PDA

View Full Version : Til Bucharest , Romania


VoiceCom
17-07-2007, 18:58
Må innledningsvis bare beklage at hukommelsen svikter litt etter noen uker, så hvis man ikke skriver disse rapportene med en gang så blir de litt upresise :-p Men satser på at noen kan finne noe interessant likevel.

Denne turen gikk til Bucharest for noen møter noen dager. Vurderte flere ruter på vei ned, men CSA hadde det desidert billigste tilbudet. CSA passet imidlertid ikke med tidspunktet for hjemreise så det ble LH hjem igjen til ca dobbel pris.

Oslo - Prague - Bucharest

OK447 OSL-PRG
02JUL07 15:40

OK804 PRG-OTP
02JUL07 19:10

CSA har ikke internet-innsjekk ennå, og jeg så heller ingen automater jeg kunne bruke. Jeg måtte derfor prøve meg på manuell innsjekk. Ble litt nedfor da jeg så en mega-kø mot CSA diskene på Gardermoen. Jeg oppdaget imidlertid en Business-skranke helt til høyre men det var dårlig oppmerket kø-ordning for denne. Jeg følte derfor noen stygge blikk fra economy-køen da jeg likevel gikk rett bort til denne skranken med mitt Flying Blue gullkort høyt hevet. Jeg skjønte fra den lange economy-køen at dette ble en full flight, men jeg fikk heldigvis tildelt nødutgang-sete for begge mine legger.

CSA er med i SkyTeam så jeg kunne benytte gullkortet mitt i Flying Blue til en tur i den nye OSL lounge. Det er en behagelig lounge med gode sittegrupper og rolig atmosfære. På dette tidspunktet var den omtrent tom også. Det er en bardisk med ulike drikkevarer samt noe småmat - potetgull, croissant og i dette tilfellet en god salat med reker i. De roper ikke opp avganger (ennå?) i denne loungen så man må holde et øye på skjermene selv.

Tuslet ut til non-schengen like før boarding. Flyet var en A320-200 (se http://www.csa.cz/en/czechia/fin_info/nu_napalube/nu_letadlovaflotila/cz_a320.htm) med interiør som gikk i hvitt og grått. Lyst og rent, og virket ikke så slitt. Disse flyene er vel forholdsvis nye. Behagelige seter og et hyggelig crew gjorde turen rask. Jeg mener å huske det var en boks med litt mat vi fikk, men må innrømme at hukommelsen ikke er helt på plass når det gjelder dette. Jeg husker ihvertfall at jeg fikk et glass hvitvin til...

http://www.csa.cz/pic/cz_a320/a320det.gif

http://www.csa.cz/pic/cz_a320/a320int.gif

Ankomst på rute, og jeg fant raskt veien til The Crystal Lounge som jeg også ville prøve ut. I tillegg til et område med café-stoler og bord, var det et større rom med behagelige sofaer og stoler. Dette rommet hadde god utsikt over apron så jeg sikret meg et vindusbord ganske kjapt. Loungen hadde ellers servering av drikke i alle varianter, noen pakker med kjeks, noen kaker og suppe i form av pose og varmt vann. Noen bilder tatt fra loungen følger:

http://i127.photobucket.com/albums/p123/VoiceCom/Prague/PRG-OTP-06.jpg
Sofa-loungen med sikt inn i café-området innenfor

http://i127.photobucket.com/albums/p123/VoiceCom/Prague/PRG-OTP-05.jpg
Sitte-område med god utsikt mot tarmac

http://i127.photobucket.com/albums/p123/VoiceCom/Prague/PRG-OTP-03.jpg

http://i127.photobucket.com/albums/p123/VoiceCom/Prague/PRG-OTP-02.jpg
Karthago Airlines

http://i127.photobucket.com/albums/p123/VoiceCom/Prague/PRG-OTP-01.jpg
Artig livery på denne CSA B737.

http://i127.photobucket.com/albums/p123/VoiceCom/Prague/PRG-OTP-07.jpg

Det siste bildet tok jeg ut av vinduet på vei ut mot gaten.

