PDA

View Full Version : Oppdatering T2

JetBlue
19-07-2007, 10:58
For dere som måtte være interesserte, litt oppdatering på planene for T2, på OSL altså.

Valg av lokaliseringsalternativ og konsept for terminal 2 vil bli foretatt i okt/nov. i år.
programmeringsarbeidet og utarbeidelse av spesifikasjon for plan- og arkitektkonkurransen vil starte opp i august.

Pr i dag gjelder følgende hovemilepæler: Planleggingen skal pågå frem til mars 2009. Utbyggingen skal ta 3 år, og første byggetrinn på T2 skal stå ferdig i 2012.

Første byggetrinn kan tyde på en større T2 enn opprinnelig planlagt, særlig også fordi lokalseringen/konsept tydeligvis heller ikke blir helt som de opprinnelige planene.

jb1
19-07-2007, 11:06
Større enn planlagt! Jøss, det var unorsk. :lol:
Flytrafikken kan jo selvsagt gå noe ned, veksten de siste årene har jo vært formidabel. vekst varer som kjent ikke evig, norsk økonomi går så det suser og vi må jo være forberedt på en nedtur. Uansett tilsier all erfaring at på sikt stiger trafikken jevnt og trutt.

Godt de kommer igang med planleggingen, men jeg tror ikke før jeg får se det, det er helt sikkert et par politikere som vil bråke litt først.

The Ticketor
19-07-2007, 11:20
Takk for info JetBlue, spennende. Hold oss oppdatert om du kan.

Herlov
19-07-2007, 11:20
Takk for oppdateringen. :) Takk og lov for at det ble arkitektkonkurranse, så ikke Gardermoen ender opp med å se ut som en fæl amerikansk flyplass. :wow:

AirbusTrond
19-07-2007, 11:37
Det har vel hele tiden vært meningen at den nye terminalen skal ha samme design som dagens? Får virkelig håpe man holder seg til dette, noe annet ville være en katastrofe. Eller tilnærmet katastrofe.

Herlov
19-07-2007, 11:51
Originally posted by AirbusTero

Det har vel hele tiden vært meningen at den nye terminalen skal ha samme design som dagens? Får virkelig håpe man holder seg til dette, noe annet ville være en katastrofe. Eller tilnærmet katastrofe.

Dagens design er jo fra 1994-1995. Det går jo fint an å ha et design som representerer 2008-2009 og som kan tilpasses og fortsatt fungere godt med dagens løsning. Det er ikke noe problem.

AirbusTrond
19-07-2007, 12:02
Originally posted by Herlov

Originally posted by AirbusTero

Dagens design er jo fra 1994-1995. Det går jo fint an å ha et design som representerer 2008-2009 og som kan tilpasses og fortsatt fungere godt med dagens løsning. Det er ikke noe problem.

Jepp, var litt kjapp her. Ser jo nå at står arkitektkonkurranse. Et godt tilpasset bygg kan bli vel så stilig som kopi av det gamle. Så lenge man ikke sparer seg til fant, så kan det bli fryktelig spennende ! :)

amatør
19-07-2007, 12:12
Originally posted by JetBlue

For dere som måtte være interesserte, litt oppdatering på planene for T2, på OSL altså.

Valg av lokaliseringsalternativ og konsept for terminal 2 vil bli foretatt i okt/nov. i år.
programmeringsarbeidet og utarbeidelse av spesifikasjon for plan- og arkitektkonkurransen vil starte opp i august.

Pr i dag gjelder følgende hovemilepæler: Planleggingen skal pågå frem til mars 2009. Utbyggingen skal ta 3 år, og første byggetrinn på T2 skal stå ferdig i 2012.

Første byggetrinn kan tyde på en større T2 enn opprinnelig planlagt, særlig også fordi lokalseringen/konsept tydeligvis heller ikke blir helt som de opprinnelige planene.

Ja, ting tar tid....

LN-KGL
19-07-2007, 12:35
Og hvis de hadde bragt konseptet fra pier F på Arlanda til T2 på OSL - enten med etasje Schengen og en etasje non-Schengen eller en etasje utland og en etasje innland - med felles gate så hadde mye bussing vært unngått og flyplassen hadde vært mye mer fleksibel for operatørene.

seatsniffer
06-10-2007, 01:31
Noen som kjenner til hvilke tiltak som vil bli gjort for å minske trykket på T1 inntil T2 står klar?

Vil det feks bli tatt i bruk flere remote stands for de selskap som måtte ønske dette(feks LCC's)?

Om kapasiteten nå er på et bristepunkt store deler av dagen på T1, så må jo noe gjøres. T2 står ikke akkurat klar om et par mnd...

ENGM RAMP
06-10-2007, 01:37
Det liggr vel klart i kortene at det vil vel bli en interimsløsning med adskillig flere remote stands om de skal få kabalen til å gå opp, så det blir spennende å se hvordan man planlegger å gjøre dette...

seatsniffer
06-10-2007, 01:49
Originally posted by JetBlue

(...)

Siden jeg er byggingeniørstudent og flyinteressert, så spør jeg videre: :cool:

Nå er vi i starten av oktober og jeg regner med at lokalisering og konsept ikke er vedtatt ennå, men er det kommet noen spesifikasjon for plan- og arkitektkonkurransen?

Er det videre noen som sitter med informasjon om hvor stor T2 blir? Blir det lagt opp til videre påbygging av T2 ved en evt utviding senere, eller blir det da T3?

Det nevnes også at T2 blir "større enn opprinnelig planlagt". Er det noen som har noen slags form for dokumentasjon(eller informasjon) for hvordan T2 opprinnelig var planlagt(tegninger, tall osv.)?

Alt av informasjon om T2 tas i mot med stor takk! ^_^

Om noen ønsker å sende slik informasjon på PM så gjerne det. Fint om noen også kan sende meg en PM om hvor jeg får tak i Prosjektleder(mail).

LN-KGL
06-10-2007, 01:57
Smertene blir som følger ved utgangen av 2011 (et halvt år før T2 skal være ferdig) hvis årene heretter bringer X% økning år for år (forutsatt at det ut året holder seg på 7%):

2,0% - 20 473 000 passasjerer
2,5% - 20 878 000 passasjerer
3,0% - 21 288 000 passasjerer
3,5% - 21 704 000 passasjerer
4,0% - 22 127 000 passasjerer
4,5% - 22 556 000 passasjerer
5,0% - 22 991 000 passasjerer
5,5% - 23 431 000 passasjerer
6,0% - 23 879 000 passasjerer
6,5% - 24 333 000 passasjerer
7,0% - 24 793 000 passasjerer
7,5% - 25 260 000 passasjerer

Hvis veksten på 11,2% (som var tallet for hele 2006) hadde fortsatt frem til slutten av 2011, hadde OSL bikket over 30 millioner - det hadde vært smertefullt det! Alt over 3% vekst tror jeg vil medføre interim interimløsninger! Skal ikke Gardermoen Air Base legges ned da, så kan det bli langbussing på X-ray? Nei, søren X-ray blir jo stengt under utbyggingen av T2.

LN-KGL
06-10-2007, 02:10
Det finnes en lufthavnplan fra 2001, og på den er det karter som viser påtenkt plassering av både T2 og T3 + rullebane nr 3. Her er et lite utsnitt av kartet:

seatsniffer
06-10-2007, 02:15
Interressante tall du viser til her. Dette blir en kjempeutfordring for OSL-ledelsen, de ansatte og passasjerene. Er merkelig at de ikke setter mer fart på prosjektet igrunn.

Av ren nysjerrighet:

Passasjerer som får avreise fra T2, som ankommer med bil el buss, hvor skal de komme seg under tarmac og over til T2? Blir det ombygginger hvor bilutleiedelen er eller. blir det egen tilkjøring til T2? Rett og slett; hvor blir slusen fra T1 til T2?

edit: så ikke kartet før etter min siste post. Hjertelig takk for kartet

catocontrol
06-10-2007, 07:32
Under jorden! det er vel allerde laget ganger under apron

jb1
06-10-2007, 10:20
Jeg håper det blir full adkomst til T2 som for T1, med tunnell for biler og busser under nåværende terminal og egen check-in og sikkerhetskontroll på T2. Det er muligens egen check in og sikkerhetskontroll som ligger i "større enn planlagt", altså ikke bare gater. Det er til tider breddullt når man skal sjekke inn og sikkerhetskontrollen kan ta laaang tid i T1, dette blir ikke bedre om all bagasjeavlevering og kontroll skal skje i T1. Flytoget må også forlenges til T2.

RSL
06-10-2007, 12:50
Jeg tror det beste er å ha innsjekking og bagasjeutdeling samlet.

Man kunne bygge en ny pir som planlagt, for så å breddeutvide dagens innsjekkings- og bagasjehandlingsområde.

Men når de kaller prosjektet T2, så virker det jo som om de har planlagt mer enn bare gater. For før var jo prosjektet kalt "pir B".

seilfly
06-10-2007, 13:04
Det er aldri kø på Gardermoen. Derfor er det ingen problemer å øke trykket på innsjekk- og s-kontrollen i nåværende terminal :rolleyes:

storg
06-10-2007, 13:05
Originally posted by RSL

Man kunne bygge en ny pir som planlagt, for så å breddeutvide dagens innsjekkings- og bagasjehandlingsområde.

Men når de kaller prosjektet T2, så virker det jo som om de har planlagt mer enn bare gater. For før var jo prosjektet kalt "pir B".

Du har vel aldri vært på OSL når det er litt rush. Herregud hvis de ikke bygger insjekkeing og bagasjeanlegg på T2 kommer OSL med T2 til å bli en fantastisk dyr fiasko.

Utflyttet
06-10-2007, 13:08
Originally posted by storg
Du har vel aldri vært på OSL når det er litt rush. Herregud hvis de ikke bygger insjekkeing og bagasjeanlegg på T2 kommer OSL med T2 til å bli en fantastisk dyr fiasko.

