PDA

View Full Version : Flynekt for kommuneansatte

sirpjalle
11-07-2007, 20:22
Nå synes jeg denne co2-greia er gått for langt! Nå er det ingenting som overrasker meg mer i denne co2-debatten, kvoter osv. :white

Jeg vet der er agurktid, og at nå er det ledig spalteplass, men alikevel... det går an å bruke hue litt.... See the big picture

Denne artikkelen er sakset fra Rogalands Avis i dag:

Flynekt for kommuneansatte (http://www.rogalandsavis.no/nyheter/article2873435.ece)

Bymiljølista ber de kommunalt ansatte om å holde seg på bakken.

Av ØYVIND BEREKVAM Publisert 11.07.2007 - 02:00 Oppdatert 11.07.2007 - 10:54

Bymiljølista mener kommunen bør begynne å vise miljøengasjement for alvor. Nå lanserer de forslag om at ingen kommunalt ansatte skal få godtgjørelse for tjenestereiser foretatt med fly når distansen kan tilbakelegges på mindre enn ni timer med buss eller tog. Talsmann for Bymiljølista, Mats Indrefjord Høllesli, forteller at dette i praksis betyr at man ikke lenger skal kunne fly til Oslo og Bergen.

– Kommunen bør gå foran. I det nåværende dokumentet for reisepolitikk nevnes ikke klimahensyn med ett ord. Det er altfor dårlig for en kommune som forsøker å skryte seg opp til norsk miljøhovedstad, sier Høllesli, som mener at stille timer på toget kan brukes effektivt til møteforberedelser og restitusjon.

fokkeren
11-07-2007, 20:37
Det er renspikka galde matias.La de riste på toget i ni timer med lonn og diett,det er du og jeg som betaler lonna deres.Molbo Norge.
Lenge leve Norge,skitt i Toten.

MD11
11-07-2007, 21:44
Tja, vi vil nok se mer og mer av dette fremover. Målet er nok og få de som flyr til og ha dårlig samvittighet.....

petru26
11-07-2007, 23:01
ja de får syte og klage og skrike og bære seg. Blir så oppgitt over selvutnevnte miljøaktivister, som det begynner å bli endel av nå mens all denne co2-saken går, at jeg trur jeg snart blir dårlig. Båt til USA og da eller??

seilfly
11-07-2007, 23:05
Tør å si imot! Brenn en busk! :)

Miljøhysteriet har tatt over for likestillingshysteriet...

DY Tech
12-07-2007, 06:31
Originally posted by petru26

Båt til USA og da eller??

Båter slipper jo ikke ut co2, eller?

Lurer på hvor mange tonn drivstoff QM2 bruker over atlanteren?

amatør
12-07-2007, 10:01
Dette har gått over alle støvelskaft!! Hvorfor skal det å fly bli så kraftig angrepet?? Fly står for 2-3% av utslippene på verdensbasis, riktignok i høyere luftlag men allikevel?!?!
En arbeidsgiver kan ikke kreve at de ansatte skal sitte og stampe på buss eller tog i 7-8 timer på en strekning som tar 45 minutter med fly!! Norge har en håpløs topografi i forhold til noe særlig annen effektiv transport enn fly!! :angry:

OJB
12-07-2007, 10:15
Originally posted by amatør

Dette har gått over alle støvelskaft!! Hvorfor skal det å fly bli så kraftig angrepet?? Fly står for 2-3% av utslippene på verdensbasis, riktignok i høyere luftlag men allikevel?!?!
En arbeidsgiver kan ikke kreve at de ansatte skal sitte og stampe på buss eller tog i 7-8 timer på en strekning som tar 45 minutter med fly!! Norge har en håpløs topografi i forhold til noe særlig annen effektiv transport enn fly!! :angry:

Kjenner jeg de offentlige ansatte rett så skal de vel ha reisetid innbakt som arbeidstid.
Det skal bli mye effektiv jobbing da.
Hvor dum går det ann å bli? Den ene tøvete uttalelsen etter den andre tar overhånd i miljøhysteriet her i landet.
Hva blir neste offentlige tema mon tro?
Fotvortens innvirkning på verdensfreden?

litt-amatør
12-07-2007, 14:54
Jeg blir rett og slett ikke overrasket over slike uttalelser lenger, det er utrolig hva enkelte klarer å lire av seg av dumheter og meningsløse uttalelser. Dette er meningsløst rett og slett.

