PDA

View Full Version : Oslo danker ut Stockholm


sirpjalle
16-07-2007, 11:02
Oslo danker ut Stockholm (http://www.na24.no/naeringsliv/article1223303.ece)

Oslo lufthavn vokser seg stor i Europa, og danker ut Arlanda.

Oslo Lufthavn Gardermoen vokser nest raskest av storflyplassene i Europa, skriver Dagens Næringsliv mandag.

Tallene kommer fra magasinet Airline Council International, som rangerer topp hundre flyplasser i verden.

Det er kun Ryanairs hovedflyplass Dublin, med en vekst på 14,9 prosent, som vokser raskere enn vår hovedflyplass. Gardermoen kan vise til en vekst på 11,2 prosent.

Gardermoen ligger på 71. plass over verdens største flyplasser og slo Arlanda utenfor Stockholm til 72. plass.

- Slik veksten er i dag, vil vi vel ligge en kvart million passasjerer over Arlanda ved utgangen av året, sier informasjonssjef Jo Kobro i OSL til avisen.

LN-KGL
16-07-2007, 11:57
Betegnende for NA24s nyhetsformidling - kommentere noe skjedde ved årets utløp (2006) som en stor nyhet i juli 2007.

En annen ting er at hvis Kobro har sagt en kvart million over i løpet av året (2007?), så står det dårlig til med de matematiske egenskapene på OSL. Estimatet for 2007 ved utgangen av juni er henholdsvis OSL 19,1 millioner og ARN 17,6 millioner, og det er en avstand på 1,5 millioner - seks ganger så stort som NA24 hevder å fått i kommentar fra herr Kobro.

Spørsmålet er så om NA24 har fått en kommentar, og har de forstått den. Betegnende nok så er ikke artikkelen signert.

sirpjalle
16-07-2007, 12:01
16.07.07 07:46, ny 16.07.07 07:50

Da ble dette plutselig en agurk :drunk:

JetBlue
16-07-2007, 12:35
Originally posted by sirpjalle
Gardermoen ligger på 71. plass over verdens største flyplasser og slo Arlanda utenfor Stockholm til 72. plass.


Feil, ARN havnet på 81 plass. OSL passerte 11 andre flyplasser, men ble forbigått av New Delhi, som hadde størst vekst av alle, se annen tråd om temaet.

Kobro har forøvrig ved flere anledninger uttrykt at veksten i flytrafikken på OSL kom overraskende i 2006. Som LN-KGL skriver, det mangler evner på flere områder der i gården.

Og ikke nok med det - den offisielle beslutning om å sette i gang T2 blir visstnok ikke tatt før utpå høsten en gang.

LN-KGL
16-07-2007, 12:47
Jeg tror vi får konsentere oss om å basje NA24 og deres sommervikar, så får vi la OSL jobbe i fred med sine utvidelsesplaner og provisorier fram til T2. :cry:

ENGM RAMP
16-07-2007, 15:52
vi holder på Kurt! :colgate: så får vi la OSL jobbe i fred med sine utvidelsesplaner og provisorier fram til T2

amatør
16-07-2007, 16:04
Hvis veksten i 2006 har kommet overraskende på Kobro og co, bør de vel vurdere å se seg om etter ny jobber ?!?! I 2004 var veksten på 11,8%, i 2005 på 7,2%, og i 2006 på 11,2%, så da må jo Kobro og co vært i dvale i tre år?!?! :wow:

Someone
16-07-2007, 16:28
Originally posted by amatør

Hvis veksten i 2006 har kommet overraskende på Kobro og co, bør de vel vurdere å se seg om etter ny jobber ?!?! I 2004 var veksten på 11,8%, i 2005 på 7,2%, og i 2006 på 11,2%, så da må jo Kobro og co vært i dvale i tre år?!?! :wow:

Romerikståken har enkelte bivirkninger.......:rolleyes:

M609
16-07-2007, 18:15
Grunnen til at T2 har blitt dyttet på, er at eieren av Avinor fortsatt vil bruke firma til å betale for andre ting på andre fronter. Tilsynspålagte utbedringer rundt landet har prioritet, og mengden penger er desverre ikke uendelig.