Turen videre fra Prague til Bucharest gikk med samme flytype, samme servering og turen var like hendelsesløs...

Landet på OTP på rutetid 22:05. En digresjon om CSA; på begge leggene opplevde jeg at mange løsnet setebeltet rett etter at flyet hadde tatt rullebanen (man hører den karakteristiske lyden fra beltespennene som slippes igjen), og noen reiste seg også mens vi taxet den siste biten inn til gate. Kabinpersonalet gav ikke tegn til å bry seg noe særlig. Mulig dette er et problem med noen selskaper, men ikke så ofte jeg opplever det.

Vel inne gjennom passkontroll, bagasje og toll blir man raskt "overfalt" av folk som tilbyr taxitjenester. Jeg fikk holdt dem på en armlengdes avstand mens jeg vekslet litt penger til lokal valuta i en luke (fant ingen minibank) og lot meg så overtale av en forsåvidt hyggelig taximann. Han bar kofferten min og sa at jeg ikke trengte være urolig, for han hadde "taxi-meter". "Jada, jada", sa jeg, og visste at jeg var en lettlurt nordmann. Selv om han hadde taxi-meter så betalte jeg ca 40% mer enn noen kolleger som hadde tatt offisielle taxier på samme strekningen litt tidligere på kvelden.

Bucharest skal jeg ikke si så mye om. Det er tydelig en by og et land med kontraster sosialt og økonomisk. Men de er blitt med i EU og jobber seg oppover. Det er visstnok mye fint å se ellers i landet selv om det jeg så av Bucharest ikke var så spennende. Transylvania med grev Draculas slott er hoved-attraksjonen. Slottet er forøvrig til salgs.

http://www.aboutromania.com/VladTepesBranCastle.jpg

Vi var på møter i ROMATSA sitt hovedkvarter hvor også ACC og APP ligger. Bygget ble tatt i bruk i 2000 så det er rimelig nytt og moderne.

Bucharest - München - Oslo

LH3423 OTP-MUC
05JUL07 17:00-18:00

LH3146 MUC-OSL
05JUL07 18:55-21:10

Hjemturen gikk på torsdagen med LH. Vi kom til flyplassen klokken 14 og måtte da vente en halvtime før vi fikk sjekket inn. Også her fikk vi reservert nødutganger for begge leggene hjemover. Samme sete på begge leggene faktisk. Ellers gikk innsjekking og security overraskende greit. Hadde hørt at OTP var en utrolig treg flyplass, men det opplevde ikke jeg.

Terminalen på OTP er forholdsvis liten og kjedelig. Siden vi ikke hadde de rette kortene kunne vi ikke gå noen lounge, og ble istedet sittende på pinnestoler på kafeen i terminalen. Fikk tatt noen få bilder ut av vinduet. Mye TAROM naturlig nok.

http://i127.photobucket.com/albums/p123/VoiceCom/Bucharest/PRG-OTP-09.jpg

http://i127.photobucket.com/albums/p123/VoiceCom/Bucharest/PRG-OTP-08.jpg

http://i127.photobucket.com/albums/p123/VoiceCom/Bucharest/PRG-OTP-10.jpg

Vel ombord i LH sin A321-100 fant vi våre nødutgang-seter på rad 24 A og B (se http://www.lufthansa.com/cdautils/mediapool/media_435891.pdf for seat plan). Også her behagelig interiør og seter men helt fullt fly. Seksjonen foran Galley ved rad 9/10 er 2+2 men kun halvparten av denne var business i dag.

http://konzern.lufthansa.com/global/img/ueber_uns/flotte/d121_17_c19_600x400.jpg
Bilde fra Lufthansa sin web-side

Grei servering med drikke, men en kjedelig baguette i papir. Liker å drikke hvitvin på flyturer så det ble et glass her også. Landing i München i gråvær og lett regn omtrent på rutetabell. Fjernparkering med buss inn til terminalen, men med kun 55 minutter mellom flightene var det ikke mer enn tiden av veien.

Gjennom passkontroll, og med normal gange til neste gate kom vi til en gate ca 30 minutter før avgang. Boarding hadde startet og ingen passasjerer var igjen på gate. Igjen var det buss ut til flyet. Jeg visste på forhånd at det var en A321-100, men måtte le da bussen svingte opp ved siden av D-AIRR, samme flyet vi hadde forlatt en halvtime tidligere :D . Delvis samme crew også, som kjente oss igjen, og vi satte oss ned i samme seter som på forrige legg.

Kapteinen kom på PA da flyet skulle ha gått og informerte om at de ventet på 15 passasjerer som kom fra Athen. Siden dette var siste flight til OSL den kvelden valgte de å vente de ekstra 10 minuttene dette skulle ta. Selvfølgelig tok det ikke 10, men litt over 20 minutter før passasjerene kom. Kapteinen greide imidlertid å fly inn litt av denne tiden så vi landet drøye 10 minutter etter rutetid på OSL. Sa neitakk til den kjedelige baguetten på denne flighten, men jatakk til nok et glass hvitvin ;) .

Alt i alt en grei runde. Overraskende fornøyd med CSA - hadde ikke så store forventninger. Fløy med dem sist for et par år siden og husker da en sliten B737 med meget trange seter og forholdsvis dårlig service. Mye bedre nå. LH er også greit å fly på disse strekningene. Rent og pent og ordentlig, men med kjedelig mat.

Tommy777
17-07-2007, 20:36
Glimrende rapport! Takk for den!

SQ 777
17-07-2007, 21:54
Flott rapport ! Samme inntrykk som meg vedr. CSA........;)

AirbusTrond
17-07-2007, 22:12
Hyggelig lesning. I høst fikk jeg litt skinke og ost på et fat, servert med en halv tomat og et rundtstykke da jeg fløy med CSA. Og det var betraktelig bedre om bord i 320 enn 737, ja! Og når det gjelder LHs servering er jeg enig i at den blir kjedelig i lengden - men ofte tilbys man jo drikke i to omganger, så stort sett er jeg meget fornøyd med LH.

LN-MOW
17-07-2007, 22:57
Originally posted by VoiceCom

Jeg oppdaget imidlertid en Business-skranke helt til høyre men det var dårlig oppmerket kø-ordning for denne. Jeg følte derfor noen stygge blikk fra economy-køen da jeg likevel gikk rett bort til denne skranken med mitt Flying Blue gullkort høyt hevet.



Takk, takk, takk for denne info'en. Blir nok redningen min ogsaa! :lol:

Fin rapport!

EB
18-07-2007, 08:09
Knallbra rapport...fra deler av Europa jeg ikke har hørt så mye om!

LN-MOW
24-07-2007, 01:30
Hvem er det foroevrig som har handling paa tsjekkeren? Servisair? Da kan jeg vel glemme oppgradering ..... :lol:

VoiceCom
27-07-2007, 19:00
Originally posted by LN-MOW

Hvem er det foroevrig som har handling paa tsjekkeren? Servisair? Da kan jeg vel glemme oppgradering ..... :lol:



SGS har handling ifølge OSL sine websider (http://www.osl.no/index.asp?startID=&strUrl=//templates/applications/internet/showobject.asp?infoobjectid=1006219&menuid=1000585 &menuid_1=1000585&topExpand=1000111&subExpand=1000 149&pid_1=1000400&l=2)

Synes å huske at det stod SAS på boarding-kort, ja.

learjet
30-07-2007, 22:11
Originally posted by LN-MOW

Hvem er det foroevrig som har handling paa tsjekkeren? Servisair? Da kan jeg vel glemme oppgradering ..... :lol:



Nå er det ikke handling agenten som finner på regler for upgrade.... Det er det gjerne selskapet som gjør.

Selv om jeg på gate har en viss frihet, så er det ganske strenge retningslinjer. Og det er ikke lenge siden jeg fikk en mail om hvorfor i all verden jeg hadde oppgradert noen istedet for en anner pax.....

S