PDA

View Full Version : Dyrt å fly billig

EB
10-07-2007, 13:12
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=149957

MD11
10-07-2007, 13:14
Nok et agurkoppslag.......

EB
10-07-2007, 13:16
...eller en sannhet som flere og flere oppdager!

MD11
10-07-2007, 13:23
Det er jo et paradoks og se barnefamiliene jafse i seg svindyre måltider på OSL og andre flyplasser før de går ombord hos et såkalt lavprisselskap.....

Boeing
10-07-2007, 13:36
Originally posted by EB

...eller en sannhet som flere og flere oppdager!

Enig:up: Bra dette kommer frem av og til også..

sirpjalle
10-07-2007, 14:02
Greit nok, dette er en sannhet med med modifikasjoner. Klart det kan være billigere å fly med "vanlige selskaper".

Men jeg aner en hvis "agurk-aura" over denne artikkelen,

Tror de fleste som bestiller på nett sjekker flere selskaper om mot hverandre, f.eks. SAS / Norwegian / Lufthansa / KLM etc alt etter hvor de skal. Som regel er det lett å se hva sluttsummen blir og hva de forskjellige kostnadene er.

Selv har jeg til gode å få billigere billetter hos fullpriselskapene selv med "all included", som bagasje, kortgebyr etc etc.

ThomAAs
10-07-2007, 14:15
Det er jo ofte sant. SÅ vi kan kalle det en "lett" agurk ^_^

LN-MOW
10-07-2007, 14:16
BA var billigere enn baade Ryanair og Norwegian den 2. august naar jeg skal til Oslo. Den eneste grunnen til at jeg tok DY var at jeg ikke har floeyet dem foer. DY var faktisk dyrest av de tre med en totalpris paa NOK 971 (med bagasje ogs sete). SAS var i samme omraadet prismessig, men tidene passet meg ikke.

EB
10-07-2007, 14:35
Ikke vanskelig å finne billigere billetter på Lufthansa t/r Tyskland i sommer og sist sommer i forhold til Norwegian. Tar man med bonuspoeng, gratis mat og drikke så blir forskjellen enda større - benplassen er bedre - men den kan vel ikke regnes om i penger - eller egentlig kan den jo det for Norwegian tar jo ekstra betalt for bra seating!

imm
10-07-2007, 14:39
Men for folk som ikke ønsker mat på flyet, som ikke synes det er viktig med noen ekstra centimeter med benplass osv osv. så har de ihvertfall valget med å la være å betale for dette hos lavprisselskapene.
Skjønner ikke at dette er en nyhet.
Det er helt klart at det går ann å finne billigere avganger på fullpris selskapene i forhold til tilsvarende avgang på et lavprisselskap. Men GJENOMSNITTLIG pris ligger lavere hos lavprisselskapene. Det er derfor det er greit å sjekke alternativene når en skal ut å reise. Og det tror jeg nok de fleste gjør, ihvertfall de som skal på fritidsreise. Forretningsreisende har ofte annerledes behov, og prisen er ikke like viktig.

EB
10-07-2007, 14:55
Jepp...og derfor har jeg flere ganger fått alt det ekstra et fullserviceselskap tilbyr som bonus - fordi kun billetten også var billigere. Maten, vinen kan man jo si nei takk til - benplassen er det vanskeligere å bli kvitt hos de etablerte...:D

Bizflyer
10-07-2007, 15:15
En ting er om man skal fra A til B. Men om man skal fra A til C via B, ja da kan det fort bli enda dyrere med lcc. Jeg ville iallfall aldri drømme om å ta annet enn "fullpris" selskap på en slik tur.

Det er godt mediene tar opp dette temaet en gang i mellom, for hvis ikke blir det enda flere "morsomme" påfunn på avgiftsfronten hos lcc selskapene. Jeg venter enda på hvem som blir det første selskapet til å innføre toalettavgift!

BF:cool2

sirpjalle
10-07-2007, 15:26
Jeg vedder på at det er Ryanair ja..... :colgate:

fr8dog
10-07-2007, 16:17
Mange på dette forumet snakker om at SAS melket kunder for penger når det ikke var konkurranse. SAS og Braathens var konkurrenter, men de opererte stort sett med like priser. Husker ingen Braathens Billy billetter og SAS sine Jackpotbilletter? Det gjør jeg.

EB
10-07-2007, 17:51
Richard har et meget bra poeng - som LCC-selskapene håper skal gjøre passasjerne blinde... Helt riktig at prisnivået og desverre servicenivået har sunket betraktelig... Men nå er det viktig at passasjerne også sjekker de etablerte for billigst pris og i noen tilfeller (BA og LH) best service!!!

Flyer
10-07-2007, 19:09
Selv har jeg til gode å få billigere billetter hos fullpriselskapene selv med "all included", som bagasje, kortgebyr etc etc.

Da har du vært "uheldig". Flere aviser har testet prisene hos SAS / DY. I VGs stikkprøve er SAS billigere enn DY i 3 av 4 tilfeller, mens DY var billigst i 1 av 4 tilfeller. :)

Priser i VGs test (http://www1.vg.no/pub/vgart.php?artid=168029)

sirpjalle
10-07-2007, 20:00
OK, jeg skal gå med på at SK, LH, BA kan være billigere.... for de som bor på Østlandsområdet! Ser jo alltid at de kommer seg avgårde til halve prisen av resten av landet (smører litt tjukt på nå)

Slike prisvurderinger er jeg egentlig ikke så intressant i, for selv om prisen du får er billig med SAS f.eks. til Malaga, så må du fly via Oslo og betale dobbel pris +. Da går vinninga opp i spinninga.

I mitt tilfelle vinner Norwegian gang på gang mot SAS (der de har flyvninger)

ATC-flyradar
10-07-2007, 20:10
Hadde det ikke vært konkuranse så hadde flere reist mindre enn nå.

Jeg sammen med to andre investerte i en bygård i Brussels og reiste en tid mye mellom osl og bru et par år og valgetb gikk på SAS eller SN.

Ordinær billett på dagsturer eller i perioden man-fredag så kostet en billett tu/retur litt i overkant NOK 9.300 for en slik tur.

Men så så lærte vi å kjøpe (planlagte) flere turer på en gang, så det så ut som vi var i BRU i flere uker eller over helgen osv og betalte ca NOK 2.000 i snitt for tur/retur ved å bruke 2-3 bunker med billeter.

Nå er prisen NOK 1.000 til ca 2.200 ettersom hvor lang tid du bestiller i forveien.

TAKK til lavprisselskapene - dere skaper billige billetter for oss.

Jan

sirpjalle
10-07-2007, 20:12
Originally posted by ATC-flyradar

TAKK til lavprisselskapene - dere skaper billige billetter for oss.

Jan

:laola :up:

Hvorfor er applaus-ikonet tatt vekk? :angry: Det var det jeg hadde trengt nå.

turist
10-07-2007, 20:49
Min erfaring er at Lufthansa stort sett er billigst til Tyskland, men krever T/R-billett og ingen mulighet til endring. SAS tillater enkeltreise, Norwegian tillater enkeltreise og har en viss grad av fleksibilitet. Til London er BA litt dyrere, men det er verdt det for å komme til Heathrow. Jeg sjekker alltid flere flyselskaper, og blir stadig forbauset - sist jeg reiste til Berlin solgte Lufthansa billetter til SAS' fly til omtrent halv pris av hva SAS tilbød.

LN-KGL
10-07-2007, 23:33
Det som irriterer meg mest i dette er at VG bare oversatt en artikkel fra England og benytter de konklusjonene som er en får der som sannheter i Norge. Som det er påpekt av flere her, så er ikke Norge heller ensartet nok til å trekke slike konklusjoner.

