PDA

View Full Version : Krakow t/r med DY

litt-amatør
11-07-2007, 16:31
Dette ble en litt lang rapport, sikkert kunne den vært kortet ned, men les det dere gidder.

En kort tur tur til polske Krakow med Norwegian startet meget tidlig søndag morgen, flyet gikk 0705 og vi var ute i god tid. Køene hos DY hadde begynt og ble bare verre. De fleste jeg så skulle til Dubrovnik eller Split som hadde avgang rundt samme tid.Det var helt åpenbart at noen ville få dårlig tid til flyene sine.

Flyplassen sydet av liv denne morgenen med køer overalt, ikke akkurat følelsen av grytidlig søndag morgen. Vel inne i ikke-Schengen området var det betraktelig roligere til tross for to stappfulle DY-fly til Kroatia, men så lite til dem. Boarding på rute, men vi ble sittende å vente på en passasjer som ikke dukket opp og koffertene hans måtte fjernes. Det ble en grei flytur. Mat var ikke overraskende sandwich som kunne kjøpes, med egg og bacon eller kylling, jeg valgte det første og det var helt OK. Mange etterlyste pizzaen som står i menyen, men som bare serveres på flyvninger over 2,5 timer. Vel nede i Polen var det en lang runde å ta på flyplassen før vi måtte i buss inn til terminalen, en liten terminal som snart skulle bli overfylt. To stakkars bagasjebånd kunne jeg se. Like etter oss landet LOT (vet ikke fra hvor tipper vel WAW, men det var en sånn City LOT). Like etter kom Ryanair og deretter LOTs 767 fra Chicago.

Bodde på Radisson SAS i Krakow, et meget bra, men litt dyrt, hotell, med fantastisk frokost. Den vurderingen er også sikkert litt preget av den oppgraderingen som fant sted ved innsjekking.:D

Returen ble litt mer slitsom. Krakows flyplass var ikke veldig stor, men mye folk var det. DY-innsjekken var litt trøblete med tre køer og to skranker. De aller fleste passasjerene var polske som hadde svært, svært, tunge kolli som måtte pakkes opp og om under innsjekk og dette skapte kaos, kø og irritasjon. Etter 35-40 min i kø var det tid for å oppdage at flyplassen ikke var særlig oversiktlig og hyggelig, liten taxfree og trangt. Men inne ved selve gaten var det fint med en hyggelig cafe som så ut til å ha god mat. Men den cafeen var umulig å se før man var helt inne i gate-området. Burde ha kjøpt mat der i stedet for på DY.

DY var forsinket fra Oslo, allikevel fint å se fra gaten på Centralwings, Ryanair, Easyjet, CSA, Austrian som alle hadde avgang. Mest dominerende på flyplassen var også denne gang 767 fra LOT som skulle til Chicago. Da LN-KKG endelig kom skjedde noe merkelig, mens flyet fortsatt ikke parkert begynte boarding, og det gikk unna - rett inn i buss, og som jeg tenkte- solid ventetid inne i bussen. Veldig unødvendig med en halvtime i en trang buss når alle skjønner at dette vil ta noe tid. Kan ha noe med det stresset som var inne i flyet. DY hadde sikkert stresset vedlig til bakkepersonalet om at det hastet. Med en gang jeg kom ombord hørte jeg det ble opplyst at vi hadde 5 min på å fylle flyet for å rekke slot-tidene til Oslo. Som en dame vittig påpekte til personalet "jeg kan godt vente en time til, det er vel dere som ikke kan det". Og det var vel riktig. Flyet skulle videre til Geneve fra Oslo.

Med den tunge håndbagasjen sier det seg selv at det ble et salig kaos, min sidemann ved vinduet hadde også satt seg helt feil på 25F, mens han skulle være på 15 D:exclamati Han som skulle hatt 25 F ble nærmest kommandert videre da han gjerne ville ha den vindusplassen. Kapteinen kom tre ganger på høyttaleren og bad folk sette seg, og personalet opplyste alle som kom inn på slutten at det nå var free seating, folk måtte bare sette seg på et ledig sete, når sistemann kom inn, smalt døra igjen, og like etter begynte flyet å røre på seg. Litt ubehagelig var det at min sidemann begynte å bruke mobiltelefonen, det ringte like før takeoff et annet sted, flyvertinnen trodde det var hans og han fikk streng beskjed om å slå den av, men det skjønte han ikke tror jeg. Han la den bort, men tror den stod på, tror også at det var andre som brukte den underveis. En del turbulens den første halvtimen, avtok etterhvert. Vi fløy gjennom Polen, opp over Bornholm, inn over Malmø, Gøteborg og mot Oslo. Bare knapt tjue minutter forsinket landet vi en hard landing. Maten var helt lik som før.

DY burde ha en eller annen form for informasjon på polsk på turene sine til Polen, slik f eks jeg vet BA har på Oslo-ruten. Det er helt åpenbart at de fleste polakkene på flyet i går ikke behersker engelsk på en måte at de fikk noe ut av sikkerhetsgjennomgangen.

De polske passasjerene virket også å ha noen rutiner som var litt uvanlige. Begge veier skjedde det at rett etter landing, mens flyet bremset opp, løsnet man setebeltet, det plinget "overalt" i flyet. Det var tilløp til klapping etter landing begge veier, særlig til Polen. Dette forbudet mot mobiltelefon virket ukjent. Jeg kan i hvert fall bekrefte at det gikk fint å sende og motta meldinger ca 30 min før landing, noe min sidemann gjorde.

I tillegg konstaterte jeg at det var mye folk på Gardermoen for tiden og at mine to flighter til KRK hadde belegg på 95-98 % begge veier. Polen-rutene må være lønnsomme for Norwegian. Alt i alt en helt grei tur med DY.

SQ 777
11-07-2007, 21:41
Flott rappport som ble nøye lest. Skal på tilsvarende tur til samme plassen i oktober med DY. Som jeg ønsker internet check-in.

På to, tredagers har vi kun håndbagasje og ønsker å dra rett til gaten. Det må vel snart komme :question: :question: EZY, FR og de fleste andre har det nå. :lightbulb

litt-amatør
11-07-2007, 23:47
Da må jeg huske å si at Krakow er en flott by som er verdt å besøke. Jeg hadde også ønsket en annen form for innsjekking ja. Det var nokså kronglete der. Flyplassen så vedlig fin ut på utsiden med uteservering utenfor, noe som gjorde det veldig hyggelig rundt den. Men inni var det dårlig informasjon og tilløp til kaos. Men noen nordmenn fortalte at det hadde vært verre litt før, da vi kom hadde både Centralwings- og Easyjet- passasjerene forsvunnet til gatene sine.

Etter innsjekk var det sikkerhets- og passkontroll, med meget strengt regime. ALLE måtte av med klokker og belter, og ble bedt om å tømme bukselommene, jeg sa at jeg ikke hadde noe av "interesse" der, og fikk gjøre et forsøk og det gikk bra. Så var det en liten taxfree- butikk, før man måtte opp en trapp til gaten. Rommet ved gaten var det klart fineste som sagt med flott utsikt over det begrensede området der flyene stod.

Tommy777
12-07-2007, 00:00
Fin rapport.. Jeg visste ikke at LOT fløy til Chicago fra Krakow :question:

litt-amatør
12-07-2007, 00:32
Ikke jeg heller før jeg så det der. Chicago-flyet stod der altså begge dagene. Edit: Ser at de ikke flyr til NYC direkte fra Krakow, bare Chicago. Hos et reisebyrå inne i byen annonserte LOT så jeg med billetter til NYC for i underkant av 2500 NOK. Ikke så verst det...:lightbulb Chicago var LITT dyrere.

Her er et rutekart for LOT i USA:

http://www.lot.com/Portal/EN/aspx/Content__Routemap.aspx

LN-MOW
12-07-2007, 01:18
Chicago har et enormt antall polakker. Da jeg jobbet i ATA hadde vi manualer pa polsk paa Midway ..

MountainDew
12-07-2007, 13:10
Takk for rapporten :) Kan være stressende med de her slot tidene, men mister vi en slik kan forsinkelsen bli lang....Har hørt fra flere passasjerer at Krakow flyplassen er noe underdimensjonert og gammeldags. Får håpe på nybygg snart

litt-amatør
12-07-2007, 14:57
Jeg må si at det gikk veldig fint til tross for stresset.^_^ , selv om det så stygt ut en periode. Mannskapet var flinke til å organisere. Satt langt bak og så derfor mye.:D

Men dette med informasjon på polsk mener jeg absolutt bør vurderes.

FlightDeck
17-07-2007, 14:12
Jeg har også opplevd klapping, bråk og folk som reiser seg mens flyet ennå er på rullebanen når jeg har fløyet med Norwegian til Gdansk og til Krakow. Hver gang har flyvertinnene skreket ut: "Sett dere ned!!".

Someone
17-07-2007, 14:18
hmmm er spent på hvordan det blir når jeg skal fly DY WAW-CPH. Blir det ordnung must sein eller helt kaos:huh:

MountainDew
17-07-2007, 19:09
Originally posted by Someone

hmmm er spent på hvordan det blir når jeg skal fly DY WAW-CPH. Blir det ordnung must sein eller helt kaos:huh:

Synes det Polske crewet er veldig hyggelig. Ikke like effektiv på turnaround men dyktig :smile2

Someone
17-07-2007, 19:10
Originally posted by MountainDew

Originally posted by Someone

Synes det Polske crewet er veldig hyggelig. Ikke like effektiv på turnaround men dyktig :smile2

Det er ikke crewet jeg er mest spent på:p