FBU 4EVER
12-07-2007, 15:13
Når man er i besittelse av en syfilisinfisert apekatthjerne som i dette tilfellet,så blir resultatet deretter.Ingen plass i det private næringsliv for denne/disse krapylene!

Utflyttet
12-07-2007, 19:30
Originally posted by FBU 4EVER

Når man er i besittelse av en syfilisinfisert apekatthjerne som i dette tilfellet,så blir resultatet deretter.Ingen plass i det private næringsliv for denne/disse krapylene!

Jeg vil heller har disse luringene i det private næringsliv. I det private fungerer darwinismen, mens i det offentlig blir slike luringer sittende med påvirkningskraft for lange tider...

-A

Someone
12-07-2007, 19:41
Originally posted by ph-ndr

Jeg vil heller har disse luringene i det private næringsliv. I det private fungerer darwinismen, mens i det offentlig blir slike luringer sittende med påvirkningskraft for lange tider...

-A

Pga darwinismen i næringlivet så fjernes disse herfra og dupes da over til det offentlige:rolleyes:

Utflyttet
12-07-2007, 19:56
Originally posted by Someone

Originally posted by ph-ndr

-A

Pga darwinismen i næringlivet så fjernes disse herfra og dupes da over til det offentlige:rolleyes:

Målet var jo å unngå det og få de satt ut i stillinger som gartner, veiarbeidere, etc...

-A

MountainDew
12-07-2007, 22:42
Er det ikke på tide flyselskapene begynner å informere de reisende. kan dele ut grønne brosjyrer med boardingpass

laurenz
12-07-2007, 23:50
Originally posted by fokkeren

Det er renspikka galde matias.La de riste på toget i ni timer med lonn og diett,det er du og jeg som betaler lonna deres.Molbo Norge.

Riste på toget? Jeg vil nok påstå at en togtur er mer behagelig en en flytur men jeg er klar over at det vil by på litt motstand her :cool:
Men det er ikke forsvarlig å la folk sitte stille i full lønn i 9 timer (ganger 2!) når den samme distansen kan tilbakkelegges på la oss si totalt 4 timer. Og vi men kost og losji? Med en reisetid på intill 9 timer så må mann enten ligge på hotell eller ta nattoget. Tror ikke mannen har regnet ut hva dette koster, både i kroner og tapt arbeidstid. Selv om miljøsaken er svært viktig så er dette forslaget ikke realistisk.

Hilsen,
Laurenz

Speedbird
13-07-2007, 04:55
Flott tiltak. :)
Hvorfor skal kommuneansatte i det hele tatt reise noe sted i disse tider med interaktiv kommunikasjon som videokonferanser, etc?
Her har vi i Norge en fin mulighet til å gå foran med ett bra eksempel til resten av verden.

OJB
13-07-2007, 10:07
Originally posted by laurenz

Originally posted by fokkeren

Riste på toget? Jeg vil nok påstå at en togtur er mer behagelig en en flytur men jeg er klar over at det vil by på litt motstand her :cool:
Men det er ikke forsvarlig å la folk sitte stille i full lønn i 9 timer (ganger 2!) når den samme distansen kan tilbakkelegges på la oss si totalt 4 timer. Og vi men kost og losji? Med en reisetid på intill 9 timer så må mann enten ligge på hotell eller ta nattoget. Tror ikke mannen har regnet ut hva dette koster, både i kroner og tapt arbeidstid. Selv om miljøsaken er svært viktig så er dette forslaget ikke realistisk.

Hilsen,
Laurenz

Godt innspill Laurenz , men det rister jo på togene jeg tar her til lands med unntak av flytoget. Jer regner med at du har reist Gardermoen - Stange og v.v. Det har jeg gjort mange ganger. Det rister jo som pokker fra Eidsvoll til Stange.