Skal vi ta en liten gjennomgang av den norske stat og byggeprosjekter? Skoler og gamlehjem uten driftsbudsjett, en liten opera, etc. ;)

-A

Balle Chlorin
06-10-2007, 13:10

Originally posted by RSL

Du er 100% sikker på at Seilfly ikke var ironisk.....??? :colgate:

turist
06-10-2007, 13:30
Originally posted by LN-KGL

Det finnes en lufthavnplan fra 2001, og på den er det karter som viser påtenkt plassering av både T2 og T3 + rullebane nr 3. Her er et lite utsnitt av kartet:

Her er en scannet versjon av hele planen

http://www.regjeringen.no/Upload/SD/Vedlegg/Luftfart/Lufthavnplan2001.pdf

Herlov
06-10-2007, 14:19
Originally posted by ph-ndr

Skal vi ta en liten gjennomgang av den norske stat og byggeprosjekter? Skoler og gamlehjem uten driftsbudsjett, en liten opera, etc. ;)

-A

Jeg var ikke klar over at den norske stat hadde bygge- og driftsansvar for skoler (1-13.) og gamlehjem? Er dette noe nytt? :p

Utflyttet
06-10-2007, 15:25

-A

Jeg var ikke klar over at den norske stat hadde bygge- og driftsansvar for skoler (1-13.) og gamlehjem? Er dette noe nytt? :p

Om vi skal flisespikke så skal jeg gjerne gå opp og skrive om min post og bruke ordene "det offentlige". Men bare om du skal være vrang? ;)

-A

Herlov
06-10-2007, 15:29

-A

Om vi skal flisespikke så skal jeg gjerne gå opp og skrive om min post og bruke ordene "det offentlige". Men bare om du skal være vrang? ;)

-A

Nei, det skal du få slippe. :cool: :lol:

seilfly
06-10-2007, 19:48
Originally posted by Balle Chlorin

Originally posted by RSL

Du er 100% sikker på at Seilfly ikke var ironisk.....??? :colgate:

Det var vel ikke meg storg siterte, men du tog'an i alle fall ;)

Someone
07-10-2007, 18:55
Er det noen mulighet for at T2 vil bli mer fleksibel enn dagens terminal når det kommer til Schengen/non-Schengen gater, ved f.rks å ha 2 etasjer som f.eks T2 i MUC og F-piren på ARN?

Herlov
07-10-2007, 19:08
Originally posted by Someone

Er det noen mulighet for at T2 vil bli mer fleksibel enn dagens terminal når det kommer til Schengen/non-Schengen gater, ved f.rks å ha 2 etasjer som f.eks T2 i MUC og F-piren på ARN?

Vi får vel håpe på at de benytter de mest fornuftige løsningene som er tilgjengelige. Bygget skal jo tegnes fra bunnen av og det er ikke krav om å bruke 1995-løsningene. :)

LN-KGL
07-10-2007, 19:32
Originally posted by turist

Her er en scannet versjon av hele planen

http://www.regjeringen.no/Upload/SD/Vedlegg/Luftfart/Lufthavnplan2001.pdf

Hvorfor laste ned skitten skannet utgave, når den kan lasted ned i farger og desslike fra OSLs nabosider - her er linken: http://www.osl.no/archive/Internett/osl.no/Dokumenter/Rapporter/Lufthavnplanen.pdf

Så til litt annet kommentert ovenfor. Fikk for litt siden overrakt en bok som gave av en venn og denne var "Airport Engineering" skrevet av Norman Ashford/Paul H. Wright. I denne finner jeg som et eksempel til min forundring the New Oslo Airport - byggetrinn 1 til 4. På tegningen er det ikke noe som stemmer - rullebanene er forsatt omvendt av nåværende OSL. Ved nærmere gransking så viser det seg at det er planene fra as Hjellnes for en flyplass på Hurum. Men så kommer vi til det interessante, de fire byggetrinnene har følgende maksgrenser for årspassasjerer - 12, 17, 25-30 og 40 millioner. Så kommer det: Dagens sentrale terminalbygg på OSL er en blåkopi av byggetrinn 2 på Hurum - eneste forskjell er lengden på pirene er mindre i lengde, men de er kompensert med en identisk lang parallell-pir nord for sentraldelen. For trinn 3 innebærer det en utvidelse mot øst av sentralbygget (også på Hurum lå jernbanestasjonen på vestsiden av terminalbygget) for å utvide kapasiteten til 25-30 miilioner, men også pirenes lengde økes til tilsvarende lengde som det er på OSLs ene i dag. Arealet for sentraldelen på terminalen økes med rundt en 60%, og da vil det være 80-90 gates med broer til flyene og to parallelle undergrunns "people movers" - en for innland og en for utland. Var selv en tur oppe på Gardermoen tidlig i byggeperioden da terminalområdet bare var en byggegrop. Det forundret meg disse kulvertene som gikk mot nord (ja, jeg mener at det var to slike som ble bygget).

Med andre ord, det ser ut til at en må påregne sterk byggeaktivitet som vil medføre at igjen deler av taxfree vil lide, VIP-terminalen vil gå fløyten, et par gater på sørsiden av utland vil gå med i dragsuget og interntrafikk-krysset under taxfreeen ikke blir noe kryss lenger. Vi får bare håpe at taket som ble lagt ferdig over vareinngangen i kjelleren øst av terminalen er dimensjonert til å ta den ekstra belastningen et to etasjers bygg ovenpå vil medføre. Regner også med at rampen opp til avgangsnivået flyttes mot øst (nærmere Flyporten), slik at den kan bli mulig å utvide garasjeanlegget som nettopp er utvidet med enda et trinn.

MartinL
07-10-2007, 20:08

Nå blir vi jo kvitt Schengen problemet om 3 måneder. Fra første januar 2008 kommmer nesten hele øst europa inn under Schengen.

ENGM RAMP
07-10-2007, 20:12
Ja det stemmer Martin, men når du ser på antall flexigates vi har schengen/non-schengen, innland/schengen så vil du se at det er bare en forskyvning av problemet!

:drunk:

Men - vi står han av, og tar utfordringene som de kommer!

:colgate:

LN-KGL
07-10-2007, 20:15
Originally posted by MartinL

Nå blir vi jo kvitt Schengen problemet om 3 måneder. Fra første januar 2008 kommmer nesten hele øst europa inn under Schengen.

Kvitt problemet blir man ikke, det blir bare en ny flaskehals som heter utland Schengen, og hvis scenarioet jeg har antydet ovenfor blir resultatet, så blir det en virkelig trang flaskehals.

M609
11-11-2007, 17:35
Litt nytt om T2

Nå har noen blåruss funnet ut at det beste (les: man tjener mer på taxfree og pølsesalg) at T2 blir bygd som en "T" rett ut fra midten av dagens terminal!!!

Etter hva jeg forstår er gutta i tårnet mindre imponert, og simuleringer viser at taksetiden totalt på en dag vil øker med over 9 timer.
Ved blandet bruk av rullebanene (mål i fremtiden) vil det bli jævlig.

Lufthavntjenesten ser MEGET mørkt på det hva gjelder snørydding.

Å fornuft kom treng deg på, her skal du motstand finne.

:nor

Trash2000
11-11-2007, 17:56
Det er vel ikke noe nytt?

Var vel tegninger og beskrivelse av en shuttle-terminal allerede for et par måneder siden på forumet?

Superhai
12-11-2007, 06:36
Det vil alltid bli noen som lider, enten på den ene aller andre måten man legger opp til utvidelse...

M609
12-11-2007, 07:14
Blir litt dumt å legge store føringer på continous decend approaches og eco cruise, hvis innsparingen blir brent opp på unødvendig taksing pga at Nic vil selge flere flasker ildvann..... :p

Men, når man ser hva forsinkelsene blir operativt, kanskje det ikke blir så gøy likevel? :drunk:

Farmer
12-11-2007, 07:28
Blir litt dumt å legge store føringer på continous decend approaches og eco cruise, hvis innsparingen blir brent opp på unødvendig taksing pga at Nic vil selge flere flasker ildvann..... :p

Men, når man ser hva forsinkelsene blir operativt, kanskje det ikke blir så gøy likevel? :drunk:

I all verden ... Blir det ikke tatt hensyn til operative momenter som det M609 nevner her? Nå er jo ikke dette bare ett bygg som skal reises, men en utviselse av et av Norges desidert viktigste trafikk og logistikknutepunkt, slik at alle momenter må vel veies opp mot hverandre skulle en tro.

Superhai
12-11-2007, 09:27
Den T løsningen er ikke ny. Det var hva som ble presentert som et av de aktuelle alternativene.

ThomAAs
12-11-2007, 11:33
Jeg bare håper de kommer opp med noe fornuftig. Som de i tårnet, piloter og oss i kabinen, bakkepersonale og ellers alle som jobber på OSL får en praktisk arbeidsplass når T2 er ferdig...

Fellowship
12-11-2007, 15:36
Valget står vel f.o.fr. mellom om man skal benytte den kulverten som er laget under bakken til alt som har med transport mellom dagens terminalområde og den nye paralelle delen i nord; eller om man skal bygge de sammen over bakken slik at all taxing må foregå rundt hele terminalkomplekset.

MartinL
12-11-2007, 21:52
Noen som har dato for fremgangen rundt T2? Når offentligjøres arkitekten, byggestart, ferdigstillelse med mer....

learjet
19-11-2007, 09:35
Liten oppdatering her
Styret skulle ha avgjort denne saken ved forrige styremøte, men saken ble sendt i retur og etter hva jeg vet så skal det gjøres nytt forsøk ved neste stremøte.

Vet at det jobbes ganske hardt internt med simuleringer på de forskjellige alternativene.
Dette omfatter praktiske ting som tid på taxing, plassvedlikehold etc.

S

seatsniffer
18-03-2008, 16:11
http://www.tu.no/bygg/article145717.ece

Siste nytt på denne fronten. Ser ut fra bildet at T2 vil ta veldig mye av pirene på innenlandsdelen...

Redcap
18-03-2008, 16:25
Dette kan da ikke stemme, vil jo blokke hele rekka fra stand 13 og oppover samt noe fjernpark.

BSSW
18-03-2008, 18:08
Trodde poenget med utbyggingen at det skulle bli bedre plass både inne og ute, ikke bare inne :drunk:

gustavf
18-03-2008, 18:20
http://www.tu.no/bygg/article145717.ece

Siste nytt på denne fronten. Ser ut fra bildet at T2 vil ta veldig mye av pirene på innenlandsdelen...