Jeg vil prøve å illustrere med å ta for meg to flyplasser OSL og HAU. Begge har både lavpris- og tradisjonelle selskap. Og for ordens skyld setter noenlunde samme forutsetninger, og de er:
Familie på fire (to voksne + 2 barn mellom 2 og 11) skal til Alicante for å feriere i høstferien (1.-5. oktober i Oslo, og 10.-12. oktober i Karmøy). De vil prøve å strekke ut ferien der den berører en helg. Hva vil prisen være fra de to familene:

OSL-ALC-OSL

SAS = kr 15 603 (lør 29. sept SK4675 OSL-ALC ned og søn 7. okt SK4676 ALC-OSL opp - total reisetid 7:45)

Norwegian = kr 16 972 (lør 29. sept DY1792 OSL-ALC ned og lør 6. okt DY1793 ALC-OSL opp - total reisetid 8:00)

British Airways = kr 16 428 (lør 29. sept BA0761 OSL-LHR / BA6962 LGW-ALC ned og søn 7. okt BA6969 ALC-LGW / BA0762 LHR-OSL opp - total reisetid 18:20)

Lufthansa = kr 15 176 (lør 29. sept LH6231 OSL-FRA / LH2580 FRA-MAD / LH2584 MAD-ALC ned og lør 6. okt LH2591 ALC-MAD / LH4411 MAD-FRA / LH6280 FRA-OSL opp - total reisetid 16:55)

Sterling = kr 18 392 (lør 29. sept OSL-ALC ned og søn 7. okt ALC-OSL opp - total reisetid 7:40)

Norwegian/Air Berlin-kombinasjon over DUS = kr 13 494
Norwegian = kr 5 706 (søn 30. sept OSL-DUS ned og søn 7. okt DUS-OSL opp - total reisetid 7:40)
Air Berlin = kr 7 788 (man 1. okt AB9422 DUS-ALC via PMI ned og søn 7. okt AB8505 ALC-DUS opp - total reisetid 7:35)

Norwegian/easyJet-kombinasjon over STN = kr 12 793
Norwegian = kr 7 324 (lør 29. sept DY1302 OSL-STN ned og søn 7. okt DY1307 STN-OSL opp - total reisetid 4:10)
easyJet = kr 5 469 (lør 29. sept EZY3171 STN-ALC ned og søn 7. okt EZY3168 STN-OSL opp - total reisetid 5:15)

Norwegian/Ryanair-kombinasjon over STN = kr 13 033
Norwegian = kr 7 324 (lør 29. sept DY1302 OSL-STN ned og søn 7. okt DY1307 STN-OSL opp - total reisetid 4:10)
Ryanair = kr 5 709 (lør 29. sept FR8382 STN-ALC ned og søn 7. okt FR8383 STN-OSL opp - total reisetid 5:15)

Ryanair fra Torp går ikke å kombinere uten overnatting begge veier, og prismessig så lå de over de billigste her.

HAU-ALC-HAU:

SAS = kr 18 176 (ons 10. okt SK307 HAU-OSL / SK4675 OSL-ALC ned og søn 14. okt SK4676 ALC-OSL / SK316 OSL-HAU opp - total reisetid 12:15)
Med SAS blir tre hele dager + timer i ALC

Ryanair/easyJet-kombinasjon over STN = kr 12 466
Ryanair = kr 8 500 (tors 11. okt FR2255 HAU-STN ned og søn 14. okt FR2254 STN-HAU opp - total reisetid 3:25)
easyJet = kr 3 966 (tors 11. okt EZY3175 STN-ALC ned og lør 13 .okt EZY3176 ALC-STN opp - total reisetid 5:20)
Denne kombinasjonen gir to netter og to dager i ALC + 1 overnatting på hotel ved STN

------------

Det er helt klart flere kombinasjonsmuligheter fra OSL enn fra som i dette tilfellet HAU. Forbausende nok får man billigst flytur for fire til ALC fra HAU, men så var det dette med billig overnatting på STN (splitter nye Travelodge i Great Dunmow koster ned 15 GBP per rom).

Også i denne sammenligningen taper Norwegian for SAS fra OSL. Så hovedkonklusjonen er at man kan ikke konkludere hvis man tenker Norge som enhet. Og det er bare en løsning - sett deg foran skjermen og søk. :cool:

The Ticketor
11-07-2007, 09:41
Turist, husk at SK sine "europabilletter" også tillater endring mot gebyr.

OSLansatt
11-07-2007, 10:39
En ting kan i hvertfall sies og det er at LCC har vært flinke, for det er utrolig mange som er så dumme å bare bestiller hos LCC "for de er jo billigst". De har skapt et image som om de alltid er billigst, og det er mange som går på den, gang på gang. Flere som jeg kjenner kjøper uten å sjekke andre selskap rett og slett fordi " de er jo billige"

OJB
11-07-2007, 11:12
Originally posted by Bizflyer

En ting er om man skal fra A til B. Men om man skal fra A til C via B, ja da kan det fort bli enda dyrere med lcc. Jeg ville iallfall aldri drømme om å ta annet enn "fullpris" selskap på en slik tur.

Det er godt mediene tar opp dette temaet en gang i mellom, for hvis ikke blir det enda flere "morsomme" påfunn på avgiftsfronten hos lcc selskapene. Jeg venter enda på hvem som blir det første selskapet til å innføre toalettavgift!

ja , det blir vel slik at i tillegg til å ta med seg et beger med kaffe ombord i den ene hånden så har man dassrullen i den andre...
Ikke for det , jeg har hatt med meg dassrull mange ganger på mine reiser til Afrika og Sør-Amerika. Det har berget meg mer enn enn gang.
Dette oppdaget jeg var en fordel på en reise til Lagos , Nigeria , da maten servert ombord på vei ned måtte ut i en fart.
I de mørke og dårlig belyste korridorene på dassene i terminalen spurtet jeg inn på et avlukke , smelte døra igjen og fikk ut f...skapen i en fei. Men i h...... , her var intet papir!
Hva gjør man med i en slik situasjon? Vel opp med briefcasen som jeg holdt på knærne av frykt for at lokale stammemedlemmer skulle rappe mens forretningene pågikk , ut med en pocketbok som så ble noen sider fattigere.
Man lærer så lenge man lever. Neste tur hadde jeg medbrakt eget papir og gjør det fortsatt på turer til tropene.

The Ticketor
11-07-2007, 11:24
Håper du hadde lest langt nok i boken så det holdt med å rive ut allerede leste sider.

OSLansatt
11-07-2007, 12:25
Originally posted by Bizflyer

Så faktisk på BBC der noen eksperter mente at det faktisk bare var et tidsspørmål...

imm
11-07-2007, 13:30
Toalettavgift er jo vanlig på kjøpesentre osv osv. Så det kommer nok kanskje på flyene også, men la oss håpe det ikke er i vår tid.
Ellers har også jeg erfaring med mangel på toalettpapir, ikke på fly, men da jeg var i Afrika i april, oppdaget jeg at det ALDRI var toalettpapir på noe offentlig toalett. Jeg lurer fortsatt på om folkene hadde med seg slik selv, eller om de slettes ikke brukts slik.

OJB
11-07-2007, 16:11
Originally posted by imm

Toalettavgift er jo vanlig på kjøpesentre osv osv. Så det kommer nok kanskje på flyene også, men la oss håpe det ikke er i vår tid.
Ellers har også jeg erfaring med mangel på toalettpapir, ikke på fly, men da jeg var i Afrika i april, oppdaget jeg at det ALDRI var toalettpapir på noe offentlig toalett. Jeg lurer fortsatt på om folkene hadde med seg slik selv, eller om de slettes ikke brukts slik.

Hva tror du de bruker?:(

Fly high
11-07-2007, 20:12
Originally posted by OSLansatt

En ting kan i hvertfall sies og det er at LCC har vært flinke, for det er utrolig mange som er så dumme å bare bestiller hos LCC "for de er jo billigst". De har skapt et image som om de alltid er billigst, og det er mange som går på den, gang på gang. Flere som jeg kjenner kjøper uten å sjekke andre selskap rett og slett fordi " de er jo billige"

Hmm. Spørs om du ikke bør revurdere bekjentskapskretsen din ... ;)