Dessuten er det litt pussig at eier tar ut et massivet utbytte, og samtidig låner masse penger.

Tror T2 blir forsinket jeg. Igjen.....

LN-AFG
16-07-2007, 19:14
Dumt spørsmål, er ikke OSL ett privat selskap, slik at de selv kan ta opp lån og bestemme når det skal investeres:question:

storg
16-07-2007, 20:18
Jo, OSL er et vanlig AS. Men det er eierne som bestemmer her som i det private. Og eierne det er staten gjennom Avinor. T2 er et så stor prosjekt at det må styrebehandles og da er det Avinor som bestemmer.

Someone
16-07-2007, 21:43
OSL er også ett rent datterselskap av Avinor og rent praktisk så regnes vel OSL som en egen divisjon innen Avinor. det er ihvertfall slik det står beskrevet i det nyeste Hegnar hvor det er en presentasjon av Avinorledelsen

B767
17-07-2007, 03:23
T2 ?? menes det en helt ny terminal med innsjekking og baggasjekarusel og gangbroer til flyene ?? eller menes det bare en ny "satellit" ?? sånt som det er i Atlanta flyplassen..

Someone
17-07-2007, 08:48
Originally posted by B767

T2 ?? menes det en helt ny terminal med innsjekking og baggasjekarusel og gangbroer til flyene ?? eller menes det bare en ny "satellit" ?? sånt som det er i Atlanta flyplassen..

Ny terminal siden kapasitet på innskjekk og bagasjeanlegg er sprengt på dagens

EB
17-07-2007, 08:50
Hvem skal inn i T2 - eller blir det T1 innenriks og T" utenriks og/eller omvendt?

JetBlue
17-07-2007, 09:26
Originally posted by EB

Hvem skal inn i T2 - eller blir det T1 innenriks og T" utenriks og/eller omvendt?

My best guess - det blir én innenlands- og én utenlandsterminal, med T2 som ny utenlandsterminal.

laurenz
17-07-2007, 22:35
Originally posted by JetBlue

Originally posted by EB

Hvem skal inn i T2 - eller blir det T1 innenriks og T" utenriks og/eller omvendt?

My best guess - det blir én innenlands- og én utenlandsterminal, med T2 som ny utenlandsterminal.

Mener at en slik løsningen er planlagt ja. Tragisk at en såpass ny flyplass er planlagt med to adskilte terminaler...

Hilsen,
Laurenz

seatsniffer
17-07-2007, 23:20
Hva med å bygge en gigantisk gangbru over taxeområdet til den nye terminalen. Det ville jo bli et spotterparadis! Eneste som mangler da er noe annet enn smågriser...

Hvordan er forresten kommunikasjonen med den eksisterende terminalen planlagt? Har hørt noe om en tunnell under tarmac, men det blir jo fryktelig trist og "mørkt". Hvor er det evt planlagt at de skal kobles sammen? I ankomst eller avgang?

Noen som kjenner prosjektansvarlig som kan fiske ut noe info, nå ble jeg fryktelig nysjerrig. Byggingeniørstudent som jeg er...

JetBlue
18-07-2007, 13:41
Originally posted by seatsniffer

Hvordan er forresten kommunikasjonen med den eksisterende terminalen planlagt? Har hørt noe om en tunnell under tarmac, men det blir jo fryktelig trist og "mørkt". Hvor er det evt planlagt at de skal kobles sammen? I ankomst eller avgang?

Tunnell med førerløse tog slik man har andre steder, samt at Flytoget får ny stasjon under T2. Skal sjekke med OSL om vi kan få ut noen opplysninger fra prosjektansvarlig.