PDA

View Full Version : Familien og gjengen får sitte sammen

jb1
05-07-2007, 09:33
http://www.boarding.no/art.asp?id=27301

Sikkert vært my gnåling fra folk som ikke får sitte sammen. Fint tiltak!

Someone
05-07-2007, 09:38
Idiotisk tiltak. Har aldri opplevd å blitt splittet opp når jeg har reist sammen med andre. Itillegg er det idiotisk siden jeg ikke alltid har mulighet til å sjekke inn på nett og havner på 28B pga dette blir jeg sur. Riktignok legger jeg alltid inn en seat request ved bestilling men den funker ikke alltid:angry:

Fra Europa kan man heller ikke sjekke inn over mobil og det er normalt da jeg er uten internet....for ett jalla opplegg

Bizflyer
05-07-2007, 10:31
Originally posted by Someone

Idiotisk tiltak.

Familier og grupper som reiser sammen er nok ikke enig med deg. Og jeg synes helt klart at det er fornuftig at man skal prioritere at familier får sitte sammen fremfor at enkeltreisende skal få gjort sine prioriteringer først.

Det er vel også en grunn til at man på restaurant ikke gir et 6 mannsbord til en person som kommer alene når de vet at restauranten blir full den kvelden!?!

BF:cool2

jb1
05-07-2007, 11:09

Idiotisk tiltak. Har aldri opplevd å blitt splittet opp når jeg har reist sammen med andre. Itillegg er det idiotisk siden jeg ikke alltid har mulighet til å sjekke inn på nett og havner på 28B pga dette blir jeg sur. Riktignok legger jeg alltid inn en seat request ved bestilling men den funker ikke alltid:angry:

Fra Europa kan man heller ikke sjekke inn over mobil og det er normalt da jeg er uten internet....for ett jalla opplegg

Jeg synes det var en smule egoistisk, jeg tror uansett dette får størst effekt nå om sommeren når mange familier og venner reiser sammen. Businessfolket som reiser mest alene reiser jo mindre når flere grupper reiser.

Someone
05-07-2007, 11:14
Joda, men å plassere grupper sammen må vel kunne løses på en bedre måte enn å stenge setevalg 3 timer før avreise? Når jeg var liten å reiste med familien før havnet vi bortimot alltid sammen og flere ganger når vi ønsket å bli splittet (pga kamp med brodern om hvem som skulle ha vindusplassen) så hendte det systemet satte oss sammen etter innsjekk og vi fikk delvis ufrivillig nye plasser sammen at gate-agentene

imm
05-07-2007, 11:24
Det er vel ganske normalt at dette gjøres manuelt, for å sikre at grupper/familier får sitte sammen, samt at folk med spesielle behov (rullestolbrukere, barn som reiser alene osv.) får sitte på mest mulig egnede seter. Dette er derimot svært tidkrevende, og det er mye tid som spares hvis man får et system som gjør dette automatisk.

IMM

Flyer
05-07-2007, 12:04
Joda, men å plassere grupper sammen må vel kunne løses på en bedre måte enn å stenge setevalg 3 timer før avreise?

Kan du ikke bare sjekke inn 22 timer før avreise da? Hvis du vil ha favorittsetet ditt er det jo dumt å vente til 2 timer før flyet går - da er det sannsynligvis tatt uansett...

N2630B
05-07-2007, 12:15
Merkelig at dette ikke blir gjort før nå..

Dette gjøres allerede på de fleste av flyselskapene som Servisair handler vet jeg.
Eller.. Det gjøres med bookinger som er på 3 pax og oppover på endel av flyselskapene.

Men igjen så blir jo disse forhånds reserverte setene tatt bort når det er kort tid igjen av innsjekk, og setene fylles opp.

Dette er uansett et bra tiltak, men er tviler sterkt på at det kommer til å "sikre" at folk får sitte sammen uansett..

MountainDew
05-07-2007, 12:16
På Norwegian får de som har bestillt som en gruppe sitte sammen. Det skjer automatisk, så lenge det er nok seter ledig i et område. Er ikke dette vanlig på de fleste selskap da?

learjet
05-07-2007, 12:23
Hos oss editeres alle flighter, slik at alle spesielle behov tas vare på. Alle familier etc settes sammen stort sett dagen før, slik at de er sikret plass sammen. Særs sjeldent at familier ikke ønsker å sitte sammen. Og dette gjøres dagen i forveien slik at man har en mulighet til å få kabalen til å gå opp. Og noen ganger kan det være en alvorlig kabal som vi sliter med.

I dette tas også det vi vet av UM, Rullestol, infant etc. På feks Sterling skjer det at familier med infant har bestilt sete ved nødutgang, og da må de flyttes og det gjøres i editeringen. Påd enne måten gjøres innsjekk enklere ved at man ikke trenger å trikse og mikse med seter for å løse ting.

Og for ordens skyld, de som har bestilt seter på en eller annen måte tar vi også her.

Så at SAS kaller dette en nyhet er vel omrent på høyde med "vi relanserer service"

S

sirpjalle
05-07-2007, 13:08
Learjet, editerte deg litt

Originally posted by learjet

....Så at SAS kaller dette en nyhet er vel omrent på høyde med "vi relanserer service"

Hvilken service?

Someone
05-07-2007, 13:32
Originally posted by Flyer

Joda, men å plassere grupper sammen må vel kunne løses på en bedre måte enn å stenge setevalg 3 timer før avreise?

Kan du ikke bare sjekke inn 22 timer før avreise da? Hvis du vil ha favorittsetet ditt er det jo dumt å vente til 2 timer før flyet går - da er det sannsynligvis tatt uansett...

Normalt gjør jeg det, men er jeg ute på tur er det ikke alltid jeg har tilgang på internet;)

imm
05-07-2007, 13:41
Nyheten er kanskje at det gjøres automatisk. Så vidt jeg vet, så har dette blitt gjort manuelt både hos SAS og mange andre i alle år. Det er noe som MÅ gjøres for at folk skal få sitte sammen. Og så heves disse sperringene når flight stenges for innsjekk for eksempel en halv time før avgang.

IMM

The Ticketor
05-07-2007, 13:59
Info fra SAS om dette:
---
New procedure – Default Pre-seating of Economy class passenger
Introduction
As from 03JUL07 passengers holding economy class tickets, for travel within Europe, will be default pre-seated 3 hours before departure.

It will not be possible for the passenger to change the seat on Internet, Self Service Machines, manual check-in or at gate, less than 3 hours before departure.

Passengers who want to choose their seat must check-in on Internet, Self Service Machines or manual check-in, more than 3 hours prior to departure.

Superhai
05-07-2007, 14:01
Dette er gjort fra før på interkont, og gjort ved grupper og familier med barn. Om dette er bra eller ikke får vi nå se. Men ønske er at man ikke bruker så mye ressurser på økonomipassasjerer som 95% av tilfellene synes det viktigste er å sitte sammen.

Someone
05-07-2007, 14:09
Men hvorfor kan ikke da SAS f.eks åpne opp for mobil/WAP check-in utenfor Skandinavia? Det bør da være mulig?

The Ticketor
05-07-2007, 14:18
Selv om dette er en forbedring på en måte, så synes jeg det er meget svakt at man ikke kan endre seating ved sjekk-in. Jo mere jeg tenker på det, jo svakere er det, riktig dårlig faktisk. Skjønner at man vil styre folk til å gjøre det selv, men fortsatt dårlig.

learjet
05-07-2007, 16:39
Vel, da ble det litt klarere. Man stenger for setebytte 3 timer før - men har i alle fall vett nok til å forsøke å plassere grupper sammen.....
Det er jo litt annerledes enn at man preseater 3 timer før, for det er nok gjort. Og når man møter på flyplassen så er alt bestemt.... uten mulighet for endring. Det er service det.......

BA har jo noe sin greie med at når boarding pass er skrevet ut så kan man ikke endre sete, det er kunn et fåtall medarbeidere som i det hele tatt kan gjøre det og da må det veldig spesielle grunner til.

Men her får man i alle fall muligheten til å endre på automaten når man gjør det selv.
I praksis er det jo slik at grupper ikke flyttes på de fleste selskaper, men å låse flytting 3 timer før er å strekke det litt langt.

S

Tommy777
05-07-2007, 19:33
Jeg er sikker på at de (som nå) plasserer EBG fremst i M

LCH
05-07-2007, 20:04
Jeg trodde ikke dere EGB'er nedverdiget dere til å sitte i M... :p

Tommy777
05-07-2007, 20:38
Originally posted by LCH

hehe.. Med SAS sin prising i Flex, har man ofte ikke noe valg...

LCH
06-07-2007, 00:03
Skal jeg være helt seriøs trodde jeg at dere ble oppgradert omtrent hele tiden, men jeg tar kanskje feil. EBG er vel ihvertfall de første som blir oppgradert? (med unntak av EBP da, så forresten et slikt kort for første gang for noen uker siden, co-brandet med Diners)

Fredrik Propell
06-07-2007, 00:33
Originally posted by LCH

Skal jeg være helt seriøs trodde jeg at dere ble oppgradert omtrent hele tiden, men jeg tar kanskje feil. EBG er vel ihvertfall de første som blir oppgradert? (med unntak av EBP da, så forresten et slikt kort for første gang for noen uker siden, co-brandet med Diners)

Har håndtert to pandion kunder på hotelet, og kan si jeg ble overrasket da dem dro frem det svarte kortet hehe De fikk rom selv om det var fult, en liten fordel bare de har;)

Flyer
06-07-2007, 09:15
EBG / EBP kan legge inn ASR (fast favorittsete) uansett hvilken klasse de reiser i. Det vil si at de kan reservere sete før alle andre.

Utflyttet
06-07-2007, 09:32
Originally posted by LCH

Min erfaring som EBG er en og annen opgpadering av rom på Radisson SAS, er lenge siden jeg har blitt oppgradert ombord, men på korte EU-strekninger bryr jeg meg sjeldent, og IC er det vel snart 7 år siden jeg har flydd uten å allerede ha sete på biz.

Jeg hadde en venninne med på OSL-SIN-BNE og tilbake i fjor, og hun fikk EBG på poengene fra den turen og har reist en del bak i bussen til USA siden den gang og opplever vel ca en av tre segmenter så ender hun i Flex, som hjelper mye. :)

Ut i fra hva jeg leser på FT i SAS-forumet hvor Tommy er ganske aktiv, så er det med at EBG blir oppgradert før andre langt fra noe konsekvent regel, spesielt i CPH.

-A

Utflyttet
06-07-2007, 09:42
Et interessant spørsmål om denne automagiske innsjekken tre timer før, som ble nevnt på FT: hva skjer med alle som da har misconnects men likevel står innsjekket med baggasje? Blir ikke det veldig mye rot da?

-A

FBU
06-07-2007, 10:49
Originally posted by ph-ndr

Et interessant spørsmål om denne automagiske innsjekken tre timer før, som ble nevnt på FT: hva skjer med alle som da har misconnects men likevel står innsjekket med baggasje? Blir ikke det veldig mye rot da?

-ADet er her ikke snakk om automatisk innsjekk 3 timer før, men automatisk seteplassering. Passasjeren har fått tildelt et sete, men blir ikke innsjekket før han/hun gjør det selv.

paer
06-07-2007, 21:01
Jag vet inte om jag kanske inte förstår automatiken och tekniken bakom, men jag förstår verkligen inte varför inte bara bokningar med 2 eller fler passagerare kan bli förplacerade?! Först kan de ju sätta statuspassagerare längst fram i ekonomi kabinen så att de blir glada, och sedan de som reser 2 eller fler därefter. Sedan kan resterande passagerare som är ensamma i bokningarna välja och vraka av resterande platser (och då även placera 2 personer tillsammans som inte har samma bokning)!
Detta skulle ju vara den perfekta lösningen? Eller är det något jag missar?

Gulboble
06-07-2007, 23:25
Har ikke problemer med å få sitte sammen som familie, men så går vi heller ikke fra skranken før det er i orden.
De eneste som IKKE har klart det er KLM hjem fra (LAX)-AMS-TRF. TRAGISK !!!!:(

The Ticketor
10-07-2007, 11:37
Noen med SK DCS-kunskaper som kan fortelle meg hvordan f eks en PNR med 4 pax blir seatet når systemet gjør det?

Someone
22-07-2007, 23:47
Ble offer for dette idiotiske opplegget idag. Siden man ikke kan sjekke inn via internet fra mange SAS sine destinasjoner som f.eks Dublin så ble jeg plassert i ett midtsete. Hadde SAS gjort det mulig med internet innsjekking fra alle destinasjoner hadde jeg akseptert det siden da kunne jeg løst problemet ved å sjekke inn på internet 22t før slik jeg gjorde da jeg fløy OSL-LHR 3 dager tidligere, hvor jeg fikk BN1 og kunne velge alle setene (unntatt 1 som tydeligvis en med EBG hadde tatt). Det som reddet dagen var at jeg har "stjålet" endel EBG meal vouchere så jeg i det minste fikk "gratis" sjampis.

Jeg nekter for at det har vært så stort problem med at familier ble splittet før (og dessuten bør en familie med barn fra 7 år og oppover fint klare å sitte spredt) og dette konseptet er definitivt det totalt motsatte av "vi gjenninnfører service"

TOS
23-07-2007, 00:37

Jeg nekter for at det har vært så stort problem med at familier ble splittet før (og dessuten bør en familie med barn fra 7 år og oppover fint klare å sitte spredt) og dette konseptet er definitivt det totalt motsatte av "vi gjenninnfører service"

Jeg betviler vel ikke at en familie med barn over 7 år kan sitte spredt, men det er utrolig mye enklere og praktisk om man kan sitte ved siden av hverandre (eller iallefall i umiddelbar nærhet). Det er nok også mange 7-åringer som gjerne har en av foreldrene ved sin side ombord i flyet, selv om nok mange også er såpass reisevant at det ikke er noe problem. Problemene oppstår fort om det er slik at barnet skal bestille noe å spise/drikke osv. Det er mulig at du har opplevd det som et problem at du måtte sitte i et midtsete, noe jeg helt klart ser ikke er en spesielt god deal, men det kan vel tenkes at ulempen som påføres familier som ikke får sitte sammen er større en ulempen som påføres en som ikke får sitt foretrukne setevalg/lokalisering..? Ditt problem i dette tilfellet var vel heller ikke nødvendigvis pga opplegget med at familier kan sitte sammen?

Someone
23-07-2007, 07:20
Joda, men allikevel så selv med det gamle systemet tviler jeg på at det var spesielt vanskelig å finne 2 seter ved siden av hverandre. Reiser man f.eks som en familie på 4 må man da kunne sitte 2 og 2

TOS
23-07-2007, 07:26

Joda, men allikevel så selv med det gamle systemet tviler jeg på at det var spesielt vanskelig å finne 2 seter ved siden av hverandre. Reiser man f.eks som en familie på 4 må man da kunne sitte 2 og 2

Helt sikkert. Men jeg skjønner heller ikke at en slik ordning skal gjøre det umulig å finne f.eks. vindus- eller gangsete. Da må det i såfall ha vært veldig mange familier ombord i flyet du reiste med.

SAS kunne sikkert også løst dette problemet med å gjøre som du foreslår - nemlig å tillate internett sjekk.inn over hele linja.

Someone
23-07-2007, 07:31
Originally posted by TOS

Helt sikkert. Men jeg skjønner heller ikke at en slik ordning skal gjøre det umulig å finne f.eks. vindus- eller gangsete. Da må det i såfall ha vært veldig mange familier ombord i flyet du reiste med.

Det var det heller ikke. Antall barn ombord kunne telles på en hånd. De fleste virket enten å reise alene eller to og to. SAS kunne enkelt løst dette problemet ved å la passasjerene sjekke inn på internet, men så lenge man ikke kan det fra f.eks DUB så er det irriterene å bli låst fast i ett sete 3 timer før avgang og man ikke kan endre det heller.

Selv ikke det at jeg har en request om vindusete liggene i systemet syntes å hjelpe

TOS
23-07-2007, 07:52

Det var det heller ikke. Antall barn ombord kunne telles på en hånd. De fleste virket enten å reise alene eller to og to. SAS kunne enkelt løst dette problemet ved å la passasjerene sjekke inn på internet, men så lenge man ikke kan det fra f.eks DUB så er det irriterene å bli låst fast i ett sete 3 timer før avgang og man ikke kan endre det heller.

Jeg skjønner ikke helt hvordan dette fungerer. Fra artikkelen i Boarding står følgende å lese: "- Tre timer før avgang plasserer vi familier og andre som reiser sammen i økonomiklasse ved siden av hverandre dersom de ikke selv har valgt sitt eget favorittsete, sier informasjonssjef Thomas Midteide i SAS Norge."

Slik jeg leser ditt innlegg så virker det som om du også ble seatet 3 timer før avgang, men ifølge SAS så er det ikke slik det skal fungere (eller, det som Midteide sier er at de som reiser sammen seates 3 timer før avreise - ikke individuelle reisende).

Internettinnsjekk burde uansett være en prioritet å få på plass fra alle utestasjoner. Det er en veldig god ting som verdsettes av iallefall meg.

Someone
23-07-2007, 07:56
Originally posted by TOS

Jeg skjønner ikke helt hvordan dette fungerer. Fra artikkelen i Boarding står følgende å lese: "- Tre timer før avgang plasserer vi familier og andre som reiser sammen i økonomiklasse ved siden av hverandre dersom de ikke selv har valgt sitt eget favorittsete, sier informasjonssjef Thomas Midteide i SAS Norge."

Slik jeg leser ditt innlegg så virker det som om du også ble seatet 3 timer før avgang, men ifølge SAS så er det ikke slik det skal fungere (eller, det som Midteide sier er at de som reiser sammen seates 3 timer før avreise - ikke individuelle reisende).

Internettinnsjekk burde uansett være en prioritet å få på plass fra alle utestasjoner. Det er en veldig god ting som verdsettes av iallefall meg.

Slik det fungerer er at 3 timer før avgang så låses alle setene enten man reiser alene eller sammen med andre.

Og ja, internetinnsjekk burde vært mulig fra alle destinasjonene

TOS
23-07-2007, 08:04

Originally posted by TOS

Slik det fungerer er at 3 timer før avgang så låses alle setene enten man reiser alene eller sammen med andre.

Og ja, internetinnsjekk burde vært mulig fra alle destinasjonene

Når jeg leser SAS sine sider så ser jeg at alle økonomiklassepassasjerer seates 3 timer før, og ikke kun de som reiser sammen (som jeg får inntrykk av når jeg leser Midteides uttalelser i Boarding-artikkelen). Det virker nå unødig restriktivt. At man pre-seater familier og de som reiser sammen har jeg ikke noe problem med å skjønne, men det må da være mulig å ha en fleksibilitet i systemet som gjør at de som reiser individuelt kan velge blant de setene som er ledige. Om man ikke ønsker denne fleksibiliteten (sett fra flyselskapet sin side) så er det muligens andre årsaker til at man ønsker dette systemet (enklere innsjekk for flyselskapet osv.)?

I tillegg så står det jo på SAS sine sider:

"Når du sjekker inn på Internett, mobiltelefon eller på automat kan du sjekke inn på følgende SAS Norge/SAS flygninger:
Innen Norge, Sverige, Danmark og Skandinavia
Fra Skandinavia til Europa
Fra/til destinasjoner i Spania
Fra: Amsterdam*, Birmingham*, Brussel*, Dublin, Genève*, Helsingfors, London, Manchester*, Nice og Paris.
Fra Skandinavia til Bangkok samt fra Bangkok til Skandinavia

* Gjelder kun for passasjerer som reiser med håndbagasje"

Dvs. sllik jeg leser dette så skulle du kunne sjekke inn på nett når du reiste fra Dublin, men jeg har erfart at det ikke alltid er mulig selv fra destinasjoner som er listet opp ovenfor.

Someone
23-07-2007, 08:38
Originally posted by TOS

"Når du sjekker inn på Internett, mobiltelefon eller på automat kan du sjekke inn på følgende SAS Norge/SAS flygninger:
........Fra: Amsterdam*, Birmingham*, Brussel*, Dublin, Genève*, Helsingfors, London, Manchester*, Nice og Paris.
.......

Dvs. sllik jeg leser dette så skulle du kunne sjekke inn på nett når du reiste fra Dublin, men jeg har erfart at det ikke alltid er mulig selv fra destinasjoner som er listet opp ovenfor.

Vel, jeg reiste faktisk kun med håndbaggasje men når jeg forsøkte å sjekke inn på sas.no før jeg dro til flyplassen så var ikke det mulig og fikk bare beskjed om "Passenger not found"

tosfreight
23-07-2007, 09:09

Originally posted by TOS

........Fra: Amsterdam*, Birmingham*, Brussel*, Dublin, Genève*, Helsingfors, London, Manchester*, Nice og Paris.
.......

Vel, jeg reiste faktisk kun med håndbaggasje men når jeg forsøkte å sjekke inn på sas.no før jeg dro til flyplassen så var ikke det mulig og fikk bare beskjed om "Passenger not found"

Har faktisk også fått opp "passenger not found", og det var faktisk når jeg skulle reise fra Haugesund til København.......... synes det var merkelig...

blazius
23-07-2007, 10:30

Når jeg skal ut og reise med mine tre barn - 2, 3 og 5 år gamle, hvordan synes du vi skal sitte to og to?

I denne situasjonen foretrekker jeg å sitte på D med den eldste ungen i C og de to minste i E og F (forutsatt 3+3 seter). Å begynne å spre oss rundt i flyet tror jeg kunne ha blitt en traurig sak for oss selv og medpassasjerene...

(Sjefen min har forresten sju barn i spennet 2-12 år, hvorav et trilling-sett på to år. De reiser ikke mye med fly...)

TOS
23-07-2007, 10:37
Jeg har også opplevd at enten "Passenger not found" mange ganger når jeg har forsøkt å sjekke inn fra stasjoner som tillater innsjekk via internett. Av og til har dette ordnet seg nærmere avreise, mens andre ganger hatr jeg bare måttet krype til korset og sjekke inn på flyplassen. Jeg har også fått en feilmelding om at internettinnsjekk ikke kan benyttes, selv om det vissnot skal være mulig (fra de aktuelle stedene).

Someone
23-07-2007, 10:55
Originally posted by blazius

Når jeg skal ut og reise med mine tre barn - 2, 3 og 5 år gamle, hvordan synes du vi skal sitte to og to?

I denne situasjonen foretrekker jeg å sitte på D med den eldste ungen i C og de to minste i E og F (forutsatt 3+3 seter). Å begynne å spre oss rundt i flyet tror jeg kunne ha blitt en traurig sak for oss selv og medpassasjerene...

(Sjefen min har forresten sju barn i spennet 2-12 år, hvorav et trilling-sett på to år. De reiser ikke mye med fly...)

Man kan fint finne på en løsning for å få ordnet dette uten å måtte blokkere for alle andre. F.eks så kunne man "tvangsflyttet" andre passasjerer. Har selv tidligere opplevd at gaten har spyttet ut ett annet sete enn der jeg opprinneling hadde sjekket inn. Eller man kunne også fint gitt folk som reiste på samme PNR sete sammen 3t før avgang man uten å måtte gjøre systemet så firkantet at alt annet blir sperret og man er avhengig av ett EGB-kort og en medgjørling gate agent skulle man havne i den situasjonen at man ikke kan sjekke inn mer enn 3 timer før.

Dessuten er det de færreste som har behov for å sitte mer enn to og to, du vil være ett av få unntak som trenger 4 ved siden av hverandre, men mine erfaringer er at det fungerte før. I min barndom opplevde jeg flere ganger til min irritasjon at vi alle ble samlet ved siden av hverandre av gate agenten selv om vi hadde bevist fått spredte seter når vi sjekket inn (siden vi var 2 stykker som begge insisterte på vindusete så måtte vi spre oss)

Konseptet de her kommer med er i for seg bra, men gjennomføringen av det er så tilgrader på trynet

Posted by TOS
Jeg har også opplevd at enten "Passenger not found" mange ganger når jeg har forsøkt å sjekke inn fra stasjoner som tillater innsjekk via internett. Av og til har dette ordnet seg nærmere avreise, mens andre ganger hatr jeg bare måttet krype til korset og sjekke inn på flyplassen. Jeg har også fått en feilmelding om at internettinnsjekk ikke kan benyttes, selv om det vissnot skal være mulig (fra de aktuelle stedene).

Jeg prøvde flere ganger både lørdag kveld og søndag formiddag, men med samme resultatet

FBU
23-07-2007, 11:08
Som vanlig er det kontorrotter uten peiling på hvordan systemet fungerer i den virkelige verden som har snekkret sammen "automatisk sete 3 timer før std"

Daglig opplever jeg på fulle fly irriterte familier med 2 bestillinger som ikke får sitte sammen grunnet systemet har gitt alle seter 3 timer før. Dette hadde ikke vært noe problem om kun grupper hadde blitt forhåndsseatet.

Med ett par triks i ludo så klarer man å oppfylle passasjerenes ønsker, men å kalle dette bedre service er pisspreik..

Vi har satt grupper sammen før også ved å editere flighter dagen før, og alle var fornøyd:)

TOS
23-07-2007, 12:40
Originally posted by FBU

Med ett par triks i ludo så klarer man å oppfylle passasjerenes ønsker, men å kalle dette bedre service er pisspreik..

Da er det vel SAS som igjen har klart å tulle ting til.....:wink SAS og data er visstnok noe som ikke alltid går like godt sammen (er iallefall min oppfatning fra tid til annen). Som jeg nevner ovenfor så legger altså SAS dette frem som en forbedring for familier og grupper som reiser sammen, men "glemmer" (?) å si at dette ikke bare gjelder grupper/familier men også alle andre som reiser på økonomi. Til de av dere som er kyndige i disse systemene: Hvor vanskelig er det å lage et system som gjør bare det SAS i Boarding-artikkelen sier at det gjør (dvs. kun pre-seater grupper og familier) og lar resten av de reisende velge sete helt opp til avreise (blant de resterende setene)...?

Superhai
25-07-2007, 09:48
Jeg er skuffet over systemet. Det fungerer bare tildels, og når flyene er fulle så klarer den ikke å gi seter til grupper og familer sammen! Jeg håper de luker ut bugsene, for nå gir det mye merarbeid.

The Ticketor
25-07-2007, 11:26
Superhai, vet du noe om spørsmplet mitt her oppe? F eks en PNR med 4 pax blir seatet hvordan da?

Her er litt videre info fra SK (de mange orddelingene får SK ta ansvar for):

"Pre-seating" av Economy-passasjerer som ikke har sjekket inn senest 3 timer før avgang.

Introduksjon
SAS har innført automatisk sete tildeling for Economy passasjerer som ikke har sjekket inn senest 3 timer før avreise.

Funksjonalitet
Economy passasjerer kan benytte Internett, mobil og WAP innsjekk fra 22 timer før avgang.
Har passasjeren ikke sjekket inn 3 timer før avgang tildeles et sete automatisk.
I automater vil det IKKE være mulig og endre sete, passasjeren/passasjerene tildeles det sete som er reservert automatisk. Ved manuelt innsjekk vil det kun i meget spesielle tilfeller være mulig å endre sete (hvis det er ledige plasser) da passasjeren/passasjerene også i manuell innsjekk får de setene som er automatisk tildelt.

Tildelingsprinsippet er følgende:
1. Passasjerer med bekreftet plass
2. Passasjerer med venteliste

Innen hver gruppering:
- Passasjerer med sete restriksjoner i et reisefølge
- Passasjerer med sete restriksjoner som reiser alene
- Passasjerer i et reisefølge
- Passasjerer som reiser alene

Dette skal sikre, at passasjerer i et reisefølge (reservert i en (1) PNR/ booking), også får seter sammen. Separate PNR' r kan gi problemer da passasjerene risikerer å ikke få sitte sammen.
Note!
EBG/EBP passasjerer som reiser i Economy kan stadig gjøre en setereservasjon (ASR) ved kjøp av billett.

Superhai
25-07-2007, 11:50
Originally posted by The Ticketor

Superhai, vet du noe om spørsmplet mitt her oppe? F eks en PNR med 4 pax blir seatet hvordan da?

Hvis det er 4 sammen blir de normalt seatet 3+1 f.eks 21A+22ABC. Jeg vet ikke hva slags algoritmer som er brukt, men iblant virker den litt tilfeldig.

Someone
07-12-2007, 13:41
Ifølge denne fra SAS Sales ser det ut som SAS har tatt til fornuften å myket litt opp i reglene:

Effective 03DEC07, it is possible to change the default pre-seating at a Self Service Machine at the airport, less than 3 hours before departure.

The Ticketor
07-12-2007, 14:46
Det var på tide! Dette var et utmerket eksempel på at noe som skulle være en "enhancment", eller ihvertfall ble lansert som det, mest skapte problem for paxen.

B767
07-12-2007, 14:54
eg hater reservering av seter !!!

før va det fritt fram hvor vi ville sitte..

men idag.. når eg reiser sammen med en kamerat.. så blir vi splittet og sitter hver sitt seter langt fra hverandre og kjeeeeeder seg under turen.. feks fra bodø til oslo.. eg forstår ikke koffer vi har sånt setereservering.. for noe idiotiske opplegg..

ordtak: "før var det enklere, men nå er alt vanskeligt":angry:

Someone
07-12-2007, 14:59
eg hater reservering av seter !!!

før va det fritt fram hvor vi ville sitte..

Uenig. Med muligheter for forhåndreservering av seter får jeg 9 av 10 ganger sitte der jeg ønsker å sitte.

Free-seating er for LCC og skaper bare stress og kaos

Enhanced
07-12-2007, 15:07
Men hvorfor kan ikke da SAS f.eks åpne opp for mobil/WAP check-in utenfor Skandinavia? Det bør da være mulig?

De fleste mobiler i dag har jo muligheten til å 1) koble seg til internett via GRPS/EDGE/3G, eller hva nå alle disse standardene heter, og 2) kjøre en nettleser. Da har du jo tilgang til sas.no sine vevsider og kan uten problemer velge sete lenge før du setter dine ben på flyplassen.

Concorde
07-12-2007, 15:13
Jeg gjorde det senest i går og det fungerte utmerket

Utflyttet
07-12-2007, 16:13

Må man, så må man. ;)

Men vi foretrekker jo som vanlig at de normale rutinene blir fulgt, med at man få en 3-seter alene, samt at det sperres for plassering av barn på 5 rader forran og bak setet. Litt goder skal man jo ha. :D

-A