View Full Version : Har Norwegian Elefantsyken?
fokkeren
19-07-2007, 20:15
Som kjent vokser ingen ting inn i himmelen.Slik som Norwegian ekspanerer nå for tiden så går det vel for fort i svingene.Blir mange baller i lufta på en gang.
Elefantsyka er farlig.
Braathens hadde den med oppkjøp av flyselskapene i Sverige for å "banke" SAS og alle så hvilken vei det gikk med Transwede
Isåfall har dem hatt den i 5 år...:p
Resultatene til Norwegian sier vel at det i såfall er sunt å være elefant...:D
sirpjalle
20-07-2007, 08:55
Og det er ikke peanuts det de har klart på kort tid! :colgate:
Hva er alternativet? Stå stille og være fornøyd med det man har (for å bli forbigått av andre som er ekspansive)?
Utflyttet
20-07-2007, 09:00
Originally posted by imm
Hva er alternativet? Stå stille og være fornøyd med det man har (for å bli forbigått av andre som er ekspansive)?
Kan vi tilby Dem en plass i ledelsen hos Et Annet Flyveselskap(tm)? ;)
-A
Hvor store kan Norwegian egentlig bli? Hvor mange fly har de om 5-10 år? Med tilstedeværelse i Norge, Sverige, Danmark og Polen ligger jo grunnlaget der i dag for i hvertfall 50 fly. I tillegg kommer eventuelle nye markeder.
Jeg gleder meg til den dagen da Norwegian mater inn trafikk fra Polen og resten av Skandinavia til Asia og USA-ruter fra OSL. ;) (Nei, Norwegian er ikke et nettverkselskap, men det finnes nok av lavprisselskaper som har reisende som flyr flere segmenter i ett jafs.)
:wow:
Originally posted by Herlov
Hvor store kan Norwegian egentlig bli?
Ser man på Ryanair, så har de jo vokst fra 945.000 til 42 millioner passasjerer pr. år på bare 15 år. Ingen grunn til at Norwegian ikke skal kunne klare det samme.
Kanskje ennå mer, hvis man også satser oversjøisk.
ATC-flyradar
20-07-2007, 09:54
Hørte på på nyehetene at de snart tar jeg SAS når det gjelder pax !!
SAS hadde 5 mil pax og DY 3 mil pax siste kvartall eller 1. halvår (husker ikke) og de skal være nr 3-4 av laprisselskapene når det gjelder str.
Hvis KJos fortsetter å tjener penger og bruker pengene til nyinvetseringer til å vokse, ja da tror jeg at DY blir store i løpet av de neste 5 årene.
Jan
fokkeren
20-07-2007, 10:09
All ære hva Norwegian har greid å få til på fem år.Det jeg mener å si er att det skal mennesker til å drifte flyene og pax til å fylle de opp.Hva med restriksjoner i flytrafikken og nedgangstider,hva skjer da?
La oss håpe det går bra med Norwegian,vi ,trenger ett skikkelig alternativ tiil SAS
...og blir Norwegian større trenger vi SAS som et alternativ til Norwegian!!!
sirpjalle
20-07-2007, 11:05
Originally posted by imm
Ser man på Ryanair, så har de jo vokst fra 945.000 til 42 millioner passasjerer pr. år på bare 15 år. Ingen grunn til at Norwegian ikke skal kunne klare det samme.
Er du sikker på det? Norwegian satser østover, og det kan de gjøre lurt i, men hvis du tenker på at Norwegian skal satse sørover og vestover for å kapre større markedsandeler vet jeg ikke helt, tror de kan slite godt der mot Ryanair og Easyjet iallefall.....
På tross av fleipete tråd-overskrift:
Svaret er JA!
Har noe med at en idé kan være god nok, men er ikke det samme som å forstå den harde virkelighet: Ting Tar Tid, og menneske-/maskinmateriale klarer ikke å følge med like raskt som tanken flyr.
STARSHIP 2
21-07-2007, 01:32
at hvert 3.(?) fly var forsinket uten "utenforselskapgrunner" kan kanskje være et tegn på at de bør konsolidere litt før videre vekst? hvor mange kvartal har nax med overskudd nå?
sail4fun
21-07-2007, 09:51
Vil gi Polen og Sverige bank
http://www.dn.no/forsiden/article1139951.ece
FlightDeck
21-07-2007, 12:14
Jeg er helt sikker på at Norwegian blir større enn SAS. Norwegian har en helt annen teft og interesse for å satse enn det SAS har. Nå får de bare skaffe seg flere fly, få litt bedre rutiner og fortsette ekspansjonen!
sail4fun
21-07-2007, 13:16
Originally posted by imm
Om det skal skje så er det ikke orgianisk for å si det mildt .
