PDA

View Full Version : Grønne landinger


GF1
11-07-2007, 22:11
Det har vært skrevet noe om at SAS skulle satse på grønne landinger f.eks. på Gardermoen. Er det noen som vet om dette praktiseres mange steder i Europa?

Grunnen til at jeg spør er at jeg fløy med Ryanair's EI-DAS fra Torp til Stansted 4/7 om formiddagen og da opplevde en av de stilleste og minst kronglete nedstigningene jeg har vært med på. Jeg sitter igjen med et inntrykk av minimal motorbruk i alle faser helt til hjulene tok bakken og reverseringen begynte.

Vi landet forøvrig ca. 30 minutter før oppsatt tid på Stansted, og det kan vel kanskje tenkes vi kom inn på et tidspunkt da trafikken var liten og "snill" trafikkdirigering ble praktisert?

MD11
11-07-2007, 22:32
Husk at Ryanair schedulerer meget "romslig" i sine tidtabeller......TRF-NYO var satt opp med 1,15 i sin tid. De brukte sjelden mer en 40-45 min.

GF1
11-07-2007, 22:57
Er klar over det, og har forståelse for at det må være slik når f.eks. flyvningene inkluderer Stansted. Det blir lett mye frigjort tid de (få?) gangene alt klaffer og man kommer seg av gårde til fastsatt tid.

Men er enig i at Torp-Skavsta-flyvningene godt illustrerer hvordan Ryanair tar godt i også på steder der det ikke skulle være nødvendig.

Flyer
12-07-2007, 18:36
Det har vært skrevet noe om at SAS skulle satse på grønne landinger f.eks. på Gardermoen. Er det noen som vet om dette praktiseres mange steder i Europa?

Grønne innflyvinger krever at både flyet og ATC har kommunikasjonsutstyret som trengs. Avinor har fortsatt ikke investert i utstyret som trengs, dvs. at SAS er klar på sin side, mens ATC ikke er klargjort er her Norge.

SAS Sverige var med på et EU-støttet prosjekt (http://www.sas.se/sv/Om_oss/SAS-hallbarhetsarbete/Grona-inflygningar/), hvor ATC ARN ble utstyrt med nødvendig kommunikasjonsutstyr. SAS Sverige har gjennomført over 1000 slike ECO-decend på ARN med en snittbesparelse på 100kg fuel pr. landing i testperioden. Potensialet ligger mellom 100-300kg. fuel/landing.

SAS Norge håper å komme i gang så raskt som mulig, men venter på at Avinor blir klare. Hele 737NG-flåten til SAS Norge har installert hardware som trengs. Dette er ganske dyrt, så jeg tviler på at Ryanair har gjort det...

sail4fun
12-07-2007, 18:45
Skulle man ikke nå begynne med Grønneflygninger også i SAS.ic på flygninger fra USA ?

imm
12-07-2007, 20:00
Originally posted by MD11

Husk at Ryanair schedulerer meget "romslig" i sine tidtabeller......TRF-NYO var satt opp med 1,15 i sin tid. De brukte sjelden mer en 40-45 min.

Det er fordi det er lagt inn tid til av-ising av flyene. Og man endrer ikke på flytiden selv om det er sommer og sol. Man gjør det enkelt, og har den samme tiden hele året.
Derfor blir det litt ekstra romslig tid på sommeren.


IMM

LN-KGL
12-07-2007, 21:37
http://www.lfv.se/upload/insikt/GreenFlight02.jpg

En temmelig bra illustrasjon på temaet fra LFV i Sverige. Det må vel også en liten oppdatering i tallene på innsparing/grønnhet til disse innflyvningene. De siste tallene for SAS' 737er er:
- 1500 gønne innflyninger gjennomført pr. 5. juli 2007
- 150 kg drivstoff innsparing pr. landing (tilsvarer 475 kg karbondioksid)

I løpet av høsten skal tilsvarende landinger innføres for SAS IC sine landinger på Arlanda.

Mer finnes her (http://www.lfv.se/templates/LFV_ListArticle____47538.aspx)

Hva som er gjort med SAS' 737er forklares temmelig greit i denne GE-artikkelen fra juni i år (http://www.genewscenter.com/Content/Detail.asp?ReleaseID=2447&NewsAreaID=2&MenuSearchC ategoryID=)

Flyer
12-07-2007, 21:40
Skulle man ikke nå begynne med Grønneflygninger også i SAS.ic på flygninger fra USA ?

Jo, starter i høst:
"Flights over the North Atlantic will commence during the latter part of 2007 and will also involve aircraft manufacturer Airbus, with a view to inspecting new technology onboard and how it can be improved in cooperation between aviation systems on the ground.

Since a long-route aircraft is larger and heavier, the saving potential is approximately 200 - 300 kilo aircraft fuel or approximately 600 - 950 kilo carbon dioxide per landing."