PDA

View Full Version : Bakkemannskaper bryter loven


sail4fun
18-07-2007, 09:01
Arbeidstilsynet har avdekt at det selskapet Norwegian betaler for å sitte i skranken, håndtere bagasjen og flyet på bakken, bryter loven, og selskapet kan bli politianmeldt. Blant annet jobber de ansatte over 20 dager i strekk, og timetallet i måneden er skyhøyt.

- Det er brudd på overtids- og arbeidsstidsbestemmelsene. Det er brudd på daglig og ukentlig fritid, og det er brudd på at alle skal ha et godt arbeidsmiljø, sier seniorinspektør i Arbeidstilsynet, Arne Helge Mikkelsborg, som har foretatt kontrollene.

http://www.nrk.no/nyheter/okonomi/1.2983132


EDIT 15:12 , oppdatert Subjekt (NRK kilden har oppdatert Subject)

BU595
18-07-2007, 09:08
Norwegian bryter IKKE loven !
Proffice har hverken arbeidskontrakt eller ansettelseforhold med Norwegian.
Snakk om tabloid vinkling :old

AirbusTrond
18-07-2007, 09:21
Ellingsen uttaler seg på NRK Nyhetsmorgen:

Informasjonssjef Anne Grete Ellingsen i Norwegian sier at dersom denne saken er riktig så er det en alvorlig situasjon. Hun peker på at Norwegian setter kvalitetskrav til sine leverandører, og det er viktig at arbeidsmiljøloven følges. Nå må alle forhold avklares og sikkerheten går foran. Ellingsen vil nå til bunns i saken, og peker på at leverandørene må følge lover og regler. Ellingsen sier de ble kjent med saken i går.

Det trekkes fram at Norwegian for få måneder siden ble kritisert for å utnytte lærlinger i kabinen. Ellingsen avviser at selskapet har utnyttet lærlinger. Hun sier de vil følge saken tett videre. Ellingsen vil ikke spekulere i hva denne saken betyr for Norwegians rykte.

Balle Chlorin
18-07-2007, 09:57
Syns det blir litt feil at Norwegian henges ut i denne saken. Det blir litt som om jeg skulle fått kjeft for å kjøpe melk på Rema hvis den som satt i kassa hadde jobbet for mange timer en uke, eller hvis jeg satt på med en taxi hvor sjåføren hadde jobbet 24 timer i strekk.

Trash2000
18-07-2007, 10:15
Originally posted by Balle Chlorin

Syns det blir litt feil at Norwegian henges ut i denne saken. Det blir litt som om jeg skulle fått kjeft for å kjøpe melk på Rema hvis den som satt i kassa hadde jobbet for mange timer en uke, eller hvis jeg satt på med en taxi hvor sjåføren hadde jobbet 24 timer i strekk.

Egentlig ikke. Norwegian er tross alt selskapet som benytter seg av tjenesten, og bør sette knallharde krav til at leverandørene holder seg til lovverket.

OJB
18-07-2007, 10:33
Originally posted by Trash2000

Originally posted by Balle Chlorin

Syns det blir litt feil at Norwegian henges ut i denne saken. Det blir litt som om jeg skulle fått kjeft for å kjøpe melk på Rema hvis den som satt i kassa hadde jobbet for mange timer en uke, eller hvis jeg satt på med en taxi hvor sjåføren hadde jobbet 24 timer i strekk.

Egentlig ikke. Norwegian er tross alt selskapet som benytter seg av tjenesten, og bør sette knallharde krav til at leverandørene holder seg til lovverket.

Enig med Balle Chlorin her , det er ikke riktig å henge ut DY for dette. Anne Grethe Ellingsen uttaler seg etter mitt syn klart og tydelig i sakens anledning og synliggjør DY sin holdning.
DY trenger ikke sette "knallharde" krav til sine leverandører. Det holder at de setter alminnelige krav for bransjen. Alle bedrifter må jo forholde seg til Arbeidsmiljøloven uansett.

EB
18-07-2007, 10:45
Men Norwegian har valgt en leverandør ut i fra en meget lav pris - og resultatet burde da kanskje ikke være overraskende?

OJB
18-07-2007, 10:47
Originally posted by EB

Men Norwegian har valgt en leverandør ut i fra en meget lav pris - og resultatet burde da kanskje ikke være overraskende?
Om man velger en leverandør etter lav pris skal likevel leverandøren forholde seg til lover og regler.
Jeg tror ikke at DY "regner" med at slike overraskelser kan komme.

EB
18-07-2007, 10:50
I og for seg enig med deg OJB - men etter hva jeg husker var vel anbudet såpass lavt at flere stilte kritiske spørsmål allerede ved starten.

The Ticketor
18-07-2007, 11:01
- Vår bekymring er at det er flere som tar seg flere jobber ved siden av, og dermed blir det ute av vår kontroll hvis loven brytes.

Dette sier altså (i følge NRK) Northports stasjonssjef Stig Aarnes. Skal dette være noen slags forklaring? Hvor er vår venn Ali når vi trenger ham?

ANX
18-07-2007, 12:15
- Og hvorfor tar de seg andre jobber ved siden av?

KANSKJE fordi "vikar" lønna knapt er til smør på brødet?

NP-ENGM
18-07-2007, 12:43
Vi har vært klar over dette lenge,heldigvis har jeg ikke jobbet så mye som over 170 timer på 1 mnd. Men det at det er noen som har gjort det er det ikke tvil på. Men det de skriver at skiftet går på over 1 døgn er løgn. Men jeg håper det blir ordning på dette her og at Proffice begynner og skjønner at de ikke kan håndtere oss på denne måten. At noen har godtatt håndteringer som dette er tydelig. Jeg er ikke 1 av de som har godtatt dette.
Men vil ikke si at det er hele Proffice Aviation som har gjort dette,men de som sitter og deler ut vakter, de ringer til alle døgnets tider og spør og maser om du vil jobbe.

Vi har merket forbedringer hos oss,og bedre blir det nok. Nå spesielt siden Arbeidstilsynet kommer og hjelper til med og få orden på ting.

NP-ENGM
18-07-2007, 12:44
Originally posted by ANX

- Og hvorfor tar de seg andre jobber ved siden av?

KANSKJE fordi "vikar" lønna knapt er til smør på brødet?

Er ikke bare vikarer som jobber der.. De saster på fast ansatte nå, så de som har valgt og jobbe som vikar vil få mindre og gjøre.

TOS
18-07-2007, 12:51
P.A. Viking er litt mer tabloid i overskriften enn det han selv ville satt pris på om saken gjaldt SAS (og mer tabloid enn artikkelen selv, som vel ikke nevner at Norwegian har brutt loven).....:wink

sail4fun
18-07-2007, 13:32
Originally posted by TOS

P.A. Viking er litt mer tabloid i overskriften enn det han selv ville satt pris på om saken gjaldt SAS (og mer tabloid enn artikkelen selv, som vel ikke nevner at Norwegian har brutt loven).....:wink

Nei . det var cut&Paste fra NRK, de har nå rette overskriften til
"Bakkemannskaper bryter loven"

Jeg la på "subtitle" Proffice for å rette opp litt ....

Bluejuice
18-07-2007, 13:33
Originally posted by NP-ENGM

Originally posted by ANX

- Og hvorfor tar de seg andre jobber ved siden av?

KANSKJE fordi "vikar" lønna knapt er til smør på brødet?

Er ikke bare vikarer som jobber der.. De saster på fast ansatte nå, så de som har valgt og jobbe som vikar vil få mindre og gjøre.

Det er ikke bare vikarer, men de som er fast ansatt er ikke ansatt i Northport men Proffice Aviation. Proffice er jo som kjent et vikarbyrå eller bemanningsbyrå om du vil.

TOS
18-07-2007, 13:36
Originally posted by P.A. VIKING

Originally posted by TOS

P.A. Viking er litt mer tabloid i overskriften enn det han selv ville satt pris på om saken gjaldt SAS (og mer tabloid enn artikkelen selv, som vel ikke nevner at Norwegian har brutt loven).....:wink

Nei . det var cut&Paste fra NRK, de har nå rette overskriften til
"Bakkemannskaper bryter loven"

Jeg la på "subtitle" Proffice for å rette opp litt ....

Den er grei.:smile2

EB
18-07-2007, 14:17
Både NRK P1, ABC Startsiden og flere andre nettavser har bilder av Norwegian fly og snakker om Norwegian i denne saken... Et av nettstedene hadde vel også overskriften om at Bjørn Kjos brøt loven...:angry:

AirbusTrond
18-07-2007, 14:35
Det er mye lettere å få tabloide oppslag når man omtaler selskaper som alle har et forhold til. Det ville neppe vært stor interesse dersom oppslaget hadde vært at det var Proffice som brøt loven og ble anmeldt til Arbeidstilsynet.

I radiosendingene kan det nesten høres ut som det er Norwegian som blir anmeldt - i alle fall tør jeg påstå at folk flest ikke hører forskjell. Dette sverter Norwegian mer enn de har fortjent.

Godt da å høre at deres meget profesjonelle informasjonssjef ikke faller for fristelsen å vektlegge at dette dreier seg om NorthPort eller Proffice, men bare sier at Norwegian setter kvalitetskrav og tar saken alvorlig.

Bluejuice
18-07-2007, 14:38
Originally posted by The Ticketor

- Vår bekymring er at det er flere som tar seg flere jobber ved siden av, og dermed blir det ute av vår kontroll hvis loven brytes.

Dette sier altså (i følge NRK) Northports stasjonssjef Stig Aarnes. Skal dette være noen slags forklaring? Hvor er vår venn Ali når vi trenger ham?

Hahaha...Ja hvor er ali nå? Leste på E24 at det var visst mange som jobbet om sommeren og hadde lyst å jobbe mye hos Proffice, det er jo nesten en direkte angripelse av sommervikarene, har han ikke noe ansvar han kroppen der?, dytter skylden på sommervikarer og de som har jobber vedsiden av. Grei kar.

Detta selskapet skal ta over BA, vi venter i spenning

MountainDew
18-07-2007, 15:01
Synd at norwegian blir gjort til syndebukk i denne saken når de ikke har noe med dette å gjøre.
Mange er ikke fornøyd med 150t /md og krever nesten det dobble for å bli værende på flyplassen. Jeg ser på dette som frivillig overtidsjobbing og ikke noe press fra bedriften. Proffice er selvfølgelig pålagt å sørge for at de ansatte følger norske arbeidstidbestemmelser.

JetBlue
18-07-2007, 15:14
Originally posted by Trash2000
Egentlig ikke. Norwegian er tross alt selskapet som benytter seg av tjenesten, og bør sette knallharde krav til at leverandørene holder seg til lovverket.

I enhver kunde/leverandørsituasjon er det en selvfølge at aktørene holder seg innenfor lovverket. Jeg ville ha blitt svært overrasket og direkte forulempet om noen skulle stille "knallharde krav" til det firmaet jeg leder som leverandør av varer og/eller tjenester.

I mine 25 år i lederstillinger har jeg til gode å møte noen som ikke tar det som en selvfølge at lovverket danner rammen for alt man foretar seg i næringslivet. Det skulle bare mangle!

OEriksen
18-07-2007, 15:40
Originally posted by Bluejuice

Originally posted by NP-ENGM

Originally posted by ANX

- Og hvorfor tar de seg andre jobber ved siden av?

KANSKJE fordi "vikar" lønna knapt er til smør på brødet?

Er ikke bare vikarer som jobber der.. De saster på fast ansatte nå, så de som har valgt og jobbe som vikar vil få mindre og gjøre.

Det er ikke bare vikarer, men de som er fast ansatt er ikke ansatt i Northport men Proffice Aviation. Proffice er jo som kjent et vikarbyrå eller bemanningsbyrå om du vil.

Proffice er vikar byrå, Proffice Aviation er ikke vikarbyrå. Og de som er ansatte i proffice er vikarer de andre er ansatte i Proffice Aviation, og de er da fast ansatt.

OEriksen
18-07-2007, 15:42
Håper ting blir ordnet opp i. Og at Norwegian slipper og være en syndebukk for dette. Det er tross alt ikke de som har gjort noe galt.

ATC-flyradar
18-07-2007, 15:47
Det er sørgelig at firmaet Norwegian blir uthengt også her på forumet, på lik linje som de store avisene gjør. Dette er helt feil etter det jeg har lest, det er i dette tilfelle være firmaet Proffice som skal få seg en smekk.

Jeg synes slike debatter er dumme, hvor man plutselig "henger ut" et firma, uten å kunne verifisere om dette er riktig. Deretter vise det seg at det var et annet innled selskap som utfører et eller annet for det uthengte firmaet -dette er og blir feil fra ende til en annen ende.

Jeg tror at det litt med overtredelser iht arbeidsmiljøloven og overenskommelser (for de som har det form for tariffavtale) skjer i alle firmaer i løpet av en periode. Dette kanskje fordi noen ikke møter på jobben, noen blir syke underveis og at de sommer på jobb ikke får muligheten til å bli avløst der og da.

Andre jobber frivillig mange ekstra overtidstimer (uten å klage) for at de trenger penger, arbeidsgiver trenger noen i jobben og du tenker penger, penger.

Kan alle som skriker her på forumet, med handa på hjertet å si " Jeg har aldri brutt arbeidsmiljøloven " og " det har aldri skjedd med min arbeidsgiver "

Nei, dette blir altfor teit :huh:

Jan

OEriksen
18-07-2007, 15:52
Originally posted by ATC-flyradar

Det er sørgelig at firmaet Norwegian blir uthengt også her på forumet, på lik linje som de store avisene gjør. Dette er helt feil etter det jeg har lest, det er i dette tilfelle være firmaet Proffice som skal få seg en smekk.

Jeg synes slike debatter er dumme, hvor man plutselig "henger ut" et firma, uten å kunne verifisere om dette er riktig. Deretter vise det seg at det var et annet innled selskap som utfører et eller annet for det uthengte firmaet -dette er og blir feil fra ende til en annen ende.

Jeg tror at det litt med overtredelser iht arbeidsmiljøloven og overenskommelser (for de som har det form for tariffavtale) skjer i alle firmaer i løpet av en periode. Dette kanskje fordi noen ikke møter på jobben, noen blir syke underveis og at de sommer på jobb ikke får muligheten til å bli avløst der og da.

Andre jobber frivillig mange ekstra overtidstimer (uten å klage) for at de trenger penger, arbeidsgiver trenger noen i jobben og du tenker penger, penger.

Kan alle som skriker her på forumet, med handa på hjertet å si " Jeg har aldri brutt arbeidsmiljøloven " og " det har aldri skjedd med min arbeidsgiver "

Nei, dette blir altfor teit :huh:

Jan


VELDIG fornuftig skrevet!
Noen som har bra med vett i hode her :)

sail4fun
18-07-2007, 16:06
* La meg se , jeg postet en link til NRK som hadde denne saken som hovedloppslag i hele formiddag.

* Det var _ikke_ min intensjon å sverte DY, jeg gjorde en clean cut & paste fra NRK, og overskriften var også fra NRK selv om de har rettet den i ettertid.
_jeg la inn en sub-title om at det gjaldt Proffice.

* Det er vel ingen andre som i denne tråden har svertet DY, men "alle" har vel påpekt at det
gjelder en leverandør til DY.

* Så da er konklusjonen ?

Problemet var at jeg postet denne ?

EDIT: Da har jeg oppdatert Subjekt på postingen til å matche den oppdaterte Headingen hos NRK

Bluejuice
18-07-2007, 16:12
Originally posted by OEriksen

Originally posted by ATC-flyradar

Det er sørgelig at firmaet Norwegian blir uthengt også her på forumet, på lik linje som de store avisene gjør. Dette er helt feil etter det jeg har lest, det er i dette tilfelle være firmaet Proffice som skal få seg en smekk.

Jeg synes slike debatter er dumme, hvor man plutselig "henger ut" et firma, uten å kunne verifisere om dette er riktig. Deretter vise det seg at det var et annet innled selskap som utfører et eller annet for det uthengte firmaet -dette er og blir feil fra ende til en annen ende.

Jeg tror at det litt med overtredelser iht arbeidsmiljøloven og overenskommelser (for de som har det form for tariffavtale) skjer i alle firmaer i løpet av en periode. Dette kanskje fordi noen ikke møter på jobben, noen blir syke underveis og at de sommer på jobb ikke får muligheten til å bli avløst der og da.

Andre jobber frivillig mange ekstra overtidstimer (uten å klage) for at de trenger penger, arbeidsgiver trenger noen i jobben og du tenker penger, penger.

Kan alle som skriker her på forumet, med handa på hjertet å si " Jeg har aldri brutt arbeidsmiljøloven " og " det har aldri skjedd med min arbeidsgiver "

Nei, dette blir altfor teit :huh:

Jan


VELDIG fornuftig skrevet!
Noen som har bra med vett i hode her :)


Enten er det en tyster i Proffice Aviation som har sendt et brev til arbeidstilsyndet, eller så er det så store regelbrudd at arbeidstilsynet har gått inn uten tips. Selvfølgelig så er det noen som syns det er greit å jobbe masse, dessverre var det ikke bra for Proffice Aviation i denne sammenhengen. Bedriften blir kanskje anmeldt pga arbeidsglade mennesker og som utnytter seg av selskapet hunger etter arbeidskraft.

Hos Servisair og SGS blir folk stoppet hvis de bryter overtidsbestemmelsene, de får nekt. Selvfølgelig skjer det regelbrudd over alt, men det blir litt drøyt når arbeidstilsynet bryter inn på denne måten. Synd for Proffice Aviation og folket der. Hvis NAX nå vurderer dette hardt og brutalt, de finner kanskje ut at dette går på sikkerheten løs kan dette bety at NAX ikke vil ha NP som underleverandør på OSL lengere, da hvis de er skikkelig vrange

Hvis de sliter med at de må ha folk på overtid støtt og stadig så burde de se litt på ansattesituasjonen, de søker jo etter folk hele tiden, og Norwegian øker ikke programmet hele tiden så mye at de må rekrutere folk hele tiden, det har liggi ut anonnse på finn for dem nå helt siden de startet opp på OSL.
Hvordan skal de beholde på folkene?
Hvordan gjøre arbeidsforholdene bedre?
Hvilke visjoner har selskapet framover?

Bluejuice
18-07-2007, 16:16
Originally posted by P.A. VIKING


* La meg se , jeg postet en link til NRK som hadde denne saken som hovedloppslag i hele formiddag.

* Det var _ikke_ min intensjon å sverte DY, jeg gjorde en clean cut & paste fra NRK, og overskriften var også fra NRK selv om de har rettet den i ettertid.
_jeg la inn en sub-title om at det gjaldt Proffice.

* Det er vel ingen andre som i denne tråden har svertet DY, men "alle" har vel påpekt at det
gjelder en leverandør til DY.

* Så da er konklusjonen ?

Problemet var at jeg postet denne ?



Det er ikke alle som skjønner det at Norwegian IKKE har egne bakkemannskap, men at de er avhengi av underleverandører, eller så spiller folk dumme. Det er så mange bedrevitere her inne som burde skjønne dette.

ATC-flyradar
18-07-2007, 16:28
Originally posted by Bluejuice

Originally posted by P.A. VIKING


* La meg se , jeg postet en link til NRK som hadde denne saken som hovedloppslag i hele formiddag.

* Det var _ikke_ min intensjon å sverte DY, jeg gjorde en clean cut & paste fra NRK, og overskriften var også fra NRK selv om de har rettet den i ettertid.
_jeg la inn en sub-title om at det gjaldt Proffice.

* Det er vel ingen andre som i denne tråden har svertet DY, men "alle" har vel påpekt at det
gjelder en leverandør til DY.

* Så da er konklusjonen ?

Problemet var at jeg postet denne ?



Det er ikke alle som skjønner det at Norwegian IKKE har egne bakkemannskap, men at de er avhengi av underleverandører, eller så spiller folk dumme. Det er så mange bedrevitere her inne som burde skjønne dette.

Om DY har eget bakkemannskap eller ei, har vel ikke noe med dette å gjøre ;)

Alle bedrifter har underleverandører, men jeg som daglig leder - sjekker mine leverandører titt og ofte for å se om dem kan levere meg tjenester også neste mnd, men jeg får ikke sjekket om de bryter arbeidsmiljøloven.

Det er desverre blitt sånn med alt, vi skal ikke betale noe for kvalitetsvarer eller tjenester lengre, alt går etter Rema1000 prinsippet - bare billig.

Det er slik at vi for det vi betaler for - når vi bare er ute etter billige flyreiser, bruker all tid vi har for å søke etter flybilletter til kr. 5.-+ avgifter, ja så blir forholdene billig hele veien, fra leveranse av tjenester, lønn/arbeidforhold, lavere kvalitet hele veien, nei dette er så dumt å snakke, det over alt, men når det blir slått opp slik som her på forumet, så blir det slik som dette.

Jan

ATC-flyradar
18-07-2007, 16:30
Nå spøker det for noen her på forumet, til og med heading på denne tråden er byttet til dette her:

Bakkemannskaper bryter loven ( 1 2 )
(På bakken, altså Proffice)

Står vi ikke for det vi i trådene og våre headinger ??

Jan

Bluejuice
18-07-2007, 16:33
Originally posted by ATC-flyradar

Originally posted by Bluejuice

Originally posted by P.A. VIKING


* La meg se , jeg postet en link til NRK som hadde denne saken som hovedloppslag i hele formiddag.

* Det var _ikke_ min intensjon å sverte DY, jeg gjorde en clean cut & paste fra NRK, og overskriften var også fra NRK selv om de har rettet den i ettertid.
_jeg la inn en sub-title om at det gjaldt Proffice.

* Det er vel ingen andre som i denne tråden har svertet DY, men "alle" har vel påpekt at det
gjelder en leverandør til DY.

* Så da er konklusjonen ?

Problemet var at jeg postet denne ?



Det er ikke alle som skjønner det at Norwegian IKKE har egne bakkemannskap, men at de er avhengi av underleverandører, eller så spiller folk dumme. Det er så mange bedrevitere her inne som burde skjønne dette.

Om DY har eget bakkemannskap eller ei, har vel ikke noe med dette å gjøre ;)

Alle bedrifter har underleverandører, men jeg som daglig leder - sjekker mine leverandører titt og ofte for å se om dem kan levere meg tjenester også neste mnd, men jeg får ikke sjekket om de bryter arbeidsmiljøloven.

Det er desverre blitt sånn med alt, vi skal ikke betale noe for kvalitetsvarer eller tjenester lengre, alt går etter Rema1000 prinsippet - bare billig.

Det er slik at vi for det vi betaler for - når vi bare er ute etter billige flyreiser, bruker all tid vi har for å søke etter flybilletter til kr. 5.-+ avgifter, ja så blir forholdene billig hele veien, fra leveranse av tjenester, lønn/arbeidforhold, lavere kvalitet hele veien, nei dette er så dumt å snakke, det over alt, men når det blir slått opp slik som her på forumet, så blir det slik som dette.

Jan

Egentlig kan vi legge skylden på PAX'en, når stasjonsjefen for Proffice Aviation legger skylden på jobbeglade mennesker, og folk som har to jobber, så kan vi legge skylden på PAX'en vi som jobber i luftfarten.

sail4fun
18-07-2007, 16:36
Originally posted by ATC-flyradar

Nå spøker det for noen her på forumet, til og med heading på denne tråden er byttet til dette her:

Bakkemannskaper bryter loven ( 1 2 )
(På bakken, altså Proffice)

Står vi ikke for det vi i trådene og våre headinger ??

Jan

JAN , EDIT...

for 3 GANG
Jeg postet Subjekt slik det stod på NRK i dag tidlig.
NRK oppdaterte Subjekt og det så da ut som om jeg ville henge ut DY
Som det også står i 1 post, EDIT:... subjekt oppdatert.

Noen ganger ser man behovet for at 1.poster kan slette hele tråden...

Bluejuice
18-07-2007, 16:39
Men for pokker da, ikke klag mer over headingen, det var sånn det stod på NRK. Det er nå vi får det til å koke her, bare vent til folket kommer hjem fra jobb, så de også får bli med på moroa.
Ikke slett den

sail4fun
18-07-2007, 16:41
Nei, ingen sletting ... :)

EB
18-07-2007, 16:49
...og dette klarer Norwegian fint å håndtere!!!

LN-KGL
18-07-2007, 17:03
Da er vi tilbake til etterretteligheten til media igjen. Her er det helt klart en deskfeil fra NRK - det er stort sett de som lager overskriften. En unnskyldning for NRK kan være at etterhvert så har bransjen blitt så fragmentert at det er kanskje vanskelig å vite frem eller bak.

Proffice Aviation/NP er i dag ansiktet folk flest møter av Norwegian på OSL - det er ikke før de kommer seg på innsiden av flyet at de møter Norwegian-ansatte. Det samme gjelder for de fleste andre flyselskapene. Selv SAS har et eget aksjeselskap for denne bakkedelen - SGS - og hvor lenge det blir på innsiden er et spørsmål. I hvor stor grad vet publikum eller media om dette?

EB
18-07-2007, 17:07
Er ikke flere ansatte i kabinne til DY også vikarer?

The Ticketor
18-07-2007, 17:16
Bluejuice sa:
men det blir litt drøyt når arbeidstilsynet bryter inn på denne måten

Er ikke det drøye at man kanskje bryter mot loven, ikke at tilsynet skal gjøre jobben sin? For meg er det vanskelig å forstå at man tenker på den måten som det virker som du gjør her, blåjus.

TOS
18-07-2007, 17:16
Originally posted by Bluejuice

Men for pokker da, ikke klag mer over headingen, det var sånn det stod på NRK. Det er nå vi får det til å koke her, bare vent til folket kommer hjem fra jobb, så de også får bli med på moroa.
Ikke slett den

Jeg leste artikkelen hos NRK tydeligvis etter at headingen deres var endret, og forsøkte på en litt spøkefull kommentar angående tabloidisering i forhold til første innlegg. Intet vondt ment, og kommentaren ville nok ikke kommet om jeg hadde lest artikkelen slik den opprinnelig var skrevet.

KLMfan
18-07-2007, 17:18
Originally posted by EB

Er ikke flere ansatte i kabinne til DY også vikarer?


proffice aviation der også ja

Bluejuice
18-07-2007, 18:07
Originally posted by The Ticketor

Bluejuice sa:
men det blir litt drøyt når arbeidstilsynet bryter inn på denne måten

Er ikke det drøye at man kanskje bryter mot loven, ikke at tilsynet skal gjøre jobben sin? For meg er det vanskelig å forstå at man tenker på den måten som det virker som du gjør her, blåjus.

Forstå meg rett.... Det jeg mente var at det ekstreme forhold som skal til nå arbeidstilsynet griper inn... litt feil formulert der

laurenz
18-07-2007, 18:15
Originally posted by Bluejuice

Hos Servisair og SGS blir folk stoppet hvis de bryter overtidsbestemmelsene, de får nekt.


Jaha? Og hvor ofte har det skjedd i SA? Hvor ofte sa ikke vi at "noen burde ringe arbeidstilsynet" Mann har i perioder vært litt strenge på dette men det har mange som har fult opp kvota si for å si det sånn. Men OK, nå har jeg vært ute like lenge som NP har vært inne så ting kan ha endret seg.

Hilsen,
Laurenz

Bluejuice
18-07-2007, 18:19
Originally posted by laurenz

Originally posted by Bluejuice

Hos Servisair og SGS blir folk stoppet hvis de bryter overtidsbestemmelsene, de får nekt.


Jaha? Og hvor ofte har det skjedd i SA? Hvor ofte sa ikke vi at "noen burde ringe arbeidstilsynet" Mann har i perioder vært litt strenge på dette men det har mange som har fult opp kvota si for å si det sånn. Men OK, nå har jeg vært ute like lenge som NP har vært inne så ting kan ha endret seg.

Hilsen,
Laurenz

Er ikke forbudt å fylle opp kvota si, bare hvordan man gjør det. Men du også veit det at folk har fått nekt. Det å bryte loven på denne måten svir både for arbeidstaker og giver

laurenz
18-07-2007, 19:14
Originally posted by Bluejuice


Er ikke forbudt å fylle opp kvota si, bare hvordan man gjør det. Men du også veit det at folk har fått nekt. Det å bryte loven på denne måten svir både for arbeidstaker og giver

Neida, å fylle opp er lov det men så er det nok som har tatt med seg litt mer en kvota ;)
Noen har fått nekt ja men det finnes nok eksepmler på at folk har jobbet betyddelig mer en de har lov til. Folk har også jobbet lengre vakter en det som er lov. Det er ikke noe problem å finne regelbrytt. Jeg syns det er greit at mann noen ganger jobber litt mer en det som er lov men det må skjedd på frivillig basis og skal være untak og ikke regel.
Jeg er forresten litt nyskjerrig på hvem du er :-)
Kan ikke du sende en PM?

Hilsen,
Laurenz

OEriksen
18-07-2007, 19:51
Originally posted by KLMfan

Originally posted by EB

Er ikke flere ansatte i kabinne til DY også vikarer?


proffice aviation der også ja

Hva prøver du og si?
At Kabin ansatte i norwegian kommer fra Proffice Aviation?
Det er i hvertfall HELT feil!

Bluejuice
18-07-2007, 20:11
Det er noen som er i angrepsposisjon her hele tiden, lukter vi Proffice Aviation-ansatte her?
Noen ganger er det lov å tulle litt uten at noen skal gå helt av hektene.

Det er ikke til å stikke under en stol at Northport og Proffice Aviation får gjennomgå her, det er ikke rart iht alt som skjer. Fra den dagen NP tok over har de fleste som jobber i NAX bannet Northport opp og ned, ønsket de dit peppern gror, noen SA ansatte ser rødt når det nevnes NP.

Det er faktisk mye å plukke på når det gjelder handlingselskapene på gardermoen, og mer "hakking" blir det... Get used to it. Jeg hører mye rart ang NP, det er mange ansatte som ønsker seg vekk, noen kommer til SA, andre går til SGS.

De hadde en vanskelig oppstart, de hadde ikke bånd, de sleit virkelig med opplæring osv, og det sviktes enda har jeg lagt merke til, bl.a det å headsetstarte fly når det er torden i lufta er vel litt jackass-stunt vel. Men jeg håper virkelig at de som er ansatt i PA får det bedre.

OEriksen
18-07-2007, 20:24
Originally posted by Bluejuice

Det er noen som er i angrepsposisjon her hele tiden, lukter vi Proffice Aviation-ansatte her?
Noen ganger er det lov å tulle litt uten at noen skal gå helt av hektene.

Det er ikke til å stikke under en stol at Northport og Proffice Aviation får gjennomgå her, det er ikke rart iht alt som skjer. Fra den dagen NP tok over har de fleste som jobber i NAX bannet Northport opp og ned, ønsket de dit peppern gror, noen SA ansatte ser rødt når det nevnes NP.

Det er faktisk mye å plukke på når det gjelder handlingselskapene på gardermoen, og mer "hakking" blir det... Get used to it. Jeg hører mye rart ang NP, det er mange ansatte som ønsker seg vekk, noen kommer til SA, andre går til SGS.

De hadde en vanskelig oppstart, de hadde ikke bånd, de sleit virkelig med opplæring osv, og det sviktes enda har jeg lagt merke til, bl.a det å headsetstarte fly når det er torden i lufta er vel litt jackass-stunt vel. Men jeg håper virkelig at de som er ansatt i PA får det bedre.

Hehe.. det du sier med Headsett starte fly når det er Torden vet jeg noen som gjorde en dag jeg var på jobb, sa ifra at det måtte han ikke gjøre,og om han i det hele tatt hadde lest om farene ved oppstart under torden og headsett på hode.

Men NAX har aldri klaget til oss, de vil gjøre det lettere for oss. De har til og med sendt en kar til oss for og se hvordan vi jobber osv.. Han skal hjelpe oss med og få det vi har krav på og få nok folk på jobb. Vi har jo også fått igjenom Flyovernskomsten eller hva den heter, og den driver jo også og trer i kraft.
Men jeg også som ansatt i Proffice Aviation håper at ting blir bedre. Og at PA skjønner at de ikke kan la folk jobbe så mye de vil.

sail4fun
18-07-2007, 20:42
Originally posted by OEriksen

Originally posted by KLMfan

Originally posted by EB

Er ikke flere ansatte i kabinne til DY også vikarer?


proffice aviation der også ja

Hva prøver du og si?
At Kabin ansatte i norwegian kommer fra Proffice Aviation?
Det er i hvertfall HELT feil!

