PDA

View Full Version : Seating på 787?


EB
07-07-2007, 13:35
Ser i siste Airways at Boeing snakker om en "very nice" økonomiklasse med 8 seter i bredden - tydligvis så liker Boeing Airbus godt - men så er de raskt ute med å snakke om 9 seter i bredden..3-3-3 og ingen 2 setere. Dagens store skuffelse vil jeg si...

brendas
07-07-2007, 14:38
Originally posted by EB
Ser i siste Airways at Boeing snakker om en "very nice" økonomiklasse med 8 seter i bredden - tydligvis så liker Boeing Airbus godt - men så er de raskt ute med å snakke om 9 seter i bredden..3-3-3 og ingen 2 setere. Dagens store skuffelse vil jeg si...
Flyselskapene velger seteconfig, ikke Boeing, Boeing legger bare til rette for løsninger som flyselskapene ønsker.
787 var tenkt som en maskin for åtte i bredden i eco, og ble først markedsført som dette, men etter hvert så flyselskaper at den bredere kabinen ga muligheten for et niende sete, og dette har siden blitt frontet i større grad. Boeing har dermed fått en maskin som tilbyr samme fleksibilitet som 777, hvor en kan velge mellom ni og ti seter i bredden, og gjør maskinen desto mer attraktiv for en rekke selskaper.
Du vil nok se at flere selskaper bruker ni i bredden, noen kanskje med åtte i bredden som premium eco, mens andre selskaper vil ha åtte i bredden som standard.
Husk, det er ikke Boeing som bestemmer seteconfigen, det er selskapene som gjør det, de er tross alt ute etter å tjene penger.

EB
07-07-2007, 15:06
9 og 10 seter i bredden har lite med attraktivt å gjøre...

brendas
07-07-2007, 15:12
Originally posted by EB

9 og 10 seter i bredden har lite med attraktivt å gjøre...
For tallknuserne i flyselskapene har det mye å si, men for oss som flyr er det selvfølgelig ingen fordel. Men sånn er det når en ikke er villigtil å/ikke kan betale for ekstra plass.

LN-MOW
07-07-2007, 15:15
Markesdfoeringshype .. som shoppingsentre og massasjeklinikkene i A380 og bar- og avslapningsomraadene i gamle 747'er ..

Men kjerra har andre fordeler, som forbedret kabintrykk og luftkvalitet. Ikke uvesentlig for aa bedre turkvaliteten - ikke minst for de som jobber ombord!!

At selskaper som First Choce stapper inn det de kan av seter, burde ikke komme som noe sjokk ...

SQ 777
07-07-2007, 16:24
Sånn er det, som Brendas påpeker så klart, tallknekkere.

8 er slik det skal være for komfort på 787 ( som 9 i bredden på 777 ) og romslighet. Men 9 er for mye som 10 i bredden på 777. Da er vi over til charter.

Får MyTravel ev. TuiFly kloa i 787 regner tallknekkerene ut at 10 i bredden går fint til Phuket og 29 " pitch. Valget er ditt. Charterfolk forstår ingenting om dette.

Samme som A350 XWB som skal være noe bredere enn A330/340 for komforten skyld. Her har allerede charterselskaper 9 i bredden på A330. Her får de lett en rad til til 10 på A350.

Og ruteselskapene ( mistenker AY for dette a la MD11 og tidligere, bakre cabin ) garantert smukker inn 9 i bredden her. Garantert.

Gudene vet hva som blir i A380 med MyTravel og TuiFly til PMI, RHO, LPA når de engang ( hvis charter fortsatt eksisterer ) kjøper de brukt, ev. får et godt tilbud fra Airbus når markedet for nye fly er tørket opp...Det er vel snart tørket ut.

Men folkens, VI har valget........:exclamati

LCH
07-07-2007, 16:29
Nåja, flyene må nå tross alt testes og sertifiseres for alle disse setene også, det er (heldigvis) ikke tallknuserne som styrer alt her i verden ennå.

SQ 777
07-07-2007, 16:32
LCH, håper det , men kan lure på det siden f. eks. charter til Thailand neste vinter med TuiFly B 744 med ca. 583 pax......... Inkl. såkalt C klssse på øvre dekk . :cry:

LN-MOW
07-07-2007, 16:35
Er det nok roemmingsveier, er det bare aa stable inn ..... tror neppe det blir noe problem. Og trenger man ekstra roemmingsveier, saa lager man dem. Som Boing gjorde med 737-900. Som Airbus gjorde med 319 foe easyJet .. Som ATA gjorde med L1011-500 for aa kunne registrere dem i USA ..

brendas
07-07-2007, 16:45
Originally posted by LCH
Nåja, flyene må nå tross alt testes og sertifiseres for alle disse setene også, det er (heldigvis) ikke tallknuserne som styrer alt her i verden ennå.
Sant, men så er det nå som regel et godt stykke opp til disse marginene når en ser på wideobodies, bortsett fra de som går i full Y config that is.
Feks har 747 en exit limit på 660 pax, mao et stykke over hva en ser hos charteroperatørene i dag eller i 744D hos JAL/ANA, mens 77W har 550 som exit limit (ANA har 525 som max seteantall på sine 773A,) 777-200 har exit limit på 440 pax, og det samme antallet pax vil 788, 783 og 789 få som exit limit, et tall som er langt over antallet pax en vil se i disse (med unntak av 783.)

EB
07-07-2007, 18:22
Så vi kan frykte at 787 også vil gi oss charterfølelse... Kan ikke få rost de selskaper som innreder med x-antall to setere også på økonomi!!!

SQ 777
07-07-2007, 18:35
Brendas, MyTravel med 660 pax ombord i 744 betyr vel 11 i bredden noe som 3+6+2 ( siste to for EB ! ) :colgate: ?? Bare spøk...... Disregard.......

Første år jeg fløy 747 med PA, DL, CO og NA ( National Airlines for de yngre på forumet :) ) i 1970-71 var det kun 9 i bredden på Y-klasse....... Og jeg husker det var nesten som C i dag......;)

brendas
07-07-2007, 18:58
Originally posted by SQ 777
Brendas, MyTravel med 660 pax ombord i 744 betyr vel 11 i bredden noe som 3+6+2 ( siste to for EB ! ) :colgate: ?? Bare spøk...... Disregard.......
Heh, når en maskin har en exit limit på 660 pax betyr ikke det nødvendigvis at det er plass til 660 pax ;) 744D i full Y config med 31 tommers pitch har plass til 624 pax, og og det er med 3-4-3, altså 17,2 toms seter og 19,7 toms midtganger. 11 i bredden? Om du er villig til å sitte i 16 tommer brede seter skal du få fly med det :colgate: (som forøvrig ikke er så langt unna hva du får i en 767 eller A330 i charterconfig...)

Originally posted by SQ 777
Første år jeg fløy 747 med PA, DL, CO og NA ( National Airlines for de yngre på forumet :) ) i 1970-71 var det kun 9 i bredden på Y-klasse....... Og jeg husker det var nesten som C i dag......;)
Oh, dengang en fant pianobaren om en gikk opp spiraltrappa ;)

SQ 777
07-07-2007, 19:09
Neida Brendas, AA hadde pianobar bakerst på deres 747-100 for oss monkeypeople. Har bilder fra det forsatt fra 1971 et eller annet sted i huset. I tillegg salong for ca. 10-12 med sofa ved siden av pianobaren.

Ønsker at noen på forumet kan finne et slikt bilde. På den tiden trengte vi ikke C-klasse. CO hadde en slik bar midt i deres DC 10-10 som hoppet fra SFO-HNL-NAN-SYD i 1986, har også bilder med sofa. Også monkey..... Hadde alle tre leg'ene med dem. Det var CO tider det. Så også Halley's komet fra vinduet et eller annet sted i Stillehavet. Det var jo 1986.

Som gamle folk sier: Det var mye bedre i gamle dager......:old :wink

gustavf
07-07-2007, 20:06
Originally posted by brendas
Heh, når en maskin har en exit limit på 660 pax betyr ikke det nødvendigvis at det er plass til 660 pax ;) 744D i full Y config med 31 tommers pitch har plass til 624 pax, og og det er med 3-4-3, altså 17,2 toms seter og 19,7 toms midtganger. 11 i bredden? Om du er villig til å sitte i 16 tommer brede seter skal du få fly med det :colgate: (som forøvrig ikke er så langt unna hva du får i en 767 eller A330 i charterconfig...)

Og 7 i bredden på en A320 kunne jo også være en mulighet :cool:

SQ 777
07-07-2007, 21:06
Det hadde MyTravel fått til.....:colgate:

EB
07-07-2007, 21:43
...og nordmenn hadde elsket det!!!

SQ 777
07-07-2007, 21:44
Yess, sir'e...... Men mindre plass til taxfreeposene :exclamati

amatør
07-07-2007, 22:54
Originally posted by EB

...og nordmenn hadde elsket det!!!
Og svensker, dansker, briter osv..

Blackhawk
10-07-2007, 16:05
Ja britene sitter tross alt MYE trangere på charterfly, enn vi her på berget - så det kunne tross alt vært verre!! ^_^

dc-8-63
10-07-2007, 19:12
Originally posted by SQ 777

Neida Brendas, AA hadde pianobar bakerst på deres 747-100 for oss monkeypeople. Har bilder fra det forsatt fra 1971 et eller annet sted i huset. I tillegg salong for ca. 10-12 med sofa ved siden av pianobaren.

Ønsker at noen på forumet kan finne et slikt bilde. På den tiden trengte vi ikke C-klasse. CO hadde en slik bar midt i deres DC 10-10 som hoppet fra SFO-HNL-NAN-SYD i 1986, har også bilder med sofa. Også monkey..... Hadde alle tre leg'ene med dem. Det var CO tider det. Så også Halley's komet fra vinduet et eller annet sted i Stillehavet. Det var jo 1986.

Som gamle folk sier: Det var mye bedre i gamle dager......:old :wink

...men saa var det noen som fant opp siviloekonomer.....og dermed var YLI FYLI FYLLI og det som verre kommer......:p :lol: :p

EB
11-07-2007, 07:42
Pass deg... Man kritiserer ikke økonomer her på forumet...:rolleyes: