PDA

View Full Version : Hjelp til oppsett av Canon 400 og eller Nikon D200

ATC-flyradar
08-07-2007, 21:04
Hei alle fotografer med digital speilreflex - her trengs det hjelp :(

Skal prøve å forklare meg slik at alle forstår hva jeg er ute etter.

1. Jeg vil nemlig ta bilder over tid - slik at jeg ser for eks skyene flytter på seg over himmelen, eller at den tar bilde over tid (timer) på vollen.

2. Oppsettet ska være en automatikk at et og et bilde tas hvert 10. sekund over 10 timer og det skulle bli 3600 bilder som skal redigeres til en film med 25 bilder pr sekund - hvor du da ser bevegelsene som enorm.

Når det gjelder bildekapasitet - så løser det seg ved bruke 18 Giga brikke.

10 timer på vollen - kamera på stativ - bra vær - lander på 19R (hele dagen)

Så mine herrer - hva trengs av tilleggsutstyr og forslag til oppsette av kamera(ene) for en slik test.

Hvis dette lykkes, vil jeg gjøre det samme til sen høsten fra soloppgang til solnedgang med de forskjellige lysene fra flyene, landingslys osv.

Noen som vil være med på dette eksprimentet ???

Jan

Kan noen sette denne i Sticky ut denne mnd ??

tabrenna
08-07-2007, 23:08
Hei Jan..

Skal ikke påstå om det går eller ikke går og gjøre slik du planlegger her, men jeg tror nok jeg heller ville satset på og ta dette med ett videokamera.. Ett DV cam f.eks med 90 min tape på LP gir deg godt og vel to timer mellom hver gang du må bytte film..
Får og få denne "fort effekten" din legger du inn alt i redigerinsprogram på PC (MANGE GB) og bare minsker tiden den skal spilles av på med så mange prosent du vil ha det til og bli... Da vi du hverfall oppnå den effekten du skal fram til her...

Mvh
Tom André.

ATC-flyradar
09-07-2007, 08:27
Originally posted by tabrenna

Hei Jan..

Skal ikke påstå om det går eller ikke går og gjøre slik du planlegger her, men jeg tror nok jeg heller ville satset på og ta dette med ett videokamera.. Ett DV cam f.eks med 90 min tape på LP gir deg godt og vel to timer mellom hver gang du må bytte film..
Får og få denne "fort effekten" din legger du inn alt i redigerinsprogram på PC (MANGE GB) og bare minsker tiden den skal spilles av på med så mange prosent du vil ha det til og bli... Da vi du hverfall oppnå den effekten du skal fram til her...

Mvh
Tom André.

Hallo, jeg var ned på Fotovideo i Møllergata og de mente at bruk av FOTO og et program som gjorde at Nikon tok bilde hvert 1-10 sekunder og lagret dette.

Når det gjelder video - så fikk jeg ikke noe vettu ut av dem. Så jeg må finne noe mere ut om bruk av Digitalt kamera SLR.

Noen flere som har noen ideer - eller konkrete forslag på hvordan oppnå slike hendelser .

Hjelp - hjelp :D
Jan

tabrenna
09-07-2007, 09:04
Originally posted by ATC-flyradar

Hallo, jeg var ned på Fotovideo i Møllergata og de mente at bruk av FOTO og et program som gjorde at Nikon tok bilde hvert 1-10 sekunder og lagret dette.

Jan

Det er jo greit nok, men siden jeg regner med du skal ha dette som en videofil til slutt må du tenke på arbeidet med og sette sammen disse X antall tusen bildene til en video også... Skal du bare ha MASSE bilder fra OSL på en dag er det jo greit og gjøre som du mener har, men skal du ha en video av det, vil jeg tro det enkleste er og bruke ett VIDEOKAMERA til oppaket.. Da vil du også få bildene i ca 720*500 pixler, og ikke druke opp masse unødig plass med og ta ett lass av bilder i 3000*2000 pixler, som du ikke får brukt på en video/tv uansett... For ikke og tenke på rezising av 4320 bilder. (10 sek intervaller * 60 min * 12 timer...) :drunk:

Når det gjelder video - så fikk jeg ikke noe vettu ut av dem.

Når det gjelder video kan du få noe vettu ut av meg..
Eventuelt kan sikkert vår kjære journalist fra Hangar.no også komme med noen innspill her...

Tom A

ATC-flyradar
09-07-2007, 09:28
Originally posted by tabrenna

Jan

Det er jo greit nok, men siden jeg regner med du skal ha dette som en videofil til slutt må du tenke på arbeidet med og sette sammen disse X antall tusen bildene til en video også... Skal du bare ha MASSE bilder fra OSL på en dag er det jo greit og gjøre som du mener har, men skal du ha en video av det, vil jeg tro det enkleste er og bruke ett VIDEOKAMERA til oppaket.. Da vil du også få bildene i ca 720*500 pixler, og ikke druke opp masse unødig plass med og ta ett lass av bilder i 3000*2000 pixler, som du ikke får brukt på en video/tv uansett... For ikke og tenke på rezising av 4320 bilder. (10 sek intervaller * 60 min * 12 timer...) :drunk:

Når det gjelder video - så fikk jeg ikke noe vettu ut av dem.

Når det gjelder video kan du få noe vettu ut av meg..
Eventuelt kan sikkert vår kjære journalist fra Hangar.no også komme med noen innspill her...

Tom A

Enig med deg at store bilder ikke nødvendig. Men ved bruk av et Nikon kamera og en overførsel til en PC .

Andeik skrev følgende på "flyforum":
Hvis du har Nikon kan du bruke Nikon Capture Control på en datamaskin tilkoblet speilrefleks. Da kan den fjernstyres for å ta bilde f.eks. hver time, hvert sekund osv. (dette konfigurerer du selv) sitat slutt:

Tom Andre - det skal vises som en film til slutt men med hastighet så du får med deg dagen på kort tid.

Bilde hvert 10. sekund gir 6 bilder i minuttet - gir 360 bilder i timen og 3600 bilder på 10 timer og hvis den skal vises med 25 bilder pr sekund ( normal film) så vil dette gi 144 sekunder film - 2 minutter og 40 sekunder for hele opptaket på 10 timer.

Kanskje man skal satse på et bilde pr 5 sekund - slik at filmen blir på ca 5 minutter.

Trenger noen flere innput . please help me.

Jan:D

tabrenna
09-07-2007, 09:41

Tom Andre - det skal vises som en film til slutt men med hastighet så du får med deg dagen på kort tid.

Bilde hvert 10. sekund gir 6 bilder i minuttet - gir 360 bilder i timen og 3600 bilder på 10 timer og hvis den skal vises med 25 bilder pr sekund ( normal film) så vil dette gi 144 sekunder film - 2 minutter og 40 sekunder for hele opptaket på 10 timer.

Kanskje man skal satse på et bilde pr 5 sekund - slik at filmen blir på ca 5 minutter.

Trenger noen flere innput . please help me.

Jan:D

Ja, den biten er jeg med på, men du må også tenke litt på hvordan du skal få alle disse enkeltstående blidene som Nikonen din tar til og faktisk bli en sammenhengende film.. Er der jeg ser problemet, og ikke å få tatt bildene, for det går på ett vis uansett..

Skal du da sitte og klippe og lime 3600 bilder inn i et videoredigeringsprogram og angi visningstid manuelt på 1/25 sek for alle sammen for og få dette til og bli en film..? Det skal jeg fortelle det at tar tid.. Å ta 3600 bilder på en dag er ikke noe problem, men det å få satt disse sammen og se ut som en film tror jeg kan bli VELDIG tidkrevende om du gjør det på denne måten... :drunk:

Edit: trykkleif..

ATC-flyradar
09-07-2007, 09:52
Er usikker på om programmet som andeik sikter til setter dette i sammen til en fil ??

Skal ta en telefon eller 2 til fotovideo i løpet av dagen - kunne virkelig å fått dette i gang i løpet av sommeren.

Men vis et videokamera kan gjøre det samme - så er det et fett for meg.

Innspill fra noen brukere av digitalkamera - hadde hjulpet.

Jan

SE-DYD
09-07-2007, 12:37
For selve utførelsen ville jeg kjøpt denne:
http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=35125

Har ikke peiling på Nikon, men vil tro funksjonene er de samme som på canons tilsv.

Slik trådutløser m/ timer finnes ikke til Canon 400D- da må du opp på 30D eller bedre.

Når det gjelder å sette sammen bildene til en film- har jeg dessverre ingen erfaring!

PS! 18 Gb minnekort har jeg ikke hørt om!?:huh:

ATC-flyradar
09-07-2007, 13:34
Originally posted by SE-DYD

Har ikke peiling på Nikon, men vil tro funksjonene er de samme som på canons tilsv.

Slik trådutløser m/ timer finnes ikke til Canon 400D- da må du opp på 30D eller bedre.

Når det gjelder å sette sammen bildene til en film- har jeg dessverre ingen erfaring!

Takker, du har så rett - snakket med fotovideo i sted og denne kommer til lager i løpet av uken - her blir det test.

Så mener han at det finnes rimelige software som du kan sette inn bilder til å bli film av.

Noen som kan noe mere om dette ????

jan

ATC-flyradar
09-07-2007, 13:42
Originally posted by SE-DYD

Sorry, Sandisk Extreme III Compact Flash Card 16GB, min 20MB sec read and writeProduktbilde

16 GB er største jeg har funnet.

Jan

SE-DYD
09-07-2007, 14:05

Takker, du har så rett - snakket med fotovideo i sted og denne kommer til lager i løpet av uken - her blir det test.

Så mener han at det finnes rimelige software som du kan sette inn bilder til å bli film av.

Noen som kan noe mere om dette ????

jan

Kan og kan?^_^ I selve utførelsen av innstillinger, ville jeg jo bestemt meg for et sted i bildet jeg ville ha i fokus, testet ut noen innstillinger mot dette punktet med vekselvis Av og Tv. Deretter ville jeg satt mode til M eller P og brukt manuell fokus. Dette for å sikre en jevn eksponering gjennom hele seansen. P er kanskje tryggest hvis været skifter! Stativ har du jo nevnt, men pass på at det står stødig (vekter) så du er sikker på at kamera ikke endrer posisjon. Dette er sikkert ting du allerede er klar over, men nevner det likevel.

Prosjektet ditt er interessant, og vil kreve mye av deg skal du få et godt resultat! Lykke til!:smile2

seilfly
09-07-2007, 16:14
Tar du bilder fra et hus kan du jo alltids bruke kabel til en PC og benytte deg av EOS Capture programmet som medfølger Canon EOS-kameraer...

Handleliste:
-Stativ
-Strømadapter til å koble kameraet til strømmen i huset (batteriet holder vel neppe så lenge du skal ta bilder kanskje)...
Resten har du sikkert fra før

BU049
09-07-2007, 16:37

jan

Du kan spare 2300,- med å bruke den "interne" intervalltidtakeren i D200.
Du finner den her: SHOOTING MENU -> Intvl Timer Shooting.

-C

ATC-flyradar
09-07-2007, 20:39
Originally posted by BU049

jan

Du kan spare 2300,- med å bruke den "interne" intervalltidtakeren i D200.
Du finner den her: SHOOTING MENU -> Intvl Timer Shooting.

-C

Takk -jeg har norsk meny - men skal finne ut av dette.

Takker alle for bidragene - skal besøke foto&video litt senere denne mnd og må ha noe mere batterikapaitet eller strøm og få lastet ned noe prgvare.

Bare å komme med forslag innenfor dette med slike opptak.

Takker igjen for gode råd og for god hjelp av dere alle.

Denne lag-ånden - gleder meg. :lol:

Jan

LN-BRK
09-07-2007, 22:01
Skjønner ikke at et slikt prosjekt kan ende ut i en fin videosnutt. Som det sies, så er det nok videokamera som er tingen. Da kan du redigere og lagre filmen med X antall ganger hastighet slik at det blir en jevn flyt av bilder fra hele perioden du filmer.

Skjønner jeg deg rett ønsker du å vise fly lande, fly takse inn og ut av rullebanen, og fly ta av fra rullebanen - i det hele tatt livet på en flyplass. Hvis du tar et stillbilde hvert 10. eller 5. sekund, så vil det ikke være nok for å unngå en hakkete og usammenhengende film. I løpet av 5-10 sekunder vil jo fly som lander eller tar av bevege seg så mye at du ikke får den fine flyten, og det kan også hende flyene bare dukker opp på 1-2 bilder av dine totalt 3600 bilder. Da er det ikke nok til at øyet oppdager det engang dersom du kjører på med 25 bilder i sekundet. Skjønner? Dersom du skulle ta bilde av en horisont for å vise skyenes og lysets bevegelse på en himmel, så ville det nok passet bra med et bilde hvert 5. eller 10. sekund, men ikke på en flyplass om det er livet på flyplassen du vil vise frem.

Gå for videokamera, da blir det best og du sparer mye tid!