PDA

View Full Version : Rullebane nr. 2 på BGO

BGO
20-07-2007, 12:00
...kommer nok ikke med det første :(
BT (http://www.bt.no/lokalt/article386689.ece)

Utflyttet
20-07-2007, 13:11
"I Avinor har man heller ikke noe til overs for at Kristelig Folkeparti går til høstens valg med krav om at en ny rullebane må plasseres på Sotra."

Attehvafornoe? Rullebane på Sotra?

Ellers, det vi trenger langt mer enn ny rullebane er mer terminal... :(

-A

STARSHIP 2
20-07-2007, 13:32
Jeg går for en helikopterlandingsplass på Sotra, bygge godt ut apron og taxebaner på Flesland og mye vil være løst..

BGO
20-07-2007, 13:39
Originally posted by ph-ndr
Attehvafornoe? Rullebane på Sotra?

Det var vel det første jeg også tenkte når jeg hørte om dette i vinter.

Bilde for de som ikke er kjent i området:

JetBlue
20-07-2007, 13:47
Plassering på Sotra ja - husk at det er politikere som kommer med forslaget, ikke folk med innsikt.

KennethGS
20-07-2007, 14:31
Si meg... Har KRF alkoholservering på møtene sine?? ^_^

Someone
20-07-2007, 14:34
Originally posted by KennethGS

Her har jeg mistanke om langt sterkere stoffer......

Lennart
20-07-2007, 16:50
Ny rullebane på Flesland ?
Pøøøh, er det behov for det da ?
Dummeste jeg har hørt idag :colgate:

Utflyttet
20-07-2007, 17:56
Men siden vi har poltikere inne i bildet, og nå et kart, er det noen som har lyst å grave i hvem som eier landet som er foreslått brukt på Liaskjæret?

-A

ENGM RAMP
20-07-2007, 18:00
Anita Appeltun Sæle eller? :colgate:

Utflyttet
20-07-2007, 18:07
Originally posted by ENGM RAMP

Du leser tankene mine... ;)

-A

Lennart
20-07-2007, 18:19

Originally posted by ENGM RAMP

Du leser tankene mine... ;)

-A

De bor vel på Sotra ennå, Bildøy ?
Kanskje de vil spare inn på reisetid ?
Er mye rart som har kommet ifra henne og Finn Jarle :lol:

Rossiyskie Avialinii
20-07-2007, 20:30
Originally posted by Leorim

Mer behov enn å ha to på Sola hvertfall:p :old :old

TOS
20-07-2007, 20:45
er det virkelig så mye trafikk på BGO at man trenger en rullebane nr. 2...? Sikkert kjekt å ha, men det kan da umuøig være nødvendig!:huh:

CebPac
20-07-2007, 22:36

Ja dette lurer jeg på også, hva skal man med dette her i provinsen???????:)

STARSHIP 2
21-07-2007, 01:29
Originally posted by TOS

er det virkelig så mye trafikk på BGO at man trenger en rullebane nr. 2...? Sikkert kjekt å ha, men det kan da umuøig være nødvendig!:huh:

det er ikke nødvendig pr idag, men om 10-20 år mener de at det kan være behov. Det som begrenser kapasiteten på flysiden idag er "stander" for fly og taksebaner.

Utflyttet
21-07-2007, 02:07
Gatwick "fungerer" på èn rullebane. Hva er da presset for to i Bergen?

-A

Lennart
21-07-2007, 02:09
Originally posted by Captain Caveades

Originally posted by Leorim

Mer behov enn å ha to på Sola hvertfall:p :old :old

Hvem har spurt om det ?????? :angry:

TOS
21-07-2007, 02:11

-A

LHR fungerer vel med to rullebaner, eller tar jeg feil (det er vel en tredje også, men den brukes vel heller sjelden har jeg forstått)...? Der er det vel noe mer trafikk enn på BGO...:smile2

LN-ATC
21-07-2007, 02:40

-A
Helikopteroperasjoner er vel hovedgreia her. Det er ganske stor forskjell i ytelse mellom en Puma og en 737, derfor er det meget praktisk å spre disse forskjellige operasjonene på to rullebaner. Gatwick, Heathrow, Gardermoen etc har en mer homogen trafikktype, som normalt sett er enklere å håndtere.

