PDA

View Full Version : SAS scorer kassen på kæmpegebyr


Bll spotter
10-07-2007, 16:51
Fra www.epn.dk
http://epn.dk/handel_service/transport_logistik/article1004302.ece


SAS scorer kassen på kæmpegebyr
Af MORTEN ZAHLE

Offentliggjort 10.07.07 kl. 14:47

En familie på fire skal af med 800 kr. i gebyr, hvis den vil have skatter og afgifter tilbagebetalt for aflyste SAS-flybilletter. Det nærmer sig tyveri, lyder kritikkken.

Når man afbestiller en flybillet, har man ret til at få skatter og afgifter tilbage, men det er meget forskelligt, hvor villige flyselskaberne er til at betale pengene tilbage til kunderne.

Selskaberne opererer med gebyrer for tilbagebetalingen, der i visse tilfælde er så store, at kunderne næsten ikke får nogen penge tilbage.

En familie på fire personer, der har købt lavprisbilletter fra Kastrup til Paris med SAS, får således ikke meget retur, hvis de må aflyse rejsen.

200 kr. pr. billet
Fire af de billigste billetter til Paris i begyndelsen af august koster i alt 5.832 kr. Heraf udgør skatter og afgifter 1.132 kr. Hvis familien alligevel ikke kan benytte billetterne, er pengene til selve billetten spildt, men flyselskabet har pligt til at betale skatter og afgifter tilbage til familien.

Der bliver dog ikke meget tilbage af de 1.132 kr., for SAS påregner sig et gebyr på 800 kr. i gebyr for at betale skatter og afgifter tilbage - 200 kr. pr. billet.

Andre flyselskaber opererer med lignende eller lidt lavere gebyrer. Hos Sterling er gebyret f.eks. 50 kr.

Forbruger Europa: Urimeligt
»Skatterne og afgifterne har aldrig været flyselskabernes penge. Det er statens penge, og derfor er det helt urimeligt, at flyselskaberne beholder nogle penge, som ikke er deres,« siger jurist Peter Fogh Knudsen, der er leder af Forbruger Europa.

Det er chefkonsulent Benedikte Federspiel fra Forbrugerrådet enig med ham i.

Hun var forbløffet, da hun første gang oplevede, at SAS forlangte et gebyr på 200 kr. for at betale skatter og afgifter tilbage i forbindelse med en aflyst flyrejse. Det endte nemlig med, at hun blot kunne få 23 kr. tilbage, og så opgav hun.

»Det kunne være interessant at se et regnestykke over, hvor mange penge flyselskaberne beholder på den konto. De må fryde sig, for mange mennesker opgiver at få pengene retur, når gebyret er så højt,« siger hun.

SAS: Gebyr skal dække omkostning
Både Peter Fogh Knudsen og Benedikte Federspiel finder det særligt slemt, at det er det delvist statsejede SAS, som går forrest med de højeste gebyrer.

»De er berettiget til at tage et lille ekspeditionsgebyr, men både 50 kr. og 200 kr. er alt for meget,« siger han.

Men det afviser Lars Bording, der er direktør for salg og marketing i SAS Danmark.

»Vores udgangspunkt er, at gebyret skal dække omkostningerne, der er forbundet med at tilbagebetale pengene. 200 kr. kan måske umiddelbart lyde dyrt, men ser man på de gennemsnits-refundereringer, vi har, er det ganske komplicerede strækninger, der involverer mange lufthavne på kryds og tværs i Europa, så gennemsnits-omkostningen er væsentligt højere, end hvis vi bare fløj fra A til B,« siger Lars Bording.

Men når en familie skal give 800 kr. for at få 1132 kr. tilbage, er det så ikke lige overkanten?

»Jo, men det kræver enorme ressourcer hos os at refundere skatter og afgifter, fordi vi har et rutenet med mange forskellige stater. Derfor har vi været nødsaget til at tage 200 kr. for en refusion,« siger han.

Retssag mod Ryanair
I Norge kører forbrugerombudsmanden retssag mod Ryanair om netop gebyrerne for tilbagebetaling af skatter og afgifter. Forbrugerombudsmanden kræver, at det irske lavprisselskab helt fjerner gebyrerne.

Forbrugerombudsmanden har fået medhold i byretten, men Ryanair har anket til landsretten.

I forbindelse med dommen er det kommet frem, at Ryanair årligt tjener op mod 145 mio. kr. ved at beholde skatter og afgifter fra passagerer, som ikke benytter deres billetter.

espenlok
10-07-2007, 17:54
Man skulle jo tro at flyselskapene kanskje kunne bruke de pengene de fikk inn i billettinntekter fra passasjernee som ikke skal reise allikevel til å dekke kostnadene ved å tilbakebetale skattene. Kundene har jo faktisk betalt en del uansett... Pluss at de kan benytte litt av pengene de tjener på skattene til alle de som ikke vet at de kan få tilbakebetalt skattene.

Eller så kan de jo vente med å ta inn betalingen for gebyrene til de vet at kunden benytter flybilletten, så hadde de unngått de høye kostnadene ved tilbakebetaling. Men det hadde kanskje ført til en del problemer som f.eks. passasjerer som misforstår og klager på at de har betalt for billetten flere ganger...

Et automatisk tilbakebetalingssystem til alle som har betalt reisen med kredittkort hadde vel også hjulpet til å redusere kostnadene ved tilbakebetaling siden det ikke vil kreve manuell behandling av disse kundene. Mne det er muligens vanskeligere å få til noe automatikk for kunder som har betalt på andre måter.

Men uansett; dette problemet slipper vi vel unna i Norge??? (bortsett fra Ryanair som venter på svar på anken sin)

paer
10-07-2007, 23:25
Det är ju bissart!
Det kostar 50 kr att boka en biljett (som kan ha jättekomplicerad rutt, i kommentar till SAS kommentar ovan), men att få tillbaka skatterna som ändå ligger separat på biljetten och på SAS eget konto, det ska kosta 4 x så mycket??? GALET!!! :drunk: :baeh

The Ticketor
11-07-2007, 09:37
Vi refunderer alle skatter til pax ved kansellering. Vi hadde nok et gebyr for dette tidligere, men det har vi droppet for lenge siden. Så det kan ha sine fordelere å bruke byrå...