Heller ikke Proffice Aviation i Sverige , eller er det slutt på det etter denne Norwegian stevnet for vikarbruk (http://www.boarding.no/art.asp?id=24351) ?

ThomAAs
18-07-2007, 21:01
Synd at de bruker Norwegian i dette, det har jo ikke noe med oss å gjøre...

GFL
18-07-2007, 21:15
Originally posted by ThomAAs

Synd at de bruker Norwegian i dette, det har jo ikke noe med oss å gjøre...


Ble egentlig litt nysgjerrig, hvordan har ikke dette noe med Norwegian å gjøre?

ATC-flyradar
18-07-2007, 21:20
Originally posted by ThomAAs

Synd at de bruker Norwegian i dette, det har jo ikke noe med oss å gjøre...

Og det er helt korekt og nå synes jeg at ansatte i og utenfor det selskapet dette handler om går av skaftene.

Dette blir OT, når man personaliserer utrykkene mot SA - NP eller kort sagt handlingselskapene eller bakkemannskapet - ansatt - innleid -osv

Hold oss til NRK sin pressemelding og hva saken omhandler -så kan bakkemannskapene i de ulike selskane hilse på hverandre i framtiden både på OSL og her på forumet.

Ingen grunn å gå på mer personlig enn dette ligger her.

Jan

laurenz
18-07-2007, 21:44
Originally posted by OEriksen

Originally posted by KLMfan

Originally posted by EB

Er ikke flere ansatte i kabinne til DY også vikarer?


proffice aviation der også ja

Hva prøver du og si?
At Kabin ansatte i norwegian kommer fra Proffice Aviation?
Det er i hvertfall HELT feil!

Det er HELT riktig. I fjor sommer så hadde Norwegian en masse svenske vikarer i kabinen. Disse var ansatt gjennom Proffice Aviation i Sverige. Men det er vel slutt på dette nå etter at DY ansatte flere egne folk.

Hilsen,
Laurenz

ThomAAs
18-07-2007, 22:54
Originally posted by GFL

Originally posted by ThomAAs

Synd at de bruker Norwegian i dette, det har jo ikke noe med oss å gjøre...


Ble egentlig litt nysgjerrig, hvordan har ikke dette noe med Norwegian å gjøre?

Det jeg mente var at det er ikke DY som styrer personal politikken til NP.
Om Serviceair i teorien hadde gjort det samme så ville det jo ikke stått i media om alle de selakpene de handler...

Uansett så er det utrolig trist at det er gått så langt, jeg liker de ansatte i NP veldig godt. De er utrolig snille og sammarbeidsvillige og gjør en fantastisk god jobb. Så jeg håper det ordner seg, for det fortjener de :)

ThomAAs
18-07-2007, 22:55
Originally posted by laurenz

Originally posted by OEriksen

Originally posted by KLMfan

Originally posted by EB

Er ikke flere ansatte i kabinne til DY også vikarer?


proffice aviation der også ja

Hva prøver du og si?
At Kabin ansatte i norwegian kommer fra Proffice Aviation?
Det er i hvertfall HELT feil!

Det er HELT riktig. I fjor sommer så hadde Norwegian en masse svenske vikarer i kabinen. Disse var ansatt gjennom Proffice Aviation i Sverige. Men det er vel slutt på dette nå etter at DY ansatte flere egne folk.

Hilsen,
Laurenz

Vi har jo fortsatt en del gode svensker som jobber sammen med oss :up: Og de er Proffice ansatte...

Blackhawk
18-07-2007, 23:11
Originally posted by OEriksen

Hva prøver du og si?
At Kabin ansatte i norwegian kommer fra Proffice Aviation?
Det er i hvertfall HELT feil!

Nei, det er absolutt IKKE feil! Som flere andre her også påpeker, er det
fortsatt plenty med kabinansatte i DY som kommer via Proffice Aviation
via Sverige. De jobber i faste slinger i Norge, sover på hotell - og så reiser
tilbake til Sverige og har fridagene sine der. De søkte t.o.m etter flere
CA til Norwegian via Proffice i Sverige, også etter "vikar-konflikten".

ATC-flyradar
18-07-2007, 23:37
Originally posted by Blackhawk

Originally posted by OEriksen

Hva prøver du og si?
At Kabin ansatte i norwegian kommer fra Proffice Aviation?
Det er i hvertfall HELT feil!

Nei, det er absolutt IKKE feil! Som flere andre her også påpeker, er det
fortsatt plenty med kabinansatte i DY som kommer via Proffice Aviation
via Sverige. De jobber i faste slinger i Norge, sover på hotell - og så reiser
tilbake til Sverige og har fridagene sine der. De søkte t.o.m etter flere
CA til Norwegian via Proffice i Sverige, også etter "vikar-konflikten".

Hallooooo - går det virkelig i ann !!

Nå begynner dette virkelig å ta av - OT

Om det er Svenske, Danske, Polske, Russere eller Pakistanere osv som jobber på bakkenivå, skranken, kabin, Piloter, sentralbord, salg osv - hva faen har dette med denne tråden å gjøre ???

I SAS, Wideroe, gidder ikke å nevne alle flyselskap/ handlingselskap som er representert på OSL eller annen Norsk flyplass - så finnes det mangfold av ulike folk fra mange land - så hvorfor påpeke at NAX bruker svensker ???

Dette er helt OT og steng hele tråden for en gang skyld -det neste blir om skruene til bolten i sete nr 12 på LN-KKY er norsk, svensk eller hvor kommer den i fra !!!!!!!!!!

:rolleyes:

Jan

Bluejuice
18-07-2007, 23:45
Originally posted by ATC-flyradar

Originally posted by Blackhawk

Originally posted by OEriksen

Hva prøver du og si?
At Kabin ansatte i norwegian kommer fra Proffice Aviation?
Det er i hvertfall HELT feil!

Nei, det er absolutt IKKE feil! Som flere andre her også påpeker, er det
fortsatt plenty med kabinansatte i DY som kommer via Proffice Aviation
via Sverige. De jobber i faste slinger i Norge, sover på hotell - og så reiser
tilbake til Sverige og har fridagene sine der. De søkte t.o.m etter flere
CA til Norwegian via Proffice i Sverige, også etter "vikar-konflikten".

Hallooooo - går det virkelig i ann !!

Nå begynner dette virkelig å ta av - OT

Om det er Svenske, Danske, Polske, Russere eller Pakistanere osv som jobber på bakkenivå, skranken, kabin, Piloter, sentralbord, salg osv - hva faen har dette med denne tråden å gjøre ???

I SAS, Wideroe, gidder ikke å nevne alle flyselskap/ handlingselskap som er representert på OSL eller annen Norsk flyplass - så finnes det mangfold av ulike folk fra mange land - så hvorfor påpeke at NAX bruker svensker ???

Dette er helt OT og steng hele tråden for en gang skyld -det neste blir om skruene til bolten i sete nr 12 på LN-KKY er norsk, svensk eller hvor kommer den i fra !!!!!!!!!!

:rolleyes:

Jan

Nå må du rulle inn, ro ned språkbruken. Det har ikke noe med hvor crew kommer fra, men om de er ansatt i vikarbyrå eller er rekrutert av et.

ATC-flyradar
18-07-2007, 23:53
Unnskyld, er deg meg som skal rulle inn ??

Da for du lese mitt innlegg igjen, jeg bryr meg ikke om hvor personalet kommer ifra i alle stillinger !

Jan

Savipix
18-07-2007, 23:57
Back on topic! Personliga påhopp har vi en fin PM funktion för!
:old

Bluejuice
19-07-2007, 00:02
Originally posted by ATC-flyradar

Unnskyld, er deg meg som skal rulle inn ??

Da for du lese mitt innlegg igjen, jeg bryr meg ikke om hvor personalet kommer ifra i alle stillinger !

Jan

Uff... Detta her er håpløst. At de var svensker var ikke poenget, POENGET VAR AT DE VAR ENGASJERT AV VIKARBYRÅ ELLER BEMANNINGSBYRÅ. Ikke om de var polakker, pakkistanere eller what ever... er det virkelig så vanskelig?

ATC-flyradar
19-07-2007, 00:13
Originally posted by Bluejuice

Originally posted by ATC-flyradar

Unnskyld, er deg meg som skal rulle inn ??

Da for du lese mitt innlegg igjen, jeg bryr meg ikke om hvor personalet kommer ifra i alle stillinger !

Jan

Uff... Detta her er håpløst. At de var svensker var ikke poenget, POENGET VAR AT DE VAR ENGASJERT AV VIKARBYRÅ ELLER BEMANNINGSBYRÅ. Ikke om de var polakker, pakkistanere eller what ever... er det virkelig så vanskelig?

Det er helt vanlig å bruke vikar/bemanningsbyråer også i Norge og hvorfor skal dette være noe spesielt ?? Jeg brukt det mange ganger som daglig leder i de siste 20 årene !

Dette er ikke håpløst, det er vel ikke noe nytt at flyselskapene bruker byråer for å få tak i folk eller leie inn folk !

Jan

learjet
19-07-2007, 00:45
Jan, jeg tror jeg ver hvor du vil her og er litt usikker på hvor mye du kjenner av historien og måten NP driver selskapet sitt på.

Kjernen her er at NP baserer seg på at de ikke har egne ansatte og bare leier inn det de trenger på timebasis fra Proffice Aviation. Noe som kutter kostader for NP og videre til NAX. I vår bransje så blir dette veldig tveegget siden det er veldig vanskelig å bemanne eksakt etter behov til envher tid som igjen gir en del utfordringer som vi nå ser resultater av.

SA bruker også vikarbyrå mye, men det er timevikarer som tas inn herifra. Og det ser ut som det fungerer greit. Det hjelper med topper ,ferier og sykdom. (En del svensker som er hypp på å jobbe mest mulig, men de holde tilbake)

Er man bare interesert i å jobbe i helger og ferier greit nok. Men for alle andre så blir det fort lite ønskelig. Noe som igjen skaper stor gjennomtrekk og det er igjen lite ønskerlig når man må bruke tid på opplæring og kursing på alle ansatte.
Ikke noe galt i å være ansatt igjennom vikarbyrå, og i teorien kunne dette sikkert fugnert godt. Men slik det er i dag så er det en dårlig løsning. Om det er NP sine ønsker om å gjøre dette billigst mulig (for å minimere tapet sitt) eller at planleggingen fra Proffice Aviation er elendig vet ikke jeg, men har en følelse av at det er en miks.

S

Speedbird
19-07-2007, 00:50
Noport har jo også hatt en del uhell på OSL også, de har kjørt på fly (minst 2 ganger),
ødela ene gate'en (kjørte en trapp under gate 51), tatt dør på flyene med gate'en,
bagasjebånd i kanten rundt luka, og generelt mye skader på kjøretøy.
De fikk jo omtrent alle kjøretøyene ny i Oktober, men når man ser på de i dag,
så kjører minst tre av Still-trekkerne med knust rute, de fleste Mulag'ene har vel
knust saftblander, og minst tre av trappene har blitt periodevis ødelagt..
..kan alle disse skadene være en følge av Noports ekstreme bruk av overtid?

