PDA

View Full Version : Norwegian "planlegger" base i Danmark?

Herlov
19-07-2007, 11:53
"Og i dag siger Norwegians adm. direktør til Berlingske Business, at det vil være »naturligt« for selskabet at få en stærkere tilstedeværelse i Danmark, f.eks. med en base, der vil firdoble selskabets nuværende ti daglige afgange."

http://www.business.dk/article/20070718/transport/107190865/

:colgate:

OJB
19-07-2007, 12:26
Det er jo en naturlig utvikling , spesielt sett i lys av Sterlings annonserte satsinger I Norge og Sverige.
Kanskje får det Sterling på bedre tanker og endrer strategi til å fokusere på sitt hjemmemarked i Danmark.
Det kan jo hende det ligger en liten melding fra DY her.

EB
19-07-2007, 13:05
Hvor lenge klarer Sterling å stå i mot Norwegian?

ATC
19-07-2007, 13:46
Norwegian bas i på CPH o rykten om FR kanske till CPH. OM detta skulle bli verklighet kommer någon gå under!!!!

OJB
19-07-2007, 14:53
Originally posted by EB

Hvor lenge klarer Sterling å stå i mot Norwegian?

Ikke lenge er min vurdering.

EB
19-07-2007, 15:40
Norwegian kjøper Sterling?

Savipix
19-07-2007, 15:44
Norwegians "bas" på CPH kanske rentav är ett köp av Sterling. :rolleyes:

LN-MOW
19-07-2007, 15:53
Originally posted by EB

Norwegian kjøper Sterling?

Nei. Hvorfor betale penger for noe de kan faa gratis?

EB
19-07-2007, 15:56
Tja...de kjøpte jo FlyNordic.

LN-MOW
19-07-2007, 16:07
FlyNordic har verdier aa tilby. Sterling har ingenting. EB - du vet bedre.

ThomAAs
19-07-2007, 16:40
Blir spennende å se hva som skjer der. Det er ver Sterling som har noe å tape på dette vil jeg tro...

ENGM RAMP
19-07-2007, 17:01
Men, hva tror dere folkens, er dette bare et skremmeskudd mot Sterling og deres planer om en større ekspansjon på OSL? Eller kan det være mere reellt mon tro?

EB
19-07-2007, 17:04
I såfall er jo SAS en mal som tydligvis er ettertraktet - hvert land i Skandinavia er for lite - men tilsammen... Men det har vi jo sett i over 60 år nå...:D

TheDane
19-07-2007, 21:20
Originally posted by LN-MOW

Nu er jeg personligt ikke stor Sterling fan, men den vurdering LN-MOW må stå for egen regning. Sterling har absolut ligeså meget at tilbyde som FlyNordic om ikke mere. Det er muligt at de pengemæssige værdier i Sterling er dårligere end FlyNordic, men Sterling har et stort og tildels veletableret rutenet og et ganske så kendt varemærke. På begge disse punkter slår de FlyNordic med mange længder. Så der er absolut værdier i det selskab.

Jeg kunne bestemt godt se Norwegian købe Sterling. Sterling skal bare lige "bløde" lidt flere penge så prisen kommer ned først. Hvis ikke Norwegian køber Sterling på længere sigt så tror jeg at Air Berlin er et godt bud. Måske endda Ryanair eller Easyjet. Håber ikke Ryanair. Min drøm vil absolut være at Air Berlin køber Sterling. Alternativt, det som nok er mest sansynlig nemlig Norwegian.

ENGM RAMP
19-07-2007, 21:28
TheDane, har ikke Air Berlin egentlig nok med seg selv og med å få orden på sin drift og ikke minst tallene sine?` Vel har de vel kjøpt både DBA og LTU, men tallene deres er vel ikke akkurat veldig SORTE om dagen?

OJB
19-07-2007, 21:35
Originally posted by TheDane

Nu er jeg personligt ikke stor Sterling fan, men den vurdering LN-MOW må stå for egen regning. Sterling har absolut ligeså meget at tilbyde som FlyNordic om ikke mere. Det er muligt at de pengemæssige værdier i Sterling er dårligere end FlyNordic, men Sterling har et stort og tildels veletableret rutenet og et ganske så kendt varemærke. På begge disse punkter slår de FlyNordic med mange længder. Så der er absolut værdier i det selskab.

Jeg kunne bestemt godt se Norwegian købe Sterling. Sterling skal bare lige "bløde" lidt flere penge så prisen kommer ned først. Hvis ikke Norwegian køber Sterling på længere sigt så tror jeg at Air Berlin er et godt bud. Måske endda Ryanair eller Easyjet. Håber ikke Ryanair. Min drøm vil absolut være at Air Berlin køber Sterling. Alternativt, det som nok er mest sansynlig nemlig Norwegian.
Du har noen poeng her TheDane , men veletablerte ruter betyr ikke så mye lenger nå som det gjorde før. Det er relativt kurant å starte opp en rute idag i det avregulerte Europa.
Det meste av verdier i Sterling er flyene(en kjøper av Sterling vil kunne ta over leieavtalene)Disse vil være attraktive for en kjøper som vil ta over deres rute-og charter aktiviteter. Og så må vi kunne si piloter i dagens marked.
Se bare hva som skjedde med FlyMe i Sverige.
En reprise på dette er ikke utenkelig.
I løpet av et år har vi svaret.

ThomAAs
19-07-2007, 21:36
Man skulle tro Air Berlin hadde det ja. Med alle disse flykjøpene, ikke at det er noe problem. Det finnes vel ikke en bank i verden som ikke vil finansiere 787 de er visstnok populære :p

TheDane
19-07-2007, 21:45
Originally posted by OJB

Du har noen poeng her TheDane , men veletablerte ruter betyr ikke så mye lenger nå som det gjorde før. Det er relativt kurant å starte opp en rute idag i det avregulerte Europa.
Det meste av verdier i Sterling er flyene(en kjøper av Sterling vil kunne ta over leieavtalene)Disse vil være attraktive for en kjøper som vil ta over deres rute-og charter aktiviteter. Og så må vi kunne si piloter i dagens marked.
Se bare hva som skjedde med FlyMe i Sverige.
En reprise på dette er ikke utenkelig.
I løpet av et år har vi svaret.

Ja, jeg tror faktisk vi er ganske enige, MEN at drage lighed mellem FlyME og Sterling er som at sige at en banan er et æble. Der er kæmpe forskel på FlyMe og Sterling. Sterling er et meget større selskab, meget ældre selskab, meget mere veletableret og ikke mindst har de rige ejere i ryggen som hadder at tabe (islandinge) og de sidder ikke stille og ser på at Sterling fx går konkurs. Der her de allerede bruge for mange penge på Sterling til. Nej, Sterling bliver efter min vurdering med 99 % sikkerhed solgt indenfor 2-3 år til et andet europæisk flyselskab. Bedste bud er her som tidligere omtalt nok Air Berlin og Norwegian.

LN-MOW
19-07-2007, 21:47

Nu er jeg personligt ikke stor Sterling fan, men den vurdering LN-MOW må stå for egen regning.

Tja ..

Ved overtakelse av FlyNordic, kjoepte Norwegian seg inn i et etablert rutenett. Dette er et samarbeid som nok gradvis vil bli utvidet og du vil faa se DY feede Finnair paa ruter til HEL - bade fra Polen og skandinaviske byer.

Sterling har et merkenavn og et rutenett. Rutenettet er imidlertid paa konsesjonsfrie ruter, saa de har liten egenverdi. Hva Sterling ellers har av verdier, er ukjent for meg. Flyene kommer fra leasingselskaper og fra det islandske moderselskapet. Tviler paa at noen av maskinene vil vaere med i en eventuell deal.

TheDane
20-07-2007, 00:04

Nu er jeg personligt ikke stor Sterling fan, men den vurdering LN-MOW må stå for egen regning.

Tja ..

Ved overtakelse av FlyNordic, kjoepte Norwegian seg inn i et etablert rutenett. Dette er et samarbeid som nok gradvis vil bli utvidet og du vil faa se DY feede Finnair paa ruter til HEL - bade fra Polen og skandinaviske byer.

Sterling har et merkenavn og et rutenett. Rutenettet er imidlertid paa konsesjonsfrie ruter, saa de har liten egenverdi. Hva Sterling ellers har av verdier, er ukjent for meg. Flyene kommer fra leasingselskaper og fra det islandske moderselskapet. Tviler paa at noen av maskinene vil vaere med i en eventuell deal.

Ja, dette bliver vi jo nok ikke enige om, men jeg kan se mange værdier i Sterling for et selskab som fx Air Berlin. De vil gerne ind i skandinavien. Det kan de gøre via organisk vekst eller opkøb. Mit bud er her et helt eller delvis opkøb af fx Sterling. Som vil tilknyttes Air Berlin på linie med fx Niki (og LTU). Via Sterling navnet får de omgående et datterselskab som er rigtig godt kendt (måske ikke det bedste ry, men heller ikke det dårligste) i de skandinaviske lande. De for medarbejder stab inkl. piloter. De får etablerede baser i Skandinavien. De får et etableret rutenet muligvis på et liberaltmarked men uanset af værdi. De får værdifulde morgen og aften slots i flere europæiske lufthavne, bl.a. CPH, CDG, LGW og AMS.

MD90
23-07-2007, 22:49

Tja ..

"Etablert rutenett"? Da tror jeg du skal se närmere på hvor FlyNordic flyr - majoriteten av FlyNordics operasjon er konsentrert till ARN-LLA/UME/KRN och ARN-CPH/OSL. De flyr dessuten en hel del charter. Men å si at dette rutenettet har större verdi enn Sterlings, er å ta i en smule for mye.