Speedbird
21-07-2007, 03:35
Holdt på å sitte sandwichen fast i halsen når jeg så kartet.. :drunk:
Lurer på hva de røyker på møtene til KRF..
..rullebane på Sotra........ :rolleyes:

C172
21-07-2007, 05:43
80% av Norges inntekter blir jo skapt på vestlandet, det er i provinsene pengene i Norge blir skapt. Viktig å ha gode innfrastruktur løsninger her på Vestlandet. Dette forslaget er bare tull, Avinor har bestemt og har plannene klar for BGO. Arbeidet er i godt igang også, det er forandringer vær gang jeg er på Flesland. BGO har snart 5 milioner passasjerer og 200 000 offshore pasasjerer

KennethGS
21-07-2007, 07:52
Kanskje tanken ikke er så gal allikevel? Hva med å flytte offshore-trafikken til Sotra? Helikopterene trenger jo ikke flere kilometer med rullebane...

TOS
21-07-2007, 10:21

Kanskje tanken ikke er så gal allikevel? Hva med å flytte offshore-trafikken til Sotra? Helikopterene trenger jo ikke flere kilometer med rullebane...

Det er vel muligens slik at ikke alle som skal med helikoptre ut i sjøen er fra Bergensområdet, og at en og annen kommer med fly til Flesland. Det blir vel da en smule upraktisk å legge helikopterbasen på andre siden av fjorden....:wink Om problemene er knyttet til helikoptertrafikk er det vel nok plass rundt Flesland til å lage til noe opplegg for disse...? Jeg har selvsagt ingen peiling på hva helikoptre trenger, men som KennethGS skriver så trenger de kanskje ikke et par kilometers rullebane?

STARSHIP 2
21-07-2007, 12:39
Originally posted by TOS

Det er vel muligens slik at ikke alle som skal med helikoptre ut i sjøen er fra Bergensområdet, og at en og annen kommer med fly til Flesland. Det blir vel da en smule upraktisk å legge helikopterbasen på andre siden av fjorden....:wink Om problemene er knyttet til helikoptertrafikk er det vel nok plass rundt Flesland til å lage til noe opplegg for disse...? Jeg har selvsagt ingen peiling på hva helikoptre trenger, men som KennethGS skriver så trenger de kanskje ikke et par kilometers rullebane?

forsøkte å skrive det i starten av tråden, at om man får helikoptrene vekk er problemet i stor grad løst mtp rullebanekapasitet. Det er de som er den store utfordringen pr idag. Shuttlebusser kan settes opp mellom BR og Sotra heliport. Den gamle terminalen (heliterminalen) på BR kan rives og det kan bygges ut mer for fly.

Den nye heliporten vil få ca like mange IFR-bevegelser som Kjevik om vi bruker tallene fra ifjor (15409 mot ca 15000 på Kjevik). Til info var det totalt 95484 bevegelser på Flesland i fjor. Kilde Avinor (http://www.avinor.no/filestore/06-TB7Flybevegelser_utenkoblinger.xls).

STARSHIP 2
21-07-2007, 14:40
Originally posted by BU662

Om det er bare flybevegelser sa finner seg det andre myligheter:

* flere Highspeed exits og muligvis en ny taxiway

* implementering av HIRO

HIRO?

Ja, highspeed exits hadde vært kjekt. Det sammen med 3 nm spacing hadde hjulpet godt når det ikke skal avganger mellom. Slik jeg har forstått det krever tilsynet 2 (primærradar) PSR for at man skal få gå ned til 3nm.. Taksebanen kunne gått helt til enden av rullebanen med to ulike holdinger for å ekspedere avgangene mer effektivt.. Men mye blir vel gjort de nærmeste årene.

CFM
21-07-2007, 14:51
HIRO - High Intensity Runway Operation. Målet er å minske ROT - Runway Occpancy Time ved f.eks. å kunne planlegge hvilken rapid exit man skal bruke allerede under innflygningen. I Wien er det for eksempel lagt opp til at man skal forlate banen ved visse exits avhengig av flytype.

STARSHIP 2
21-07-2007, 15:38
Originally posted by CFM

HIRO - High Intensity Runway Operation. Målet er å minske ROT - Runway Occpancy Time ved f.eks. å kunne planlegge hvilken rapid exit man skal bruke allerede under innflygningen. I Wien er det for eksempel lagt opp til at man skal forlate banen ved visse exits avhengig av flytype.