Originally posted by FlightDeck
Jeg er helt sikker på at Norwegian blir større enn SAS. Norwegian har en helt annen teft og interesse for å satse enn det SAS har. Nå får de bare skaffe seg flere fly, få litt bedre rutiner og fortsette ekspansjonen!
Med DY sine operasjoner i Polen, Sverige og mulig base på CPH så må man altså slutte å sammenligne DY med SAS Norge , men sammenligne i det minste med SAS Scandinnavian Arlines om pisse konkuransen skal bli relevant [og skulle man kan hende ta med Air Balic
og WF tro ? i alle fall om man sammenligner med SK/CNO så blir PAX tallene
"Pax Juni Jan-Juni 2007
DY 0,575 2,495
SK/CNO 2,424 12,5
-KGL kunne sikkert visualisert dette...
Disclaimer :
Nei, jeg "hater" ikke DY ,de ble en helt nødvendit aktør når Braathens gikk konkurs, og timingen til Kjos var helt riktig. Veldig bra at vi fikk et (initielt) Norsk alternativ i og ut av Norge , alternative ville ikke ha blitt så bra for provinsnorge.
/Disclaimer
Hvilke skyer er det for DY [SAS og alle andre]
*Fuelpris , endel av de "extra" reisene vi foretar er nok veldig prissensitive
*Miljø , selv om det hver gang det kommer opp her på forumet blir avfeid , og som i alle andre sektorer sier man "vi er ikke verst, ta noen andre først, andre må bidra" , tror at alle her må bidra med det de kan.
sail4fun
21-07-2007, 13:41
Originally posted by BU662
Det hva man kan si om veksten av DY er at det er mere dynamisk enn dette SAS kan vise.
Helt enig , SAS var nærmest "komatiske" fra 9.11 , alt skulle kuttes og spares, håper tåka letter nå....
Mens det er langt vanskeligere a vokse med 10% om du har 50 fly enn om du har bare 10 fly. Saken av tallene.
Med faktum at Norwegian tjener penger vil andre aktörer ser pa marked om spöre om det er plass til nok en aktör. OSL kan ikke tilby nok slots, mens med apningen av Rygge kan sitasjon forandre seg igjen. BGO har ikke mye kapasitet a tilby. Men pa noen andre ruter vil det vaere mulig a fly.
Så lenge DYs kostnader ligger nærmere SAS sine enn Ryanairs er det helt urealistisk å tro at DY kan få 42 millioner passasjerer noen gang. Paxen må jo da stjeles fra de virkelige LCCène. Markedet i Europa begynner å bli mettet, og Ryanair selv sier tiden fremover blir tøffere. Skal DY vokse så mye må det skje i konkurranse med easyJet og Ryanair, og der har de ikke sjans. DY øker serviceen, med interlining, kanskje bonuspoeng, setevalg etc, og dette er kostnadsdrivende.
PS:
Hørte på på nyehetene at de snart tar jeg SAS når det gjelder pax !!
SAS-guppen fraktet over 40 millioner passasjerer (http://se.yhp.waymaker.net/sasgroup/release.asp?id=150858) de siste 12 mnd. så å påstå at Norwegian snart tar igjen SAS er kanskje litt prematurt... :) SAS Norge alene hadde 70% flere passasjerer 1. halvår enn hele Norwegian, inkludert Polen.
Men for to år siden var tallet 26%, ikke nesten 70% som nå
sail4fun
21-07-2007, 18:51
For 2 år siden var sammenligningen med SAS Braathens relvant,.
Er vel like relevant i dag - det eneste endringen er jo navneskiftet 1. juni. Så får vi se hva som skjer når SAS Norge tar over halvparten av trafikken til CPH og DY får 12 nye fly (11 -800 og en -300).
ehhh,
Det klarer jeg ikke.
Bare fordi SASBraathens blir SAS (Norge) endrer seg relevans?
Vil man gjöre en fair forlik, tar man DY sine tallene uten WAW og sammenligger med SAS Norge. Alt annet er a sammenligge eppler og kirsebaerer.
Jeg ville kanskje foreslått ytterligere en korrigering: Man burde ta med alle SAS sine flygninger ut av Norge, inkl de som SAS SE og DK gjør til hhv ARN og CPH. Hvordan konsernet allokerer ruter mellom de ulike delene av konsernet er en forretningsmessig beslutning, men for kundene er det (kanskje) det komplette tilbudet ut av Norge som er viktig for å gi et riktig bilde av SAS sitt tilbud fra Norge. Da spørs det selvsagt om man skal ta med 100% eide datterselskaper også (men da bør vel også FlyNordics tilbud ut av Norge også tas med...).
