PDA

View Full Version : Norsk vinter for tøff for infrarød avising


sirpjalle
12-07-2007, 14:24
Norsk vinter for tøff for infrarød avising

LINK (http://www.hegnar.no/hegnar/newsdet.asp?id=258953&cat=103)

SAS på Gardermoen har besluttet å ikke fortsette prosjektet med infrarød avising av fly. Norsk vinter har vist seg å være for tøff for denne avisingsteknologien.

De to siste vintrene har SAS Ground Services (SGS) gjennomført tester der fly er blitt avvist ved hjelp av varmebehandling i et spesielt bygg på Gardermoen. Infrarød avising (IF) foregår ved at varmestråler fra gassbrennere tiner is og snø på flykroppen. Avising med væske foregår ved at ulike blandingsforhold av varmt vann og glykolholdig væske tiner is og snø. Glykolen fungerer som frostvæske og hindrer at vannet fryser igjen.

– En av forutsetningene for å sette IF-systemet i drift var at det skulle fungere uten bruk av glykolholdig avisingsvæske. Dessverre viste testene at smeltevannet rant ned i hulrom i flykroppen og frøs. Dette skapte problemer for bevegelige deler som for eksempel flaps og ror, noe som av sikkerhetsmessige årsaker er helt uakseptabelt, sier kommunikasjonssjef i SGS, Svein Westergaard.

SGS-talsmannen sier at sammenlignet med andre lufthavner er selskapets ordinære avisingsoperasjon på Gardermoen svært effektiv. Westergaard sier at de i gjennomsnitt bare bruker 22 prosent glykolholdige væske, og resten er vann. Oslo Lufthavn Gardermoen (OSL) samler opp og gjenbruker hoveddelen av avisingsvæsken.

Turbofan
12-07-2007, 14:49
Heh!

Og hva skal så SGS benytte det svinedyre avisingsteltet sitt til nå da? Car-port?:p

karsten
12-07-2007, 14:54
FAir nok, at de forsøgte med noget nyt. Man kan jo ikke forvente at alle forsøg vil vise sig at være ok - ellers var de vel ikke forsøg!

Desk pilot
12-07-2007, 15:34
SAS skal ha ros for at de er villig til å prøve nye ting. Noen ganger lykkes de andre ganger lykkes de ikke, men de har iallefall forsøkt.

Noen av prosjektene jeg kan komme på i farten er:
* Infrarød avising
* B737 med mer effektive forbrenningskammer på motorene
* Grønne landinger

LN-MOW
12-07-2007, 16:16
Hovedproblemet paa OSL har nok vaert sprengkulden, som foerte til at alt froes. Vil tro at smeltevannet ikke vil by spaa spesielle problemer saa lenge temperaturen holder seg i naerheten av nullpunktet. Derfor kan dette vaere en god loesning for flyplesser med f.eks. kystklima. Flytt teltene til BGO og SVG. ^_^

Bluejuice
12-07-2007, 21:28
Å sette opp bygget nord-syd var jo også kanskje en påvirkning på at det ikke virket skikkelig. Ellers så kan jo bygget brukes til den nye terminalen ;) ;)

Men detta sa vi da de bygde dette... Dette kom aldri til å gå

ThomAAs
12-07-2007, 22:24
Det norske været har jo aldri vært spesielt bra for å teste ut micro ovner i forskjellige varianter...

Speedbird
12-07-2007, 23:16
Bilde jeg tok av teltet for litt siden:
http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=117114

Utrolig synd at det ikke blir brukt, mye penger som er investert her..

Jumper G5
12-07-2007, 23:19
Stilig bilde av teltet - men var anlegget noen gang i operativ bruk, eller forsøkt brukt i det hele tatt? Det var ihvertfall utgitt prosedyrer for det i SKBU.

chocks
13-07-2007, 10:17
Originally posted by sirpjalle


Norsk vinter for tøff for infrarød avising

LINK (http://www.hegnar.no/hegnar/newsdet.asp?id=258953&cat=103)

SAS på Gardermoen har besluttet å ikke fortsette prosjektet med infrarød avising av fly. Norsk vinter har vist seg å være for tøff for denne avisingsteknologien.

De to siste vintrene har SAS Ground Services (SGS) gjennomført tester der fly er blitt avvist ved hjelp av varmebehandling i et spesielt bygg på Gardermoen. Infrarød avising (IF) foregår ved at varmestråler fra gassbrennere tiner is og snø på flykroppen. Avising med væske foregår ved at ulike blandingsforhold av varmt vann og glykolholdig væske tiner is og snø. Glykolen fungerer som frostvæske og hindrer at vannet fryser igjen.