Takk!

Mye må gjøres før det i det hele tatt blir mulig å lage hurtigavkjøringer. Parallelltaksebanen Y ligger idag for nærme rwy og BR opererer med disp, når denne flyttes og det opprettes en parallell til denne igjen (forlengelse av Z) burde det være mulig.

Min mening er at man kan gjøre en rekke slike utbyggninger/tiltak og flytte helikoptertrafikken istedenfor å lage en ny rullebane. Syns det blir litt nærme Lyderhorn jeg :cry:.

Noen som vet hvor mye trafikk i bevegelser det var på Fornebu?

LN-AFG
21-07-2007, 16:09
Masterplanen til BGO har high speed exits og forlengelse av taxebanen slik at hele rullebanen kan brukes uten backtrack til enden av 35/17.

Slik jeg har forstått det er helikopteroperasjonene en stor del av skylden for at flyplassen vil trenge mer kapasitet om 10-20 år. Helikopterne er flyr sakte i forhold til flyene og ved dårlig vær er det enkelte restriksjoner som gjør det mer tungvint å sy sammen Heli approach og vanlig approach.

I Bergen og spesielt på Sotra er det mye klaging etter de nye Sikorsky S-92 ble satt inn i trafikk mellom BGO og oljeplatformene. De nye helikotrene bråker mer enn en Super Puma eller Sikorsky S-61 og ved å flytte heliporten til utsiden av Sotra så ville man ta to fluer i en smekk, minimalt med støy for beboerne rundt flyplassen og lite eller ingen påvirkning av innflyvningen til BGO.

Gatwick vs. BGO er urettferdig. På Gatwick er det mye flere store fly å finne, med 747, 777, A330, B767 og B757 i tillegg til A320/B737/MD-80 som en ser mest av på BGO.

Enkelte tider på døgnet spesielt på søndager, mandager og fredager, er det relativt stor traffikk, slik at idéen om en ny rullebane ikke er så søkt som noen vil ha det til.

Masterplan for de som er interessert med kart av hvordan flyplassen kan tenkes å se ut i fremtiden:
Masterplan for Bergen Lufthavn Flesland 2007-2050 (http://www.avinor.no/?module=Articles;action=ArticleFolder.publicOpenFo lder;ID=1460)

Rossiyskie Avialinii
22-07-2007, 11:08
Originally posted by LN-AFG

Masterplanen til BGO har high speed exits og forlengelse av taxebanen slik at hele rullebanen kan brukes uten backtrack til enden av 35/17.

Slik jeg har forstått det er helikopteroperasjonene en stor del av skylden for at flyplassen vil trenge mer kapasitet om 10-20 år. Helikopterne er flyr sakte i forhold til flyene og ved dårlig vær er det enkelte restriksjoner som gjør det mer tungvint å sy sammen Heli approach og vanlig approach.

I Bergen og spesielt på Sotra er det mye klaging etter de nye Sikorsky S-92 ble satt inn i trafikk mellom BGO og oljeplatformene. De nye helikotrene bråker mer enn en Super Puma eller Sikorsky S-61 og ved å flytte heliporten til utsiden av Sotra så ville man ta to fluer i en smekk, minimalt med støy for beboerne rundt flyplassen og lite eller ingen påvirkning av innflyvningen til BGO.

Gatwick vs. BGO er urettferdig. På Gatwick er det mye flere store fly å finne, med 747, 777, A330, B767 og B757 i tillegg til A320/B737/MD-80 som en ser mest av på BGO.

Enkelte tider på døgnet spesielt på søndager, mandager og fredager, er det relativt stor traffikk, slik at idéen om en ny rullebane ikke er så søkt som noen vil ha det til.

Masterplan for de som er interessert med kart av hvordan flyplassen kan tenkes å se ut i fremtiden:
Masterplan for Bergen Lufthavn Flesland 2007-2050 (http://www.avinor.no/?module=Articles;action=ArticleFolder.publicOpenFo lder;ID=1460)

Vi har a330 og 757 vi også.

Someone
22-07-2007, 12:55
Originally posted by Captain Caveades

Vi har a330 og 757 vi også.

Joda, men daglige ankomster med disse kan telles paa en haand og man da normalt fortsatt ha fingre til overs...