PDA

View Full Version : VARSLEDE FORSINKELSER

OJB
06-07-2007, 11:15
På nytt kommer varlsede forsinkelser i flytrafikken på grunn av mangel på flygeledere.
Hvorfor kommer ikke Hr. Quale på banen for å uttale seg?
Hva har han tenkt å foreta seg?
Hvorfor kommer ikke Samferdelsministeren på banen for å uttale seg?
Hva har hun tenkt å foreta seg?
Er det Flygerlederforeningen som styrer alt sammen?
Er det slik vi ønsker det?
Hvorfor søreger ikke journalistene for at de rette personer i Avinor og Samferdselsdepartementet blir kontaktet og intervjuet om saken.
Det hele virker som en farse og total mangel på respekt for de reisende og særlig næringslivet som skal holde liv i landet og sørge for inntekter til statskassa slik at vi kan betale lønningene til de ansatte i Avinor og departementene!
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=149513

Utflyttet
06-07-2007, 11:17
Fordi at etter Miss Bergen Lufthavn 2000 sine fakter så er det kansje underbemannet og flygeledere ikke leveres frysetørket fra Toro?

-A

The Ticketor
06-07-2007, 11:33
Det er som alt annet som krever investeringer og utdanninger, som f eks i forsvaret: Starter man å bygge ned og angrer seg, så tar det lang tid å bygge det opp igjen.

Edit: skriveleif

wf145
06-07-2007, 12:06
Hehehee, må berre le av deg OJB. Kva vil du at avinor skal gjere? Korleis ser du føre deg at denne krisa skal løysast på kort sikt?

Vil du sitte inn millitæret?
Kvifor trur du at det er flygeleiarane som er årsaka til dette?
Kva meiner du bør gjerast for å unngå denne krisa?
Korleis skal Avinor få tak i flygeleiarar (som er kvalifiserte til å jobbe på norske flyplassar) raskare enn den tida det tek å utdanne nye?

Gler meg til å sjå svaret ditt!!

LN-BRK
06-07-2007, 12:25
OJB, tror du har gått glipp av det store poenget i denne saken...

OJB
06-07-2007, 12:26
Originally posted by wf145

Hehehee, må berre le av deg OJB. Kva vil du at avinor skal gjere? Korleis ser du føre deg at denne krisa skal løysast på kort sikt?

Vil du sitte inn millitæret?
Kvifor trur du at det er flygeleiarane som er årsaka til dette?
Kva meiner du bør gjerast for å unngå denne krisa?
Korleis skal Avinor få tak i flygeleiarar (som er kvalifiserte til å jobbe på norske flyplassar) raskare enn den tida det tek å utdanne nye?

Gler meg til å sjå svaret ditt!!

Jeg tror du må lese mitt innlegg og spørsmål en gang til over.
Det får være opp til ansvarlige myndigheter å svare på spørsmålene som jeg og mange andre stiller.
Ser det ikke som noe poeng å svare på egne spørsmål.
Ansvarsforholdet skulle være rimelig klart for trafikkavviklingen her til lands.
Her er det Avinor og Samferdselsdepartementet som er svar skyldig.

wf145
06-07-2007, 12:29
Så kvifor stiller du spørsmål om "Er det Flygerlederforeningen som styrer alt sammen?"

OJB
06-07-2007, 12:34

Så kvifor stiller du spørsmål om "Er det Flygerlederforeningen som styrer alt sammen?"
Ja , det er jo et betimelig spørsmål ettersom det kun er flygeledernes formann som fronter Avinor mot media i denne saken.

LN-BRK
06-07-2007, 12:36
Originally posted by OJB

Det får være opp til ansvarlige myndigheter å svare på spørsmålene som jeg og mange andre stiller.

Dette har de jo besvart mange ganger allerede. Kort fortalt: Den tidligere Avinor-ledelsen med Fru Flesland i spissen skulle kutte kostnader på flere hundre millioner. De kuttet også flygeledere og mente det var 80-100 for mange flygeledere. Flygelederforeningen gikk hardt ut og sa at de MANGLET 80-100 flygeledere, men Fru Flesland ville ikke høre på dem. Og hva som har skjedd etter dette bør du ha fått med deg. Flesland forlot skuta, og det er satt igang utdannelse av mange nye flygeledere, pluss at man forsøker å hente hjem igjen flygeledere til Norge som har jobbet noen år i utlandet. Og det tar tid å utdannelse flygeledere, derfor varsles det om forsinkelser fordi det vil være for få flygeledere i flere år fremover. Det har de ansvarlige myndigheter gått ut med informasjon om flere ganger.

OJB
06-07-2007, 12:50
Originally posted by LN-BRK

Originally posted by OJB

Dette har de jo besvart mange ganger allerede. Kort fortalt: Den tidligere Avinor-ledelsen med Fru Flesland i spissen skulle kutte kostnader på flere hundre millioner. De kuttet også flygeledere og mente det var 80-100 for mange flygeledere. Flygelederforeningen gikk hardt ut og sa at de MANGLET 80-100 flygeledere, men Fru Flesland ville ikke høre på dem. Og hva som har skjedd etter dette bør du ha fått med deg. Flesland forlot skuta, og det er satt igang utdannelse av mange nye flygeledere, pluss at man forsøker å hente hjem igjen flygeledere til Norge som har jobbet noen år i utlandet. Og det tar tid å utdannelse flygeledere, derfor varsles det om forsinkelser fordi det vil være for få flygeledere i flere år fremover. Det har de ansvarlige myndigheter gått ut med informasjon om flere ganger.

Her tror jeg en presisering av hvem som er ansvarlige myndigheter er på sin plass. Flygerledernes formann representerer så vidt jeg vet ikke ansvarlige myndigheter , men en fagforening.
Jeg kan ikke huske å a lest eller sett varslede forsinkelser fra Avinor eller annen myndighet. Nå er det ikke sikkert at jeg har fått med meg alt her og har jeg oversett noe så ønsker jeg gjerne å få referanse til et slikt varsel fra ansvarlig myndighet.
Uansett årsak så er det en helt uakseptabel situasjon.
Flygeledere kan leies inn fra IAL og andre organisasjoner utenfor landet , kurses og sertifiseres for norske forhold innen rimelig tid på lik linje med norske flygeledere som tar seg jobboppdrag i utlandet.

wf145
06-07-2007, 12:56
Kan nokon av flygeleiarane på forumet pls spesifisere for OJB kor lang tid det tek å få ein "utlending" operativ ved flyplassane i Noreg?

nikkelars
06-07-2007, 13:15

Kan nokon av flygeleiarane på forumet pls spesifisere for OJB kor lang tid det tek å få ein "utlending" operativ ved flyplassane i Noreg?

Er det det som er spørsmålet til OJB?
Saken er vel den, om jeg ikke tar helt feil, at dette med manglende flygeledere nå gjentar seg gang på gang. Så har OJB et poeng i at det kun er flygeledernes formann som uttaler seg.

Synest så tydelig å huske at mangel på flygeledere var tema for 1, 2, 3, 4, år siden også. Så lang tid kan det vel ikke ha tatt å ihvertfall satt igang prosessen med å utdanne flere wf145?

Utflyttet
06-07-2007, 13:38
Originally posted by nikkelars
Synest så tydelig å huske at mangel på flygeledere var tema for 1, 2, 3, 4, år siden også. Så lang tid kan det vel ikke ha tatt å ihvertfall satt igang prosessen med å utdanne flere wf145?

Nå er det vel ikke mer enn 12-18 måneder siden Fru Flesland ble vist gaten og at man begynte å få inn ny fornuft, og først dette studieåret som avsluttes snart som man har som første hele år på skolebenken, og de skal vel ha noen år til der.

Med tanke på utenlandske innleidde så er det jo og lit dette med at de nok tar sin tid å få inn her med tanke på papirer, men og det at de er ikke så bundet ressurs som eget utdannede gjeldsslaver med bindingstid...

-A

Egil
06-07-2007, 13:53

Dette lurer jeg også på!
All den tid Norskutdannede flygeledere kan ta jobber i utlandet, hva begrenser en svensk, dansk, islandsk (de som taler og leser Norsk...) eller en som kun snakker engelsk flytende i å ta jobb som flygeleder i Norge?
Er lønna for dårlig? Vil ikke folk komme til Norge og jobbe? Eller har folk uten Norsk statsborgerskap rett og slett ikke lov til å jobbe som flygeledere i Norge?

Jeg bare spør...

Egil

TFC1
06-07-2007, 13:57
Originally posted by OJB

Her tror jeg en presisering av hvem som er ansvarlige myndigheter er på sin plass. Flygerledernes formann representerer så vidt jeg vet ikke ansvarlige myndigheter , men en fagforening.
Jeg kan ikke huske å a lest eller sett varslede forsinkelser fra Avinor eller annen myndighet. Nå er det ikke sikkert at jeg har fått med meg alt her og har jeg oversett noe så ønsker jeg gjerne å få referanse til et slikt varsel fra ansvarlig myndighet.
Uansett årsak så er det en helt uakseptabel situasjon.
Flygeledere kan leies inn fra IAL og andre organisasjoner utenfor landet , kurses og sertifiseres for norske forhold innen rimelig tid på lik linje med norske flygeledere som tar seg jobboppdrag i utlandet.

Grunnen til at du ikke ser noen fra Avinor stille i media og fortelle deg dette, er rett og slett at flere av de som er ansvarlige for dennne suppa fremdeles sitter og lager røre. De er ikke interessert i å bli stilt til ansvar for gamle synder, men vil så gjerne beholde jobben sin gjennom å snu kappen sin etter vinden. Resultatansvarlig Områdekontroll og Resultatansvarlig Store Tårn er to av de mest fremtredende som satt under forrige regime og laget faenskap i Avinor. I tillegg har Avinor klart å utnevne en person som koordinator for opplæringen på landsbasis som i sin tid demonstrerte sin inkompetanse i forhold til personalbehandling i Bodø, noe som resulterte i at Bodø kjører med en sektor permanent stengt om nettene. :angry:

Det er heller ikke så enkelt å bare leie inn flygeledere fra andre land. Det mangler ca 2000 flygeledere i Europa, og etterhvert som trafikken øker, vil denne mangelen også øke. Dersom man skal konvertere en flygeleder fra tårnet på Kastrup til Oslo APP, så man vedkommende gjennom et rettighetskurs først. Så er det kurs på utstyr, regelverk og luftrom før man i det hele tatt kan begynne med opplæring. Totalt tar dette fra 6 til 9 måneder avhengig av hvor mye trening vedkommende trenger operativt. Men dette krever jo også ressurser. Man må stille med instruktører til undervisning og i simulator, og dette tapper et operative arbeidet for folk, og øker forsinkelsene.

Så man er kort og godt inne i en ond sirkel. Lite folk betyr forsinkelser, tilførsel av nye folk ved lav bemanning betyr mer forsinkelser i en lengre periode.

Og man kan ikke sitte med opplæring på det første året etter utsjekk som konvertert flygeleder, det betyr at man blokkerer for nye folk det året.

Det finnes ingen vidundermedisin for dette, men må rett og slett bite tenna sammen, tåle forsinkelsene og huske på at de som driver flykontroll i Norge, jobber rævva av seg for at nettopp du skal komme frem i tide. Men de er helt vanlige folk, som trenger ferie, blir syke, blir foreldre, pensjonerer seg, de også.

CK
06-07-2007, 14:00
joda, jeg kjenner godt til argumentet om at det tar tid å skaffe nye flygeledere, som må utdannes i Norge. Men, det var jo lenge snakk om at norske flygeledere dro til utlandet under Randi Fleslands utrenskninger. Hva gjør Avinor for å få dem tilbake? Om det ble kuttet 80-100 flygelederstillinger, hva gjør disse nå? Hva gjør Avinor for å få dem tilbake?

Jeg ser ikke på Ole Johans kommentarer som noen kritikk av flygelederne som yrkesgruppe eller deres fagforening (som jo har vist at de er sterke og står på for sine medlemmer), men heller en ganske kraftig (dog understated) kritikk av Avinor og ansvarlige myndigheter. Vi har slitt med en anltfor lav bemanning av luftkontrollen i tre år nå, og som OJB sier virker både Avinor og statsråden ganske tafatte, og borte fra debatten. Vi kan ikke ha en situasjon over flere år der flypassasjerer gang på gang opplever at fly blir innstilt eller forsinket pga for dårlig bemanning på Avinors side. resultatet blir at "the hassel factor" som det snakkes mye om i USA bare øker, og det er skikkelig dårlig nytt for bransjen. For flypassasjerene er det ett fett om det er teknisk på DY, streik i SK ellerferieavvikling eller sykdom i Avinor som gjør at de ikke kommer seg frem - de har ikke betalt flyselskapene for å sitte på en terminal og dingle, og faren - fra bransjens side - er at toget og annen bakketransport blir mer atraktivt.

