View Full Version : D80 Hjelp
Tommy777
18-07-2007, 23:55
Hei alle Nikon brukere.
På en eller annen måte har fokus punktet i program A + en del andre programmer blitt satt til venstre i stedet for i midten..
Har kikket i bruksanvisningen, men klarer ikke å få stilt inn siktepunktet til midten
Tips?
Takker
Utflyttet
19-07-2007, 01:21
Du har vel en sånn fire-veis velger til høyre for skjermen, fokus, og bruk den til å velge fokus-område. Om den ikke vil velge et annet område, så sjekk den bryteren som er ringen rundt den fire-veis-saken og sjekk at den ikke er låst ("L").
-A
Tommy777
19-07-2007, 02:00
Hmm..
Den skjønte jeg dessverre ikke.. Har forøkt alle de 4 knappene jeg har oppå til høyre. Holdt dem inn og brukt begge hjulene. Ingen av knappene endrer slik at den lille fokusfirkanten flyttes
*
New 11-area AF system. Adopting a refined version of Nikon's advanced Multi-CAM 1000 AF Sensor Module (used in the D200), this new 11-area AF system adds new focusing options that assist in getting the desired shot. For example, while the system is able to use each of its 11 focus areas individually, the center sensor can also be switched to wide-frame operation for broader coverage. (Selected in the D80 Custom Settings Menu)
The D80 also features a new Auto-Area AF mode that measures from all 11 focus areas, automatically determines which of them are on the primary subject, and activates only those areas as a group. During AF measurement, the multiple AF points that are active will blink in the viewfinder. (Displayed when shutter release is half-pressed)
The three AF area modes that can be selected in the Nikon D80 Custom Settings Menu include:
1) Single Area AF: Focuses only on subjects in the selected area. Selection can be made from any one of the eleven AF spot sensors.
2) Dynamic Area AF: Focuses on subject in the selected area, but follows the subject if it moves from its original position, shifting automatically to the focus area into which the subject has moved.
3) Auto-area AF: automatically determines which of the AF areas are on the primary subject, and activates only those areas as a group.
http://www.digitalreview.ca/cams/NikonD80_intro.shtml
Tommy777
19-07-2007, 02:27
Jepp, den har jeg lest. Men problemet er at den firkanten som er midtfokus er helt fast på en av de 11 punktene, punktet helt til venstre. Om det hjelper, er det en strek som går til den firkanten fra venstre i siktet.
Problemet er at når jeg bruker manuelle programmer som M og A tvinges jeg til å fokusere på det punktet som er helt til venstre. Det gjør at motivene kommer helt ut av fokus når de er i midten fordi kameraet fokuserer på det punktet til venstre.
Aner ikke hvordan det ble slik, har prøvd det meste, inkludert reset.. :(
Ti minutter i toerketrommelen skulle ordne saken .... ;)
Tommy777
19-07-2007, 02:47
eller lettest av alt: Digital Technical Support
24hours a day 7 days a week
1-800-Nikon-UX
ph-ndr hadde dog rett. Den var låst og jeg prøvde velgeren feil ....
Alt vel og saken er avsluttet
Takker alle for hjelpen
En ekte mann leser ikke bruksanvisninger. Aa ringe tech-support kommer enda lenger ned paa listen. Skam deg !! :p
Tommy777
19-07-2007, 03:07
Originally posted by LN-MOW
En ekte mann leser ikke bruksanvisninger. Aa ringe tech-support kommer enda lenger ned paa listen. Skam deg !! :p
raaaaaarr.... :p
Originally posted by LN-MOW
Nei, men en ekte entusiast gjør! Igjen, og igjen.