PDA

View Full Version : Siste A300 har blitt levert


Blubird
12-07-2007, 19:20
Og med det står Airbus uten noen produksjonslinje for fraktmaskiner, og den neste planlagte i rekken (A330F) er fortsatt et godt stykke unna i tid.


FedEx A300F4-600 (http://www.planepictures.net/netshow.php?id=647630)

ThomAAs
12-07-2007, 19:28
Var A300F så bra da siden de legger ned linja?

Tommy777
12-07-2007, 20:08
Originally posted by ThomAAs

Var A300F så bra da siden de legger ned linja?

Vel, flyet er jo relativt gammelt, fløy første gang i 1972..... Har skjedd mye siden da... Kanskje på tide med litt fornyelse?;)

ThomAAs
12-07-2007, 22:12
Den kunne vel sikkert Boeing også fått med 747 og 737. Det er jo 60'talls design uansett hvordan du vrir og vender på det...

Tommy777
12-07-2007, 22:41
Originally posted by ThomAAs

Den kunne vel sikkert Boeing også fått med 747 og 737. Det er jo 60'talls design uansett hvordan du vrir og vender på det...

Vel, Airbus erstattet passasjerversjonen av A310/300 med A330, dog er det er jo merkelig at de ikke synkroniserer overgangen fra 300 til 330 på frakt...

A300 har jo hatt akkurat samme målene og design siden den fløy første gang i 1972. 737 NG og 747-400 (nå 748) er noe helt annet både design og størrelse siden de ble lansert på slutten av 60 tallet..

Blubird
12-07-2007, 23:08
Grunnen til at linja blir lagt ned er enkelt og greit mangel på bestillinger. A300/310-familien har solgt over 820 individer, første flygning var 28/10-72.

Blubird
12-07-2007, 23:10
Originally posted by Tommy777



A300 har jo hatt akkurat samme målene og design siden den fløy første gang i 1972.




Ikke helt, de første A300-modellene var kortere enn dagens.

OJB
13-07-2007, 10:12
Originally posted by Blubird

Originally posted by Tommy777



A300 har jo hatt akkurat samme målene og design siden den fløy første gang i 1972.




Ikke helt, de første A300-modellene var kortere enn dagens.

Kun prototype 1 og 2. Prototype 1 ble vel skrotet mens prototype 2 gikk vel til TEA som var eneste operatør av den korte A300.

Tatt rett ut av husken , så andre kan korrigere meg om jeg tar feil.

LN-KGL
13-07-2007, 10:36
Husken er bra den OJB - OO-TEF/MSN 2 var i juli 2003 ikke mer. Da hadde den flydd for Air Algerie og Air Inter i tillegg til TEA. Den ble satt på bakken i slutten av November 1990 etter å ha hatt 31 028 timer i luften og 14 925 landinger. Flyet ble avregistrert 29. September 1994. I 1995 var det også snakk om å bruke flyet som restaurant, men noe slikt ble ikke av.

A300B1 MSN 1 kan man i dag finne deler av på tre steder: München/Museum Von Meisterwerke, Airbus i Toulouse og Le Bourget

Den eldste fremdeles flyvende A300 er MSN 3 - en A300B2-103 og flyr i dag ZERO G-turer for bl.a. ESA
http://www.airliners.net/open.file/1225822/L/