PDA

View Full Version : FLYDRAMA!!! "trodde vi skulle dø!!!"

CK
05-07-2007, 15:32
http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/07/05/505474.html

laurenz
05-07-2007, 15:38
Uh.... fått deg jobb i Dagbladet eller VG nå? "FLYDRAMA!!!" liksom. ^_^
Augurktid også på Scanair.no

Hilsen,
Laurenz

Utflyttet
05-07-2007, 15:47
Originally posted by laurenz

Uh.... fått deg jobb i Dagbladet eller VG nå? "FLYDRAMA!!!" liksom. ^_^
Augurktid også på Scanair.no

Hilsen,
Laurenz

Vi er i det minste rlig nok til å plassere en agurk på nyheten... ;)

-A

JetBlue
05-07-2007, 15:53
Hehe, ja. Men denne agurken var ikke fullt så råtten som enkelte andre.....

SQ 777
05-07-2007, 16:22
Var dette en DY maskin eller en Air Dubrovnik ?

Blackhawk
05-07-2007, 20:04
Mener jeg leste et sted, at den aktuelle maskinen var en av DY sine "egne" B737-300.

Fly high
05-07-2007, 21:32
For at passasjerer blir livredde og tror det går til h....., - DET gir tøffingene på scanair.no bengen i ....

Si meg: Er dere virkelig ikke i stand til å se at dette er en hendelse som har skaket opp folk? Er behovet for å "avsløre" sommerens første agurk så stort at man griper det første og det beste?

Beklager, men her synes jeg dere bagatelliserer vel mye. Jeg lurer bare på hvorfor ...

ErikB
05-07-2007, 22:03
Når en sitter trygt foran PC'n i stua er det vel lett å "harselere" over folk som blir redde når de hører ordet emergency over høytaleranlegget i et fly høyt der oppe ....

laurenz
05-07-2007, 22:04
Sant det Fly High. Selv om hendelsen i seg selv er særlig alvorlig så oppleves det for veldig mange passasjerer helt sikkert som ganske dramatisk. Jeg ville nok det jeg også.
Men det er og blir en augurknyhet. Folk blir skremt daglig i bilen, på bussen osv.

Hilsen,
Laurenz

N2630B
05-07-2007, 22:14
Ja, jeg kan for all del skjønne hvordan denne opplevelsen kunne ha vært dramatisk for pax'en, men alikevel når Dagbladet prøver å blåse det opp til en eller annen kjempe hendelse, så blir det lett å bagatellisere det igjen..

LN-KOG
05-07-2007, 22:59
Her hadde jeg skrevet et lengre innlegg, men engasjementet forsvant. Vi har i lengre både hørt og sett at Scanair.no begynner å rakne.

ATC-flyradar
05-07-2007, 23:08
Originally posted by LN-KOG

Her hadde jeg skrevet et lengre innlegg, men engasjementet forsvant. Vi har i lengre både hørt og sett at Scanair.no begynner å rakne.

Er fremdeles våken, hva mener du med dette ???? Ser ikke at du har skrevet noe innlegg og da kan du ikke være innblandet :o

Blir forvirret - er dette FAKE - bare for å få oppmersksomhet :p

Jan

gustavf
05-07-2007, 23:15
Det er flere ting jeg lurer litt på:

- Hvor alvorlig må en hendelse med et fly være før det ikke er en agurk? Jeg ville trodd denne kvalifiserte.

- Hvorfor fortsatte flyet på 20.000 fot? Dersom det var et trykkfall virker det mer naturlig å fly enda lavere, eventuelt lande, men jeg kjenner ikke prosedyrene.
- Jeg har kun vært med på en sikkerhetslanding, som sammenlignet med dette var en relativt lite dramatisk opplevelse på en WF-flight. Da fikk vi en debrief av kapteinen etter landing. Er ikke dette normal prosedyre i alle selskap? Situasjonen måtte da ihvertfall oppleves såpass dramatisk at noen flere enn kabinsjefen burde fått informasjon.

Og til slutt: Hva var det egentlig som skjedde?

imm
05-07-2007, 23:31
Jeg synes artikkelen var helt grei jeg. Det oppleves nok som dramatisk for de fleste passasjerer å måtte stupe nedover med et fly. Og artikkelen ga en beskrivelse av hva som hadde skjedd, hvordan det hadde blitt opplevd, og fortalte videre at dette var en rutine ved slike hendelser.
Selv har jeg en kollega som var med på en sånn hendelse, den gang med et annet flyselskap (av skandinavisk opprinnelse), og da var også folk redde ombord. Og en av flyvertinnene brast i gråt. Selv er jeg ikke glad i å fly, og det første jeg ser på når noe unormalt skjer, det er på uttrykket til de kabinansatte. Gråter de, ja da er det grunn til å være redd, ville jeg tro.

IMM

LN-BRK
06-07-2007, 00:51
Trykkfall i et fly betyr ikke nødvendigvis at det er et totalt trykkfall og at hele trykket forsvinner. Derfor er det godt mulig at man f.eks. kan fortsette på 20.000 fot dersom trykkabinene klarer å holde et godt nok trykk på den høyden. Det er nok det som har skjedd i dette tilfellet, og slik jeg også leser det som står i artikkelen. Det er også helt udramatisk å fortsette turen.

Utflyttet
06-07-2007, 03:39
Originally posted by gustavf
- Hvor alvorlig må en hendelse med et fly være før det ikke er en agurk? Jeg ville trodd denne kvalifiserte.

Det er stor forskjell mellom hva de som sitter i flyet opplever og hva følelse de har, og hvordan dette fremstilles i media for flere millioner å lese. Bjørn Hansen (som pleidde å være programleder i Urix på NRK) sa det ganske greitt hva som er nyhetsverdig. Pent oppsummert var finger-regelen slik: et drap er en notis, med mindre det har noen annen samfunnsmessig interesse av å bli belyst som noe større. Det samme med slike nyheter.

Fly er noe av det tryggeste transportmiddelet vi har og at det fra tid til annen skjer unormale ting, hvor mannskapet har taklet situasjonen ut i fra rein rutine, er det da verdt noe mer enn en notis? Hva med neste gang gang du opplever at virus eller noe annet tar over PC'en som sletter sommerens ferie-bilder. For fagfolk er det rein rutine å rydde i slikt, men gjør det folk sin vanlige fobi for datamaskiner noe mer nyhetsverdig?

-A

CK
06-07-2007, 07:06
det er klrt noen passasjerer ble redde (selv om det tydeligvis er usikkerhet om hva som egentlig ble sagt over PA...), og det skal man ha respekt for. Mange er redde for å fly, noe som ikke er rart når man tenker på det fullstendig "unaturlige" ved å sette seg i et metalltube og la seg løfte i flere hundre km/t ti kilometer opp iluften...

Det jeg - og sikkert flere med meg - reagerer på er dagbladet.nos krisemaksimering og fordummende ordbruk. Hva skal de skrive når det virkelig ER krise? Det er vanligvis store forskjeller mellom det som faktisk hendte og det som kommer i avisen. Jeg var selv med på en hendelse - bird-strike på take-off - som var helt udramatisk (bråstopp på runway og taxi tilbake til terminal), men som i tabloidene neste dag ble et FLYDRAMA

Denne typen oppslag (hadde det blitt det samme oppslaget på høsten?) hjelper ikke desom er flyredde fra før. De får bekreftet sin oppfatning av at det å fly er noe farlig og dramatisk. Det er det jo ikke, men for en flyredd som endelig har att mot til seg for at fmilien skal kunne unnslippe regnet her på Østlandet (ja, jeg VET det er knallvær i Nord :cool: ) kan slike oppslag bety enødelagt ferie.

Dagens hjertesukk...

ThomAAs
06-07-2007, 08:48
Det er jo forståelig at folk blir litt skremt. Men her tror jeg det er en liten agurk ja. Dette er jo rutine om det skjer, og det har ikke vært skrevet om de andre gangene det har skjedd i år...

OJB
06-07-2007, 10:53
Igjen så ser vi eksempler på at avisene skal selge. Særlig Dagbladet som er i dårlig forfatning.
At noen passasjerer kan føle ubehag i en slik situasjon er forståelig. Men journalisten bør kunne vurdere om en slik episode skal få en liten notis eller større oppslag.
Idag synes det som alt er et eneste mediajippo come hell or high water.
Ser man i Flight Internasional hvert halvår når de publiserer ulykkes statistikkene i forskjellige kategorier så vil man kunne se hva som er verd å skrive hjem om eller ikke.
Episoder som skjedde for DY her har skjedd før og vil skje igjen både for DY og andre.
Kanskje hadde det vært en forretningside å lage egen avis kun for slike flyrelaterte småepisoder her til lands?

JetBlue
06-07-2007, 11:57

Jepp, dessverre........

ANX
06-07-2007, 12:08
Engelske aviser er myyye verre. Ta en titt på denne (http://www.thisislondon.co.uk/news/article-23402991-details/Terrified+Easyjet+passengers+feared+they+would+die +as+plane+plummeted+23%2C000ft/article.do) som er nesten identisk med "vår" agurkhendelse.

Kommentarene på pprune (http://www.pprune.org/forums/showthread.php?t=282850) var meget underholdende. Tørrvittige engelskmenn har alltid moret meg.

Kan huske at for en mannsalder siden var det vanlig at BU fikk noen linjer i en enspalter når de kom litt utafor RWY etter en krevende landing i heftig vintervær på Vestlandet. Liksom ikkeno å snakke om dengang, og nå er det big drama. Vi har kanskje for LITE drama i hverdagen så alle bagateller må forstørres...

Edit: Glemte en link.

Utflyttet
06-07-2007, 12:09
Originally posted by JetBlue

Jepp, dessverre........

Siden du er enig og skjønner hva som er sagt, har du lyst å utdype?

-A

OJB
06-07-2007, 12:19

Jepp, dessverre........

Dette forstod jeg ikke -KOG. Har jeg vært uoppmerksom eller gått glipp av noe?

petru26
06-07-2007, 13:08
Hvor mye skal til i et fly før dere altvitende her inne på forumet er enige i at det er en nyhet da?? Agurk eller ikke, hadde fått puls sjøl jeg i en sånn situasjon selvom jeg er godt vant med, og ikke minst liker, å fly.. Syns ikke dette er noen agurk, og syns heller ikke det er på sin plass for oss som ikke var ombord å avskrive dette som en bagatell og en agurknyhet.

JetBlue
06-07-2007, 14:15
Siden du er enig og skjønner hva som er sagt, har du lyst å utdype?

-A

Det er en generell oppfatning av at Forum etterhvert har fått et preg av diskusjonsforum der interesse for fly og luftfart ikke lenger er like tydelig.

Det innebærer, etter mitt syn, at manglende innsikt, eller mangel på interesse for å ta til seg innsikt, preger fler og fler av trådene. Og at diskusjonene i all for stor grad begynner å dreie seg om helt andre forhold enn det som bør være den nevnte felles interesse. Synspunkter som er réne påstander har jeg lite sans for, så lenge man kan forholde seg til fakta. Dette gjelder i stor grad bl.a. for klimadebatten som pågår her inne.

Akkurat denne tråden ble derfor kun en tilfeldighet for meg. Så får LN-KOG selv redegjøre for hvorfor han mistet engasjementet.

Men, det er absolutt tillatt å ha andre synspunkter.

Utflyttet
06-07-2007, 14:25
Det innebærer, etter mitt syn, at manglende innsikt, eller mangel på interesse for å ta til seg innsikt, preger fler og fler av trådene. Og at diskusjonene i all for stor grad begynner å dreie seg om helt andre forhold enn det som bør være den nevnte felles interesse. Synspunkter som er réne påstander har jeg lite sans for, så lenge man kan forholde seg til fakta. Dette gjelder i stor grad bl.a. for klimadebatten som pågår her inne.

Det er en økende trend med offtopic-prat her, og vi opplever nok mer agurtid her nå enn ellers. På en annen side, den saken var oppe for en måned eller to siden, igangsatt av your truly, og utfallet var ganske tydelig på at man ville ha det slik. På en annen side så var vel den dbeatten også preget mye av at de som ellers synes det er mye offtopic-prat og at det er labert med fagprat ikke gjorde seg veldig merket i å poengtere det når man hadde en opptelling av hvem som mener hva.

-A

Fly high
06-07-2007, 14:39
Originally posted by OJB
Ser man i Flight Internasional hvert halvår når de publiserer ulykkes statistikkene i forskjellige kategorier så vil man kunne se hva som er verd å skrive hjem om eller ikke.

Men problemet er at folk flest ikke leser Flight International.

En tenkt problemstilling: Mediene lar være å omtale slike hendelser. Hvordan vil folk som i utgangspunktet har flyskrekk oppleve denne typen hendelser? De har aldri hørt om det før, og har derfor aldri fått med seg flyselskapets/crewets forklaringer om at dette ikke er så uvanlig og at man har full kontroll.

Så kan man diskutere størrelse på titler og dramatiske uttrykk i det vide og det brede. Men de massive angrepene som en del medier blir utsatt for ser ut til å gå ut over alle støvleskafter av og til. det må det være lov til å mene noe om.

JetBlue, jeg er ikke helt sikker på hvem som er adressaten din, så jeg nøyer meg med et lite spørsmål:
Er kritiske innspill til luftfarten ødeleggende for scanair.no? Må man evt. ha en faglig bakgrunn/være ansatt i bransjen for å ytre seg her? Det er ikke slik jeg har oppfattet det tidligere, men det er mulig jeg har misforstått.

Jeg kan ikke tenke meg at det er folk som er uinteressert i fly og luftfart med i dette forumet. Men hvis det bare skal handle om at man ukritisk slår armene rundt bransjen, så blir det jo fryktelig kjedelig og lite utviklende.

Someone
06-07-2007, 14:50
Originally posted by Fly high

En tenkt problemstilling: Mediene lar være å omtale slike hendelser. Hvordan vil folk som i utgangspunktet har flyskrekk oppleve denne typen hendelser? De har aldri hørt om det før, og har derfor aldri fått med seg flyselskapets/crewets forklaringer om at dette ikke er så uvanlig og at man har full kontroll.

Det hjelper vel heller ikke på folk med flyskrekk når tingene blir til de grader overdramatisert og får det til å virke som om de var en hårsbredd fra døden, når det "bare" var trykkfall i kabinen det var snakk om

Og angrep på eventuelle medier har de kun seg selv å takke. Når mediene blir mer og mer tabloide og det virker som det er viktigere å komme med en nyhet enn hva nyheten er om så er det ikke mye sympati journalister som yrkesgruppe får fra meg, selv om det skal sies at det finnes mange hederlige unntak, men de jobber ikke i Dagbladet eller VG

The Ticketor
06-07-2007, 15:02
Jeg er vel på mange måter enig, men for å forsvare Dagbladet noe så vil jeg si at kronikken og lederen i Dagbladet ofte er lesverdig.

OJB
06-07-2007, 15:03
Originally posted by Someone

Originally posted by Fly high

Det hjelper vel heller ikke på folk med flyskrekk når tingene blir til de grader overdramatisert og får det til å virke som om de var en hårsbredd fra døden, når det "bare" var trykkfall i kabinen det var snakk om

Og angrep på eventuelle medier har de kun seg selv å takke. Når mediene blir mer og mer tabloide og det virker som det er viktigere å komme med en nyhet enn hva nyheten er om så er det ikke mye sympati journalister som yrkesgruppe får fra meg, selv om det skal sies at det finnes mange hederlige unntak, men de jobber ikke i Dagbladet eller VG
Slutter meg til ditt innspill her E.....

OJB
06-07-2007, 15:30
Originally posted by ph-ndr

Det er en økende trend med offtopic-prat her, og vi opplever nok mer agurtid her nå enn ellers. På en annen side, den saken var oppe for en måned eller to siden, igangsatt av your truly, og utfallet var ganske tydelig på at man ville ha det slik. På en annen side så var vel den dbeatten også preget mye av at de som ellers synes det er mye offtopic-prat og at det er labert med fagprat ikke gjorde seg veldig merket i å poengtere det når man hadde en opptelling av hvem som mener hva.

-A
Etter mitt skjønn så fungerer forumet stadig bedre. Det blir ikke bedre en forumdeltagerne gjør det til selv.
Så lenge Forumet er åpent for alle så er det naturlig at det kommer forskjellige synspunkt om mangt og mye.Alternativet er et lukket forum slik at man blir vurdert før opptak. Det spørs om vi ikke mister mye av mangfoldet dersom det blir løsningen.
Blandingen mellom fagfolk og legmann fungerer som en berikelse etter min mening.
Jeg har problemer med å se at det er mye offtopic prat på Forumet. Her oppfatter jeg det som mange luftfartsinteresserte som deltar. Vår interesse har et enormt mangfold. Det mener jeg er interessant og det er godt å kommunisere med andre mennesker med annet enn fotball hvilket interesserer meg midt bak.
Klimadebatten som går berører også vår hobby/yrke. Det er naturlig at at dette blir diskutert som en del av vår hobby/flyinteresse.
Et forum der man bare diskuterer doble fustasjforhengsforkoblinger blir i lengden veldig kjedelig. Disse fora finnes jo allerede på intranett hos de forskjellige selskaper.
Det er opptil hver og en å bidra med kunnskap/kompetanse/informasjon om felles flyinteresse.
Jeg mener at deltagelse med livlige diskusjoner skal foregå med humør/glimt i øye og respekt for andres meninger. Det er ikke meningen at vi skal mene det samme/kunne alt i fellesskap.
Noen leser ikke innleggene godt nok og oppfatter leserinnlegg som angrep på en enkeltperson eller gruppe og hiver seg rundt med motinnlegg før man har fått tenkt seg om.
Kanskje hadde det vært en ide å lese innleggene 3 ganger før man svarte og gjerne lese det som står mellom linjene først.
Vi har ikke alle samme evne til å ordlegge oss og derfor kan det være lurt å være klar over at det som kommer på trykk ikke alltid er det hele og fulle historien.
Eller som Ibsen sa: Når utgangspunktet er som galest - blir resultatet orginalest.
Ha en god helg og fortsatt gode diskusjoner på Forumet.

JetBlue
06-07-2007, 15:48
Er kritiske innspill til luftfarten ødeleggende for scanair.no? Må man evt. ha en faglig bakgrunn/være ansatt i bransjen for å ytre seg her? Det er ikke slik jeg har oppfattet det tidligere, men det er mulig jeg har misforstått.

Nei, for all del, og det er jo nettopp det som gjør det spennende. Da synes jeg at man skal respektere de debattene der fakta er er fremtredende, og ikke imøtegå med påstander. Husker et par tilfelle for noen uker siden, men lar det ligge.

Men nå tar jeg en ukes ferie på Mallorca, og vil ønske ALLE Forumister en riktig god sommer.

ANX
06-07-2007, 16:05
Noen leser ikke innleggene godt nok og oppfatter leserinnlegg som angrep på en enkeltperson eller gruppe og hiver seg rundt med motinnlegg før man har fått tenkt seg om. Kanskje hadde det vært en ide å lese innleggene 3 ganger før man svarte og gjerne lese det som står mellom linjene først. Vi har ikke alle samme evne til å ordlegge oss og derfor kan det være lurt å være klar over at det som kommer på trykk ikke alltid er det hele og fulle historien.

Helt enig. Har også lagt merke til at mange "gamle garvede" ikke deltar så mye og ofte lengre. Savner det.

Tonen er blitt "type light" med "mye skrik og lite ull". Ikke lett for "oldiser" å produsere riktig formulerte og tilstrekkelig "kjappe" innlegg. Generelt syns jeg det er plagsomt mange feiltolkninger med påfølgende personangrep.

OT er vel greitt sålenge det er ting som flertallet liker (biler, fotball, vin etc), og morgentråden syns jeg faktisk er direkte genial.

Utflyttet
06-07-2007, 16:31
Originally posted by ANX
Helt enig. Har også lagt merke til at mange "gamle garvede" ikke deltar så mye og ofte lengre. Savner det.

Tonen er blitt "type light" med "mye skrik og lite ull". Ikke lett for "oldiser" å produsere riktig formulerte og tilstrekkelig "kjappe" innlegg. Generelt syns jeg det er plagsomt mange feiltolkninger med påfølgende personangrep.

OT er vel greitt sålenge det er ting som flertallet liker (biler, fotball, vin etc), og morgentråden syns jeg faktisk er direkte genial.

Dette er jeg forsåvidt enig i. Jeg legger merke til at det er en del profiler som det går lenge mellom hver gang poster noe, deg inkludert. ;)

Det eneste som hjelper da er at man tar tak i noen som kan gi en oppstrammer til de som er useriøs og forsøke å gjøre noe. Å bli stille hjelper ingen, da blir det slik at de som fleiper mest og utgjør de som taler som får styre.

Så er det noe(n) som må strammes opp så gi en lyd, vi begynner å ha ganske vare antenner i deler av barneoppdragelses-avdelingen. ;)

-A

CK
06-07-2007, 16:51

Nei, for all del, og det er jo nettopp det som gjør det spennende. Da synes jeg at man skal respektere de debattene der fakta er er fremtredende, og ikke imøtegå med påstander. Husker et par tilfelle for noen uker siden, men lar det ligge.

Men nå tar jeg en ukes ferie på Mallorca, og vil ønske ALLE Forumister en riktig god sommer.

helt OT: men, ta masse bilder! Vi er spent på å se gode bilder under gode solforhold på PMI. Merkelig, forresten, at den øya har blitt så populær den siste tiden. For et par år siden var jo Mallorca omtrent som "Dankebåten i Middelhavet" å regne, men den har fått sin renessanse. Snart blir vel også Rhodos poppis igjen...

Blackhawk
06-07-2007, 20:22
Rhodos er allerede poppis, både Rhodos/Mallorca/Rimini/ m.m har fått sin renessanse så det holder. Slikt går jo ofte i bølgedaler, og jeg ville nok heller reist til flere av disse gode gamle "klassikerene" enn alt for grisgrendte øyer med generelt lavere standard osv. Men man skal heller ikke glemme steder som: Santorini, Thassos, Samos osv. som også er flotte steder - kanskje litt mer ukjente og selvsagt lite utbygd i forhold til mange av de store turistmaskinene.

ENGM RAMP
06-07-2007, 20:28
Hva med aldersgrense?

:old

Fly high
06-07-2007, 20:40
I hvilken ende? :)

Bill.mrk. "Godt voksen"