View Full Version : Skandinavia rundt på 7 flighter og 8 dager
Dag Viking
12-07-2007, 23:20
Routingen er som følger
8. Juli
Stavanger-Billund-Esbjerg med DAT 340 (C)
13. juli
Billund-Kjøbenhavn-Stavanger med Climber ATR-42 og SAS Q400 (C)
Stavanger-Trondheim med SAS 737 (C)
16. juli
Trondheim-Oslo-Stavanger med SAS 737 (Y)
Det blir ingen bilder, men noen få kommentarer skal jeg klare.
So far, so good iallefall.
Dag Viking
16-07-2007, 11:23
Da er de aller fleste unnagjort, sitter på OSL før siste flighten nå.
Først får vi skru tiden litt tilbake, nærmere bestemt forrige søndag. Vi var tre fra firmaet som skulle nedover til Esbjerg for å teste diverse utstyr. Billettene var av typen papir, selskapet dansk, flyet svensk og handlingagenten norsk. Innsjekk hos DY gikk fort i Stavanger, men det var noe kø i sikkerhetskontrollen. 7-8 minutter er likevel helt greit
SAAB 340 var intet nytt bekjentskap, så det var ikke så veldig spennende. Belegget var ca 50% og DAT har free seating på ruten.
Det ble servert et lite kaldt måltid, bestående av grovt brød og et tykt lag av diverse påleggssorter. Øl kunne kjøpes for kr 30, og til kaffen fikk vi lov til å nyte litt konjakk.
Flytid til Billund var vel en time, så et kvarter pause på bakken før vi fløy de siste ti min ned til Esbjerg. Alt var på rute. Plassen ombord er så som så, men ikke dårligere enn f.eks en CRJ. Komforten er standard turboprop, støy og viberasjoner
Vi hadde egentlig retur med samme selskap fredag ettermiddag, men siden jeg ville videre til Trondheim fredagen, fikk jeg bestilt ny billett fredag morgen fra Billund. Det betydde at vi måtte dra 04.15 fra hotellet og kjøre til Billund, men det var et enkelt valg likevel.
Billund var en vanskelig flyplass å sjekke inn på. Automatene var ikke godt merked, og de ville heller ikke lese magnetstripen vår. Vi måtte bruke booking-koden for å få skrevet ut boardingpass, og vi fikk bare for den første leggen.
Sikkerhetskontrollen var derimot et positivt bekjentskap, med null kø og et hyggelig smil kl 5.30 om morgenen.
ATR'n til Climber Air brukte ikke jetbridge, men vi slapp bussing. På vei ombord fikk vi en pose med et rundstykke med smør. I lufta ble det servert drikke.
Avgang og ankomst på rute, og dermed skulle vi ha god tid til transfer....
dengang ei!
Siden vi ikke hadde boardingcard for neste legg måtte vi på re-innsjekk. Den hadde ikke dedikert kø for bissniss, og folk eide ikke køkultur. Det var lapp/nr-system, men folk hadde liten respekt for det og gikk fram til skranken når det passet de. Tror vi sto i kø i ca 20 minutter. Dermed ble det ikke tid til noe tax-free på meg. I tillegg ble jeg flyttet fra forvalgte 1A, til 5C. Heldigvis var ikke flyet fullt, så jeg kunne få en to-seter for meg selv.
Som vanlig, CPH imponerer ikke som transfer-flyplass.
Ved gaten ble det bussing til Q400. Heldigvis en kjapp tur, og vi kom oss avgårde på rute. Ombord ble det servert en enkel frokost. Et rundtstykke og en youghurt med litt pålegg liggende i en plastikkpose.
Plassen og støynivået i Q-400 er hakket bedre enn ATR og SAAB, så 1-2 timersflighter går helt fint.
Ankomst i SVG også på rute, noe som ga meg 5 timer til neste gang jeg måtte være på flyplassen.
Turen til TRD gikk med direkteruten til SAS, noe jeg ikke har prøvd før. Innsjekk på automat og bag-drop gikk på et par minutter, og nok en gang var det 7-8 min kø i sikkerhetskontrollen. Køen ved narvesen var enda lenger, over det doble. 736 hadde utenlandskonfig, og jeg satt i 1F(tror jeg, det var en toseter med ledig nabosete). Helt grei plass, og turen gikk med til å lese Flying, drikke øl og spise Narvesen-pizza.
Flytid var under en time, og så var vi endelig klare for bryllup!
De siste to flightene kommer i kveld
Dag Viking
16-07-2007, 18:01
Etter en hard men bra helg var det klart for tur tilbake til Stavanger.
Avgang fra TRD kl 9.25, tydeligvis en rolig tid på flyplassen. Ingen kø for automatinnsjekk, 2 min i kø for bagdrop, og ingen kø gjennom sikkerhetskontrollen.
En gammel kjenning skulle fly oss nedover, Borgny Viking. Av en eller annen grunn så er ca annenhver tur jeg flyr med en -700 i Norge det flyet.
Avgang og ankomst på rute, etter en høy og rask right downwind for 01R.
To timer senere begynte boarding for flighten videre til Stavanger, ca 10 minutter for sent. Jeg var sistemann ombord,og siden det var så fint vær så fant jeg ut at en tur i cockpit hadde være moro.
Vi var ca 10 minutter sene fra OSL, og fikk beskjed om maksimal klatring ut fra 19L. En -600 på 49 tonn er ingen sinke, og ikke lenge etter var vi level på FL300
direct DOGGI.
Inn mot SVG fløy vi med Kjærag på venstresiden og Preikestolen på høyre, før vi ble vektorert etter en Husky (C130) inn mot 36. Ankomst ble ca 10 min etter rute.
Konklusjonen blir som følger:
Det er ok å fly i Skandinavia. Ganske korte køer, både for innsjekk og sikkerhetskontroller. SAS har et godt produkt, selv om det er visse svakheter.
F.eks kunne frokosten på intraskandinavisk biz (eller ekstra eller hva det nå heter, det står iallefall C på bookingen) vært noe bedre. Varme rundstykker er bra, men litt mer og litt mer variert pålegg hadde gjort seg. DAT var mye bedre på dette området, der skortet det ikke på pålegg, men man måtte betale for en øl!
Tommy777
16-07-2007, 23:41
Høres ut som alt gikk som smurt, noe annet en det ofte gjør her borte....:angry:
Spoers hvem du flyr .... :cool:
Dag Viking
19-07-2007, 17:28
Og så ble det en tur til nedover. Fikk beskjed i går ettermiddag, og dro med 0600-flighten i dag fra SVG. Null kø på innsjekkingsautomat, 2 min i kø for å levera bagene, og 1 min i kø i sikkerhetskontrollen. Q400 til CPH igjen, men denne gangen var jeg booket i M-klasse:( Kaffe og muffins i terminalen før avgang ble løsningen.
Kjapp og grei transfer i CPH denne gangen, selv om gatene lå helt på motsatt side av terminalene. Slapp re-innsjekk denne gangen, fikk nemlig ut begge boardingpassene fra automaten i SVG.
CRJ videre til BLL. Jeg sovna ved pushback og våknet igjen når hjulene kom ut før landing.
Det mest spennende på dagens tur var den siste flighten. Det var med et helikopter jeg ikke har flydd med før. Jeg satt i midten rett bak cockpit, så hadde veldig flott utsikt.
http://nl.airliners.net/photos/middle/6/5/8/0700856.jpg
http://nl.airliners.net/photos/middle/8/9/3/0564398.jpg
Retur følger over helgen, da i Y-klasse med servering.