M609
13-07-2007, 10:49
Noen som faktisk vet at tog er så veldig mye mer miljøvenlig enn fly? Jeg mener, den eneste grunnen til at det er "miljøvenlig" er jo at strømmen kommer fra vannkraft.

......og vi kjøper jo aldri kullkraft osv fra europa........ :drunk: :drunk:

I UK har man funnet ut at tog slipper ut mer CO2 pr pax km enn en privatbil pga at kraften kommer fra fossile brensler, enten som driftoff på toget, eller som driftoff på kraftverket.

KennethGS
13-07-2007, 11:11
Ja, det blir liksom litt lettvint å si at tog er miljøvennlig fordi de går på elektrisitet. Hvor miljøvennlig er elektrisiteten Norge importerer?

Kanskje vi ikke hadde hatt behov for å importere "møkkete elektrisitet" dersom vi kuttet ut togene? :p

OJB
13-07-2007, 12:11
Originally posted by KennethGS

Ja, det blir liksom litt lettvint å si at tog er miljøvennlig fordi de går på elektrisitet. Hvor miljøvennlig er elektrisiteten Norge importerer?

Kanskje vi ikke hadde hatt behov for å importere "møkkete elektrisitet" dersom vi kuttet ut togene? :p

Og i tillegg er det ikke til å komme ifra at det er en haug med dieseldrevne aggregater

Someone
13-07-2007, 12:20
Originally posted by OJB

Originally posted by KennethGS

Og i tillegg er det ikke til å komme ifra at det er en haug med dieseldrevne aggregater

Itillegg så er det også en form for forurensning med all skinnegangen som skal legges, selv om den ikke slipper ut CO2

TOS
13-07-2007, 12:31
Originally posted by M609

I UK har man funnet ut at tog slipper ut mer CO2 pr pax km enn en privatbil pga at kraften kommer fra fossile brensler, enten som driftoff på toget, eller som driftoff på kraftverket.

Jeg kjenner ikke til den undersøkelsen, men jeg har også sett undersøkelser som sier at tog slipper ut opptil 70-75% mindre CO2 per passasjer i forhold til fly på reiser mellom de samme destinasjonene i øyriket. Jeg vet ikke hva som er riktig. Nå må man jo ofte humpe på tog i 15-20-30 minutter fra en gitt flyplass og til sentrum av byen i tillegg til selve flyturen (noe man stort sett ikke trenger om man reiser med tog). At noen flyr i det hele tatt mellom en rekke av destinasjonene innenlands i UK er meg et stort mysterium....

Someone
13-07-2007, 13:59
Originally posted by TOS

Jeg kjenner ikke til den undersøkelsen, men jeg har også sett undersøkelser som sier at tog slipper ut opptil 70-75% mindre CO2 per passasjer i forhold til fly på reiser mellom de samme destinasjonene i øyriket. Jeg vet ikke hva som er riktig. Nå må man jo ofte humpe på tog i 15-20-30 minutter fra en gitt flyplass og til sentrum av byen i tillegg til selve flyturen (noe man stort sett ikke trenger om man reiser med tog). At noen flyr i det hele tatt mellom en rekke av destinasjonene innenlands i UK er meg et stort mysterium....

De fleste er nok transfer pax. Husk at hvis man skal f.eks fra London til Leeds vil andre transportmidler enn fly lønne seg, men hvis man kommer f.eks fra New York, vil man jo fly NYC-London-Leeds og derfor er det ett market for London-Leeds også

TOS
13-07-2007, 15:09
Originally posted by Someone

De fleste er nok transfer pax. Husk at hvis man skal f.eks fra London til Leeds vil andre transportmidler enn fly lønne seg, men hvis man kommer f.eks fra New York, vil man jo fly NYC-London-Leeds og derfor er det ett market for London-Leeds også

Jeg vil nok også anta at det er mest transfer pax. Likevel så er det vel til tider relativt hyppige avganger mellom f.eks. MAN og LON (og MAN har jo en god del direkteruter ut i Europa og verden forøvrig, mener jeg å ha observert), men det er mulig at de fleste av de reisende skal videre. Det gir vel ikke så mye mening å reise f.eks. MAN-LHR, all den tid man må tilbringe mye av tiden på flyplassene (og toget tar 2,5 timer).