Vi er i ferd med å nå det tredje "nivå" i opplevelsen av en flyreise - fra noe glamorøst og spennende (ca1930-1995), via noe dagligdags, a'la en bussreise (ca 1995-2003) til noe som eretnødvendig onde forbundet med venting, stress og mas (forsinkelser, fulle fly, dårlig service, for strenge sikkerhetstiltak etc)

Utflyttet
06-07-2007, 14:01
Originally posted by TFC1
Grunnen til at du ikke ser noen fra Avinor stille i media og fortelle deg dette, er rett og slett at flere av de som er ansvarlige for dennne suppa fremdeles sitter og lager røre. De er ikke interessert i å bli stilt til ansvar for gamle synder, men vil så gjerne beholde jobben sin gjennom å snu kappen sin etter vinden. Resultatansvarlig Områdekontroll og Resultatansvarlig Store Tårn er to av de mest fremtredende som satt under forrige regime og laget faenskap i Avinor. I tillegg har Avinor klart å utnevne en person som koordinator for opplæringen på landsbasis som i sin tid demonstrerte sin inkompetanse i forhold til personalbehandling i Bodø, noe som resulterte i at Bodø kjører med en sektor permanent stengt om nettene. :angry:

For å være noe frempå, hva skal til for å koble slik informasjon med media, og få media til fokusere på noe mer enn "ÅÅÅÅNEINÅKOMMERVISEINTPÅFERIE!!?!"-overskrifter og faktisk grave litt i materien og vise hvorfor ting er som de er?

-A

wf145
06-07-2007, 15:47
Originally posted by TFC1

Det er heller ikke så enkelt å bare leie inn flygeledere fra andre land. Det mangler ca 2000 flygeledere i Europa, og etterhvert som trafikken øker, vil denne mangelen også øke. Dersom man skal konvertere en flygeleder fra tårnet på Kastrup til Oslo APP, så man vedkommende gjennom et rettighetskurs først. Så er det kurs på utstyr, regelverk og luftrom før man i det hele tatt kan begynne med opplæring. Totalt tar dette fra 6 til 9 måneder avhengig av hvor mye trening vedkommende trenger operativt. Men dette krever jo også ressurser. Man må stille med instruktører til undervisning og i simulator, og dette tapper et operative arbeidet for folk, og øker forsinkelsene.

Så man er kort og godt inne i en ond sirkel. Lite folk betyr forsinkelser, tilførsel av nye folk ved lav bemanning betyr mer forsinkelser i en lengre periode.

Og man kan ikke sitte med opplæring på det første året etter utsjekk som konvertert flygeleder, det betyr at man blokkerer for nye folk det året.

Det finnes ingen vidundermedisin for dette, men må rett og slett bite tenna sammen, tåle forsinkelsene og huske på at de som driver flykontroll i Norge, jobber rævva av seg for at nettopp du skal komme frem i tide. Men de er helt vanlige folk, som trenger ferie, blir syke, blir foreldre, pensjonerer seg, de også.

wf145
06-07-2007, 15:47
6-9 månader OJB - er det raskt nok for deg? Forsdtår du kanskje no at dette ikkje let seg løyse på kort tid??

OJB
06-07-2007, 15:49

6-9 månader OJB - er det raskt nok for deg? Forsdtår du kanskje no at dette ikkje let seg løyse på kort tid??

Jeg synes innlegget til CK var rimelig utfyllende for det jeg skrevet tidligere.;)

LN-MOW
06-07-2007, 15:57
Originally posted by CK

Men, det var jo lenge snakk om at norske flygeledere dro til utlandet under Randi Fleslands utrenskninger. Hva gjør Avinor for å få dem tilbake? Om det ble kuttet 80-100 flygelederstillinger, hva gjør disse nå? Hva gjør Avinor for å få dem tilbake?

Godt poeng! men hvor mange er det som er 'ute' og som kunne tenke seg aa komme hjem dersom forholdene laa til rette?

Someone
06-07-2007, 16:14
Originally posted by LN-MOW

Godt poeng! men hvor mange er det som er 'ute' og som kunne tenke seg aa komme hjem dersom forholdene laa til rette?

Vel, som flere her på forumet har nok har erfart så er det ofte det ikke frister med retur til Norge når man har bodd noen år i utlandet.

Det er ikke bare pga det faglige og det å oppleve noe mer spennende at jeg mer eller mindre har tilbrakt de siste 7 årene stort sett i utlendighet:p

tabrenna
06-07-2007, 16:21
Originally posted by CK
er at toget og annen bakketransport blir mer atraktivt.

Nåja, med de samme myndighetene som også har ansvaret for bane her i landet, holder jeg fortsatt en knapp på fly jeg da... På banesiden er det vel om mulig mere rot her i landet hvertfall, enn det som er på luftfartssiden.. Og ikke tegn til noe snarlig løsning på problemene på bakken heller...

TFC1
06-07-2007, 17:16
Originally posted by CK

joda, jeg kjenner godt til argumentet om at det tar tid å skaffe nye flygeledere, som må utdannes i Norge. Men, det var jo lenge snakk om at norske flygeledere dro til utlandet under Randi Fleslands utrenskninger. Hva gjør Avinor for å få dem tilbake? Om det ble kuttet 80-100 flygelederstillinger, hva gjør disse nå? Hva gjør Avinor for å få dem tilbake?

Jeg ser ikke på Ole Johans kommentarer som noen kritikk av flygelederne som yrkesgruppe eller deres fagforening (som jo har vist at de er sterke og står på for sine medlemmer), men heller en ganske kraftig (dog understated) kritikk av Avinor og ansvarlige myndigheter. Vi har slitt med en anltfor lav bemanning av luftkontrollen i tre år nå, og som OJB sier virker både Avinor og statsråden ganske tafatte, og borte fra debatten. Vi kan ikke ha en situasjon over flere år der flypassasjerer gang på gang opplever at fly blir innstilt eller forsinket pga for dårlig bemanning på Avinors side. resultatet blir at "the hassel factor" som det snakkes mye om i USA bare øker, og det er skikkelig dårlig nytt for bransjen. For flypassasjerene er det ett fett om det er teknisk på DY, streik i SK ellerferieavvikling eller sykdom i Avinor som gjør at de ikke kommer seg frem - de har ikke betalt flyselskapene for å sitte på en terminal og dingle, og faren - fra bransjens side - er at toget og annen bakketransport blir mer atraktivt.

Vi er i ferd med å nå det tredje "nivå" i opplevelsen av en flyreise - fra noe glamorøst og spennende (ca1930-1995), via noe dagligdags, a'la en bussreise (ca 1995-2003) til noe som eretnødvendig onde forbundet med venting, stress og mas (forsinkelser, fulle fly, dårlig service, for strenge sikkerhetstiltak etc)

Det ble aldri kuttet 80-100 flygelederstillinger i Avinor. Randi Fleslands luftslott gikk ut på å re-sektorisere luftrommet i Norge slik at det ble 8 sektorer bemannet med 2 flygeledere i hver. Dengang var det 14 sektorer i Norge, og du kan jo selv tenke deg hvor mye folk man ville spare på dette, hvertfall på papiret. Avinor gikk så til Eurocontrol for å få simulert dette, men der fikk man beskjed om at det eksisterende konseptet var nok det sikreste, og at man heller burde vurdere andre tiltak. Av en eller annen grunn fortsatte man å tro at det var 80-100 stillinger for mye, så man stoppet utdannelsen i 2003, noe som sløyfet 72 aspiranter inn i systemet.

NFF mente dengang at vi manglet ca 50 stillinger, hvis jeg ikke husker feil, så en kjapp summering gir totalt ca 120 i manko.

Etter 2005 reiste ca 30 flygeledere til utlandet (hovedsaklig til gulfen). Noen av dem er kommet hjem, andre kommer hjem i løpet av 2009/2010, noe som blir en kjærkommen tilvekst. Problemet er at det tildels er bedre lønnsbetingelser i utlandet enn her, selv om man hvertfall har fagforening og litt innflytelse i Norge, noe som er mangelvare i f.eks. Emiratene. Og at folk har bundet seg gjennom tidsbestemte kontrakter med oppsigelseskostnader.

Det som er den store bøygen er innføringen av nytt luftrom over østlandet. Her blir det flere sektorer og dublert bemanning (noe man ikke har idag). Dette genererer ekstra behov for nye flygeledere. Mitt tips er at man ikke kommer opp på en mer normal bemanning før i 2013-14. :o

Når det gjelder media, så er ikke de interessert i å fortelle om hvordan det egentlig står til, de er mer opptatt av fete typer og store salgstall. Tabloidavisene peker alltid ut et eller annet "mobbeoffer" som det er allment akseptert å henge ut, som f.eks. flygeledere og heismontører. Jeg opplever sjeldent at media er genuint interessert i å finne ut av årsakene til at situasjonen er som den er, noe som er trist. Det er nok av skandalemateriale å finne dersom man vil grave litt i Avinor i periode 2002-2006, og jeg er ikke i tvil om at det kunne blitt en interessant sak hvis man hadde kunnet regne ut hvor mye Randi Flasland "sparte" og hvor mye hun faktisk kostet det norske samfunnet i penger og irritasjon. Det ville nok bli mye mer enn de "innsparte" 400 millionene per år som TakeOff-05 skulle ordne.