PDA

View Full Version : Russisk selskap på innlandsnettet


C172
11-07-2007, 14:08
Er det noen som har hørt om ett Rusiske selskap som skal fly på innlandsnettet med Yak 42, Tu154M, 737-500. De tar sikte å fly på plasser som ikke så befolket ifølge ryktet. Det er ikke bekreftet eller jeg har ikke lest om det. De blir ikke konkurent til Norwegian sine ruter. Er det bare ett rykte som er spred ut?

ENGM RAMP
11-07-2007, 14:19
Vis meg den nordmannen som kommer til å tørre gå ombord i en gammal Yak!

OJB
11-07-2007, 17:13
Originally posted by C172

Er det noen som har hørt om ett Rusiske selskap som skal fly på innlandsnettet med Yak 42, Tu154M, 737-500. De tar sikte å fly på plasser som ikke så befolket ifølge ryktet. Det er ikke bekreftet eller jeg har ikke lest om det. De blir ikke konkurent til Norwegian sine ruter. Er det bare ett rykte som er spred ut?

Var det ikke 1.april for en stund siden...:rolleyes:

litt-amatør
11-07-2007, 17:33
Originally posted by ENGM RAMP

Vis meg den nordmannen som kommer til å tørre gå ombord i en gammal Yak!



Han tror jeg neppe finnes, ihvert fall ikke i edru tilstand.:D

G-COLE
11-07-2007, 17:46
Er prisene lave nok, så er det nok utrolig hva folk gjør.... hehe

LN-FHU
11-07-2007, 18:33
Jahh , særlig....

TU154 på MQN - SSJ - BNN - HVG - MEH - VDS - OSY - RRS osv......

Me not think so.... :p :p :p :p

DYflyer
11-07-2007, 20:25
Originally posted by litt-amatør

Originally posted by ENGM RAMP

Vis meg den nordmannen som kommer til å tørre gå ombord i en gammal Yak!



Han tror jeg neppe finnes, ihvert fall ikke i edru tilstand.:D

Hrmf... regnes jeg ikke som nordmann lenger? :angry: Har planer on å få med meg både Yak 42 og Antonov 24 på min tur til Ukraina i august. Hvor vidt jeg er edru eller ikke under turen får være en helt annen sak :colgate:

LN-KOG
11-07-2007, 21:26
Widerøe vurderte seriøst Jak 40 i sin tid. Nå har jeg donert årsrapporten til NLM (http://www.luftfart.museum.no/), men det var en lengre sak om disse nye og fine flyene :D

Jeg har veldig lyst på en tur i en Jak. Jakovljev Jak er forøvrig korrekt skrivemåte rent språklig. Yakovlev Yak er en engelsk bastardisering.

TOS
11-07-2007, 22:43
Jeg har fløyet An-24, TU-134 og Tu-154. Jeg følte meg ikke spesielt utrygg i noen av flyene, selv om alle flyene nok hadde sett sine bedre dager interiørmessig. Jeg mener å ha hørt at eldre russiske/ukrainske fly var bygget for å tåle noe mer enn dagens vestligproduserte fly, men ikke vet jeg.... Morsomt var det lell.:smile2

Speedbird
11-07-2007, 23:57
Har flydd noen Antonov og Tupolev maskiner, og har nytt hver eneste tur! :)

Sant skal sies at jeg var bekymret da jeg fløy TU154B fra BGO til Burgas i 1993.
Vi har film av at når vi lander i Burgas så løsner en overheadbin noen seterader foran oss,
den falt ikke helt ned men ned en 5 til 10cm.

Russisk materill innenlands i Norge er nok bare en drøm for oss flyentusiaster, dessverre.. :(
Vi får ta oss en tur til ett østblokkland og fly litt, C172! :colgate:
(mener da selvsagt profilen C172, Cessna 172 flyr vi nok av her hjemme..)

ENGM RAMP
12-07-2007, 00:15
Det stemmer det Kurt av WF faktisk vurderte YAK/JAK-40 på midten av 70 tallet. Når familien min forlot Bodø for 17 år siden, så fant jeg faktisk en brosjyre min Fader hadder som var WF flyger...

Desverre så tenkte ikke dette KLUTHUE :angry: på å beholde den brosjyren!

:huh:

LCH
12-07-2007, 00:47
Originally posted by ENGM RAMP

Vis meg den nordmannen som kommer til å tørre gå ombord i en gammal Yak!



Ooohh, meg meg meg meg!!! Yak (JAk) 42 har vært en yndling av meg sidne jeg var en neve stor, TU-154 er jo en legende.

LN-KGL
12-07-2007, 01:06
Originally posted by ENGM RAMP

Det stemmer det Kurt



Da var det min tvillingbror KOG igjen da Morten - bruk Kjell neste gang ;)

ENGM RAMP
12-07-2007, 02:14
Ha ha, men i HELSIKE da :) jeg lærer visst aldri det der :colgate:

Prøver igjen ved neste anledning!

:old

dc-8-63
12-07-2007, 05:54
Originally posted by ENGM RAMP

Ha ha, men i HELSIKE da :) jeg lærer visst aldri det der :colgate:

Prøver igjen ved neste anledning!

:old

helgardeer med Kjellurt eller Kurtjell :p :p

LN-KOG
12-07-2007, 10:22
Originally posted by dc-8-63

helgardeer med Kjellurt eller Kurtjell :p :p

Eller enda enklere - ikke prøv. Da slipper man å tryne :drunk: ;) :colgate: :D

laurenz
12-07-2007, 20:33
Yak 40 syns jeg er helt konge! Jeg har vært ombord i disse mange ganger mens Air Lituania fløy med de på OSL. Dessverre har jeg aldri vært med som pap. Et slikt fly hadde faktisk gjort seg som pynt i hagen!

Hilsen,
Laurenz

CK
12-07-2007, 20:46
en morsom tanke... hehe
Men, uansett. Russland er ikke medlem av EU/EØS så russiske selskaper vil uansett ikke kunne fly norsk innenriks.

laurenz
12-07-2007, 21:04
Yak-42 er vel ikke helt populært å ta med seg til Norge heller? I hvert fall så er de oppe i tårnet på OSL ikke særlig glad i maskinen eller hva ENGM RAMP?
Det var vel Air Bosna som kom med en flere ganger for en del år siden. Til slutt ble de vel parkert på de-icing. Vi hadde da heller ingen stag til flyet og det var jo et av problemene husker jeg.

Hilsen,
Laurenz

ENGM RAMP
12-07-2007, 21:08
Stemmer det Laurentz, det var ofte noe fuzz med dem, men bedre kjerrer hva angår performance iallefall kontro an Yak/Jak-40, den hadde jo såvidt noe form for positiv climb ut herfra...

Og stag til de? Vel, av og til hadde noen stag, andre ganger var de ikke å oppdrive...

laurenz
13-07-2007, 00:38
Yak-40 vet jeg vi har/hadde stag til. En liten rød dings som ingen hadde helt kontroll på. Yak-42 har vi aldri hatt men vi klarte å tvinge de til å ta med egen stag. Da måte vi pushe flyet, koble av stagen, hive den i lasterommet og vinke farvel. ^_^

Hilsen,
Laurenz

raider66
13-07-2007, 11:04
Uansett sannhetsgehalt og sannsynlighetsnivå, jeg er 100% nordmann (ok - har finsk blod i årene....) og skulle svært gjerne flydd både Tupolev, Iljushin og Yak. Det være seg på norske innenlandsruter eller andre steder i verden:D. Meget robust materiell som flyr overalt så fremt det blir tilstrekkelig vedlikeholdt og så lenge flightcrew holder seg til prosedyrene og ikke har alkohol i blodårene....

Espen hilser fra Bodø:cool:

Kingstone
13-07-2007, 14:41
Jeg vet at Aeroflot Nord skal fly noe charter til OSL i helga med 737-500 og 300 da Northport skal handle de. også har NP i fått forespørsel om de kan handle Tupolev og Yak, men vet ikke om det var Aeoroflot eller når de skulle komme.. kan bli interessant

amatør
13-07-2007, 14:56
Originally posted by Kingstone

Jeg vet at Aeroflot Nord skal fly noe charter til OSL i helga med 737-500 og 300 da Northport skal handle de. også har NP i fått forespørsel om de kan handle Tupolev og Yak, men vet ikke om det var Aeoroflot eller når de skulle komme.. kan bli interessant
Nå er det vel SGS som handler Aeroflot på OSL, hvis jeg ikke tar feil??

TOS
13-07-2007, 16:10
Originally posted by amatør

Originally posted by Kingstone

Jeg vet at Aeroflot Nord skal fly noe charter til OSL i helga med 737-500 og 300 da Northport skal handle de. også har NP i fått forespørsel om de kan handle Tupolev og Yak, men vet ikke om det var Aeoroflot eller når de skulle komme.. kan bli interessant
Nå er det vel SGS som handler Aeroflot på OSL, hvis jeg ikke tar feil??

Aeroflot Nord er vel bare delvis eid av Aeroflot og regnes sikkert som et annet flyselskap enn Aeroflot?

Kingstone
13-07-2007, 22:46
Aeroflot Nord er et eget selskap ja og NP skal handle de ;)

ENGM RAMP
13-07-2007, 23:43
Enig med deg Rickard, Tupolev'en har stil og class, den er bare sååå vakker når den tar av herfra, uansett vinkel. Det er bare å se på alle bildene spotterne her oppe har tatt opp igjennom årene av den.!

amatør
14-07-2007, 15:27
Originally posted by ENGM RAMP

Enig med deg Rickard, Tupolev'en har stil og class, den er bare sååå vakker når den tar av herfra, uansett vinkel. Det er bare å se på alle bildene spotterne her oppe har tatt opp igjennom årene av den.!


Men hvor lenge blir Tupoleven å se på OSL ?? SU hadde vel planer om å bytte til Airbus denne sommeren, men gikk tilbake på det uten at jeg helt skjønner hvorfor ?? Er greit at Tupoleven er stilig, men seatpitchen på flyet er helt tragisk på turist, traaaangt !! Mens seatpitchen på bussene til SU er helt ok. Så på OSL- SVO vil jeg jo si at SU tilbyr et dårligere produkt enn på resten av destinasjonene de flyr til i vest Europa!