View Full Version : Dy's identitet
lurer på om ikke tiden snart er moden for selskapet å finne en identitet til sine
flymaskiner, de startet jo opp som Real Norwegian, men gradvis har det forsvunnet.
Nå slenger der rundt noen Real Norwegian maskiner, noen Real in between og
noen flygene reklameplakater.
De fleste vet jo hvordan reklameplakater taper seg i vær og vind, må si at
Acta flyet, som jeg synes var meget stilig når det kom, fort tapte seg, nå er det en blanding av sort/rødt og hvit.
Kanksje nå med tanke på -800 på vei inn de skulle benyttet anledningen å
friske opp dekoren til å bli helhetlig.
Skulle det skorte på Real norwegians så finnes der jo noen polakker som kan
henges bak, så kan de ha real polish i Polen med Lech Walesa og Paven, sånn just in case:old
ENGM RAMP
08-07-2007, 10:00
Enig med deg der Rickard, de flyr sååååå mye nå om dagen at de rett og slett ikke rekker gjøre noe med filmen på KKY bl.a......
Men hva de tenker gjøre med profileringen sin er en annen sak. Jeg er litt enig i at den har blitt, hmm, utvannet litt, om jeg kan si det slik, med noen hvite, noen hvite og røde, og noe også med bilde på halen, og siden jeg er svært opptatt av design, profileringer etc så skulle jeg meeeeer enn gjerne sett en helt klar, ren og elegant profil på ALLE Norwgianfly.....men, det kommer vel får vi håpe :)
Men, hva angår bildene på halene, jeg lurer på om det også rett og slett kan ha noe med at man kanskje sliter med å finne SKIKKELIGE og gode bilder, i profil så man ser de litt fra siden, og som er av en slik kvalitet at de kan forstørres og limes opp på halen?
sirpjalle
08-07-2007, 11:44
Ja, nå er det jo og slik at hvis de vil bruke bildet av en kjent norsk personlighet (a real norwegian) så må de innhente tilatelse fra etterkommerene/familien vil jeg tro.
Det er helt riktig at de har slitt med å finne riktige bilder, og i den profilen de ønsker samt størrelse som holder til å få det stort nok. Og rettighetene er ikke enkle på flere av våre mest kjente, det koster mye arbeide, tid og penger som flere i selskapet har bekreftet.
Og så er det nok som Morten sier de flyr MYE nå om dagen og da er det ikke vanskelig å skjønne hva som er viktig......
kanskje et helt nytt skjema med nye fly hadde gjort seg, som nevnt her ja?
ENGM RAMP
08-07-2007, 12:16
Hmmm hadde ikke noen av dere forumister tegnet forslag til ny og helt annerledes livery for DY for et år eller 2 siden a?
Noen av dere som har de liggende enda? Eller som klarer finne dem frem igjen?
Blir spennende å se om de kanskje videreutvikler dagens designprogram... Hva skjer med designet/navnet til FlyNordic?
Det er faktisk mere reglen end undtagelsen af Skandinaviske fly selskaber flyver rundt med et mix i bemaling:
SAS: flyver herrenhjælpemig stadig rundt med BU bemaling, hvor mange år er det siden de gik ned?
NB: Flyver rundt med en sand farvemix, dels deres "egne" maskiner i regnbuefarver og mere eller mindre afskallede tidligere bemalinger, dels med "Maerskling" der ligner det de er: resterne fra et ophørsudsalg.'
DY: Noget med personer på halen, noegn uden, nogen fuldmalede reklamefly andre afskallede reklamefly.
(Håber de overtager FlyNordics bemaling, den er stilig og knap så nationalistisk som "de rigtige nordmænd")
DK: er nu ens, men fløj længe rundt med forskellige variationer over Airtourstemaet.
QI: De har et tre-fire pseudo SASmaskiner der tilfældigt finder vej ind på ruterne.
Der er ikke meget brandgenkendelse over det her.
SAS DK, SAS SE. SAS Intercont og mye av SAS NO er da i samme design!
Lakk av fly er skrekkelig dyrt..og flyet må stå på bakken i en uke. Blir fort noen millioner som går med bare for at et fly skal få de riktige fargene.
I tillegg er det meget stor pågang på lakkbaser rundt om i verden...
Originally posted by EB
SAS DK, SAS SE. SAS Intercont og mye av SAS NO er da i samme design!
hvis du undlod SAS NO, havde du ret (bortset fra de to snowflake maskiner), men SAS NO er en gedign gang rod. Og det officielle SAS NO bemaling er so også anderledes end resten. Så NEJ, SAS er ikke ensartet.
Originally posted by LN-RUV
Lakk av fly er skrekkelig dyrt..og flyet må stå på bakken i en uke. Blir fort noen millioner som går med bare for at et fly skal få de riktige fargene.
...Korrekt, men lakeringen er altså en del af branded og dermed genkendelse.
Signalet med eksempelvis det rod som SAS NO leverer er at "når de ikke har tjek på hvordan de ser ud, kan man så forvente at de har tjek ret meget andet" Der er en grund til at man har corporateidentity.
Originally posted by karsten
Originally posted by EB
SAS DK, SAS SE. SAS Intercont og mye av SAS NO er da i samme design!
hvis du undlod SAS NO, havde du ret (bortset fra de to snowflake maskiner), men SAS NO er en gedign gang rod. Og det officielle SAS NO bemaling er so også anderledes end resten. Så NEJ, SAS er ikke ensartet.
Uenig. SAS har ett helheltlig image, de har bare ikke malt om alle flyene. Det samme gjelder Sterling som man vet hvordan skal se ut. Norwegian derimot virker det som farer litt i villrede hvordan deres fremtidige fly skal se ut.
Og som sagt så er det dyrt å lakke om fly og derfor ikke burde være noe som prioriteres, men tas når flyet er inne på C/D check
Originally posted by Someone
SAS har ett helheltlig image, de har bare ikke malt om alle flyene. I rest my case!^_^
Originally posted by Someone
Det samme gjelder Sterling som man vet hvordan skal se ut.
Hvem er "man"?
Går "man" efter hvilke fly der er flest af, så må "man" tro, at det er "maerskling" bemalingen der er den rigtige!
På nogle af de gamle NB maskiner kan badebolden ses endnu, andre har "vingen" andre igen har hjerterne, nogle hedder sterling.dk, andre sterling.eu andre igen blot sterlingticket.com. Hvilken en er det "man" ved er den rigtige?
SAS følger seg pent (?) inn i rekken etter Delta, Continental og Canadian som etter fusjoner og ny design flyr/fløy rundt med flere varianter i laaang tid.
Originally posted by EB
SAS følger seg pent (?) inn i rekken etter Delta, Continental og Canadian som etter fusjoner og ny design flyr/fløy rundt med flere varianter i laaang tid.
Ikke sant, det virker ut som om det blir gjort når de føler for det. Og når de er ferdig med den elste malingen slenger de på en ny :rolleyes:
Noe av hale problemet til DY i tillegg til det som har vært sagt er jo at stabilisatoren har jo vært byttet ut på flere av flyene med bilde. Og da måtte det av også har de ikke hatt tid til å sette det på igjen...
Tørr Norwegian å la et vaiende norsk flagg vaie på halen til de nye flyene?
som Richard sier - det koster MYE å lakke om en 737 (jeg har hørt 250.000 inkl. stripp, men det var STS' pris for et par år siden), og det er ikke noe man gjør sånn helt uten videre. Når det er sagt, synes jeg vel egentlig SAS Norge burde i det minste spandere stickers, slik at det står Scandinavian Airlines på flykroppen, og ikke Braathens, med samme skrifttype som Braathens Aviation og deres datterselskaper (som jo er en konkurrent til SAS i Sverige)
Originally posted by EB
Tørr Norwegian å la et vaiende norsk flagg vaie på halen til de nye flyene?
Ja
Originally posted by karsten
Det er faktisk mere reglen end undtagelsen af Skandinaviske fly selskaber flyver rundt med et mix i bemaling:
SAS: flyver herrenhjælpemig stadig rundt med BU bemaling, hvor mange år er det siden de gik ned?
NB: Flyver rundt med en sand farvemix, dels deres "egne" maskiner i regnbuefarver og mere eller mindre afskallede tidligere bemalinger, dels med "Maerskling" der ligner det de er: resterne fra et ophørsudsalg.'
DY: Noget med personer på halen, noegn uden, nogen fuldmalede reklamefly andre afskallede reklamefly.
(Håber de overtager FlyNordics bemaling, den er stilig og knap så nationalistisk som "de rigtige nordmænd")
DK: er nu ens, men fløj længe rundt med forskellige variationer over Airtourstemaet.
QI: De har et tre-fire pseudo SASmaskiner der tilfældigt finder vej ind på ruterne.
Der er ikke meget brandgenkendelse over det her.
Ja , og det er dette som gjør verden interessant gjennom årene. Særlig for oss flyentusiaster som er opptatt av tema med variasjoner.
Tenk hvor lite bilder det ville bli tatt dersom alle selskapene hadde fullstendig like maskiner.
Det ville jo bli kjedelig i lengden.