PDA

View Full Version : Litt OT: 15.000 nødpass skrevet ut i år

The Ticketor
19-07-2007, 17:17
14 millioner i gebyrer til statskassenhar det gitt. Denne tiden på året er også høysesong før klønepaxen.

VG (http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=153050)

LN-FHU
19-07-2007, 18:08
Ha ha - søkkers....:D :D

learjet
19-07-2007, 19:39
Egentlig skulle vi fåt politiet til å henge opp en "best off" vegg med kule bilder fra nødpass. Det er ganske mange morsomme stressa forvirra blikk å se i disse.....

S

AirbusTrond
19-07-2007, 21:19
Hehe, jeg måtte nesten ha et nytt før en Marokko-tur for noen år siden. De var bare to dager unna 6-måneders regelen. Puh ! For øvrig fikk jeg nå på siste tur beskjed om å bytte mitt ca 3 år gamle pass fordi plasten var i ferd med å sprekke opp. Politimannen sa at jeg kunne få nytt gratis. Noen andre som har vært ute for dette?

Canopy
20-07-2007, 02:24
Originally posted by AirbusTero

Hehe, jeg måtte nesten ha et nytt før en Marokko-tur for noen år siden. De var bare to dager unna 6-måneders regelen. Puh ! For øvrig fikk jeg nå på siste tur beskjed om å bytte mitt ca 3 år gamle pass fordi plasten var i ferd med å sprekke opp. Politimannen sa at jeg kunne få nytt gratis. Noen andre som har vært ute for dette?

Jeg fikk nytt gratis, bare dra på stasjonen og reklamere, men de gav meg ikke 10 nye år på det nye passet da, måtte jo selvfølgelig trekke fra de 3 årene jeg hadde hatt det..

Someone
20-07-2007, 11:53
Originally posted by Canopy

Jeg fikk nytt gratis, bare dra på stasjonen og reklamere, men de gav meg ikke 10 nye år på det nye passet da, måtte jo selvfølgelig trekke fra de 3 årene jeg hadde hatt det..

Maa man ta nytt bilde og slikt da eller holder det bare aa levere passet inn?

Mitt tilhorer ogsaa de med produksjonsfeil som gjoer at plasten sprekker

amatør
20-07-2007, 12:22
Originally posted by Canopy

Nei, er du gæren?!?! Da taper jo staten penger, og det går jo ikke..:sarc

Canopy
20-07-2007, 14:22
Måtte ta nytt bilde, husker ikke om det var fordi jeg evt smilte på det gamle bildet. Det er visst ikke lov å smile eller vise tenner på slike bilder lenger, det gjelder også førerkort..Sikkert noe amerikanerne har funnet på. Det nye passet er biometrisk, de måler noen punkter på bildet ditt.

Someone
20-07-2007, 14:33
For haape jeg kan beholde bildet da er saapass fornoyd med det. Jeg smiler ikke paa det, men ser ut som jeg nettopp har blitt hanket inn av snuten

ANX
21-07-2007, 01:17
Litt nysgjerrig på hvorfor "oppegående" nordmenn med velbetalte jobber (som BURDE bety intelligens over par) ikke kobler inn hjernen mht passets utløpsdato før de skal ut og reise...

Ellers veldig morsomme, men ikke særlig opplysende kommentarer, som alltid. :cry:

KLMfan
21-07-2007, 09:53
Er vel litt forskjell på flyselskapene også er det ikke ? noen krever pass uansett, mens andre lar det gå med førerkort ?
Gyldig pass er for meg en selvfølgelighet uansett hvor jeg skal.

jb1
21-07-2007, 10:32
Originally posted by KLMfan

Er vel litt forskjell på flyselskapene også er det ikke ? noen krever pass uansett, mens andre lar det gå med førerkort ?
Gyldig pass er for meg en selvfølgelighet uansett hvor jeg skal.

Det avhenger jo også av hvor du skal, skal du til Storbritannia f.eks. må du ha pass uansett, ettersom det er utenfor Schengen. Skal man utenfor Norden, bør pass medbringes ettersom nordmenn ikke har annen gyldig legitimasjon i utlandet. Det kan bli problemer på retur om man ikke har pass.

Bengt
21-07-2007, 14:36
Alla som tvingas köpa nödpass är inte idioter. :old
Jag var ganska nära att tvingas betala 2200 SEK i februari när en tjuv stal mitt och tdotterns pass i Barcelona (och jag vet det är inte helt ovanligt i den staden...). Som tur var så kunde vi åka hem ändå efter att ha pratat med Spanairs incheckningspersonal. Konsulatet var inte öppet innan planet hem skulle avgå....

AirbusTrond
21-07-2007, 17:19
Originally posted by ANX

Litt nysgjerrig på hvorfor "oppegående" nordmenn med velbetalte jobber (som BURDE bety intelligens over par) ikke kobler inn hjernen mht passets utløpsdato før de skal ut og reise...

Ellers veldig morsomme, men ikke særlig opplysende kommentarer, som alltid. :cry:

Det er vel ingen opptaksprøve mht intelligens eller inntekt mht medlemskap på denne siden, men personlig ligger jeg vel ørlite over snittet.. .:D

Årsaken til min nestentabbe ifm Marokko-turen var at det var en restplassreise, og jeg hadde uansett kanskje for knapp tid til å skaffe meg nytt, ordinært pass. Det stod ingenting om 6-månedersregelen på Apollo i omtalen av Marokko, men det stod det på et par andre land. Jeg regnet det da som nesten sannsynlig at det ikke gjaldt for Marokko. Fant det heller ingen andre steder, og gadd ikke kontakte den marokkanske ambassaden for denne filleting. Regnet meg også god tid på OSL, slik at det i verste fall var mulighet for å utstede nødpass..

Dette forum synes jeg er ekstremt fornøyelig hygge og til litt nytfe til morgen- og ettermiddagskaffen, og med gjennomsnittlig bedre humor og mer informasjon enn de aller fleste andre nettsider. Derfor er jeg her. ;)

Og jeg tror det er stor grad av tilgivelser for PIF-innlegg...

ANX
21-07-2007, 20:44
Før har vel prosenten (av de grunner dere oppgir) vært noenlunde konstant.

Nå har den tydeligvis økt veldig, så kanskje det har andre grunner idag.

Superhai
22-07-2007, 07:31
Dagens tips for de som er usikre på visum og pass utenfor Schengenområde:

http://www.staralliance.com/en/travellers/tools_services/health_visa_form.html

:)

Someone
22-07-2007, 12:51
Ellers gaar det ofte greit aa reise med utgaatte pass innen Schengen. Brodern hadde floyet til baade Osterike og Italia da han oppdaget at passet gikk ut for 5 mnd siden. Saa naar passet brukes som ID er det tydelig aa se at gate-agentene ikke skjekker utlopsdato

Blackhawk
26-07-2007, 01:43
Originally posted by Someone
...men ser ut som jeg nettopp har blitt hanket inn av snuten

He he, et skikkelig "mug-shot" bilde med andre ord. Kan nesten se
det for meg, litt á-la "Hugh Grant" sitt "rulleblad-bilde" kanskje.. :cool: