PDA

View Full Version : Airbus' nye modell kan bli forsinket


ATC-flyradar
09-07-2007, 15:13
Mer om dette finner du her: Link (http://e24.no/naeringsliv/article1878021.ece)

Et døgn etter at Boeing lanserte sitt nye fly :cool:

Jan

brendas
09-07-2007, 15:26
Originally posted by BU662
Det hva her er snakk om er den usikkerheten om GE vil levere en flymotor til den störste versjon av A350XWB, nemelig den -1000. Dette ville for GE betyr konkurranse mot GE90 som henger under 777-200LR/300ER.
Godeste Leahy kommenterte i Paris at han ikke ønsker GEnX på A350XWB, da han anså den for å være for umoderne, "en generasjon bak Trent XWB". Ikke akkurat en imøtekommende holdning...

LN-KGL
09-07-2007, 21:18
Originally posted by brendas
Godeste Leahy kommenterte i Paris at han ikke ønsker GEnX på A350XWB, da han anså den for å være for umoderne, "en generasjon bak Trent XWB". Ikke akkurat en imøtekommende holdning...


... kanskje ikke det, men så vil ikke det som GE tilbyr dekke det behovet Airbus har for sine tre varianter av A350XWB. Her er det ikke snakk om høna eller egget. Hvis GE skal få være med så må de finne noe som er mellom GEnx og GE90 - f.eks. en GEnx² med power i området 320-500 kN. I tillegg til dette må en eventuell GEnx² ha et spesifikt drivstoff-forbruk en del prosent lavere enn både GEnx og GE90-115B. Jeg tror at GE har innsett at dette klarer de ikke. For å beholde litt business (GEnxWD til -8 og -9) bruker man GECAS som brekkstang og selv spiller furten - Airbus vil ikke leke med meg. Alt dette er velkjente taktikker - forøvrig ikke så ulikt den amerikanske utenrikspolitikken.

Så får vi se hva det blir til med tiden ...

ThomAAs
10-07-2007, 10:44
Originally posted by brendas

Godeste Leahy kommenterte i Paris at han ikke ønsker GEnX på A350XWB, da han anså den for å være for umoderne, "en generasjon bak Trent XWB". Ikke akkurat en imøtekommende holdning...


Han har jo prata ut av ræva si før. Rart han ikke lærer...

Someone
10-07-2007, 10:59
Originally posted by ThomAAs

Originally posted by brendas

Godeste Leahy kommenterte i Paris at han ikke ønsker GEnX på A350XWB, da han anså den for å være for umoderne, "en generasjon bak Trent XWB". Ikke akkurat en imøtekommende holdning...


Han har jo prata ut av ræva si før. Rart han ikke lærer...

Det heter forhandlinger det;)

brendas
10-07-2007, 11:06
Originally posted by LN-KGL
... kanskje ikke det, men så vil ikke det som GE tilbyr dekke det behovet Airbus har for sine tre varianter av A350XWB. Her er det ikke snakk om høna eller egget. Hvis GE skal få være med så må de finne noe som er mellom GEnx og GE90 - f.eks. en GEnx² med power i området 320-500 kN.
Riktig, GE har foreløpig en motor klar til A358XWB og A359XWB, og Airbus er ikke veldig interessert i å ha en motor til kun to av tre derivatives. (Opp til 500 kN? Da er en jo oppe i samme thrust range som GE90-115B.)

Originally posted by LN-KGL
I tillegg til dette må en eventuell GEnx² ha et spesifikt drivstoff-forbruk en del prosent lavere enn både GEnx og GE90-115B. Jeg tror at GE har innsett at dette klarer de ikke.
Må GEnX en ha et så mye lavere fuel burn? RR hevder at deres Trent XWB vil ligge 2-3% under Trent 1000 i fuel burn, der sistnevnte fra før av vil ligge noe over GEnX i fuel burn. Med en større fan kan en alene redusere fuel burn med noen prosent.
Dette går ikke på om GE kan eller ikke, dette har med hva en er villig til å investere, de har allerede brukt 1-2 mrd dollar på å utvikle GEnX, noe de bruker ~15+år på å tjene inn, og så blir de bedt om å komme med noe nytt?

Originally posted by LN-KGL
Så får vi se hva det blir til med tiden ...
Det blir nok ganske sikkert en løsning på dette, og jeg regner med at GE blir med på lasset, men de ikke blir med på dekke utviklingskostnadene på samme vis som de var med 77W/77L.

Originally posted by BU662
Pa den andre siden er det kunder som ikke skriker "hurra" na de ma velge en ikke-GE flymotor. Her snakker vi om commonality med andre flytyper i flaten.
Sant. Så, hvem er det som trenger hvem mest? GE som trenger Airbus mest, eller Airbus som trenger GE mest? Jeg vil si det siste.