PDA

View Full Version : TRAFIKK STATISTIKK JUNI 2007


sail4fun
06-07-2007, 08:10
06.07.2007 07:55:52 Marked=OB Utsteder=Norwegian Air Shuttle ASA TRAFIKK STATISTIKK JUNI 2007 omsetningsstatistikk

Norwegian fraktet i juni 575 518 passasjerer mot
475 506 i juni 2006, hvilket gir en økning på
100 012 (21 %), og 27 % vekst i passasjertrafikken
(RPK).

--------------------------------------------------------------------------------

- Total passasjertrafikk (RPK) økte med 27 %
i forhold til juni 2006.
- Total kapasitet (ASK) økte med 28 % i
forhold til juni 2006.
- Kabinfaktoren var 82 %, som er likt
fjoråret.
- For juni forventer selskapet en yield i
størrelsesorden NOK 0,69


http://www.newsweb.no/atmnt/TrafficJune2007.pdf?id=44869

LN-KGL
06-07-2007, 08:40
Da ser det ut til at trenden er brutt - nedgangen på yield stopper opp og kabinfaktoren har en tendens til en liten økning.

Da får vi se om DY klarer å unngå den store nedgangen i yield de har hatt de to siste julier og auguster (i fjor lå yielden på kr 0,55 begge måneder).

ENGM RAMP
06-07-2007, 09:45
Så at nedgangen på yield'en stopper opp - for en som ikke er økonom - er det bra? Eller? ^_^

Someone
06-07-2007, 09:46
Originally posted by ENGM RAMP

Så at nedgangen på yield'en stopper opp - for en som ikke er økonom - er det bra? Eller? ^_^

Ja. Yielden er inntekter per kilometer...jo høyere yield jo mer penger inn

CK
06-07-2007, 10:14
tja, om fallet i yielden stopper er jeg ikke så sikker på. Om du ser på Kurts eminente graf, ser man tydelig at yielden får et lite hopp i mai/juni (juni er jo historisk sett en veldig bra måned, med god businesstrafikk og lite fridager, samt mye som skal gjøres unna før sommeren - pluss starten på sommerferien)

Det som er mer urovekkende for DY er at de ikke klarer å fylle opp flyene på innenriks, der de har økt kapasiteten. C/F innenriks er ned 4 prosentpoeng mens produksjonen er opp 11,8%.

Gitt samme CASK som i Q1, ble det uansett sorte, fine tall i juni - ca 8 mill på driften

ENGM RAMP
06-07-2007, 10:14
Der kom svaret fra økonomen jeg trodde ville svare :)

Mange takk!

:colgate:

MD90
06-07-2007, 16:17
Originally posted by CK

tja, om fallet i yielden stopper er jeg ikke så sikker på. Om du ser på Kurts eminente graf, ser man tydelig at yielden får et lite hopp i mai/juni (juni er jo historisk sett en veldig bra måned, med god businesstrafikk og lite fridager, samt mye som skal gjøres unna før sommeren - pluss starten på sommerferien)

Det som er mer urovekkende for DY er at de ikke klarer å fylle opp flyene på innenriks, der de har økt kapasiteten. C/F innenriks er ned 4 prosentpoeng mens produksjonen er opp 11,8%.

Gitt samme CASK som i Q1, ble det uansett sorte, fine tall i juni - ca 8 mill på driften


...og med samme CASK som i Q206 prater vi om ca 19 MNOK på bunnlinjen i juni. Men resultatet for Q207 blir uansett "bare" ca 17 MNOK ettersom mai ble relativt svak. Det skal sammenlignes med Q206 da resultatet ble 24,8 MNOK.