Jeg kjenner personlig flere som har jobbet 300timer + i løpet av en måned,
og værste tilfellet jeg vet om var 20 timer dagen 6 dager på rad..

De fleste svenskene blir jo sure hvis de får under 250 timer i måneden,
så det kan jo bli interessant hva som skjer hvis proffice nå sitter lås på 160 timer..

Klart ting skjer i alle bedrifter, men jeg for min del har intrykket av at proffice omtrent må ha
basert seg på bruk av overtid når de skulle løse bemanningskabalen.
Det har alltid vært for lite folk (bortsett fra de første dagene, da jeg selv observerte
25 mann + på hvert enkelt fly..), og jeg har hørt fra ansatte i firmaet, at hvis man ser
på bemanningsbehovet, så har det selv fra starten av vært umulig å få nok folk på jobb,
uten bruk av overtid. En venn av meg ble ringt 17 ganger på en dag om han kunne komme
på jobb, til tross for at personen alt hadde 260 timer på skjemaet den måneden.

Jeg tror det er bra for bakkemannskapene, uansett om man jobbet i sa, np eller SGS,
at man nå får kastet lys på arbeidsmiljøet på flyplassen(e).

exflyplassdame
19-07-2007, 03:50
Synes det er helt utrolig at han/hun som har servisair logo i sin boks faktisk bør/må stikke fingeren i jorden. Dere har gjort akkurat mye av de samme tingene dere også. Leide ikk:wow: e dere inn en hel del folk fra et annet vikarbyrå på Jessheim. Husker SA hadde en hel del VIKARER i sin organisasjon de også. Både på trafikksiden og på stuersiden. De fikk også dårligere betalt en de som var fast ansatte i SA. Slutt og vær bitter pga at dere mister handlingavtaler. Jeg jobber IKKE i NP har vært i Braathens og SGS. Dere har da vel også strartet fly med headset i tordenvær!!!! Nei konsentrer deg om og gjøre en bra jobb så lenge DU har jobb i SA. Går ut ifra at du jobber der!!! Dere har ikke så mange kontrakter igjen før det er kroken på døren hos dere innbiller jegmeg.

God natt

LN-MOW
19-07-2007, 03:58
Originally posted by Speedbird


Jeg kjenner personlig flere som har jobbet 300timer + i løpet av en måned,
og værste tilfellet jeg vet om var 20 timer dagen 6 dager på rad..



Da jeg jobbet i Securitas paa begynnelsen av aattitallet, hadde vi vikarene regelmessige konkurranser om hvem som klarte flest dobbelvakter. Mener aa huske at jeg hadde en syvdagsoekt med 6.30-22.30 ......

'Dumme tyveaaringer' har nok en litt annen virkelighetsoppfatning enn oss gamlinger i foertiarene ... ;)

KennethGS
19-07-2007, 08:21
Mer pepper rettet mot Norwegian: Dagbladet.no (http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/07/19/506606.html)

imm
19-07-2007, 09:26
Det er ikke lett å bli profet i egen tid, og i eget land. Og i særdeleshet ikke i Norge.

Hvis noen gjør suksess med noe, kan en banne på at politikerne forsøker å sette en stopper, og hvis ikke de gjør det, så gjør tabloidpressen hva de kan for å ødelegge.
Sånn er det bare...

Skulle virkelig ønske at det var underleverandøren som fikk gjennomgå. Men det er liksom ikke like het nyhet å henge ut Norporth (eller hvem det nå er). For hvem bryr seg vel om den nyheten da?

EB
19-07-2007, 09:37
Janteloven er Norges mest brukte lov...og den er ikke ny!!!

Someone
19-07-2007, 09:41
Skjønner ikke hva som er problemet med å bruke vikarer? Så lenge ikke alle blir vikarer er det faktisk smart å bruke vikarer da det skaper meer fleksibilitet og faktisk trygger arbeidplassene for de fast ansatte. I bedriften jeg jobber som nå har rundt 35.000 på lønningslistene er det nedfeldt i strategien av ca 30% av arbeidstyrken skal være innleide for å oppnå maks fleksibilitet skulle konjungturene i bransjen skifte.

tosfreight
19-07-2007, 09:44
Originally posted by imm

Det er ikke lett å bli profet i egen tid, og i eget land. Og i særdeleshet ikke i Norge.

Hvis noen gjør suksess med noe, kan en banne på at politikerne forsøker å sette en stopper, og hvis ikke de gjør det, så gjør tabloidpressen hva de kan for å ødelegge.
Sånn er det bare...

Skulle virkelig ønske at det var underleverandøren som fikk gjennomgå. Men det er liksom ikke like het nyhet å henge ut Norporth (eller hvem det nå er). For hvem bryr seg vel om den nyheten da?

Du sier noe vesentlig der: Denne saken handler egentlig om et "lite" ukjent firma, men siden det har connections til store kjente Norwegian, slås det opp som at Norwegian bryter loven....... Det er i seg selv ikke interessant nok at Northport bryter loven; ingen som bryr seg om det.

Balle Chlorin
19-07-2007, 09:52
Originally posted by Speedbird

Noport har jo også hatt en del uhell på OSL også, de har kjørt på fly (minst 2 ganger),
ødela ene gate'en (kjørte en trapp under gate 51), tatt dør på flyene med gate'en,
bagasjebånd i kanten rundt luka, og generelt mye skader på kjøretøy.
De fikk jo omtrent alle kjøretøyene ny i Oktober, men når man ser på de i dag,
så kjører minst tre av Still-trekkerne med knust rute, de fleste Mulag'ene har vel
knust saftblander, og minst tre av trappene har blitt periodevis ødelagt..
..kan alle disse skadene være en følge av Noports ekstreme bruk av overtid?

Jeg kjenner personlig flere som har jobbet 300timer + i løpet av en måned,
og værste tilfellet jeg vet om var 20 timer dagen 6 dager på rad..

De fleste svenskene blir jo sure hvis de får under 250 timer i måneden,
så det kan jo bli interessant hva som skjer hvis proffice nå sitter lås på 160 timer..

Klart ting skjer i alle bedrifter, men jeg for min del har intrykket av at proffice omtrent må ha
basert seg på bruk av overtid når de skulle løse bemanningskabalen.
Det har alltid vært for lite folk (bortsett fra de første dagene, da jeg selv observerte
25 mann + på hvert enkelt fly..), og jeg har hørt fra ansatte i firmaet, at hvis man ser
på bemanningsbehovet, så har det selv fra starten av vært umulig å få nok folk på jobb,
uten bruk av overtid. En venn av meg ble ringt 17 ganger på en dag om han kunne komme
på jobb, til tross for at personen alt hadde 260 timer på skjemaet den måneden.

Jeg tror det er bra for bakkemannskapene, uansett om man jobbet i sa, np eller SGS,
at man nå får kastet lys på arbeidsmiljøet på flyplassen(e).
Å bruke flyskader, knuste ruter på utstyr, manglende rotorlys, kjøring utenfor tillatt kjøreområde, påkjøring av fly med bru osv. som eksempler på NP sin udugelighet, henger ikke på greip. Flyskader skjer ALLE. Også SA og SGS. Hvilken stuer kan med hånda på hjertet si at han ALDRI har subbet borti luka med båndet på vei ut? Tar man en titt på utstyret til SA vil man vel også se at utstyret har vært i flittig bruk, og ser man over på verkstedet ved GA terminalen ser det jo ut som en skraphandler. Det er vel heller ikke så veldig lenge siden den ene rullebanen ble stengt på OSL etter at en som var ansatt i et annet firma enn NP valgte den kjappeste veien mellom A og B til GA terminalen. Brur som har krasjet med fly har blitt beskrevet flere ganger i VG hittil i år, og det har skjedd med andre enn NP også.

learjet
19-07-2007, 09:54
Slik jeg ser det så er det ingen problemer med å bruke vikarer. Det er noe som ofte er helt nødvendig for å holde hjulene i gang.

I f.eks SA så er man 100% avhengig av vikarer i perioder som s.feks sommer. Nå hvor trafikken er høyere enn normalen og det er umulig å avikle trafikk programmet uten ekstern hjelp.

Men slik NP har valgt å drive med 100% vikarer (mange er nå fast ansatt etter press) er nok ikke en optimal løsning for alle. Og det har vist seg at det fort går litt galt avsted.

Det at det er Norwegian som får litt pes er jo på en side synd, i og med at NP kun er en leverandør og som det tidligere er uttalt her så tar man det som en selvfølge at underleverandøerer følger loven.

På den annen side så har NAX valgt et tilbud som som ganske mange har stillt seg undrende til i utgangspunktet. Hvor NP er nødt til å holde kostadene på et absolutt minimum. Og det er vel det som har vært planen når man bare bestiller "timer" etter behov fra Proffice Aviaton. Nå ser det ut som om dette kan slå litt sprekker, og det kan bli spennede og se fortsettelsen. Hva gjør NP videre og hva gjør NAX for å holde seg unna skiten som smitter over på dem.
S

EB
19-07-2007, 09:59
I dagens Aftenposten står det videre om denne saken at det dreier seg om ikke mindre enn 4 forskjellige firmaer. Norwegian valgte Northport som har en avtale med Proffice Aviation som igjen bruker et fjerde selskap for å bemanne etter avtalen med Norwegian...kan dette bli billig???

learjet
19-07-2007, 10:02
Dette med ødelagt utstyr og "udugelighet" er jo et problem for alle.

Men i NP sitt første år så har de nok hatt en litt høyere feilprosent enn de andre på OSL.
Årsakene er sikkert mange, men det er jo fort gjort å tenke på arbeidsforhold og opplæring som aktuelle kandidater.

Ingen av oss på OSL er feilfrie vi har nok alle gjort feil som er litt kjipe. Vil nok tro at nå når vi kommer opp mot 1 års jubileet til NP på OSL så går ting bedre. Men det avhenger jo selvsagt av om NP greier å unngå enormt gjennomtrekk og lære opp de som er tilbake.

Og kjøre på fly med bro har alle handlingselskaper forsøkt. SGS har jo sin årlige tradisjon om å ta en 757 fra TUI på gt 46.....

S

Bluejuice
19-07-2007, 11:21
En gang for alle liksomvitere. Vikarene som er hos SA er vikarer fra Adecco, SA har egne ansatte som er ansatt i SA og ikke Adecco. NP har neste ingen faste ansatte, men de som jobber i NP er ansatt i Proffice Aviation. Det betyr at NP har så og si 100% innleid arbeidskraft, hva sier flyoverenskomsten om det? Står det ikke et kapittel om det noen sted der?
Jag er inte bitter, nej....

ATC-flyradar
19-07-2007, 11:57
Er det virkelig så gæli som noen hevder her i denne tråden ??

Jan

imm
19-07-2007, 12:09
Originally posted by ATC-flyradar

Er det virkelig så gæli som noen hevder her i denne tråden ??