1) Det som er i artikkelen er i skisse over et område, og er langt fra noen målsatt tegning som viser hva som blir hvor.

2) Teksten sier "Nøyaktig plassering og utforming av T2 blir først klart mot slutten av 2008."

Hvordan kan du ut fra dette si at T2 tar veldig mye av piren på innland?

seatsniffer
18-03-2008, 19:25
Hvordan kan du ut fra dette si at T2 tar veldig mye av piren på innland?

Beklager dypt at jeg ikke formulerte meg godt nok, men det ser ut til at den nye terminalen vil kreve en del plass av piren på innland. Ut fra dette så kan jeg ikke skjønne hva de tenkte på når de planlagte T1.

gustavf
18-03-2008, 19:37
Beklager dypt at jeg ikke formulerte meg godt nok, men det ser ut til at den nye terminalen vil kreve en del plass av piren på innland. Ut fra dette så kan jeg ikke skjønne hva de tenkte på når de planlagte T1.

Detaljene er jo fortsatt ikke helt klare, så det er vel litt tidlig å si noe sikkert, men det er jo ikke derfor vi er her.

Å spå er vanskelig, spesielt om framtida. Da T1 ble bygd var det, for eksempel, ingen som forutså veksten i handel på flyplassen ("pølseboder"), økte krav til sikkerhetskontroll, Schengen-avtalen eller hvor stor andel av punkt-til-punkt flygninger man ville få. Med tanke på det synes jeg Gardermoen har klart seg overraskende bra.

Vel, men det var altså T2-utbygginga... Skal man bygge på et hus så er man nesten nødt til å koble dem sammen et sted, og der mister man en del plass i det eksisterende huset. Det var vel faktisk tatt hensyn til dette, til en viss grad, da T1 ble bygd og det ble anlagt en kulvert som kunne brukes til å knytte sammen T1 med en ny pir eller terminal. At virkeligheta i dag ser en del annerledes ut, og dette ikke er nok (eller en gang riktig) synes jeg ikke planleggerne av T1 kan ta skylda for.

For T2 er det vel et viktig valg som er tatt, nemlig å integrere T1 og T2 tett, i stedet for å bygge en helt separat T2. Om det er lurt eller ikke strides de lærde om her inne.

Jeg gleder meg ihvertfall til å se endelige planer og ikke bare løse skisser.

Fly high
27-03-2008, 12:21
Pressemelding fra Avinor:

Nytt pirkonsept på Oslo Lufthavn vedtatt

Oslo 27.03.08. Styret i Avinor vedtok i dag pirkonsept for terminal 2 ved Oslo Lufthavn, Gardermoen. Den nye pirløsningen innebærer en ny nord/syd orientert pir som tar utgangspunktet i nåværende pirløsning og er integrert med dagens sentralbygning. Endelig vedtak om utbygging forventes å bli gjort tidlig 2009.

Ny terminalbygning, terminal 2, som styret tidligere har vedtatt, vil ligge i tilknytning til jernbanestasjonen vest/sydvest for dagens terminalbygning og være integrert med denne. Terminal 2 ferdig utbygd med den nye pirløsningen, vil gi en kapasitet på opp mot 35 millioner passasjerer per år. Etter planen skal første byggetrinn med en kapasitet på 27 – 28 millioner passasjerer, stå ferdig i 2012.

- Den løsningen som er valgt er et resultat av en grundig prosess, sier konsernsjef Sverre Quale Avinor. - I løpet av prosessen har mange alternativer vært vurdert og ulike høringsinstanser kommet med sine syn, og vi mener den valgte løsningen på en god måte ivaretar de ulike hensyn vi må ta.

Veksten ved Oslo Lufthavn har vært betydelig de siste årene, og er langt større enn de prognosene som tidligere har ligget til grunn for trafikkutviklingen. Antall passasjerer ved Oslo Lufthavn var i 2007 19 millioner, en økning på nærmere 8 prosent fra året før.

SQ321
27-03-2008, 12:21
Javel...

http://www.aftenposten.no/reise/nyheter/article2255387.ece

jb1
27-03-2008, 12:28
Javel...

http://www.aftenposten.no/reise/nyheter/article2255387.ece

Hvordan er dette tenkt? Skal det være to separate terminaler med separat sikkerhetskontroll mm? Er den nye terminalen kun ment å betjene innenriks? Hvis det siste er tilfelle har jeg tro på løsningen. Synd det blir mer bussing, det er allerede endel på OSL etter min mening. Ting tar så mye lenger tid med bussing.

ENGM RAMP
27-03-2008, 12:38
Synd det blir mer bussing, det er allerede endel på OSL

Det er jo ikke MYE bussing på OSL sammenlignet med andre store flyplasser. Skissen som Aftenposten har laget har mye rett i seg, men ikke alt, så får håpe de klarer å lage en ny og bedre skisse fort!

En annen ting...Legg merke til:

Endelig vedtak om utbygging forventes å bli gjort tidlig 2009

Dette tar TID, vanvittig LANG tid synes nå jeg da. Når en ser veksten OSL og luftfarten generellt har om dagen, så synes jeg personlig at dette går tregt!

BU662
27-03-2008, 12:45
Jeg tror dette lösningen ble mye diktert av Avinor sin budget.

Alle vet at dette er en midlertidlig lösning.
Hva skjer na OSL rekker 35 Millioner? Da vil man bygge en ny parallel pir til T1. Det ville har vaert smartere a gjöre dette rett fra starten, mens denne lösningen er dyr og Avinor har begrensede midler til utbygging.

ENGM RAMP
27-03-2008, 12:47
I Norge er det jo ikke tradisjon i å "ta i" når en bygger ut, man bygger heller ut akkurat nok, eller gjerne litt for lite :)

Thomas
27-03-2008, 12:48
Å herregud!

Skal de stenge alt fra gate 24 til 38 og 23 til 15 når dette pågår - gleder meg allerede.. NOT!

SQ321
27-03-2008, 12:51
Jeg tror dette lösningen ble mye diktert av Avinor sin budget.

Alle vet at dette er en midlertidlig lösning.
Hva skjer na OSL rekker 35 Millioner? Da vil man bygge en ny parallel pir til T1. Det ville har vaert smartere a gjöre dette rett fra starten, mens denne lösningen er dyr og Avinor har begrensede midler til utbygging.

Det var akkurat det jeg tenkte på også. Hva skjedde med langsiktig tankegang og en flyplass med samme løsninger som Denver og Atlanta?

Vede
27-03-2008, 13:12
I Norge er det jo ikke tradisjon i å "ta i" når en bygger ut, man bygger heller ut akkurat nok, eller gjerne litt for lite :)

Det kan jeg skrive under på. Samme feilen har Avinor gjort på Sola.

jb1
27-03-2008, 13:40
Ikke tradisjon for å ta i er en "god" norsk tradisjon.
Det virker som Avinor tenker som folk som kjøper enkeltbillett istedetfor månedskort selv om man reiser mye fordi månedskort er mye penger på en gang. Men det er bedre enn ikke no'.

jb1
27-03-2008, 13:46
[QUOTE=ENGM RAMP;256015]Det er jo ikke MYE bussing på OSL sammenlignet med andre store flyplasser. Skissen som Aftenposten har laget har mye rett i seg, men ikke alt, så får håpe de klarer å lage en ny og bedre skisse fort! QUOTE]

Enig i at det er mindre, men særlig ved avganger om morgenen og ved ankomst på kvelden er det mer bussing enn jeg setter pris på.

RSL
27-03-2008, 13:47
Synes de ødelegger mer og mer av denne en gang så flotte flyplassen.

AirbusTrond
27-03-2008, 13:51
Synes de ødelegger mer og mer av denne en gang så flotte flyplassen.

Jepp, hadde den vært 100 år gammel ville den vært vernet av Riksantikvaren for lenge siden. Men dessverre så klarer altså ikke myndighetene å samordne seg her, slik at man spytter inn tilstrekkelig med midler til å bevare den unike arkitekturen.. Her skal det tydeligvis spares. Meget trist. :cry:

Utflyttet
27-03-2008, 13:53
Vel, for de med nostalgi for FBU så er det jo nå man tar med et av særtrekkene til FBU over til OSL, den blir jo en permanent byggeplass i noen år. ;)

-A

SQ321
27-03-2008, 13:56
Og her er skissen fra OSL:

http://www.osl.no/archive/Internett/osl.no/5%20Eiendommer%20bygg%20og%20anlegg/Terminal%202/Terminal%202_V6_fase%201.pdf

ENGM RAMP
27-03-2008, 14:18
Der kom den ja, legg her spesiellt merke til at stand 4 og 5 også vil bli kategori C plass (altså fly opp til B737, A320 osv) og for de som da begynner å tenke at det vil bli håpløst nede i commuterlounge'n ytterst ute på innland, så skal også denne utvides for å kunne ta slike fly....

Taxiwayene som i dag går langs terminalbygget (Golf og Hotell) blir flyttet en god del lengre nord, rett sør for MIL APRON faktisk....Og at T2 bygget skal strekke seg helt ut til fjernpark innland, og at vi der mister 179, det er faktisk noe jeg IKKE har hørt om før....

Joda, utfodringene skal da jammen meg stå i kø fremover :D

Herlov
27-03-2008, 14:37
En stygg løsning og lite framtidsrettet løsning.

Vede
27-03-2008, 15:19
Dette ser overhodet ikke bra ut. Gardermoen blir et lappeteppe det også etter hvert. Det mest praktiske hadde vært et helt nytt bygg. Men her skal et av verdens rikeste land nok en gang spare penger. Ser for meg noen airport facilities delays her ja når feks. 2 fly skal pushe på likt inni hjørnene med den utstikkene piren.

Tommy777
27-03-2008, 15:34
Og her er skissen fra OSL:

http://www.osl.no/archive/Internett/osl.no/5%20Eiendommer%20bygg%20og%20anlegg/Terminal%202/Terminal%202_V6_fase%201.pdf

Ser at de har snakket med SAS international og funnet ut at det aldri blir operasjon fra dem på OSL... Kun to nye plasser til heavies. De tar Krabi og COs andre OSL avgang :D

Egil
27-03-2008, 16:06
Patetisk...

