PDA

View Full Version : Forsinket bagasje - Rettigheter ?


Embraer
18-07-2007, 12:05
Jeg reiste i går med ettermiddagsflyet til KLM fra AMS til BGO. Ved ankomst Bergen ble det etterhvert klart at bagasjen min ikke kom (jeg var i godt selskap; 120 kolli var ikke med flyet, visstnok på grunn av problemer med bagasjebånd i Amsterdam).

Siden dette var "hjemreise", har flyselskapet ingen forpliktelser i forhold til dette ? Jeg fikk på forespørsel utdelt toalettmappe. Men har mye i bagasjen som jeg har behov for fort (uten at jeg ønsker å "slå mynt" på dette) som f.eks mobillader, tilbehør til PC osv.

Så, jeg har hørt at dersom bagasjen på en "hjemreise" er over 24 timer forsinket, har flyselskapet noen forpliktelser. Stemmer dette, evt. hva ? Og hvordan regnes de 24 timer; fra bagasjen ankommer flyplassen, eller til KLM har brakt den hjem til meg (jeg bor ca. 2,5 time unna Flesland) ?

Jeg har vanlig reiseforsikring (Europeiske), men de sier at på hjemreise har de ingen forpliktelser (før bagasjen evt. er å anse som "tapt").

Fint om noen som har kompetanse på området kan komme med noen oppklarende innspill :)

AirbusTrond
18-07-2007, 12:19
Dette gir nok ikke et konkret svar, men her er saken fra Sommeråpent i går (jeg er medieoveråvker, ikke flyekspert.. :wink )


Rettigheter ved forsvunnet bagasje

Få ting er mer frustrerende enn å ikke få bagasjen sin etter en flytur. Hvem skal betale for tapet av bagasjen?

Informasjonssjef, FNH, Stein Haakonsen, forteller at det var utbetalinger på rundt 35 mill kr på dette området i fjor. Det ligger an til å bli 45 mill kr i år, opplyser Haakonsen. Han sier at det nedfelt i konvensjoner og regelverk at flyselskapene skal ta primæransvaret. Det gjøres i for liten grad, og det ser vi på som et problem, sier han.

Informasjonssjef Anne Grete Ellingsen, Norwegian, sier at bare tre promille av bagasjen blir forsinket. Det meste kommer til rette. Vi søker etter bagasjen i 100 dager. Vi skulle ønske alt kom i tide, men ulike uforutsette ting kan skje, forklarer Ellingsen. Hun viser til at det nå reiser 100.000 flere med Norwegian i måneden i forhold til i fjor, men at det prosentvis ikke forsvinner mer bagasje. Ellingsen understreker at de forsøker å sende fram forsvunnet bagasje så fort som mulig.

Haakonsen bemerker at Norwegian har skjerpet seg veldig i løpet av det siste året, og er i ferd med å ta igjen SAS, som har vært best på akkurat dette området. Han mener imidlertid at flyselskapene ikke sier klart nok fra til kunden om at selskapet har ansvar. Haakonsen mener at selskapene for lett viser til forsikringsselskapene. Han er opptatt å få fram at kundene har direkte rettigheter i forhold til flyselskapet.

Ellingsen forteller at man i første omgang får anledning til å kjøpe toalettsaker til 350 kr. Blir bagasjen forsinket ytterligere, dekker vi 50 prosent av kjøp av klær, ettersom det har etterbruksverdi. Det er viktig å ta med kvitteringer. Man finner minnelige løsninger, beroligere hun.

Someone
18-07-2007, 12:20
Jeg opplevde noe lignende i vinter og hadde også Europeiske som forsikringselskap.

Hadde vært hjemme i Norge på juleferie (studerer og er/var bosatt i DK ifølge myndighetene) og tok en tur "via" Belfast på vei ned til København. Under ett flybytte på LHR forsvant den ene baggen min som bla. inneholdt PC-lader og mobil-lader. Siden bag taggen hadde blitt revet av var det også problemer med å finne baggen og den dukket opp 1 uke etter den ble borte og da befant jeg meg allerede i København og hadde vært der en halv uke allerede.

Siden jeg i jobb og studier er avhengig av laptop og mobil så måtte jeg da kjøpe ny lader og mobil og dette gjorde jeg med en gang jeg kom til Danmark da jeg ikke visste om baggen ville komme til rette igjen.

Skrev så ett brev til Europeiske hvor jeg la ved kvitteringen og ba om å få refundert beløpet noe som gikk i orden, så selv om man er "hjemme" så har man tydeligvis noen rettigheter (ihvertfall var Europeiske greie)

Nå har jeg riktig Europeiske student forsikring for Norden som fungerer som en worldwide reiseforsikring og som min innbo forsikring i Danmark, men tror ikke det skal ha hatt noe å si.

Om du formelt har noen rettigheter vet jeg ikke, men det er ihvertfall verdt ett forsøk

The Ticketor
18-07-2007, 14:18
Nå jobber jeg ikke med sånne ting, men er ikke "tracingperioden" på 21 dager? Dvs etter 21 dager kan man søke om endelig erstatning. Det skal vel ikke være nødvendig å vente i 100 dager, men hun sikter kanskje til noe annet.

FlightDeck
18-07-2007, 14:49
Man har vel ingen rettigheter ved hjemreise (i alle fall hvis du får bagasjen innen rimelig tid)? Trodde det bare var ved utreise.

EB
18-07-2007, 15:55
Har ennå ikke hørt om noen som har fått erstatning ved forsinket bagasje på vei hjem...

Someone
18-07-2007, 15:58
Originally posted by EB

Har ennå ikke hørt om noen som har fått erstatning ved forsinket bagasje på vei hjem...

Les mitt innlegg en gang til:colgate: