PDA

View Full Version : Norwegian til Svalbard

EB
05-07-2007, 10:25
http://www.boarding.no/art.asp?id=27308

N2630B
05-07-2007, 10:29
Hmm. Spennende. Lurte litt på om de kom til å gjøre noe slik en dag.
Usikker på hvor lønnsomt det kommer til å være, men får bare vente og se..

jb1
05-07-2007, 10:30
De forsøkte jeg fra Tromsø for noen år siden, men markedet modnes ofte over tid. spennende. Svalbard anbefales!

Lennart
05-07-2007, 10:31
Hvor lang tid tar en slik tur ? Oslo-Svalbard ?

jb1
05-07-2007, 10:35
ca 3 timer.

Isbamse
05-07-2007, 10:37
Som allerede sagt, de fløy TOS-LYR for noen år siden og trakk seg ut. HVorfor de nå flyr OSL-LYR og ikke TOS-LYR lurer jeg på, ser man på rutene til BUSK...eh, SAS, flyr de aller fleste avgangene via TOS. Skal ikke se bort fra at det er marked for noen avganger nånnståpp med turister, men jeg ville lagt inn en og annen mellomlanding i Ishavsbyen. (At jeg bor her er selvsagt HELT tilfeldig!)

Flytiden OSL-LYR er så vidt jeg husker ca tre timer.

ThomAAs
05-07-2007, 10:39
Kult, dette blir spennende. Jeg gleder meg til jeg får fly opp dit. Håper at folk vil fly DY denne gangen da ;)

sirpjalle
05-07-2007, 11:02
- Rutetidene gjør også at man tidsmessig får mye ut av oppholdet på Svalbard. Ruten vil bli betjent med våre nye og miljøvennlige Boeing 737-800, sier Skjeldam i en melding.

Dvs, til høsten eller?

De to føsrte første 800'ene de får de til høsten, men da blir de først satt inn på andre ruter?

Someone
05-07-2007, 11:02
Skikkelig red-eye flight denne:huh:

Avreise finner sted torsdag og søndag klokken 23.25 fra Oslo. Retur påfølgende morgenen klokken 03.25.

Isbamse
05-07-2007, 11:10
Red-eye er tradisjon til LYR!

Der går man rett fra Huset til flyplassen...bortsett fra de som bare skal hjemom og hente bagasjen, hvile litt og...oooops, der gikk flyet.

Dette er nok et ruteopplegg som først og fremst skal få opp flyutnyttelsen. Hvor populært slike rutetider er for de som ikke jakter de aller billigste billettene er en annen sak, tror de kan slite litt i konkurransen der. Been there....

Egil
05-07-2007, 11:51
SAS opererer med en flytid (rutetabell) på 2 timer og 50 minutter

Egil

MountainDew
05-07-2007, 12:24
Spennende :up: Bra de kan utnytte flyene om natten også. Vil SGS jobbe klokken 0300 om natten?

Flyer
05-07-2007, 12:41
"Denne øygruppen har i altfor lang tid lidd under begrenset flytilbud og høye priser, sier Daniel Skjeldam, Rutedirektør i Norwegian."

Ok, DY har sikkert noen lokkebilletter som er billige, men å si at "øygruppen har i altfor lang tid lidd under begrenset flytilbud" er rimelig frekt når SAS har 11 rundturer i uka, og DY kommer med 2... Det har vært mulig å komme seg til Svalbard, for å si det slik :)

litt-amatør
05-07-2007, 13:00
Originally posted by Someone

Avreise finner sted torsdag og søndag klokken 23.25 fra Oslo. Retur påfølgende morgenen klokken 03.25.

Da er det jo litt frekt av DY å si at det er perfekte tider for å få mest ut av dagene med tanke på ankomst ca. 0230 om natten, men de regner kanskje det for morgen? Flyene til DY er jo ikke akkurat perfekte for å få en time søvn på heller;)

sirpjalle
05-07-2007, 13:03
Originally posted by litt-amatør

Originally posted by Someone

Da er det jo litt frekt av DY å si at det er perfekte tider for å få mest ut av dagene med tanke på ankomst ca. 0230 om natten, men de regner kanskje det for morgen? Flyene til DY er jo ikke akkurat perfekte for å få en time søvn på heller;)

Amerikanerene sier jo 03,25 in the morning da.....:)

Isbamse
05-07-2007, 13:23
Originally posted by litt-amatør

PÅ Svalbard er det jo det meste av året enten lyst eller mørkt, så det betyr ikke så mye fra eller til.

Men, for å si det sånn: Skal jeg til Svalbard flyr jeg på dagtid, selv om det koster mer. Og selv om jeg må betale det selv. Red-eye dit har jeg prøvd før...selv om stemningen i hangarterminalen på LYR klokka fire om morran er spesiell...

Tommy777
05-07-2007, 19:39
Alle gode ting er to?? Gikk ikke så bra sist gang, vi får håpe det går bedre denne gangen. 737-800 skal de uansett slite med å fylle opp... Majoriteten av de som reiser til Svalbard i sommerhalvåret er ikke skandinaviske turister. De kjøper selvsagt gjennomgående billetter og vil ikke velge DY.

Så det skal bli tøft.. Men lykke til uansett

gustavf
05-07-2007, 19:52
Originally posted by Tommy777
Alle gode ting er to?? Gikk ikke så bra sist gang, vi får håpe det går bedre denne gangen. 737-800 skal de uansett slite med å fylle opp... Majoriteten av de som reiser til Svalbard i sommerhalvåret er ikke skandinaviske turister. De kjøper selvsagt gjennomgående billetter og vil ikke velge DY.

Eller er en ekskursjon til Svalbard en del av ei større rundreise med flere transportmåter og opphold i Oslo, der gjennomgående billetter ikke er nødvendig og hele pakka er satt sammen av noen med sans for lave flypriser?

Tommy777
05-07-2007, 20:36
Originally posted by gustavf

Eller er en ekskursjon til Svalbard en del av ei større rundreise med flere transportmåter og opphold i Oslo, der gjennomgående billetter ikke er nødvendig og hele pakka er satt sammen av noen med sans for lave flypriser?

Hehe.. Majoriteten av alle reisebyråer/turarrangører som setter opp slike rundreiser fra f.eks. USA eller Storbrittania, kjøper billetter med flere stopp rabattert fra et "vanlig" flyselskap. Da påstår du at det blir billigere å kjøpe en t/r Oslo med et "vanlig flyselskap og derfra fly DY enn dersom man kjøper f.eks. ORD-CPH-OSL-LYR-OSL-CPH-ORD??

Not bloody likely..

gustavf
05-07-2007, 21:03
Neivel.

Rednose
05-07-2007, 21:19

Dy kommer nok helt sikkert til å tilby gjennomgående reise fra store markeder som Storbritannia og Tyskland.
Tidene de skal gå tilsier jo også at dette er mulig.
Vil nok også tro at de kan kapre noen fraktkontrakter med en -800 direkte fra Oslo.

Tommy777
06-07-2007, 04:29
Originally posted by Rednose

Dy kommer nok helt sikkert til å tilby gjennomgående reise fra store markeder som Storbritannia og Tyskland.
Vil nok også tro at de kan kapre noen fraktkontrakter med en -800 direkte fra Oslo.

Og så?? 99% av alle tyskere og engelskmenn aner ikke hva DY er og ser garantert ikke den veien når de skal lete etter billetter. Reisebyråer selger aldri LCC heller

MartinL
06-07-2007, 07:48

Og så?? 99% av alle tyskere og engelskmenn aner ikke hva DY er og ser garantert ikke den veien når de skal lete etter billetter. Reisebyråer selger aldri LCC heller

hmm er ikke helt enig i deg der Tommy. Selv om 99% i utgangspunktet ikke vet hva Norwegian er så er det en økende trend at reisende bestiller reisen selv på internett og ikke gjennom byrå. Et enkelt google søk om du skal reise i eller til Norge vil vise til både Norwegian og SAS. Men helt klart, Norwegian skal få kjempe om paxen dit!

EB
06-07-2007, 08:20
Tror dette blir en STOOOOR suksess for Norwegian. I løpet av kort tid tror jeg også vi vil se flere avganger...

The Ticketor
06-07-2007, 11:46
Tja, vi selger DY hos oss selv om de ikke deltar i vår GDS. Men i teknikkens verden finnes det måter å løse det på.

Tommy777
06-07-2007, 18:04
Originally posted by EB

Tror dette blir en STOOOOR suksess for Norwegian. I løpet av kort tid tror jeg også vi vil se flere avganger...

Er ikke helt sikker på det.. SAS har en stor fordel at de har mye frakt til Svalbard. Det sikrer ruten i de delene av året når belegget er lavt. Den fordelen har ikke DY.

Det vi har lært av DY så langt er at de ikke har vilje (penger?) til å drive ulønnsomme ruter lenge nok til at de blir innarbeidet og lønnsomme. (eksempel TRD-TOS, TOS-LYR)

Jeg tror at LYR krever en lengre periode med hardt arbeide for å komme inn på markedet.

Dog ønsker jeg dem all hell og lykke. Deres tilstedeværelse gjør at SAS blir billigere og bedre :-p

TOS
06-07-2007, 18:06
Har DY noengang fløyet TOS-LYR...? Jeg husker at det var snakk om det, men kan aldri huske å ha lagt merke til at ruten faktisk ble startet opp. I tillegg klager vel befolkningen på Svalbard stadig på manglende fraktkapasitet på fly.

Tommy777
06-07-2007, 18:24
Originally posted by TOS

Har DY noengang fløyet TOS-LYR...? Jeg husker at det var snakk om det, men kan aldri huske å ha lagt merke til at ruten faktisk ble startet opp. I tillegg klager vel befolkningen på Svalbard stadig på manglende fraktkapasitet på fly.

dersom seniliteten ikke har tatt overhånd, hadde DY TOS-LYR i ca. et år?? Andre kan vel gi mer info.

Det er etterspørsel på frakt kapasitet, men mest fra Tromsø. SAS laster mesteparten av sin LYR cargo der.

Fredrik Propell
06-07-2007, 19:12

Originally posted by TOS

dersom seniliteten ikke har tatt overhånd, hadde DY TOS-LYR i ca. et år?? Andre kan vel gi mer info.

Det er etterspørsel på frakt kapasitet, men mest fra Tromsø. SAS laster mesteparten av sin LYR cargo der.

Joda, jeg kan bekrefte at dem fløy den strekningen. Brodern måtte sitte på med dem da SAS sin flight var full eller noe..(?) Flaks for han egentlig at de fløy ;)

ATC-flyradar
06-07-2007, 20:56
Gleder meg til en konkurranse på billettprisene til LYR, sjekket prisene på SAS.no og noen avganger går via TOS og tar mye over 4 timer på turen og andre direkte på 2:50- Mne prisene bærer preg av dårlig konkurranse !!

DY med turer ned til 1000 lappen for en vei eller billigere - så blir det en helgtur for å se på isbjørnen og handle på shoppen uten skatter og avgifter - ta den du !!

Jan

T.K
07-07-2007, 00:55
:old ha. prøvde å få tur med første tur........ men da må jeg bo i telt,eller.? ikke plass på noe hotel .:exclamati

Tommy777
07-07-2007, 01:09
Originally posted by T.K

:old ha. prøvde å få tur med første tur........ men da må jeg bo i telt,eller.? ikke plass på noe hotel .:exclamati

Velkommen til forumet. Du har et meget godt poeng. I høysesongen er det ikke nok hotellsenger til å støtte opp flere flyavganger på LYR

LN-MEH
07-07-2007, 01:10
Originally posted by TOS

TOS, nå har du sittet for lenge i sola!DY har fløyet TOS-LYR-TOS, det varte riktignok ikke så lenge.De fløy opp om kvelden og kom ned igjen tidlig på morgenen.De brukte maskinen som ellers hadde/har nattstopp her.De sluttet å fly før annonsert slutt når vinterrutene skulle innføres,dvs de siste turene ble innstillt.
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnmark/1.2898484

TOS
07-07-2007, 10:54
Originally posted by LN-MEH

Originally posted by TOS

TOS, nå har du sittet for lenge i sola!DY har fløyet TOS-LYR-TOS, det varte riktignok ikke så lenge.De fløy opp om kvelden og kom ned igjen tidlig på morgenen.De brukte maskinen som ellers hadde/har nattstopp her.De sluttet å fly før annonsert slutt når vinterrutene skulle innføres,dvs de siste turene ble innstillt.

Jeg legger skylden på sola....!:wink Hvor lenge fløy de da? 3-4 måneder i 2004..?

Vref
10-07-2007, 00:32
Flott med konkurranse, ikke minst på visse strekninger i distrikts-Norge.

Selskap A betjener en vilkårlig kommersiell lufthavn regelmessig, hele året, med store sesongvariasjoner. Lufthavnen har sine faste innbyggere, men opplever samtidig store sesongvariasjoner i turisttrafikken. I den "dårlige sesongen" er inntjeningen negativ, men heldigvis kompenseres dette med god inntjening gjennom den "gode sesongen." På årsbasis går ruten i sin helhet med overskudd, der den "gode" sesongen subsidierer rutetilbudet til de fastboende i den "dårlige".

Selskap B kommer inn på samme ruten og skummer fløten på den "gode sesongen." Selskap B tjener penger på dette, men ser det lite hensiktsmessig å fly oftere enn at loadfaktoren holdes over ett viss nivå. Selskap A, derimot, får en kraftig reduksjon i lønnsomheten under deres "gode" periode. Ruten går nå på årsbasis med underskudd.

Hva bør A gjøre i en slik situasjon?

Vref
10-07-2007, 00:46
http://www.altaposten.no/lokalt/nyheter/article62687.ece
http://www.altaposten.no/lokalt/nyheter/article69085.ece
http://www.altaposten.no/lokalt/nyheter/article78036.ece
http://www.altaposten.no/lokalt/nyheter/article62683.ece
http://www.finnmarken.no/lokale_nyheter/article2155209.ece
http://www.finnmarken.no/lokale_nyheter/article1767404.ece
http://www.finnmarken.no/lokale_nyheter/article1170003.ece
http://www.finnmarkdagblad.no/nyheter/article2429487.ece

Flyer
10-07-2007, 09:37
Det er et spennende spørsmål Vref, og det er paradoksalt nok ikke slik at en ny aktør alltid er til det beste for flytilbudet. Hvis SAS, som flyr hele året, begynner å tape penger i sommersesongen så blir de nektet å fly av konkurransemyndighetene. Grunnen er at de er størst, og dermed ikke har lov til å fly med tap. DY derimot kan tape så mye penger de vil på denne ruta, siden de er utfordrer.

Resultatet kan ironisk nok bli at SAS tvinges til å kutte ruter, og da er det selvfølgelig vinteren som tas først. Økt konkurranse kan altså føre til et veldig dårlig tilbud til Svalbard om vinteren, mens man har to konkurrenter som kjemper om pengene om sommeren... Ikke så greit!

TOS
11-07-2007, 21:51
Originally posted by Flyer

Det er et spennende spørsmål Vref, og det er paradoksalt nok ikke slik at en ny aktør alltid er til det beste for flytilbudet. Hvis SAS, som flyr hele året, begynner å tape penger i sommersesongen så blir de nektet å fly av konkurransemyndighetene. Grunnen er at de er størst, og dermed ikke har lov til å fly med tap. DY derimot kan tape så mye penger de vil på denne ruta, siden de er utfordrer.

Jeg er enig i det prinsipielle her - nemlig at konkurranse ikke alltid er et gode. Når det gjelder Konkurransetilsynet så vil jeg tro at det vil være mulig å argumentere for at man må se lønnsomheten for en rute på årsbasis, og at det bør være mulig å opprettholde drift i dårlige måneder selv med noe tap for å sikre regulariteten i tilbudet. Alternativt så kan man vel si at at selskapet kan forsøke med en liten prisøkning i den dårlige periode for å se om det lar seg gjøre å drive lønnsomt med færre kunder. Sistnevnte løsning vil nok ikke bli spesielt positivt mottatt av de reisende....

For Svalbard sin del så tror jeg ikke (basert på det jeg hører) at det er veldig sannsynlig at antall avganger kuttes nevneverdig selv i vinterhalvåret. For andre destinasjoner så er det noe man kanskje kan leve med.

FlightDeck
24-07-2007, 20:31

haha... hvor har du det fra? For det første: Norwegiens fly til England har omtrent like mange engelskmenn som nordmenn, samme på rutene til og fra Tyskland. For det andre: Mange av billettene på disse rutene selges dessuten via reisebyrå. Fra Bergen selges det for eksempel et stort antall billetter for de som skal med Hurtigruta. Her velger reisebyråene Norwegian fremfor SAS.

TOS
24-07-2007, 21:35
Originally posted by FlightDeck

haha... hvor har du det fra? For det første: Norwegiens fly til England har omtrent like mange engelskmenn som nordmenn, samme på rutene til og fra Tyskland. For det andre: Mange av billettene på disse rutene selges dessuten via reisebyrå. Fra Bergen selges det for eksempel et stort antall billetter for de som skal med Hurtigruta. Her velger reisebyråene Norwegian fremfor SAS.

Vel, Tommy777 har nok sikkert mye rett i at flesteparten av tyskere og engelskmenn ikke kjenner til Norwegian. Men om nå ca 1% av engelskmenn og tyskere kjenner til Norwegian så snakker vi fortsatt om ca 600.000 mennesker i UK (eller drøyt 1600 potensielle kunder per dag - nok til å fylle ca 11 fly daglig fra UK) og ca 820.000 mennesker i Tyskland (eller ca 2250 potensielle kunder hver dag - nok til å fylle ca 15 fly daglig fra Tyskland)....:smile2 Det kan være godt nok, det.:wink

FlightDeck
24-07-2007, 22:34
Originally posted by TOS

Originally posted by FlightDeck

Vel, Tommy777 har nok sikkert mye rett i at flesteparten av tyskere og engelskmenn ikke kjenner til Norwegian. Men om nå ca 1% av engelskmenn og tyskere kjenner til Norwegian så snakker vi fortsatt om ca 600.000 mennesker i UK (eller drøyt 1600 potensielle kunder per dag - nok til å fylle ca 11 fly daglig fra UK) og ca 820.000 mennesker i Tyskland (eller ca 2250 potensielle kunder hver dag - nok til å fylle ca 15 fly daglig fra Tyskland)....:smile2 Det kan være godt nok, det.:wink

Det skal uansett sies at Norwegian dukker opp som reisealternativ på de fleste internasjonale søkemotorer for fly. Det er jo veldig mange som velger sider som expedia.com når de skal ut og reise, og på den måten sanker Norwegian mange passasjerer.