– En av forutsetningene for å sette IF-systemet i drift var at det skulle fungere uten bruk av glykolholdig avisingsvæske. Dessverre viste testene at smeltevannet rant ned i hulrom i flykroppen og frøs. Dette skapte problemer for bevegelige deler som for eksempel flaps og ror, noe som av sikkerhetsmessige årsaker er helt uakseptabelt, sier kommunikasjonssjef i SGS, Svein Westergaard.

SGS-talsmannen sier at sammenlignet med andre lufthavner er selskapets ordinære avisingsoperasjon på Gardermoen svært effektiv. Westergaard sier at de i gjennomsnitt bare bruker 22 prosent glykolholdige væske, og resten er vann. Oslo Lufthavn Gardermoen (OSL) samler opp og gjenbruker hoveddelen av avisingsvæsken.

Å siden når fikk SGS en flåte bestående av Vestergaard de-ice rigger?
De har 2 stk. vestergaard rigger på OSL. De resterende er safe-aero og de er ikke spesielt effektive med tanke på glykol utslipp, sett i forhold til vestergaard.

Og at OSL gjenbruker hoveddelen av avisingsvæsken er vel ikke helt korrekt....

KennethGS
13-07-2007, 10:42
Beta'ene har kanskje Freezepoint+-systemet?

LN-SEK
13-07-2007, 13:31
Bruker de ikke dette i Luleå/Kallax ?

Der er det hvertfall kaldt nok !

LN-MOW
13-07-2007, 13:34
Uten aa vite - kun gjetting fra min side - saa bruker LLA en kombinasjon av vaeske og straaler. Paa OSL ville de ike bruke vaeske i det i det hele tatt.

Someone
13-07-2007, 14:00
Originally posted by LN-SEK

Bruker de ikke dette i Luleå/Kallax ?

Der er det hvertfall kaldt nok !

Men nå er det vel vesentlig tørrere der oppe enn på OSL. På OSL er jo både kaldt og fuktig

Boeing
13-07-2007, 14:10
Originally posted by LN-MOW

Derfor kan dette vaere en god loesning for flyplesser med f.eks. kystklima. Flytt teltene til BGO og SVG. ^_^



Teltet eies vel av det amerikanske firmaet som stod bak dette. Tipper det blir demontert og shippet over til statene igjen..

storg
13-07-2007, 15:27
Og ifølge DN(papir) idag har ikke SAS(SGS) hatt noen særlige kostnader på dette prosjektet. OSL har hatt 3 mil. og det er et lån fra inovasjon norge på 9 mill inne i bildet. Mens SAS altså ikke har hatt noe.

KennethGS
13-07-2007, 21:07
Originally posted by LN-MOW

Uten aa vite - kun gjetting fra min side - saa bruker LLA en kombinasjon av vaeske og straaler. Paa OSL ville de ike bruke vaeske i det i det hele tatt.



Det er liksom den biten jeg ikke skjønner...

Jeg ser det for meg som en selvfølge at "strålebehandlingen" i teltet må følges opp med beskyttende væske før flyet takser ut.
Behandlingen gir jo overhodet ingen beskyttelse mot ny nedbør, så væske må til uansett, men selvsagt langt mindre mengder enn ved en "normal" de/anti-icing.

Trodde noen virkelig at dette var mulig uten påfølgende anti-icing, eller har jeg misforstått?:huh:

Someone
03-09-2007, 23:53
Og da har eieren av teltet, Radiant, bestemt seg for å rive det, da det visste seg at det ikke funket. Og imotsetning til hva endel later til å tro er det Radiant og ikke SGS (eller OSL) som må ta og har tatt størsteparten av tapet ved dette forsøket


http://www.hangar.no/articles/2726/1/Fiasko-hangar-pa-Gardermoen-rives/SGS-onsker-ikke-fortsette-samarbeidet.html

M609
04-09-2007, 07:22
Men nå er det vel vesentlig tørrere der oppe enn på OSL.

Nope, flyplassen ligger jo i sjøkanten, og alle som har vært på Kallax på vinter'n før Isen legger seg langt nok ut i Bottenviken, vet hva 25 minus og høy luftfuktighet er!

JetBlue
04-09-2007, 07:55
Teltet eies vel av det amerikanske firmaet som stod bak dette. Tipper det blir demontert og shippet over til statene igjen..

Det kunne jo vært første bygggetrinn i T2..:colgate: