sirpjalle
13-07-2007, 14:43
Tæt på katastrofe i Kastrup
LINK (http://jp.dk/indland/article1007839.ece)
Lufthavnen i Kastrup har brug for et sikkerhedstjek. Det skriver Havarikommissionen, efter at det nær var gået galt i september sidste år.
Det går ud over sikkerheden, når støjhensyn får lufthavnen i Kastrup til at tillade startende og landende fly på samme bane. Det konkluderer Havarikommissionen, der nu har afsluttet undersøgelserne af det, der en septemberaften sidste år var meget tæt på at ende i en katastrofe, da to passagerfly var i fare for at kollidere. Der var kun 10-15 meter mellem de to fly.
På vej i mørket
Det var en Boeing 737 fra Sterling, der i mørket var på vej ind til landing i København, da en Canadair fra Cimber Air var på vej ud til start. Den samme bane i lufthavnen blev på det tidspunkt brugt til både starter og landinger og der var kun få meter mellem flyene, da de to flybesætninger opdagede den forestående katastrofe. Cimbermaskinen fik bremset hårdt op og Sterlingpiloterne holdt deres maskine svævende for at komme hen over flyet på jorden.
Ifølge rapporten var det hensynet til at undgå støj for de omkringboende, der fik de to flyveledere i tårnet til at beslutte, at der var der så lidt trafik, at man kunne bruge den samme bane til både startende og landende fly. Den praksis indebærer ifølge Havarikommissionen "en mindre end optimal flyvesikkerhed".
LINK (http://jp.dk/indland/article1007839.ece)
Lufthavnen i Kastrup har brug for et sikkerhedstjek. Det skriver Havarikommissionen, efter at det nær var gået galt i september sidste år.
Det går ud over sikkerheden, når støjhensyn får lufthavnen i Kastrup til at tillade startende og landende fly på samme bane. Det konkluderer Havarikommissionen, der nu har afsluttet undersøgelserne af det, der en septemberaften sidste år var meget tæt på at ende i en katastrofe, da to passagerfly var i fare for at kollidere. Der var kun 10-15 meter mellem de to fly.
På vej i mørket
Det var en Boeing 737 fra Sterling, der i mørket var på vej ind til landing i København, da en Canadair fra Cimber Air var på vej ud til start. Den samme bane i lufthavnen blev på det tidspunkt brugt til både starter og landinger og der var kun få meter mellem flyene, da de to flybesætninger opdagede den forestående katastrofe. Cimbermaskinen fik bremset hårdt op og Sterlingpiloterne holdt deres maskine svævende for at komme hen over flyet på jorden.
Ifølge rapporten var det hensynet til at undgå støj for de omkringboende, der fik de to flyveledere i tårnet til at beslutte, at der var der så lidt trafik, at man kunne bruge den samme bane til både startende og landende fly. Den praksis indebærer ifølge Havarikommissionen "en mindre end optimal flyvesikkerhed".