Jan


Hvis så er tilfellet, hvor er fagforeningene?

Balle Chlorin
19-07-2007, 12:13
Originally posted by Bluejuice

En gang for alle liksomvitere. Vikarene som er hos SA er vikarer fra Adecco, SA har egne ansatte som er ansatt i SA og ikke Adecco. NP har neste ingen faste ansatte, men de som jobber i NP er ansatt i Proffice Aviation. Det betyr at NP har så og si 100% innleid arbeidskraft, hva sier flyoverenskomsten om det? Står det ikke et kapittel om det noen sted der?
Jag er inte bitter, nej....
"SA har fast ansatte, men NP har bare noen" fast ansatte. Har du noen litt mer nøyaktige tall å komme med? Dine anslag blir litt som når Kjartan og Kjetil lurer på forskjellen på "jævla mye og drita mye". Hva er mest?

ATC-flyradar
19-07-2007, 12:27
Originally posted by Balle Chlorin

Originally posted by Bluejuice

En gang for alle liksomvitere. Vikarene som er hos SA er vikarer fra Adecco, SA har egne ansatte som er ansatt i SA og ikke Adecco. NP har neste ingen faste ansatte, men de som jobber i NP er ansatt i Proffice Aviation. Det betyr at NP har så og si 100% innleid arbeidskraft, hva sier flyoverenskomsten om det? Står det ikke et kapittel om det noen sted der?
Jag er inte bitter, nej....
"SA har fast ansatte, men NP har bare noen" fast ansatte. Har du noen litt mer nøyaktige tall å komme med? Dine anslag blir litt som når Kjartan og Kjetil lurer på forskjellen på "jævla mye og drita mye". Hva er mest?

Hehehe, det sitatet likt jeg godt og hva er riktig svar ??

Jan

OJB
19-07-2007, 12:37
Originally posted by Balle Chlorin

Originally posted by Speedbird

Noport har jo også hatt en del uhell på OSL også, de har kjørt på fly (minst 2 ganger),
ødela ene gate'en (kjørte en trapp under gate 51), tatt dør på flyene med gate'en,
bagasjebånd i kanten rundt luka, og generelt mye skader på kjøretøy.
De fikk jo omtrent alle kjøretøyene ny i Oktober, men når man ser på de i dag,
så kjører minst tre av Still-trekkerne med knust rute, de fleste Mulag'ene har vel
knust saftblander, og minst tre av trappene har blitt periodevis ødelagt..
..kan alle disse skadene være en følge av Noports ekstreme bruk av overtid?

Jeg kjenner personlig flere som har jobbet 300timer + i løpet av en måned,
og værste tilfellet jeg vet om var 20 timer dagen 6 dager på rad..

De fleste svenskene blir jo sure hvis de får under 250 timer i måneden,
så det kan jo bli interessant hva som skjer hvis proffice nå sitter lås på 160 timer..

Klart ting skjer i alle bedrifter, men jeg for min del har intrykket av at proffice omtrent må ha
basert seg på bruk av overtid når de skulle løse bemanningskabalen.
Det har alltid vært for lite folk (bortsett fra de første dagene, da jeg selv observerte
25 mann + på hvert enkelt fly..), og jeg har hørt fra ansatte i firmaet, at hvis man ser
på bemanningsbehovet, så har det selv fra starten av vært umulig å få nok folk på jobb,
uten bruk av overtid. En venn av meg ble ringt 17 ganger på en dag om han kunne komme
på jobb, til tross for at personen alt hadde 260 timer på skjemaet den måneden.

Jeg tror det er bra for bakkemannskapene, uansett om man jobbet i sa, np eller SGS,
at man nå får kastet lys på arbeidsmiljøet på flyplassen(e).
Å bruke flyskader, knuste ruter på utstyr, manglende rotorlys, kjøring utenfor tillatt kjøreområde, påkjøring av fly med bru osv. som eksempler på NP sin udugelighet, henger ikke på greip. Flyskader skjer ALLE. Også SA og SGS. Hvilken stuer kan med hånda på hjertet si at han ALDRI har subbet borti luka med båndet på vei ut? Tar man en titt på utstyret til SA vil man vel også se at utstyret har vært i flittig bruk, og ser man over på verkstedet ved GA terminalen ser det jo ut som en skraphandler. Det er vel heller ikke så veldig lenge siden den ene rullebanen ble stengt på OSL etter at en som var ansatt i et annet firma enn NP valgte den kjappeste veien mellom A og B til GA terminalen. Brur som har krasjet med fly har blitt beskrevet flere ganger i VG hittil i år, og det har skjedd med andre enn NP også.
Uansett mine herrer så hadde alt dette dere beskriver her skjedd hos oss i oljevirksomheten så hadde det blitt intern granskning.
Og det spørs om ikke det er nødvendig hos både NP og SA etter det dere beskriver.
En intern granskning der rotårsakene fremkommer ser jeg som nødvendig ut fra denne tråden.
Som ansatte bør en del av dere sørge for at dette skjer. Dere har selv ansvar for egen jobb og arbeidsplass.
Hvor er Arbeidstilsynet , Avinor , flyselskapene og deres leverandører i denne saken?

The Ticketor
19-07-2007, 12:58
"Drita mye" er mest om noen var i tvil.

Superhai
19-07-2007, 13:03
Alle bedrifter har overtidshaier... (no pun intended) og særlig i bedrifter hvor de ansatte er i begynnelsen av tjue-årene. Man har stor kapasitet og er fri på de fleste områder. Men når man passerer 30 så vil, særlig de hvis man har jobbet som stuere eller andre belastningstunge yrker, man ofte betale tilbake for iveren. Det er da synd hvis man har jobbet i bedrifter med dårlig HMS oppfølging. Ihvertfall er det her i SGS enormt behov for overtid, og i sommerperioden (hvor behovet er størst) så er det stadig påminnelser fra verneombud, tillitsvalgte og ledere om at man skal ikke jobbe mer enn hva loven sier. Det kanskje virker som alt er greit, men tar man på deg skift over 14 timer så er man sliten. Man blir uoppmerksom, gjør feil enklere og kroppen får ikke den nødvendige vile hvis man gjør mange tunge uergonmiske løft på korte intervaller. NP har bare vært i drift i knapt ett år, og har sikkert ikke fått erfaringer med langtidssyke som følger av belastningsskader. Men det er noe man sliter med i SGS og helt sikkert i Servisair og. Og det til tross for at man har vært nøye med at folk faktisk holder seg innenfor arbeidsmiljøloven.

Huttetu
19-07-2007, 13:23
om vikarer og innleid arbeidskraft

PA har vel rundt 60-70 personer som er fast 100% ansatt ute på rampen. Et vanlig lag er 2 stykker som er fast ansatt og 1-2 vikarer. De som er time vikarer får som regel muligheten til å bli fast ansatt etter noen måneder i arbeid om det er ønskelig.

Det er heller ikke sant at NP bare brukte time vikarer fra begynnelsen av, da var vel alle som var ansatt på ramp i 80% fast stilling.

Dette er ikke tall som jeg sitter med, mest bare tatt fra hodet fra det jeg ser hver dag.

Slik jeg ser det var det bra for oppstarten av NP på Osl å ta inn haugevis av unge arbeidsvillige svensker, men det funker ikke så bra langsiktig, så for NP sin del håper jeg at de begynner å tenke litt mer langsiktig snart.

Og til Bluejuice, du er utrolig, virker som du enda ikke har skjønt at rykter og pisspreik regjerer på Osl og ellers i hele flybransjen. Som om du suger til deg allt du hører og bringer det videre, eller kanskje det er du som er roten til hele problemet, at det er du som går rundt på Osl og finner opp rykter og sprer de rundt :colgate:

OEriksen
19-07-2007, 13:32
Originally posted by learjet

Slik jeg ser det så er det ingen problemer med å bruke vikarer. Det er noe som ofte er helt nødvendig for å holde hjulene i gang.

I f.eks SA så er man 100% avhengig av vikarer i perioder som s.feks sommer. Nå hvor trafikken er høyere enn normalen og det er umulig å avikle trafikk programmet uten ekstern hjelp.

Men slik NP har valgt å drive med 100% vikarer (mange er nå fast ansatt etter press) er nok ikke en optimal løsning for alle. Og det har vist seg at det fort går litt galt avsted.

Det at det er Norwegian som får litt pes er jo på en side synd, i og med at NP kun er en leverandør og som det tidligere er uttalt her så tar man det som en selvfølge at underleverandøerer følger loven.

På den annen side så har NAX valgt et tilbud som som ganske mange har stillt seg undrende til i utgangspunktet. Hvor NP er nødt til å holde kostadene på et absolutt minimum. Og det er vel det som har vært planen når man bare bestiller "timer" etter behov fra Proffice Aviaton. Nå ser det ut som om dette kan slå litt sprekker, og det kan bli spennede og se fortsettelsen. Hva gjør NP videre og hva gjør NAX for å holde seg unna skiten som smitter over på dem.
S

Sier du at vi har blitt fast ansatt under press?
Det er helt frivillig og søke da. Man har da fri vilje her i landet.

OEriksen
19-07-2007, 13:37
Originally posted by Bluejuice

En gang for alle liksomvitere. Vikarene som er hos SA er vikarer fra Adecco, SA har egne ansatte som er ansatt i SA og ikke Adecco. NP har neste ingen faste ansatte, men de som jobber i NP er ansatt i Proffice Aviation. Det betyr at NP har så og si 100% innleid arbeidskraft, hva sier flyoverenskomsten om det? Står det ikke et kapittel om det noen sted der?
Jag er inte bitter, nej....

NP har egen ledelse på ENGM. Så har man de som er ansatt i Proffice Aviation, usikker på hvor mange som er fast ansatte nå, men det er en god del. Så har man vikarene, som kan søke seg til fast jobb i Proffice Aviation,hvis de ønsker fast jobb. Noe det blir rådet til for vikarene skal ikke få jobbe så mye som de faste. (Altså 145-150 timer i mnd)
Og vi bruker flyoverenskomsten så den sier vel ikke noe om at vi er ansatte i et annet firma enn de vi jobber for. Så NP leier inn arbeidskraft ja,men ryktene sier at PA blir mer og mer borte, noe vi også legger merke til selv, at de gir mer og mer plikter og ansvar til NP ledelsen.

OEriksen
19-07-2007, 13:40
Originally posted by Huttetu

om vikarer og innleid arbeidskraft

PA har vel rundt 60-70 personer som er fast 100% ansatt ute på rampen. Et vanlig lag er 2 stykker som er fast ansatt og 1-2 vikarer. De som er time vikarer får som regel muligheten til å bli fast ansatt etter noen måneder i arbeid om det er ønskelig.

Det er heller ikke sant at NP bare brukte time vikarer fra begynnelsen av, da var vel alle som var ansatt på ramp i 80% fast stilling.

Dette er ikke tall som jeg sitter med, mest bare tatt fra hodet fra det jeg ser hver dag.

Slik jeg ser det var det bra for oppstarten av NP på Osl å ta inn haugevis av unge arbeidsvillige svensker, men det funker ikke så bra langsiktig, så for NP sin del håper jeg at de begynner å tenke litt mer langsiktig snart.

Og til Bluejuice, du er utrolig, virker som du enda ikke har skjønt at rykter og pisspreik regjerer på Osl og ellers i hele flybransjen. Som om du suger til deg allt du hører og bringer det videre, eller kanskje det er du som er roten til hele problemet, at det er du som går rundt på Osl og finner opp rykter og sprer de rundt :colgate:

Det har slått meg også, makan til sutrehue.. Klager for alt som NP gjør.. SA gjør ALT så mye bedre vettu....

EB
19-07-2007, 14:04
NRK P1 kjører saken videre for fullt. Den overskygger faktisk den gledelige meldingen om kjempeoverskudd i Norwegian. Nå snakkes det om politianmeldelse og Norwegian lover å rydde opp i selskapet som aksjonæren Finnair eier...

MD11
19-07-2007, 14:08
Innleie av vikarer/ansatte blir mer og mer vanlig i hele samfunnet. Handlet i går på Rema Stormarked borti gata her og på navneskiltet til kassedamen stod det Xtra personell....riktig og effektiv bemanningsløsning.....

AirbusTrond
19-07-2007, 14:12
Jepp, NRK kjører på. Her er saken fra NRK Dagsnytt :

(ber om at ingen kopierer eller videreformidler denne, for ordens skyld)

Lover å rydde opp

Norwegian lover nå å rydde opp i brudd på arbeidstidsbestemmelsene blant selskapets innleide bakkemannskaper. Det ble tidligere denne uken kjent at Norwegian bruker bakkemannskap som jobber inntil 30 dager i strekk. Arbeidstilsynet vil politianmelde dette.

Adm.dir. Bjørn Kjos i Norwegian lover at selskapet rydder opp. Han peker på at man ikke kan akseptere brudd på norske lover og regler.
Det er Finnairs datterselskap North Port som sammen med Proffice Aviation som hjelper Norwegian med å rekruttere bakkepersonell. Kjos sier de har bedt Finnair om å rydde opp.

Seniorinspektør Arne Helge Mikkelborg i Arbeidstilsynet sier saken dreier seg om brudd på arbeidstidsbestemmelsene, brudd på overtidsbestemmelsene, brudd når det gjelder fritid og brudd når det gjelder arbeidsmiljø og arbeidsforhold.

Til tross for turbulens rundt Norwegian de siste dagene, så la selskapet i dag fram historisk gode kvartalstall. I 2. kvartal fikk selskapet et driftsresultat på 85 mill kroner. Det er en forbedring på rundt 50 mill kr i samme periode i fjor. Bjørn Kjos understreker at resultatet er bra, og han avviser at det skyldes underbetalt arbeidskraft.

sirpjalle
19-07-2007, 14:23
Fant DENNE (http://e24.no/naeringsliv/article1894098.ece)

http://e24.no/naeringsliv/article1894098.ece

- Vi forventer at arbeidsmiljøloven følges, og vi kommer til å følge denne saken tett. Vi er i dialog med Northport, sier informasjonsdirektør Anne Grete Ellingsen i Norwegian. Det var NRK som i går meldte at selskapet som leverer bagasjehåndterings- og ombordstigningstjenester for Norwegian har kommet i Arbeidstilsynets søkelys

.....og jeg må si meg enig, Norwegian her vel hentet inn anbud på lik linje som andre firmaer og valgt det billigste/beste tilbudet.

Det er slik det fungerer, enkelt og greit. Norwegian går fri her i mine øyne.

MountainDew
19-07-2007, 14:53
Det er jo svært beklagelig at det er Norwegian som får svi i denne saken. Finnair + Northport må ordne opp og ta ansvar, slik at Norwegian ungår unødvendige saker med dårlig mediaomtale.

KennethGS
19-07-2007, 16:04
Originally posted by Balle Chlorin

Hvilken stuer kan med hånda på hjertet si at han ALDRI har subbet borti luka med båndet på vei ut?

*Rekker opp venstrehånda, med høyrehånda på hjertet*

Det du beskriver, har jeg aldri gjort.... ^_^

Jeg HAR subbet borti en vingeforkant med kurven på en de-icingbil, men den ripa ville aldri ha blitt oppdaget, noengang, om ikke jeg hadde meldt ifra selv...

Åja, og jeg har fyllt en APU med de-icingvæske... :rolleyes:

Bluejuice
19-07-2007, 16:12
Jeg bare ser realiteten i dette jeg. Jeg sier ikke at SGS eller SA er så mye bedre.. men bedre er dem, derfor prises der etter.

exflyplassdame
19-07-2007, 16:54
kan ikke du slutte og sutre. SA STINKER bigtime de også. Nei rydd for egen dør før du lirer av deg så mye negativitet mot NP. Dette med overtidsbruken vil garantert rette seg opp. Tro meg arbeidstilsynet kommer nok til og gå grundig igjennom alle handlingselskapenes overtidsbruk. Blir spennede og se hvor lenge ditt kjære SA overlever når swissport eller noen andre norske aktører kommer til OSL. (nordport i Bergen eller Røros flyservice. Kanskje du da må begynne som vikar du også!!!!!

Superhai
19-07-2007, 16:55
Jeg synes det er riktig at Norwegian tar ansvar og sørger for at underleverandørene følger loven. Selv om de ikke er skyld i saken, så vil jeg påstå de har et moralsk ansvar. Man kan sammenligne med selskaper som Ikea, Nike, og andre store firmaer som bruker underleverandører i diverse land. Der får de for pukkelen når underleverandørene ikke følger loven, eller har 'uverdige' forhold.

EB
19-07-2007, 16:56
Hvilke andre kunder har Northport? Finnair?

exflyplassdame
19-07-2007, 16:57
Snart BA

OEriksen
19-07-2007, 17:14
Privat Air har vi også.

Thomas
19-07-2007, 17:16
Originally posted by EB

Hvilke andre kunder har Northport? Finnair?

Om det er Gardermoen vi snakker om så har (igjen) NP ikke handlingen på AY.

EB
19-07-2007, 17:22
Hvorfor bruker ikke Finnair sitt eget selskap????

LN-MOW
19-07-2007, 17:26
.. fordi de er bundet av en tidsbegrenset kontrakt til en annen leverandoer ..

I tillegg proever de aa selge Northport, saa det blir ikke deres eget lenge - hvis noen vil ha det, da ... ;)

queso
19-07-2007, 17:27
Originally posted by OEriksen

Privat Air har vi også.

2 russiske chartere har vi også :cool:

OEriksen
19-07-2007, 17:51
Originally posted by queso

Originally posted by OEriksen

Privat Air har vi også.

2 russiske chartere har vi også :cool:

Har vi fått de? Hva heter de da? Hørt om dette,men ikke navnet på de.

Balle Chlorin
19-07-2007, 18:27
Originally posted by Bluejuice

Jeg bare ser realiteten i dette jeg. Jeg sier ikke at SGS eller SA er så mye bedre.. men bedre er dem, derfor prises der etter.
Så siden SGS/SA har høyere priser enn NP så er de bedre/flinkere enn dem? Og du jobber i SA som tar mindre betalt enn SGS for samme jobben?? Du sitter altså og sier at de som jobber i SGS er flinkere enn deg:D

queso
19-07-2007, 20:59
Originally posted by OEriksen

Originally posted by queso

Originally posted by OEriksen

Privat Air har vi også.

2 russiske chartere har vi også :cool:

Har vi fått de? Hva heter de da? Hørt om dette,men ikke navnet på de.


Krasnoyarsk Airlines med 737-300 (EI-DNS) og Aeroflot Nord med -500 (VP-BQI,VP-BQL,VP-BRE,VP-BRK). TitanAir som turoperatør, men for to forskjellige oppdragsgivere.

KLMfan
19-07-2007, 22:32
og jeg sier som jeg har sagt før....

årsak til alle problemer i luftfarten de siste år : DET ER FOR BILLIG Å FLY!
ingenting skal koste noe, og da blir det problemer...streiker, køer, bakkeskader etc etc etc...

ATC-flyradar
19-07-2007, 23:00
Originally posted by KLMfan

og jeg sier som jeg har sagt før....

årsak til alle problemer i luftfarten de siste år : DET ER FOR BILLIG Å FLY!
ingenting skal koste noe, og da blir det problemer...streiker, køer, bakkeskader etc etc etc...

Helt riktig, vi får det vi betaler for - helt riktig konklusjon.

Selv om enkelte flyselskap annonserer om dagen -reise til ...... kun kr. 5.- + avgifter pr vei - bare tull med et fly som tar 150 pax mellom 2 flyplasser i sørnorge -kan ikke ha mange av disse !!

Nei skal du ha en en skikkelig mør biff - så går du i en kjøttbutikk og ikke en rema100 med ferdig innpakket og vakiumpakket kjøttpakke til kr. 49.-, men går i en manuel kjøttdisk hvor du betaler det dobbelte og få det stykke du vil og du kan spørre om de og det.

Kjøp en flybillett til en mellompris !!

Jan

laurenz
20-07-2007, 00:53
Originally posted by exflyplassdame

kan ikke du slutte og sutre. SA STINKER bigtime de også. Nei rydd for egen dør før du lirer av deg så mye negativitet mot NP. Dette med overtidsbruken vil garantert rette seg opp. Tro meg arbeidstilsynet kommer nok til og gå grundig igjennom alle handlingselskapenes overtidsbruk. Blir spennede og se hvor lenge ditt kjære SA overlever når swissport eller noen andre norske aktører kommer til OSL. (nordport i Bergen eller Røros flyservice. Kanskje du da må begynne som vikar du også!!!!!

Er det BlueJuice du har noe imot eller er det Servisair? Hvis det er han du har et problem med så ta han men ikke min tidligere arbeidsgiver. For selv om du syns det lukter av Servisair så kan fortelle at har gjort utrolig mye bra også og fått mye skryt for det.
Men akkurat som NP og SGS så har også SA hat mer en nok skader på fly og utstyr. Bare så det er sagt. (har selv parkert trappa som henger i gate 11 i siden til bilen vår en gang, så det er derfor armlenet på trappa var ødelagt hvis noen lurte på det.)


Hilsen,
Laurenz

ENGM RAMP
20-07-2007, 01:18
så har også SA hat mer en nok skader på fly og utstyr.

One BIG TIME en idag faktisk....

OEriksen
20-07-2007, 04:03
Originally posted by queso

Originally posted by OEriksen

Originally posted by queso

Originally posted by OEriksen

Privat Air har vi også.

2 russiske chartere har vi også :cool:

Har vi fått de? Hva heter de da? Hørt om dette,men ikke navnet på de.


Krasnoyarsk Airlines med 737-300 (EI-DNS) og Aeroflot Nord med -500 (VP-BQI,VP-BQL,VP-BRE,VP-BRK). TitanAir som turoperatør, men for to forskjellige oppdragsgivere.

Aeroflot Nord skulle vi bare ha 1 gang da.. Og de har vi hatt.

queso
20-07-2007, 11:08
Originally posted by OEriksen

Originally posted by queso

Originally posted by OEriksen

Originally posted by queso

Originally posted by OEriksen

Privat Air har vi også.

2 russiske chartere har vi også :cool:

Har vi fått de? Hva heter de da? Hørt om dette,men ikke navnet på de.


Krasnoyarsk Airlines med 737-300 (EI-DNS) og Aeroflot Nord med -500 (VP-BQI,VP-BQL,VP-BRE,VP-BRK). TitanAir som turoperatør, men for to forskjellige oppdragsgivere.

Aeroflot Nord skulle vi bare ha 1 gang da.. Og de har vi hatt.




Aeroflot Nord kommer igjen 26.august:

SCHEDULE ETD SVO 0520Z/15JUL ETA OSL 0740Z/15JUL 108PAX
ETD OSL 1130Z/15JUL ETA SVO 1350Z/15JUL 00PAX
ETD SVO 0520Z/26AUG ETA OSL 0740Z/26AUG 00PAX
ETD OSL 1130Z/26AUG ETA SVO 1350Z/26AUG 108PAX


Krasnoyarsk:

OPS DATES : 13,20,27 JUL & 03,10,17 AUG

13JUL ble byttet til 15JUL

:colgate:

Boeing
20-07-2007, 20:24
Faktisk en reportasje på TV2 nyhetene nå i kveld om dette. Selskapet er visst anmeldt av arbeidstilsynet nå. Norwegian prøver jo å vri seg unna dette. Selvsagt kan ikke de lastets for dette direkte, men kjøper du billig, kjøper du ofte dyrt..:angry:

AirbusTrond
20-07-2007, 20:42
Også Dagsrevyen hadde saken med et intervju med Arbeidstilsynet. Det var snakk om temmelig grove brudd. Men denne gangen oppfattet jeg at Norwegian i mindre grad fikk "skylden" gjennom den journalistiske vinklingen.

Men her får DY pepper:

http://www.ba.no/nyheter/article2888193.ece

CebPac
20-07-2007, 23:43
NP ? det er vell en gjeng med rimi gutter som tror de er stuere !!!!! se og bli tørre bak øra og følg lover og regeler,,,, de som er Ledere der spark dem ut og få noen som kan dette , så order det seg :)

KennethGS
21-07-2007, 00:43
Originally posted by CebPac

NP ? det er vell en gjeng med rimi gutter som tror de er stuere !!!!! se og bli tørre bak øra og følg lover og regeler,,,, de som er Ledere der spark dem ut og få noen som kan dette , så order det seg :)




...og hvor lenge har du vært stuer?

ANX
21-07-2007, 01:02
Får vel dra frem det forslitte uttrykket "When you pay peanuts, you get monkeys".

Hvis et flyselskap er interessert i hvordan HELE operasjonen deres funker, bør de vel sjekke sine innleide tjenester? Ikke fortell meg at de er blinde/naive for sånt.

På alle områder bør man ikke mobbe de ansatte, for de var i god tro da de tok jobben. Og fikk neppe utlevert en heeelt korrekt arbeidsbeskrivelse. Når de så blir innkalt på jobb til alle tider og med ekstreme arbeidstider, kan noen og hver bli utbrent.

Bluejuice
21-07-2007, 02:15
Originally posted by CebPac

NP ? det er vell en gjeng med rimi gutter som tror de er stuere !!!!! se og bli tørre bak øra og følg lover og regeler,,,, de som er Ledere der spark dem ut og få noen som kan dette , så order det seg :)



Litt amen

Bluejuice
21-07-2007, 02:17
Originally posted by laurenz

Originally posted by exflyplassdame

kan ikke du slutte og sutre. SA STINKER bigtime de også. Nei rydd for egen dør før du lirer av deg så mye negativitet mot NP. Dette med overtidsbruken vil garantert rette seg opp. Tro meg arbeidstilsynet kommer nok til og gå grundig igjennom alle handlingselskapenes overtidsbruk. Blir spennede og se hvor lenge ditt kjære SA overlever når swissport eller noen andre norske aktører kommer til OSL. (nordport i Bergen eller Røros flyservice. Kanskje du da må begynne som vikar du også!!!!!

Er det BlueJuice du har noe imot eller er det Servisair? Hvis det er han du har et problem med så ta han men ikke min tidligere arbeidsgiver. For selv om du syns det lukter av Servisair så kan fortelle at har gjort utrolig mye bra også og fått mye skryt for det.
Men akkurat som NP og SGS så har også SA hat mer en nok skader på fly og utstyr. Bare så det er sagt. (har selv parkert trappa som henger i gate 11 i siden til bilen vår en gang, så det er derfor armlenet på trappa var ødelagt hvis noen lurte på det.)


Hilsen,
Laurenz


Amatør;)

Savner du oss?

laurenz
21-07-2007, 20:42
Originally posted by Bluejuice



Amatør;)

Savner du oss?

Joda, jeg gjør det. Men ikke arbeidstidene.
Han dere "CebPac" er det noe som jobber i SA? Han virker litt frustrert. Har lest 2 tråder på forumet i dag og i begge to kommer han med noe sure oppkast. Mulig jeg misforstår stilen...


Hilsen,
Laurenz
ex-servisair

Bluejuice
23-07-2007, 13:10
Originally posted by laurenz

Originally posted by Bluejuice



Amatør;)

Savner du oss?

Joda, jeg gjør det. Men ikke arbeidstidene.
Han dere "CebPac" er det noe som jobber i SA? Han virker litt frustrert. Har lest 2 tråder på forumet i dag og i begge to kommer han med noe sure oppkast. Mulig jeg misforstår stilen...


Hilsen,
Laurenz
ex-servisair

Det er nok mange frustrerte ned hos oss skal jeg si deg... men HAKUNA MATATA... Det går mot lysere tider, det skjer noe stort snart tenker jeg

Thomas
23-07-2007, 16:22
Det går mot lysere tider, det skjer noe stort snart tenker jeg

Jøss, får vi radioer som funker?! :old

laurenz
23-07-2007, 17:29
Originally posted by Thomas

Det går mot lysere tider, det skjer noe stort snart tenker jeg

Jøss, får vi radioer som funker?! :old

Glemt det Thomas, det ble lovet for mange år siden. Vent nå litt... vi fikk faktisk nye radioer en gang, du vet disse små. Dessverre er levetiden på de ikke ubegrenset og noen syns å fordufte også. Men problemet ligger nok ikke bare i dårlige radioer men også nettet som fra tid til annen detter ned.


Hilsen,
Laurenz

Thomas
23-07-2007, 18:49
Jepp, de små "radio-telefonene" fungerer forsåvidt, men alle må teipes igjen for å henge sammen. Snakker dog om sola, idag sto det 2 flunkende nye Motorola (den store typen) og bare ventet på å bli brukt.. mmm herlig!

ATC-flyradar
23-07-2007, 20:34
Originally posted by Thomas

Det går mot lysere tider, det skjer noe stort snart tenker jeg

Jøss, får vi radioer som funker?! :old

Reis på Elkjop på Lørenskog - kjøp inn noen sett med PMR 446 -de rekker noen 100 meter på en flyplass :colgate:

Litt fleip var dette, men de aller fleste av handlingselskapene har radiokommunikasjon på OSL, SA har 136.800 - SAS ground har 131.700, NP har 131.875 eller og da er det vel bare Wideroe handling (nå er jeg på tynn is bruker de den samme som SAS ground ??) Noen som kan hjelpe meg det siste ang Wideroe handling.


Jan

Thomas
23-07-2007, 20:49
Nå skal vi vel passe på å ikke spore helt av her. Jan, vi bruker nå ikke VHF båndet internt, det går mest i lukket samband (TETRA).. bruker begge versjonene under:

http://www.creativematch.co.uk/newsfiles/mth650.jpg

-

http://www.oppermann-telekom.de/bilder/mtp300.jpg

Bluejuice
23-07-2007, 21:14
De er så tunge og store at man mååå ha hammer på adgangskortet for å gå med det, er også godt egnet som slagvåpen

ATC-flyradar
23-07-2007, 21:18
Originally posted by Thomas

Nå skal vi vel passe på å ikke spore helt av her. Jan, vi bruker nå ikke VHF båndet internt, det går mest i lukket samband (TETRA).. bruker begge versjonene under:

http://www.creativematch.co.uk/newsfiles/mth650.jpg

-

http://www.oppermann-telekom.de/bilder/mtp300.jpg

Ok Thomas, Tetra er jo en felles plattform for hele OSL, delt inn brukergrupper osv. Alt det derre der kjenner jeg godt til. Nå er ikke jeg helt sikker på hvem av handlingselskapene du jobber i, skjønner at dette ikke SA fordi bruker radioer.

God kveld.

Jan

Thomas
23-07-2007, 21:20
..skjønner at dette ikke SA fordi bruker radioer.

Hmm - nå er jeg ikke med.

Jobber i SA, ja.

ATC-flyradar
24-07-2007, 09:39
Originally posted by Thomas

..skjønner at dette ikke SA fordi bruker radioer.

Hmm - nå er jeg ikke med.

Jobber i SA, ja.

Bruker ikke dere 136.800 mhz - den er registrert på Serviceair og hvis man hører på den frekvensen så vil du også høre at de utfører bl annet pushback osv og eller bestiller noe osv.

Tar jeg helt feil Thomas ??

Jan

Bluejuice
24-07-2007, 09:53
Originally posted by ATC-flyradar

Originally posted by Thomas

..skjønner at dette ikke SA fordi bruker radioer.

Hmm - nå er jeg ikke med.

Jobber i SA, ja.

Bruker ikke dere 136.800 mhz - den er registrert på Serviceair og hvis man hører på den frekvensen så vil du også høre at de utfører bl annet pushback osv og eller bestiller noe osv.

Tar jeg helt feil Thomas ??

Jan

136.800 bruker vi til å ha kontakt med flyene, det er ikke internradio, men kommunikasjon mellom SA og fly. Frekvensen på internradioene veit jeg ikke

ATC-flyradar
24-07-2007, 09:54
Originally posted by Bluejuice

Originally posted by ATC-flyradar

Originally posted by Thomas

..skjønner at dette ikke SA fordi bruker radioer.

Hmm - nå er jeg ikke med.

Jobber i SA, ja.

Bruker ikke dere 136.800 mhz - den er registrert på Serviceair og hvis man hører på den frekvensen så vil du også høre at de utfører bl annet pushback osv og eller bestiller noe osv.

Tar jeg helt feil Thomas ??

Jan

136.800 bruker vi til å ha kontakt med flyene, det er ikke internradio, men kommunikasjon mellom SA og fly. Frekvensen på internradioene veit jeg ikke

Da er det nok som Thomas sier at de bruker Tetra til alt annet.

Fortsatt god dag.

Jan

Bluejuice
24-07-2007, 10:10
Det er det ja.