Med tanke på hvor mange millioner (sikkert så mange millioner at vi snakker milliarder) kroner Avinor bruker på å utvide sikkerhetssoner rundt landets småflyplasser (som i løpet av et år ikke transporterer flere mennesker enn OSL gjør i løpet av en dag), så burde de tatt seg råd til å gjøre jobben skikkelig på Gardermoen også!
Håpløst patetisk...

E!

Concorde
27-03-2008, 16:09
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=512812

Someone
27-03-2008, 16:14
Om den er framtidsrettet eller upraktisk og slikt skal jeg ikke uttale meg om da jeg ikke har peiling på slikt, men er det ikke umulig å vite om den er stygg eller ikke basert på tegningene som er presentert? Bortsett fra en veldig grov kladd av en tegning så er det vanskelig å dømme hvordan utseende vil bli og det vil jo avhenge av materialvalg og hvordan de klare a integrere de forskjellige delene i hverandre. Noe som er vanskelig å dømme utifra disse tegningene.

JoeW
27-03-2008, 16:19
[Enig i at det er mindre, men særlig ved avganger om morgenen og ved ankomst på kvelden er det mer bussing enn jeg setter pris på.Det gjelder jo i all hovedsak som kommer inn relativt tidlig på kvelden og blir stående lenge - spesielt OS, SU osv. De kunne vel strengt tatt parkert på gate om handlingagenten gadd å towe flyet bort igjen.

Å herregud!

Skal de stenge alt fra gate 24 til 38 og 23 til 15 når dette pågår - gleder meg allerede.. NOT! Gate 23 forsvinner visstnok ganske snart... og du har vel rett i det med de "små" gatene mellom 24 og 38... Artig!!

Jepp, hadde den vært 100 år gammel ville den vært vernet av Riksantikvaren for lenge siden Nå har vel faktisk Riksantikvaren truet med å verne byggningen (noe som kommer til å bli et helvete for fremtidige bruksendringer og utbygninger etc - og Riksantikvaren er vel også relativt tett inne i T2-planleggingen.

Selv tror jeg det blir bra til slutt. Neste steg vil jo bli en ny Vest-Øst pir parallelt med dagens, vil jeg putte mine penger på.

B767
27-03-2008, 16:43
hmm.. hvem ska ha den nye piren.. de som ska til utlandks ? eller innlandsk ? eller deler piren i to .. venstre for innlands og høyre utlandsk inne i den nye piren.. ?

BSSW
27-03-2008, 16:48
Delt pir blir forhåpentligvis uaktuellt. Gjerne umulig også. Tror det blir utenriks da de 2 ytterste gatene er til større fly. Det vil vel bli endel bussing til den Parken nordvest for utstikkeren, gjerne til WF, DAT og de andre som har fly som man ikke trenger trapp/gate for å komme seg ombord i

JoeW
27-03-2008, 16:50
Vil vel også tro det blir utenriks - schengen.

Someone
27-03-2008, 16:52
En ide hadde jo faktisk vært å lagd den nye piren til en flexi-pri ala T2 i MUC er pir-F på ARN hvor f.eks en etasje hadde vært Schengen og en annen etasje non-Schengen

Fredrik Propell
27-03-2008, 16:53
Så i det store hele så blir det bare fem "nye" gater da det forsvinner syv eller åtte i byggeprosessen? Om man ser bort ifra fjernparkeringa. Ikke noen storsatsning her nei....

JoeW
27-03-2008, 16:57
Someone - tror du det egentlig er nødvendig? Nå som Polen og mye av Øst-Europa kommer inn i Schengen fra 1 april(?), blir det ikke så stor belastning på Non-schengen delen lenger (derimot vil det vel bli et problem i forhold til at det faktisk ikke er nok bussgater på schengen i de hektiske morgentimene! Vet ikke om også Tsjekkia går inn i Schengen? Da får du jo også OK-en utenfor.

Det som derimot hadde vært jævlig kjekt er noen kombigater non-schengen-innland. Vet ikke helt hvordan det skulle gjøres, men ville gjort ting en del enklere enn at Bergensflyet lander på 51...

SQ321
27-03-2008, 20:35
La også merke til at Dagbladet mener at det er charter som skal være på fjernpark. Noen som vet noe om det blir slik? Ikke dumt etter min mening...

gustavf
27-03-2008, 21:07
Om den er framtidsrettet eller upraktisk og slikt skal jeg ikke uttale meg om da jeg ikke har peiling på slikt, men er det ikke umulig å vite om den er stygg eller ikke basert på tegningene som er presentert? Bortsett fra en veldig grov kladd av en tegning så er det vanskelig å dømme hvordan utseende vil bli og det vil jo avhenge av materialvalg og hvordan de klare a integrere de forskjellige delene i hverandre. Noe som er vanskelig å dømme utifra disse tegningene.

Jeg skjønner heller ikke hvordan man kan dømme dette som stygt ut i fra noe som ser mer ut som en reguleringsplan enn ei byggetegning.

For min del er jeg positivt til en tett integrert terminal 1 og 2. Hadde det blitt to separate bygg er jeg redd det hadde blitt problemer med transfer (se på LHR terminal 4), mye kaotisk transport for passasjerene (se på shuttlebussene på BOS) og et dårlig servicetilbud i minst en av terminalene. Selv om det er ulemper med denne løsningen, så tror jeg det er det beste.

Og når det gjelder budsjett: Dersom ikke Avinor sitt budsjett skulle være styrende, hvilke budsjett skulle da diktere? Sykehusbudsjettet for Helse Sørøst?

MartinL
27-03-2008, 21:11
Jeg skjønner heller ikke hvordan man kan dømme dette som stygt ut i fra noe som ser mer ut som en reguleringsplan enn ei byggetegning.

For min del er jeg positivt til en tett integrert terminal 1 og 2. Hadde det blitt to separate bygg er jeg redd det hadde blitt problemer med transfer (se på LHR terminal 4), mye kaotisk transport for passasjerene (se på shuttlebussene på BOS) og et dårlig servicetilbud i minst en av terminalene. Selv om det er ulemper med denne løsningen, så tror jeg det er det beste.

Og når det gjelder budsjett: Dersom ikke Avinor sitt budsjett skulle være styrende, hvilke budsjett skulle da diktere? Sykehusbudsjettet for Helse Sørøst?

Jeg er helt enig. For å kunne tilby en effektiv flyplass tror jeg løsningen er å samle mest mulig av trafikken under samme tak.

JoeW
27-03-2008, 21:13
La også merke til at Dagbladet mener at det er charter som skal være på fjernpark. Noen som vet noe om det blir slik? Ikke dumt etter min mening...

Så også det. Men jeg vet at flyselskapene ønsker "ferierutene" på fjernpark, fremfor f.eks. Hamburg. SAS og DY til ALC er kanskje ikke charter - men det er ikke langt unna...

storg
27-03-2008, 21:22
Rent praktisk, kommer de til å bygge piren først. Og deretter T2? Det vil vel være smart med tanke på de gatene som forsvinner. Og SAS hotellet kan være så fornøyde? Der ryker vel mye utsikt.

LN-AØR
27-03-2008, 21:32
Synes egentlig ikke det ser så ille ut, men rart at det ikke er flere gater til heavies og at man bygger slik at man mister noen gater vest i terminal 1. T2 burde i hvertfall løse gateproblematikken på OSL. Men ett spørsmål: Er det virkelig behov for en tredje rullebane på OSL? Landingskøen er vel ikke så enorm eller?

BSSW
27-03-2008, 21:42
Så mange heavy maskiner kommer det vel ikke til OSL, dessuten så kommer de til forskjellige tider og dager.

Men håper det snart endrer seg :)

storg
27-03-2008, 21:57
Men ett spørsmål: Er det virkelig behov for en tredje rullebane på OSL? Landingskøen er vel ikke så enorm eller?
Rullebane er vel noe av det mest problematiske man kan bygge. Ergo er det smart å ta høyde for det tidlig, og planlegge lenge. Naboer er spesielt lite begeistret for nye rullebaner. Så da er det viktig at plan arbeidet er bra.

MartinL
27-03-2008, 22:03
og bygges rullebanen for sent er det nok garantert noen som vil rope "at vi aldri kan være i forkant med noe her i landet";)

Tommy777
27-03-2008, 22:50
Hvor mange nye gater blir det egentlig med den nye piren? Kan jo ikke være mer enn 4-5. Man mister jo et par,tre gater foran SAS hotellet. I tillegg ryker 3 gater ved gate 30.

Ser for meg ut som en helt håpløs plan

Dag Viking
27-03-2008, 23:46
Hvor mange nye gater blir det egentlig med den nye piren? Kan jo ikke være mer enn 4-5. Man mister jo et par,tre gater foran SAS hotellet. I tillegg ryker 3 gater ved gate 30.

Ser for meg ut som en helt håpløs plan

Enig her gitt. T2 nord for H hadde gitt flere gater, bedre muligheter for ekspansjon i fremtiden og mindre påvirkning på den daglige driften de neste årene. Pr i dag er det kanskje ikke gate-situasjonen som er mest kritisk, men bagasjehåndteringen. Hvordan skal dette løses? Her må jo noe drastisk gjøres, helst for to år siden.

LN-KGL
28-03-2008, 00:22
Etter en rask telling så blir resultatet følgende på utvidelsen:
+ 8 (+24%) gater for 737 og større med landgang direkte til terminalen (tilsvarer en kapasitetsøkning på rundt 4,5 millioner passasjerer pr. år med dagens miks)
+ 10 (+77%) fjernparkeringsplasser for 737 og større
- 3 gater (-40%) for mindre turboprop på innland

Med andre ord ser det ut til at det blir mye mer bussing i fremtiden med den løsningen som er foreslått nå - kanskje opp til 10 millioner passasjerer pr. år må belage seg på buss til fjernparkeringene i sørøst, sørvest og nordvest.

Tommy777
28-03-2008, 01:34
Med andre ord ser det ut til at det blir mye mer bussing i fremtiden med den løsningen som er foreslått nå - kanskje opp til 10 millioner passasjerer pr. år må belage seg på buss til fjernparkeringene i sørøst, sørvest og nordvest.

Noe som er helt håpløst. Moderne flyplasser skal ikke ha bussing til og fra fly overhodet.

