PDA

View Full Version : Fins det noen verre lufthavn enn Dublin?


GF1
11-07-2007, 22:53
Jeg landet på Dublin søndag 8/7 med EI-DCL og reiste derfra idag (11/7) med EI-DAV.

Og etter å ha benyttet Dublin ser jeg mer og mer det positive i å fly fra/til små flyplasser som ligger litt utenfor allfarvei, f.eks. Torp.

På Dublin henvises den største operatøren (må være Ryanair, kan ikke være Aer Lingus) til en terminal så langt fra innsjekking og sikkerhetskontroll som mulig. Man trasker og tråkker i sikksakk i "flere kilometer" (subjektivt, ja). Med trafikk i begge retninger, delvis inn på hverandres enemerker, forbi det ene gatehjørnet etter det andre. Det eneste rullebåndet underveis er ute av funksjon og man sliter med å komme forbi hverandre der. Reisen er så nitrist at man kan tro seg hensatt i et østblokkland på 80-tallet. Men akkurat det inntrykket brytes av flyplassmyndighetenes (DAA) butikker underveis, hvor det reklameres med gode kjøp både på utreise og på innreise. Butikkdrift ser ut til å være høyt prioritert i dette begrensede arealet.

Jeg regner med at rullestolbrukere får den hjelp de trenger, men hva med alle med småbarn, alle eldre eller alle som er skrøpelige til beins? Er det meningen at slike skal skremmes bort fra å fly av slike dårlige flyplassforhold?

Det eneste som trekker opp, er toalettanlegget helt ute på oppsamlingsstedet for avreisende passasjerer.

OK, jeg skal innrømme at mange nye bygg er under oppføring på Dublinflyplassen, og en ny terminal skal tas i bruk allerede til høsten. Men når jeg ser hvordan de store massene har vært behandlet helt til denne dag, tviler jeg på at viljen til å gjøre det vesentlig bedre er tilstede.

TOS
11-07-2007, 22:58
Dette er typisk Irland slik jeg har opplevd landet. Landet har utviklet seg i rivende tempo i den senere tid i forhold til innbyggere, levestandard osv., men investeringen i infrastruktur har ikke blitt fulgt opp i like høyt tempo. For noen år siden så måtte man omtrent kjøre innom Dublin sentrum når man skulle fra et sted sør for Dublin til et sted nord for Dublin (det var ingen fornøyelse - spesielt uten gode hjelpemidler som GPS, eller informativ veiskilting)....

Tommy777
11-07-2007, 23:03
Jeg synes DUB er en helt grei flyplass. Har fløyet inn flere ganger med BA, SAS og Aer Lingus. Flott når man skal til USA er at immigrasjon skjer i DUB slik at man slipper køene i passkontrollen i USA.

Flotte lounger er det, samt meget korte avstander

Someone
12-07-2007, 09:23
Originally posted by GF1


På Dublin henvises den største operatøren (må være Ryanair, kan ikke være Aer Lingus) til en terminal så langt fra innsjekking og sikkerhetskontroll som mulig. Man trasker og tråkker i sikksakk i "flere kilometer" (subjektivt, ja).


Det der er Ryanair sin egen LCC terminal på DUB. Leien der er langt billigere enn hovedterminal som benyttes av de andre selskapene.

Som vanlig så får man hva man betaler for både som passasjer og flyselskap.

Skal reise fra den andre terminaler neste uke så da kan jeg gi rapport og prøve å sammenligne

Andrev
12-07-2007, 10:15
Er enig i at DUB er en ganske trang og trist flyplass, men det er nå litt sånn det er der, som TOS sier. Veldig ille er det ikke :) Men om Ryanair bruker en billgere terminal er det jo ikke unaturlig at det blir et stykke å gå.

GF1
12-07-2007, 11:01
Originally posted by TOS

Dette er typisk Irland slik jeg har opplevd landet. Landet har utviklet seg i rivende tempo i den senere tid i forhold til innbyggere, levestandard osv., men investeringen i infrastruktur har ikke blitt fulgt opp i like høyt tempo. For noen år siden så måtte man omtrent kjøre innom Dublin sentrum når man skulle fra et sted sør for Dublin til et sted nord for Dublin (det var ingen fornøyelse - spesielt uten gode hjelpemidler som GPS, eller informativ veiskilting)....

