :
Norway Airlines gikk i prosjektfasen i 1986/87 under navnet Air Norway.
Da vi etablerte selskapet 2 april 1987 diskuterte vi hvilket navn vi skulle bruke og landet på Norwegian Airlines.
SAS sitt norske morselskap DNL protesterte og jeg hadde flere samtaler med adm dir i DNL , Torstein Ljøstad , angående vårt tiltenkte navn.
DNL/SAS var lite stemt for at vi skulle bruke navn som kunne assosieres med både DNL og SAS ( Norway/Norwegian/Airlines).
Grunnen var hovedsakelig at den engelske oversettelsen av DNL tidligere ble brukt en del ; Norwegian Air Lines.
Jeg konsulterte jurister med kompetanse på merkevare og kom frem til at SAS/DNL ikke ville vinne frem med en klage juridisk dersom vi landet på Norway Airlines og slik ble det selv om SAS/DNL også klaget på dette navnevalget ved å sende oss et brev som gikk i vår file 13.
Men , det var nære på at navnet ikke ble Norwegian Airlines.
Men hadde dere vunnet frem med Norwegian Airlines? Jeg synes at Norway Airlines klinger best - men det kan jo være fordi det er innarbeidet... NorskAir var et annet navn som hørtes rart ut - men som vel kom fordi Norsk Hydro og dermed "Norsk" var så bra innarbeidet...
Originally posted by EB
Men hadde dere vunnet frem med Norwegian Airlines? Jeg synes at Norway Airlines klinger best - men det kan jo være fordi det er innarbeidet... NorskAir var et annet navn som hørtes rart ut - men som vel kom fordi Norsk Hydro og dermed "Norsk" var så bra innarbeidet...
Trolig hadde vi det fordi DNL ikke hadde brukt Norwegian Air Lines aktivt på mange år , men vi ønsket ikke å starte opp selskapet i konflikt med andre.
Det var nok av utfordringer å ta tak i. Derfor gikk vi for Norway Airlines.
tosfreight
25-07-2007, 10:59
Kjempeinteressant !
anders320
30-08-2007, 15:29
Originally posted by EB
http://pub.tv2.no/multimedia/na/archive/00504/Norwegian__504022b.jpg
hehe ... nei gitt .. det er allerede annonsert at det blir endring i designet til et standard livery. Og bra er nok det, ellers hadde vi med 94 fly kommet ned til beroemtheter paa nivaa med Mini Jacobsen og Vidar kleppe ..... http://smiley.onegreatguy.net/thumbdown.gif
Originally posted by LN-MOW
hehe ... nei gitt .. det er allerede annonsert at det blir endring i designet til et standard livery. Og bra er nok det, ellers hadde vi med 94 fly kommet ned til beroemtheter paa nivaa med Mini Jacobsen og Vidar kleppe ..... http://smiley.onegreatguy.net/thumbdown.gif
Det med berømthetene skal jeg si meg enig i... Begynner å blir få og ta av. ^_^
Den røde nesen (eller "Rednose", som en viss en i tårnet på OSL kaller dem :-p) har jo blitt kjennemerket til DY, så det blir spennede å se om de gjør noe med den.
Rødnesen bør beholdes... Spent på haledesignen...:D
ENGM RAMP
31-08-2007, 11:39
beroemtheter paa nivaa med Mini Jacobsen og Vidar kleppe .....
Hmmm, du ville vel heller sett Ingebrigt Steen Jensen paa halen istedet vel Andy?
:colgate:
Håper også de beholder den røde nesen. Er jo det folk kjenner Norwegian på.
Bjørn Kjos til Dagbladet på nettprat i dag:
Nytt design
Først og fremst vil jeg bare si godt jobba! Flyr dere så ofte jeg kan.
Har hørt rykter om at det kommer et nytt design med de nye flyene.. Får vi endelig det norske flagget på halen slik Braathens en gang hadde det? Hadde vært topp
Innsendt av: Lars
Hei,
vi opprettholder det designet vi har. Nye helter kommer. I går lanserte vi ny design på -800 flyene med winglets. Du kan se en film på vår nettside.
Bjørn
jeg liker faktisk designet til Norwegian jeg, så lenge de ikke gåt med hvite haler.
Lett å kjenne igjen, samt at den skiller seg ut!
Med inflight system tror jeg Norwegian vil fremstå som "beste selskapet i luften" fremfor SAS. Sorry men jeg tror de fleste pax setter større pris på at turen går raskt (i form av underholdning) enn at det er noen cm ekstra benplass og gratis kaffe.
Får bare håpe at dette får fart i SAS konsernet til å gjøre noe av det samme i sine fly.
Tja...med god benplass kan jeg slappe bedre av og lese et flyblad eller en god bok.