Amatørarbeide fra Avinor. Det er oss passasjerer som betaler gildet. Gjør dette skikkelig!

gustavf
28-03-2008, 08:15
Lengden på den nye piren blir jo veldig avgjørende her. Er den gitt av vedtaket eller er det en del av detaljplanlegginga? For jeg må si meg enig med Tommy i en moderne flyplass ikke skal ha bussing som noe annet enn en nødløsning.

Farmer
28-03-2008, 08:24
Tragisk planleggeing det her etter min mening.
Antallet nye tilgjengelige gater blir jo fryktelig lite med tanke på den store investeringen.
I tillegg blir bakkeoperasjonen vanskeliggjort og taxetider blir betydelig lengre.
Mon tro hva i all verden er det som gjør at de ikke kan bygge en T2 lenger nord, som ligger helt paralellt med dagens terminal?
Ved bruk av den allerede bygde kulvert kunne passasjerer flytte seg ved hjelp av rullefortau à la i Chicago, og all flytaxing kunne ha gått uhindret.
Dette måtte vel ha være en både billigere og mer fornuftig løsning og i tråd med et tidligere planverk for T2 -T3 osv som ligger i en tidligere post i denne tråden.
Slik dette ser ut til å bli blir det et klattverk, og flyplassen blir mindre effektiv.

RSL
28-03-2008, 10:02
Det er ikke T2 jeg synes er mest håpløst, men den fæle piren som stikker ut av terminalen.. Hvorfor ikke bare bygge gater pararelt, som det var planlagt fra før av.

Jeg tror egentlig at OSL ble planlagt uten en fremtidig T2, og at planleggerne trodde at det ville holde med flere gater.

JetBlue
28-03-2008, 10:05
Patetisk...
Med tanke på hvor mange millioner (sikkert så mange millioner at vi snakker milliarder) kroner Avinor bruker på å utvide sikkerhetssoner rundt landets småflyplasser (som i løpet av et år ikke transporterer flere mennesker enn OSL gjør i løpet av en dag), så burde de tatt seg råd til å gjøre jobben skikkelig på Gardermoen også!
Håpløst patetisk...
E!

Du har rett, det er noe i hele dette prosjektet som ikke stemmer. Min kontakt på OSL har også blitt veldig taus.........

Misforholdet mellom det som brukes (investeres) på småflyplassene og landets viktige flyplasser, er ikke annet enn et resultat av meningsløs distriktspolitikk.

Madman
28-03-2008, 10:33
Nå skal ikke jeg si noe om denne løsningen er bra eller dårlig. Men jeg innbiller meg at det kommer litt an på hvem man spør. For noen er dette en bra løsning, for andre ikke. Og det er vel forhåpentligvis en gjennomgang av mange faktorer som har ført fram til en sånn løsning, og litt kompromisser her og der.

Men én ting kan man jo ønske seg: En stor kafeteria på toppen av T2, med spotterterasse, tilgjengelig for alle. ;)
Det hadde vært noe...

SQ321
28-03-2008, 11:01
Nå skal ikke jeg si noe om denne løsningen er bra eller dårlig. Men jeg innbiller meg at det kommer litt an på hvem man spør. For noen er dette en bra løsning, for andre ikke. Og det er vel forhåpentligvis en gjennomgang av mange faktorer som har ført fram til en sånn løsning, og litt kompromisser her og der.

Men én ting kan man jo ønske seg: En stor kafeteria på toppen av T2, med spotterterasse, tilgjengelig for alle. ;)
Det hadde vært noe...

Hadde vært artig det. Eller en stor terasse på tuppen av pir B med full oversikt over alle gater samt begge rullebanene..

JetBlue
28-03-2008, 11:35
Det hadde vært noe...

Ja, det hadde vært noe, helt optimalt og glimrende forslag!

PointMergeArrival
28-03-2008, 13:18
Iflg ATC på GM blir det ikke mer enn netto 5 nye gater med bro etter utbyggingen.
Tragisk at de ikke bygger ny T2 nord av dagens. Det skisserte opplegget vil i praksis dele flyplassen i 2 deler. Hvis du f.eks lander på 19L og skal parkere ved SAS-hotellet blir det jævlig langt å takse.
Pisse i buksa for å holde varmen????

amatør
28-03-2008, 16:40
Iflg ATC på GM blir det ikke mer enn netto 5 nye gater med bro etter utbyggingen.
Tragisk at de ikke bygger ny T2 nord av dagens. Det skisserte opplegget vil i praksis dele flyplassen i 2 deler. Hvis du f.eks lander på 19L og skal parkere ved SAS-hotellet blir det jævlig langt å takse.
Pisse i buksa for å holde varmen????

Ja, det er jo typisk norsk det!! Klatte på med påbygg. Mens hovedflyplasser rundt omkring i verden bygger nye, flotte og store terminaler for å gjøre seg mindre avhengige av bussing, gjør OSL det stikk motsatte?!?!?. Det burde selvsagt vært bygget en helt ny paralell T2 nord for dagens, med flytogstasjon og rullefortau mellom terminalene i kulverten!!!

Farmer
28-03-2008, 17:29
Er det ingen i Avinorstyret som har såpass gangsyn at de i det hele tatt ikke ser at dette blir bare en rådyr klatting som ikke gir noen stor effekt.
Om de hadde bygget en paralell T2 lenger nord, hadde vel dette kunnet foregå mer eller mindre for seg selv, slik at trafikken ikke ble berørt i byggeperioden ?
Uff, tenk å med vitende vilje ødelegge en av da aller beste flyplassene som er på denne måten ;-(

sail4fun
28-03-2008, 17:32
Dette er veldig skuffende , første løsningen ser jo bare ut til at det blir trangt uten flere gate og T2 er jo en vits, veldig skuffende at de ikke bygger T2 på Nordområdet.

Nei Avinor, gi oss litt igjen for avgiftene !

ENGM RAMP
28-03-2008, 18:08
Iflg ATC på GM blir det ikke mer enn netto 5 nye gater med bro etter utbyggingen

Stemmer bra det du har hørt ja...

amatør
28-03-2008, 18:48
Det er helt latterlig å bruke flere milliarder kroner, også klare å få "hele" fem nye broer.. Mere bussing: nei takk!!:angry:

Morten
28-03-2008, 21:31
Hvem er det som egentlig har laget denne planen?
Har bakke-, fly- og ATC-ansatte i det hele tatt vært med?

PeopleExpress
28-03-2008, 21:35
Hvem er det som egentlig har laget denne planen?
Har bakke-, fly- og ATC-ansatte i det hele tatt vært med?

Terminal 2, trodde jeg innbefattet en ny terminal. Altså et nytt bygg seperat plassert fra det gamle.

Dette kalles utbygging av eksisterende terminal. Forslaget virker lite gjennomtenkt, og visjonært. Skuffendes!

MartinL
28-03-2008, 21:37
Dessuten ville vel en ny terminal på motsatt side av den gamle gjøre påvirkningen av trafikken minimal ved bygging.

gustavf
28-03-2008, 21:37
Forslaget virker lite gjennomtenkt, og visjonært. Skuffendes!

Hva er det egentlig som ville være mer visjonært med å sette opp et separat bygg?

KennethGS
28-03-2008, 21:54
Jaja... Hvorfor ikke dele dagens terminal i to også, så får man hele tre terminaler å skryte av? ^_^

En ny pir på den gamle terminalen er ingen terminal 2... :rolleyes:

BackCountry
28-03-2008, 21:58
http://www.dagbladet.no/dinside/2008/03/27/530754.html

Vi har studerte de to forslagene nøye, men har kommet til at de ikke ville fungere godt nok, sier Quale.

Hovedforslaget, med et parallellt bygg i nord for dagens pirer, ville vært for krevende logistikkmessig å bygge ut i forhold til den tiden som er til rådighet. Den andre løsningen med to pirer ut fra dagens pirer, var rett og slett for trang.

- Den løsningen ble komplisert i forhold til taksing og snøbrøyting. I stedet bygger vi en pir midt ut fra dagens pirer, og denne piren blir lenger enn de to vi vurderte først, sier Quale.

Utrolig! Her innrømmer de nesten at en parallell pir er den beste løsningen, men at de ikke har tid/penger...

- Det vil bli mer bussing av passasjerer under byggeperioden, men når alt er ferdig vil det bli mye bedre enn det er i dag, sier Quale.
Innen 2012 så er nok kapasiteten sprengt igjen..

Herlov
28-03-2008, 22:00
Hvordan er det mulig at utbyggingen kun fører med seg 5 nye bruer? Det høres for drøyt ut.

Morten
28-03-2008, 22:08
Helt enig, det blir ett milliardsluk, bare for å få 5 nye gater...

Da OSL ble åpnet, så mener jeg å ha sett en plan, at de hadde ekspansjonsplaner med en evt. terminal B om en ny terminal skulle bygges,
(langs TWY H, på motsatt side av dagens terminal)

PS! Er det noen som har sett at det står en A foran noen gater på dockingbroen?

Shadow
28-03-2008, 22:35
A = pir A
B = pir B som "var" planlagt parallelt med A. Sånn ca der hvor snøen blir lagret nå ;)
C = pir C som også er på de originale tegningene enda lengre nordover parallelt den også

PeopleExpress
28-03-2008, 22:50
Hva er det egentlig som ville være mer visjonært med å sette opp et separat bygg?
Godt spørsmål!

Med visjonært henspeiler jeg på det arkitektoniske aspektet. Gardermoen er i mine øyne et flott flyplass. Arkitektene i Narud Stokke Wiig har tegnet et fint bygg, ut fra en visjon om å gjenskape flyvinge.

Videre er en lufthavn et merkebygg, det er noe av det første du ser når du lander i et nytt land. Jeg mener det er verdt å bruke litt penger på å fremheve arkitektur, og da spesielt på flyplasser fordi dette er knutepunkt hvor folk ferdes.

Gjennom å bygge en ny terminal, vil kunne få et helt nytt bygg som ikke nødvendigvis trenger å ligne på det bygget som ligger på andre siden. På den måten kan Gardermoen bidra til å fremheve arkitektur og norsk byggekunst.

EB
29-03-2008, 08:15
Skulle tro det var Jernbaneverket som stod bak disse planene...:angry:

amatør
29-03-2008, 13:00

Ja, noe norske politikere og økonomer har kokt sammen. Jernbaneverket og Avinor består vel av omtrent samme typer økonomer og planleggere, med andre ord DÅRLIG!!

ENGM RAMP
29-03-2008, 13:39
Pengene rår, det er det liten tvil om - desverrre!

amatør
29-03-2008, 13:45
Da er en mail med noen synspunkter sendt til ove.narvesen@avinor.no.
Det hjelper selvsagt ikke, men jeg syntes det er viktig at det kommer noen meninger og synspunkter fra oss reisende til de styrende organer.

PeopleExpress
29-03-2008, 13:45

Sverre Quale har vel en fortid i Jernbanetilsynet, så du traff ikke så hakkendes gale med den faktisk :-)

C172
29-03-2008, 14:01
Det var ikke innovativt og visjonært over dette. Det er ikke bygget for fremtiden! De som planleger dette er jo motstander av luftfarten skal utvikle seg. Ser fint ut på papiret men vil ikke fungere. Akkurat som parkeringsplasser rundt om, de er underdimensjonert og for smale. Det er vanskelig å gå inn ut av bilen uten å komme borti sidemannens sin bil.

LN-KGL
29-03-2008, 15:52
Har sittet og drudlet litt foran PCen et par dager for se hvilke muligheter det kunne vært mulighet for å få til. I denne drudlingen har jeg langt inn en del ønsker og ikke minst forbedringer som kanskje for noen og hver hadde satt pris på. En av de viktigste forutsetningene var å ikke forkludre driften i anleggsperioden! Resultatet er en helt ny komplett terminal med kobling til Flytoget med egen stasjon - og jeg velger å kalle den Norwegian-terminalen siden den vil være en perfect fit for deres operasjon. Her er en oversiktstegning med kobling til eksisterende struktur:

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/NO/T2Terminal_plan.jpg

Det ble 26 ekstra gater i forhold til dagens situasjon, ikke de fislige 5 som klattverket OSL/Avinor holder på med. Pirene øket i bredde til 40m og med det blir det også plass til å flytte kjøreveiene rundt pirene under tak. Avstanden mellom gatene er øket for bedre tilgjengeligheten for service/handling (har jukset med å studere inngående Boeings flyplassdesigndokumentasjon + noen anne litteratur om flyplassdesign). De forskjellige kvadratene rundt flyene er henholdsvis 50m x 50m og 80m x 80m og det grønne flyet er en 738 med winglet og det røde er en 773W.

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/NO/T2Terminal_from_the_south.jpg

Hva med en liten fasadetegning på sørsiden (som kunne ha blitt sett fra dagens terminal)? Som dere ser er det et fullstendig brudd i forhold til dagens terminal, men hvem sier at de må være like - det er jo to helt separate bygg. Et er de viktigste kriteriene var å skape mer kontakt mellom passasjerene og flyene, og derfor er alle vegger glassflater.

Et annet kriterie var å bringe tankegangen fra pir F på Arlanda er steg videre med ikke å separere ankomst og avgang, men separere på destinasjonstype. Dette vil øke fleksibiliteten til flyselskapene, og min tankegang er å ha en etasje (øvere) med Schengen og en etasje (nedre) med innelands i den vestre piren og mot øst forsetter Schengen i samme etasje (øvre) som i vest og nedre eatsje forbeholdes non-Schengen-destinasjoner. Dette medfører også fire innganger for sikkhetskontrollen og ikke den massestimen som i dag.

I den sentrale delen på terminalen (stor sirkel) legges baggage claim og toll på bakkeplanet i nordre del, mens søndre del er forbeholdt bagasjehåndtering. De to øvrige etasjene er for innsjekk (mellom-etasjen for innenlands innsjekk + administrative fasiliteter og øvre etasje er forbeholdt innsjekk av utenlandsreisende).

Så kommer vi til inneholdet i den lille "tønnen" mot sør. Den har fem etasjer med rundt regnet 1500 m2 i hver etasje.
- Etasjen på bakkeplanet forbeholdet til fasiliteter til flyselskapene og deres ansatte.
- 2. etasje (som er på nivå innsjekk innland) er for forretninger + "pølsebuer" og er et landsideområde (utenfor sikkerhetskontrollen, landside)
- 3. etasje (på nivå med Schengen, men utenfor passkontrollen til non-Schengen) TAX FREE for både avgang og ankomst. Området er på innsiden av sikkerhetskontrollen (airside).
- 4. etasje (et nivå over Schengen) er forbeholdt restauranter/lounger og trekkes til dels svevende inn i hovedsirkelen over gulvet på innsjekk utland. Området er på innsiden av sikkerhetskontrollen (airside).
- Så rosinen i pølsa, 5. etasjen som er utenfor sikkerhetskontrollen og forholdt besøkende som vil se på fly (panoramautsikt over hele flyplassen med gulvnivået hele 26 meter over bakkenivået). Her skulle det også være plass for å kunne nyte en bedre søndagsmiddag som på gamle Caravelle på Fornebu - rett og slett en turistattraksjon for både de lokale og tilreisende. Adkomsten vil også være spetakulær med gangvei i glass helt under taket (inspirasjon fra CDG og MAN) og denne kobles til halvmånen i nord.

Nå halvmånen i nord. Den inneholder tilgang/nedgang til terminal OSL nord og den automatiske people mover-en som forbinder T2 med T1. La oss først ta for oss den automatiske people mover-en, den benytter kulverten som var tiltenkt for oppkoblingen mellom T1 og T2 nå OSL ble bygget på 1990-tallet. Inspirasjon til type kan hentes fra både STN og LGW. Ideelt sett burde denne people mover-en forlenges sør for dagens terminal med stasjoner for de forskjellige parkeringsområdene og leiebilutlevering. Vips så hadde en ikke hatt behov for parkeringsbussene lenger og en hadde oppnådd en bitteliten miljøgevinst. Dette hadde også frigitt område til korttidsparkering som i dag benyttes av leiebilselskapene. På grunn av denne løsningen blir det heller ikke behov for biltilgang for passasjerer og hentende/besøkende til terminalen i nord, men selvsagt er det behov for varetransport og bagasjeoverføring - hva er til overs i kapasiteten til kulverten?

Så til flytogterminal som ligger under bakken - en speilvendt blåkopi av dagens (dagslyset er i nord).

Kapasitetsmessig har jeg foreløpig i regnet på det, men et guesstimate sier noe i området 17-18 millioner passasjerer per år. Alt dette uten å bruke en eneste buss!

Dette er bare tanker og ideer skrapt sammen i fustrasjon over forslaget som er vedtatt, så dette blir vel bare en drømmer. Er det noen som drømmer i de samme baner?

Trety
29-03-2008, 15:56
KGL, det hadde vært interessant å vist dine tanker til de ansvarlige i Avinor/OSL for å se hva de ville svart.

BSSW
29-03-2008, 16:14
KGL, det hadde vært interessant å vist dine tanker til de ansvarlige i Avinor/OSL for å se hva de ville svart.

Helt enig her, send dette forslaget til Avinor og se hva de har å si til dette.

Edit: Har lest og tenkt litt mer på dette forslaget. Hvis man som transferpax kommer inn på T2 og skal videre fra T1 så må man ut av airside, og ned til people-moveren og så gjennom sikkerhetskontrollen i T1 igjen når man har kommet opp fra people-moveren. Det finnes ikke en måte å komme seg fra T2 til T1, eller motsatt, uten å måtte måtte gå gjennom sikkerhetskontrollen igjen? Kanskje det kan være 4 stasjoner på people-moveren hvor 2 er airside og 2 er landsside, med dedikerte vogner. Men ser forsåvidt problemer med det også, med airside innenlands, Schengen og non-Schengen. Hvordan er slikt løst på andre flyplasser?

Farmer
29-03-2008, 16:58
Ahh .. KGL .. du er da på helt feil hylle her i livet ;-) Hvorfor har du ikke levert inn DETTE forslaget for lenge siden ? ;-)

Man kan jo spørre seg om et slik forslag virkelig kan bli noe dyrere enn det som nå faktisk er vedtatt i Avinor styret. Jeg er ingen byggmester, men om man også regner inn kostnaden for all den trafikkforstyrrelse i lange perioder som blir påført, så er jeg ikke så sikker på at dagens vedtatte løsning blir billigere. Det eneste vi vet er at den blir dramatisk dårligere. Regner man pris pr Gate er det vel ingen tvil, samt at det miljømessige med tanke på ekstra lange taxeveier og masse bussing blir jo dramatisk mye verre enn KGL sitt forslag.
Hvor er kritisk media når vi trenger dem? Det er kanskje mer spennende å skrive om en føre var landing og noen blålys ..

TOS
29-03-2008, 17:13
Flotte greier, Kurt! Det minner meg litt om BRU (og kanskje MUC). Send inn forslaget!:)

gustavf
29-03-2008, 17:19
Har sittet og drudlet litt foran PCen et par dager for se hvilke muligheter det kunne vært mulighet for å få til. I denne drudlingen har jeg langt inn en del ønsker og ikke minst forbedringer som kanskje for noen og hver hadde satt pris på. En av de viktigste forutsetningene var å ikke forkludre driften i anleggsperioden! Resultatet er en helt ny komplett terminal med kobling til Flytoget med egen stasjon - og jeg velger å kalle den Norwegian-terminalen siden den vil være en perfect fit for deres operasjon.

Veldig interessant. Et par spørsmål:
- Hvordan tenker du deg adkomst til den nye terminalen for de som ikke kommer med flytoget?
- Er forbindelse mellom terminalene (people mover) innenfor eller utefor sikkerhetskontrollen? Er det også plass til nødvendig transport av bagasje i denne kulverten?
- På grunn av tax free-salget må man i praksis ha tre deler: Innland, schengen og non-schengen. Hvordan tror du man enklest deler utenlandsetasjen for å få til dette?

Lurer litt på hvordan kostnadene er ved å måtte ha en del funksjoner dublert, slik som toll, pass, tog, leiebil, infoskranker osv, slår ut på livstidskosten til en separat terminal.

LN-AØR
29-03-2008, 17:22
Dette var et bra forslag LN-KGL! I likhet med flere her på forumet, foreslår jeg at denne skissen blir sendt til Avinor med det samme! Mye bedre enn det Avinor har foreslått. Skader ikke å prøve iallefall :-)

PS! Endelig vedtak for flyplassplanene er ikke før begynnelsen av 2009 står det på OSL.no...

