PDA

View Full Version : Hvorfor har SAS både B737 og A321


fokkeren
11-07-2007, 20:31
Er det for att pilotene skal få mest mulig leketoy:question: Eller trening på A330 ogA340:question: Må vel koste masse penger å operere en så liten A320 flåte:question:
Er veldig spent på hva blir erstaningen for MD80 serien,etter hva jeg har hort har SAS opsjoner hos Boeing på 66 B737 og ingen hos Airbus.
What,s true:question:

sirpjalle
11-07-2007, 20:35
Airbus skal etter slik jeg har fortstått være ganske like manøvreringsmessig og instrumentmessig, kanskje det er slik at de på den måten sørger for at det er flere piloter som kan fly Airbus 330 f.eks hvis det er behov, men at det ikke er "plass til alle" på en gang og da kan de leke seg med de mindre Airbussene.... :-p

Blackhawk
11-07-2007, 22:21
Nå er det jo SAS Danmark som disponerer A319/A321-maskinene, og Airbus-flåten har jo også vokst litt det seneste året. Totalt 12 maskiner (8 stk. A321-200 og 4 stk. A319-100), desverre er det blitt trangere i A321-maskinene men allikevel er dette flotte maskiner. Synd at det ikke er mere Airbus-materiell i både Norge og Sverige, dog håper jeg i det minste på vekst av antall Airbus fly for SAS/DK sin del.

LN-AFG
12-07-2007, 01:36
B737NG ble kjøpt inn som erstatter for en god del DC-9/MD-80, har ikke erstattet MD-80 helt da disse fremdeles brukes av SAS Sverige og Danmark.

A321 ble kjøpt inn for å få inn fly med større kapasitet på hovedstads triangelet, samt tyngre Europa ruter som London/Frankfurt. Da man så at A321 ble for stort i enkelte sammenhenger, ble de siste 4 bestillingene på A321 endret til A319.

Ikke regn med at SAS får en enhetsflåte med det første, fra 2012-2015 kan du regne med at SAS går til innkjøp av nye fly for kortdistanse flåten. Forhåpentligvis har da Boeing og Airbus kommet på markedet med erstattere til A32X og B737NG seriene.

Someone
12-07-2007, 09:37
Også siden SAS er delt i 4 så spiller det ikke så stor rolle om hver operer med forskjellige flytyper siden man ikke vil oppnå noen særlig driftsfordeler da.

321 er også vesentlig større enn en 738 i Europa-config.

FBU 4EVER
12-07-2007, 15:07
A321 ble valgt istedenfor 737-900 hovedsaklig pga. at 'bussen har pallbasert bagasjelasting,noe som gjør det mulig og snu rundt en maskin raskere enn 739.Dessuten hadde de svenske stuerne en rekke innvendinger mot 739.

Det kommer ytterligere 2 A319 til SAS DK i nær fremtid,i tillegg til de to som allerede flyr.Skal det komme flere fly inn i kortdistanseflåtene,så tror jeg vi kommer til å se en forflytning av ARN's 73NG til SAS NO,MD-80 fra SAS DK til SAS SE og nye småbusser til SAS DK.

SAS har pr. dags dato ingen opsjoner på noe som helst.

karsten
12-07-2007, 15:11
og 321 bruges i stor grad af SAS DK til charterflyvninger, med forholdsvis god plads i forhold til hvad DK tilbyder.

Kua
14-07-2007, 22:11
Originally posted by karsten

og 321 bruges i stor grad af SAS DK til charterflyvninger, med forholdsvis god plads i forhold til hvad DK tilbyder.

Og hvorfor tror du A321 brukes til charter?
Kan det være fordi de skulle brukes til triangelflygningen, som de nå har mistet?

Blackhawk
14-07-2007, 22:14
Vel, nå brukte SAS/DK A321-maskinene til charter-flyvninger relativt hyppig - også FØR denne SAS-konflikten.