Originally posted by P.A. VIKING
-KGL kunne sikkert visualisert dette...
Sorry can't do, på ferie med ThinkPad uten infodatabase og illustrasjonsverktøy, men med bredbånd tilgjengelig :colgate:
sail4fun
21-07-2007, 19:18
ehhh,
Det klarer jeg ikke.
Bare fordi SASBraathens blir SAS (Norge) endrer seg relevans?
Vil man gjöre en fair forlik, tar man DY sine tallene uten WAW og sammenligger med SAS Norge. Alt annet er a sammenligge eppler og kirsebaerer.
Ja , det jeg mente at man må ta ut DY produksjon utenfor Norge for å sammenligen.
Er disse tallene tilgjenngelige ?
De DY-tallene er vel like tilgjengelig som SAS ut av Norge-tallene, P.A. VIKING. For å få de så må det insidere til - noen som melder seg? ;) :p
I og for seg enig, men husk at SAS allokerer ruter innenfor konsernet. SAS Danmark opererer trafikken fra OSL, KRS, SVG og BGO til CPH, SAS Sverige opererer ut fra OSL og TRD. Dette gjør sammenlikningen litt vanskelig mellom DY / SK Norge (navnebyttet har jo ikke noe å si). Se på tallene for OSL hvor SK totalt står for litt over 40% av trafikken og DY står for rundt 20% av trafikken. Der er altså SK dobbelt så store som DY. Da blir det feil å sammenlikne tallene til DY mot tallene fra SAS Norge (selv om det ikke er så viktig, da :), var det pissing contest PA Viking kalte det...?)
Edit: typo
Men forholdet er absolutt ikke konstant Flyer - det kan du være enig i. Med Norwegians økning på 26% første halvår tar de faktisk innpå hele Scandinavian Airlines som øket med bare 1,3% (i følge halvårsrapporten). I rene tall så minket avstanden mellom SAS (DK, SE, NO og IC) og DY med rundt 432 000 passasjerer og for å holde følge med SAS trengte bare DY litt over 7% økning i passasjerantallet første halvår. For ordens skyld DY er i passasjerantall 23% av SK første halvår.
Det bir spennende å se endringen som skjer når de ni flyene fra Flynordic kommer inn.
Og ja, hvis SAS hadde hatt samme typen operasjon som DY har så kunne de ha greid seg med 95 fly, ikke de 150+ de har i dag. Med andre ord ser det ut forbedrings- og ekspansjonspotensialet til SAS er stort. Men jeg frykter at de har størnet og vil forbli i det gamle kjente.
Hey - KGL er på banen igjen! Grattis. Herlig å lese hans "educated opinion".
Så var likevel ikke forumet på vei ut i whatever. Phew (tørker svette) thanx gawd.
Vil Norwegian bli større enn SAS Norge? Da blir de jo med ett skyteskiven...
Originally posted by EB
Det virker vel som om de allerede er skyteskive basert på alle mediaoppslagene man har sett som omhandler DY i senere tid. Det er vel slik det er å bli litt stor, og som SAS-fansen tidligere har klaget så mye på.
Hva skjer når en tredje aktør kommer?
fokkeren
23-07-2007, 19:11
Hvem kan det bli,viss noen tør å starte opp må det bli Widerøe hvis SAS selger selskapet .
Andre har ikke muskler til å starte Norskinnenriks er jeg redd for
Originally posted by EB
Nå var vel SAS skyteskiven den gangen Braathens var større en SAS i Norge også? Så lenge Kjos klarer å gi inntrykk av at de er frelse for de reisende nordmenn (slik M'o'L fremstiller Ryanair) vil de bli tilgitt mye.
Men veldig mye av det de har rotet med nå i sommer (og i fjor sommer forsåvidt) er de selv skyld i - kanskje et resultat av den lave kostnadsbasen?
En fly til til Norwegian. Innleie fra Titan Airways. Referanse: LT Postjournal
737-300?
Originally posted by ATC-flyradar
Hvis KJos fortsetter å tjener penger og bruker pengene til nyinvetseringer til å vokse, ja da tror jeg at DY blir store i løpet av de neste 5 årene.
Hvor mange penge er det lige DY har tjent til dato??? jeg husker kun rapporter om øgede paxtal og røde overskudstal - men jeg kan jo i min fremskrede prædemens huske forkert!:lightbulb
ENGM RAMP
10-08-2007, 13:35
Rickard, jeg trodde jeg hadde skjønt dette med leasing, dvs wet & dry. ,men nå bruker du sub-leasing også?
Vil det si at maskinen leies inn kumn for en kortere periode? Og betjenes som en av DY's egne?