Enig i at mye i Dublin er håpløst gammeldags. Et eksempel: da vi ankom flyplassen, var jeg innom turistinformasjonen og bad om info om kollektivtransport til Dublin City University, som ligger noen få kilometer unna Jeg fikk vite at to bussruter (16 og 41) gikk forholdsvis nær stedet og ble anbefalt å kjøpe 5-dagers busskort. Men da vi skulle ombord i en slik buss, ble vi nektet fordi det ikke fantes bagasjeplass ombord. Og vi hadde tross alt bare med oss tillatt fly-håndbagasje! :(

Vi måtte i stedet ta en flybuss som gikk direkte til sentrum gjennom en bompengetunnel. Derfra prøvde vi å finne en buss som gikk til ønsket sted. Bare fjernbussene gikk fra det som kaltes buss-stasjonen, og på turistinformasjonen der fikk jeg ikke vite mer enn at de andre bussene hadde stoppesteder i en navngitt hovedgate. Jeg klarte ikke å finne noen oversikt over bussrutesystemet noe sted. Det eneste kartet jeg så, viste bare de bussrutene som var utstyrt med så nytt materiell at rullestolbrukere fikk bli med!

Someone
23-07-2007, 09:35
Da har også jeg fått testet ut DUB og skjønner hva du mener, selv om jeg vet om verre flyplasser.

Men inntrykket mitt fra DUB er at kapasiteten er sprengt der og i enda større grad enn på OSL. Eneste som virket å holde tritt med trafikkutviklingen var siekkerhetskontrollen for den gikk raskt og smidig.

JetBlue
23-07-2007, 11:01
Originally posted by Andrev

Er enig i at DUB er en ganske trang og trist flyplass, men det er nå litt sånn det er der, som TOS sier. Veldig ille er det ikke :) Men om Ryanair bruker en billgere terminal er det jo ikke unaturlig at det blir et stykke å gå.

Trist er ordet, synes Dublin er noe av det mer kjedelige ja. Sist jeg var der, ca 2 år siden, var det betaling i én kasse og så vise kvittering på den andre siden, bare for å få seg en kald øl...

Someone
23-07-2007, 11:43
Originally posted by JetBlue


Trist er ordet, synes Dublin er noe av det mer kjedelige ja. Sist jeg var der, ca 2 år siden, var det betaling i én kasse og så vise kvittering på den andre siden, bare for å få seg en kald øl...

He he, verden går fremover. Igår fikk jeg både betalt og utlevert øllen på samme side......riktignok var det en som skjenket og en som tok betaling:p

GF1
23-07-2007, 14:07
Originally posted by Someone

Da har også jeg fått testet ut DUB og skjønner hva du mener, selv om jeg vet om verre flyplasser.

Men inntrykket mitt fra DUB er at kapasiteten er sprengt der og i enda større grad enn på OSL. Eneste som virket å holde tritt med trafikkutviklingen var siekkerhetskontrollen for den gikk raskt og smidig.



Takk for støtten!:D

Sikkerhetskontrollen virket rimelig effektiv, ja. Og de var svært ivrige til å kroppsvisitere yngre menn med utseende som innbød til det. (Middelaldrende menn med nordisk utseende fikk heldigvis passere:old )

Someone
23-07-2007, 14:11
Originally posted by GF1

Takk for støtten!:D

Sikkerhetskontrollen virket rimelig effektiv, ja. Og de var svært ivrige til å kroppsvisitere yngre menn med utseende som innbød til det. (Middelaldrende menn med nordisk utseende fikk heldigvis passere:old )

Når du nevner det så ble jeg faktisk manuelt kroppvisitert selv om det ikke pep i maskinen, og jeg går vel under kategorien ung mann med nordisk utseende:nor

Forresten så brukte AerLingus både A, B og C piren, selv om hovedaktiviteten var på B og C. Ryanair fikk han den ytterste utstikkeren på A for seg selv, men SAS til Oslo den dagen brukte en av bakke gatene på A hvor man må gå 40m for å komme til flyet og blant annet krysse en vei hvor ramp-gutta kommer i 110 rundt svingen, SAS til ARN og CPH parkerte på B eller C hvor det er air bridges så det ser ut som om det varierer litt unntatt for Ryanair