RSL
29-03-2008, 17:32
Hva hvis den nye terminalen blir brukt av Norwegian + Oneworld + Skyteam, og den gamle for Star Alliance og andre selskaper?

amatør
29-03-2008, 18:11
Ah, berre lekkert KGL!! Dette må bare idiotene i Avinor få se. Kan ikke forstå at dette skal bli så mye dyrere enn Avinors mildt sagt elendige vedtak. Her vil jo dagens flytrafikk bli minimalt berørt under byggeperioden, mens med Avinor sin måte vil flytrafikken i stor grad bli berørt!!

RSL
29-03-2008, 18:20
Etter en telefon til en person som har vært engasjert i OSL før, og som har kontakter med folk som jobber med OSL-utbyggingen, er argumentet for å ikke ha en ny egen parallel pil, er at målet med OSL er å få flest mulig mennesker igjennom Duty Free. Avinor vil ikke godta en utbygging som ikke betyr at alle utenlandsreisende må igjennom den samme Duty Freen.

Hvis man får flere Duty Free-butikker betyr dette at kostnadene til å drive butikkene blir høyere, og overskuddet blir lavere. Så målet med OSL er desverre å drive kjøpesenter, ikke en komfortabel flyplass. :(

LN-KGL
29-03-2008, 18:48
Mange spørsmål her - la meg begynne med det siste først (RSLs). Mine tanker er å la SAS + andre StarA + charters fortsette på T1, mens de mer nye og frisktsatsende ;) får T2 (eller Norwegian-terminalen som jeg benevnt den).

Så til Gustavf, ditt første spørsmål så finnes det allerede et svar ovenfor.
Andre er litt verre, vet ikke helt dimensjonene på kulverten - noen som melder seg frivillig til å gå ut med målebånd å måle takhøyde og bredde? Forbindelsen mellom terminalene vil ligge utenfor sikkerhetskontrollen. Så lenge de enkelte alliansene holder seg under samme tak ser jeg det ikke som noe problem.
Så er det fiffige med tax free - en plassering på nivå tre i rutunden er veldig bevisst - alle som er på innsiden av sikkerhetskontrollen og utland vil passere den (ikke nødvendigvis nødt til å passere gjennom den) på vei til og fra utenlandsflighter (passkontrollen er underveis ned til/opp fra non-Schengen-piren). Med andre ord vekk med en av to tax free-er. Så til dubleringer, dobler man antall passasjerer så må man også fordoble menneskene som gjør oppgavene (disse er bare proporsjonale enheter).

Så til Farmer, jeg er på riktig hylle allerede. Jeg får jobbet med noe kreativt og interessant hver eneste dag :colgate:. At man har fusket i mange fag i løpet av sin yrkesaktige karriere gjør vel sitt til at man har plukket opp litt kunnskap både her og der. Kjemikere er som poteten ser du, kan brukes til alt! Første jobb etter fullført utdannelse var kvalitetsoppfølging av entreprenører til fjerde byggetrinn til Hydro Aluminium Karmøy Fabrikker med 1985-verdi kr 750 mill. At jeg fortsatte med militære høyekplosiver i neste jobb var jo opplagt ;)

Så til dette med kreativitet og hva som dreper det. Jeg trenger bare si et ord: Blåruss
Ja ja, så enkelt er det vel ikke, men problemet på innsiden av OSL/Avinor er at det er lagt helt ville forutsetninger og det designes rett og slett med for svak vekst. Tallene som benyttes er fremdeles sterkt preget av at de enda ikke har kommet seg og at det er 2001 fremdeles. Avinor/OSL må våkne opp - den gjennomsnitlige veksten de siste fire åra er 8,7%, og det medfører at sannsynligheten er meget stor for at passasjerantallet er 28,9 millioner i 2012 - ikke et par og tjue millioner som ligger til grunn for OSLs utbygging. Med andre ord vil det allerede ved oppstarten i bruk av T2 medføre at fem-seks millioner passasjerer må busses i året til de rundt tredve remote-parkeringene.

Hvordan kan jeg være så sikker på at denne veksten fortsetter? Det er rett og slett ingen avtagende trend i passasjerkurven, det er nesten som autopiloten er satt på en konstant stigning på mellom 1,1 og 1,7 million passasjerer hvert år. Og så er det Norwegian og SAS NO som begge utvider flåten (mest den første da). 53 nye større fly for DY før T2 åpner (en viss nedgang for 733ene blir det da, men ...). Med andre ord, jeg tror ikke det hjelper de spøtt om jeg sender inn forslaget, det kommer vel i retur med kommentaren "interesssant" (det er også en av mange måter å si: "Nei, dette har vi ikke råd til nå").

Og jeg smiler fremdeles :D

EB
29-03-2008, 18:53
Fantastisk!!! Men vil et LCC selskap være villig til å betale for å være alene i en ny terminal?

Hva ser du for deg av endringer i dagens terminal når en slik ny terminal er på plass... Tipper BA ønsker å forbli i dagens terminal og aldri ønske seg til noe nytt...

LN-KGL
29-03-2008, 18:56
Tipper BA ønsker å forbli i dagens terminal og aldri ønske seg til noe nytt...

Spesielt etter de siste dagers strabasert på T5 :colgate:

gustavf
29-03-2008, 19:05
Så til Gustavf, ditt første spørsmål så finnes det allerede et svar ovenfor.

Slik går det når man poster uten at man leser skikkelig først.

Så er det fiffige med tax free - en plassering på nivå tre i rutunden er veldig bevisst - alle som er på innsiden av sikkerhetskontrollen og utland vil passere den (ikke nødvendigvis nødt til å passere gjennom den) på vei til og fra utenlandsflighter (passkontrollen er underveis ned til/opp fra non-Schengen-piren). Med andre ord vekk med en av to tax free-er.

Jeg skjønte ikke helt hvordan du hadde tenkt å gjøre tax free utilgjengelig for innenlandsreisende. Overser jeg et eller annet fundamentalt igjen?

Så til dubleringer, dobler man antall passasjerer så må man også fordoble menneskene som gjør oppgavene (disse er bare proporsjonale enheter).

Denne kjøper jeg ikke helt, for det er mye fleksibilitet som forsvinner i tillegg til at utstyr og infrastruktur må vedlikeholdes dobbelt opp. Hadde det vært gjevn pågang på alle tjenestene og denne hadde vært stor nok til at det ikke var noe dødtid er jeg med, men f.eks. passkontroll er ikke slik. At det er gratis å ha en ekstra togstasjon tror jeg heller ikke noe på.

KennethGS
29-03-2008, 19:10
Så målet med OSL er desverre å drive kjøpesenter, ikke en komfortabel flyplass. :(

Overasket? ^_^

TCAS
29-03-2008, 19:17
Hvis dere vil OSL skal være en attraktiv flyplass i fremtiden, kanskje også for større selskaper og interkontinentale ruter, så må man nok bare akseptere at det blir litt kjøpesenter. OSL vil være avhengig av å tjene gode penger for å bli noe stort. Se på andre flyplasser rundt i verden - det er ikke noe mindre kjøpesenter der. Og selv om det blir litt kjøpesenter, så er vel ikke det ensbetydende med at det blir en dårlig flyplass? Det kommer helt an på hvordan det tilrettelegges. Det blir jo ikke slik at man må gå gjennom en hel butikk mellom trange reoler før man kommer til kasse hvor man sjekker inn ;)

LN-KGL
29-03-2008, 19:24
Tegner og forteller litt i stedet gustavf

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/NO/T2Terminal_utsnitt.jpg

gustavf
29-03-2008, 19:31
Tegner og forteller litt i stedet gustavf

Nå begynner det å klarne her... Dersom man først skal drømme, så kunne man jo også tenke seg at utland og innland ikke var skilt, men at man måtte vise boardingkort for å komme inn i tax free-butikken.

Det er en del ting jeg er litt usikker på om ville fungert bra i denne sentralbygningen, men det er definitivt et godt utgangspunkt.

JoeW
07-04-2008, 21:48
Hadde ikke lagt merke til at gate 39 var gjort om til bussgate før i helgen. Trist. :(

Shadow
08-04-2008, 00:40
Gate 39 var jo også bussgate for en del måneder tilbake, men kom tilbake som vanlig gate etter utbyggingen.

JoeW
08-04-2008, 00:46
Ja, men nå var den jo bygget opp med et brakkelignende bygg nede, og hele parkeringen var jo brukt som oppbevaringsplass.

Tommy777
08-04-2008, 01:26
Fantastisk bra tegnet, KGL! Det er akkurat slik en ny terminal bør være. Nå er jeg ikke helt enig i at DY trenger flere gater enn SAS på OSL.. Dersom den nye terminalen kun skal inneholde DY, hvorfor er det da plass for widebodies og lounger?

Tror at SAS alltid vil være større enn DY på OSL, de ekspanderer jo også og har pt over dobbelt så mange fly som DY.

Utfordringer som bør løses: Det bør vel være et non-schengen område. Ikke særlig smart å ha 2 passkontroller. Bagasjen bør vel komme ut på et sted for begge terminaler dersom det kun blir aksess med bil / buss ved terminal 1. I tillegg vil det neppe være smart å ha to tollstasjoner.

Så jeg tror at all innenriks bør flyttes over i den nye terminalen mens utenriks går fra T1

LN-KGL
08-04-2008, 08:41
Det er da du har misset hele konseptet T777, dette er ikke for å gjøre det enklest mulig for de for drifter, men derimot er det passasjerene og flyselskapene som får en enklere tilværelse. I NorTer ville det vært en stasjon for passkontroll, en tax free, en baggage claim utland og en for innland og en tollstasjon. Altså en helt autonom terminal, ikke noe klattverk heng på.

To ting til T777:
1. Har ikke sagt DY eksklusivt, men deres type av operasjon (en flight dom, neste utland Sch)
2. Ditt andre avsnitt med SAS større en DY på OSL kan det settes et spørsmålstegnet ved - innen kun kort tid kan det bli mer rødnese enn rødmotor på OSL

jb1
08-04-2008, 09:01
Veldig bra tegning. Jeg håper de tenker seg godt om i Avinor før de vedtar noe endelig. Jeg er ingen ekspert, men en velfungerende flyplass gir flere passasjerer, så jeg tror ikke OSL skal være så bekymret over om ikke alle går gjennom samme tax free butikk.

JetBlue
08-04-2008, 10:01
Det er da du har misset hele konseptet T777, dette er ikke for å gjøre det enklest mulig for de for drifter, men derimot er det passasjerene og flyselskapene som får en enklere tilværelse. I NorTer ville det vært en stasjon for passkontroll, en tax free, en baggage claim utland og en for innland og en tollstasjon. Altså en helt autonom terminal, ikke noe klattverk heng på.

Det du har tegnet ligner i stor grad på den opprinnelige planen for T2 som ble prosjektert den gang OSL åpnet. Og like genialt nå som den gang.

Hvorfor Avinor nå velger en helt annen løsning er meg en stor gåte.:8:

KrisFlyer
08-04-2008, 15:24
LN-KGL, jeg vil foerst og fremst si at du har laget en veldig bra arkitektonisk tegning!

Da det er sagt, saa synes jeg at Avinor har gjort et klokt valg ifm. plasseringen av T2 sett fra et praktisk staasted. For det foerste saa slipper man aa bygge helt nye veier til T2 med denne plasseringen, hvilket koster tid og penger. For det andre saa liker jeg at man sannsynligvis kan komme seg "toerrskodd" fra T1 til T2 uten aa matte gaa saa veldig langt. Arkitektonisk sett er jeg heller skeptisk, da jeg er redd for at dagens stramme linjer blir oedelagt med "klattverk". Allikevel vil jeg ikke doemme plasseringen av T2 nord og ned foer jeg har sett vinnerutkastet til hvordan den kommer til aa se ut. Kan jo hende at det kommer til a bli stilig ogsaa! Praktisk sett er i allefall denne loesningen den beste etter min mening.

Piren som skal bygges pa dagens T1 er jeg derimot meget positiv til. Denne loesningen minner om flyplassene i Hong Kong og Doha, og gjoer det lettere aa ekspandere i fremtiden. Det eneste de burde gjoere er aa bygge denne piren bredere enn dagens pirer. For min del spiller det ingen rolle om OSL er et "kjoepesenter", men OSL trenger flere gode restauranter til akseptable priser!

Foroevrig saa skrev www.bygg.no i dag at "OSL har nå fullført prekvalifiseringen av deltakerteam til konkurransen om ny Terminal 2 på Oslo Lufthavn Gardermoen. De kvalifiserte teamene er:

• Niels Torp AS, Ove Arup & Partners, Chapman Taylor, INBY, AS Bygganalyse, Vedal prosjekt.

• Narud-Stokke-Wiig, COWI, Norconsult, Aas-Jacobsen.

• Rogers, Stirk,Harbour & Partners, DivA Arkitekter, Ove Arup & Partners, Gullik Gulliksen.

• Rambøll Norge, mNOR Arkitekter, Grindaker, Erichsen & Horgen.

• Schmidt Hammer Lassen, YRM Arch, Moe & Brøndsgaard, Ove Arup & Partners, Holte Consulting, Olav Chr. Jenssen."

Tommy777
08-04-2008, 15:45

To ting til T777:
1. Har ikke sagt DY eksklusivt, men deres type av operasjon (en flight dom, neste utland Sch)
2. Ditt andre avsnitt med SAS større en DY på OSL kan det settes et spørsmålstegnet ved - innen kun kort tid kan det bli mer rødnese enn rødmotor på OSL

Ser den, men hva er egentlig vitsen med å ha dobbelt opp med disse tjenestene når det ikke er tilgang til annen bakketransport enn Flytoget til T2? Det vil også virke nokså forvirrende for Ola på tur. Å ha pass, toll og bagasje på et sted er en stor fordel for enkelheten skyld (og kostnaden selvsagt) Jeg synes ikke det er en stor bakdel å gå fra en terminal til en annen. Det gjør man både på ARN og CPH og til en grad som er mye mer kaotisk enn den flotte skissen du her presenterer.

Når det gjelder DY, vil de den dagen de mottar sitt 42 fly, fortsatt ha over 20 737 mindre enn SAS Norge. I tillegg vil noen av disse rødnesene vil det stå Polak på..

KrisFlyer
17-04-2008, 01:01
Leste paa www.osl.no at OSL har startet utbygging av den eksisterende terminalen i oestgaaende retning for aa klare aa haandtere passasjeroekningen i tiden frem mot ferdigstillelse av T2. Det vil bli 14 nye innsjekkingsskranker i avgangshallen og 2 nye bagasjebaand i ankomsthallen.

OSL har ogsaa en link til en tegning av hvordan terminalen vil se ut etter at utbyggingen er ferdig sommeren 2009: http://www.osl.no/archive/Internett/osl.no/5%20Eiendommer%20bygg%20og%20anlegg/Utbygging_ost.JPG

Blubird
17-04-2008, 09:00
Får håpe man klarer å beholde et helhetlig designpreg på hele terminalen etterhvert som påbyggene kommer, slik at vi ikke ender opp med en masse påklatteri a la Heathrow.

JoeW
17-04-2008, 12:20
Det vil bli 14 nye innsjekkingsskranker i avgangshallen og 2 nye bagasjebaand i ankomsthallen.

Tenke stort i Norge er tydeligvis noe nytt...

MartinL
17-04-2008, 12:33
Det er få store bygge prosjekter som blir satt i gang FØR det har blitt et problem...

JoeW
17-04-2008, 12:36
Men derfor skal vi få hele TO nye baggasjebånd? Så vi totalt har ni, fordelt på inn og utland? Hvor mange bånd har de på CPH?

storg
17-04-2008, 12:45
Men derfor skal vi få hele TO nye baggasjebånd? Så vi totalt har ni, fordelt på inn og utland? Hvor mange bånd har de på CPH?
Du har fått med deg at dette er en midlertidig økning frem mot T2?

JoeW
17-04-2008, 12:49
Greit, jeg ser da poenget med at det neppe er fysisk plass for mer enn det.

Someone
17-04-2008, 18:55

Nå har de 5 eller 6 på utland, men hvorav 2 av dem er dobble. Itillegg har de to nye under bygging som skal stå ferdig til sommeren

LN-KGL
08-07-2008, 13:07
For de som ikke har fått det med seg, her er en skisse over utvidelsen mot øst av dagens terminal (jeg har lagt på en gul tone for den nye delen)

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/NO/OSL/Enlargement_of_the_Terminal_Building.jpg

MartinL
08-07-2008, 13:12
De ble jo riktig så pent! Flott at de tar vare på designet på den nye delen også.

RSL
08-07-2008, 13:29
Ja, det er veldig bra at de faktisk gjør noe! :)

jb1
08-07-2008, 13:40
Slett ikke verst. Nå får vi bare håpe de velger en god løsning på T2, ikke den vorteløsningen som er skissert hittil. En av formumistene hadde en flott tegning, den bør de følge!

Hilsen
Sofaeksperten :lol:

seatsniffer
08-07-2008, 14:16
Positivt for ledelsen på OSL at det dukker opp så mange positive kommentarer på forumet her etter tidligere kritikk. Syns ledelsen her viser at de er villige til å bygge videre på arkitekturen til OSL og det er jo veldig positivt.

Hvis vi ser tilbake på det nye pirkonseptet (http://osl.no/applications/system/publish/view/showLinks.asp?archive=1010767) som ble lansert i Mars så ble det kritisert her på forumet at det ble få nye gater etter utbyggingen. Kommer vi til å se en videre utvikling som illustrasjonen(se blått felt) nedenfor? Dette vil gi kort avstand til T2. Med mulig lik utvikling på andre siden?

JoeW
08-07-2008, 17:50
Seatsniffer: Det var jo ingen dum ide, men spørs om OSL er interessert i flere broer, og ikke bare nye parkplasser da... Fra OSLs ståsted ville jo en utbygning som den du skisserer ikke bety noen forbedring.

LN-KGL
08-07-2008, 18:33
Det er vel ting som tyder på at tempoet i T2-arbeidet allerede er dempet. Både SAS NO og DY NO antyder at fly kan bli parkert, og disse nyhetene trykker Avinor fort til sitt bryst.

Someone
12-02-2009, 16:52
Da har ihvertfall styret i OSL godkjent en utvidelse og løsningsforslaget presenteres imorgen

http://hangar.no/news/117/ARTICLE/2520/2009-02-12.html

Styret i Avinor vedtok torsdag 12. februar løsningsforslag for bygging av ny terminal på Oslo Lufthavn. Oslo Lufthavn har etablert en prosjektorganisasjon som skal videreutvikle og ferdigstille et endelig forslag til byggeprosjekt som styret i Avinor styrebehandler senhøstes 2009

Endelig beslutning blir først tatt av Avinorstyret til høstem

sukram
27-05-2009, 12:24
Mens vi venter på T2, her har Aftenposten en artikkel om utvidelsen av den nåværende terminalen

I dag åpner Oslo Lufthavn 4000 nye kvadratmeter terminalområde. Med ett slag har flyplassen økt sin kapasitet vesentlig slik at den nå er i stand til å ta imot enda flere passasjerer.

Kilde: http://www.aftenposten.no/reise/nyheter/article3092662.ece

RSL
27-05-2009, 12:28
Er det noen som vet hvilke selskaper som skal sjekke inn på de ulike feltene etter utvidelsen?

Thomas
27-05-2009, 12:44
Tror Menzies har fått største delen av det nye arealet til disp.

FlightDeck
27-05-2009, 12:56
Sjekket ut resultatet av utbyggingen her om dagen - og synes det var blitt riktig så fint, både oppe og nede!

DonRuud
27-05-2009, 13:52
Tror Menzies har fått største delen av det nye arealet til disp.

Og såvidt jeg har forstått skal endel chartercheck-in foregå derfra, men mulig de har gjort endringer i dette da BHS ikke ble helt som ønsket i den den nye delen.

learjet
27-05-2009, 14:45
Menzies har hele området.

Innsjekk av følgende: Continental, British Airways, Sun Air, Finnair, TAP, Turkish,
Air Berlin og SWISS når de kommer.

S