View Full Version : Lavpristur
Da skal jeg forsøke å prøve meg på min første tripreport her på forumet. Tidlig i mai begynte jeg å snuse etter noen billige flybilletter, til en eller annen destinasjon i Europa. Jeg fant et billig tilbud til Bordeaux, og fikk huket tak i de aller siste billig-billettene. Deretter var det å finne seg et brukbart hotell med badefasiliteter i umiddelbar nærhet, noe som heller ikke viste seg å være noe problem.
Turen nedover til Galemoen gikk relativt fint, selv om jeg måtte stå opp ekstremt tidlig for å nå mitt fly. Klokken 05:30 dro jeg hjemmefra, og ankom OSL klokken 13:20 cirka. Det ga med rikelig med tid til å finne dugelige mengder med småknask på taxfreen, pluss litt spotting (kamera var selvfølgelig med).
Hadde reservert vindussete, og jeg ble veldig glad når jeg så at flyvningen ble flydd av Norwegians stand-in; Dubronvik Airline, og deres McDonnell Douglas MD-83. Dermed kunne jeg både legge et nytt flyselskap til listen, og ny flytype. Avgang var faktisk også nesten i rute. Kun 5 til 10 minutter forsinket taxet (er det de det heter) vi ut på rullebanen og tok av i retning varmere strøk. Det er alltid gøy å fly igjennom skyene :)
Ser at på mange av disse andre tripreportene har dere tatt bilde av maten deres. Tenkte jeg skulle gjøre det samme selv om det ikke er så veldig mye å skryte av. En smoothie, to sandwicher og en pose pistasjnøtter uten skall (jeg regnet med at jeg hadde kommet til å få en del kjeft om jeg hadde rotet pistasjnøttskall utover hele kabinen). Og på disse ”lange” flyturene hjelper det godt med en Donald Pocket :p
Ankomsten i Bordeaux var rundt en halvtime forsinket, av grunner jeg ikke er helt sikre på. Det kan kanskje ha noe med forskjellig marsjfart på Boeing 737-300 som vanligvis trafikkerer ruten, og MD-83. Men hva vet jeg.
Etter noen dager i både sol og regnfylte Bordeaux fikk jeg en idé om å ta turen innom noen andre Europeiske destinasjoner før jeg vendte nesen hjemover. Jeg kansellerte den planlagte returen til OSL med Norwegian, og tok i stedet toget opp til Paris, hvor jeg tilbringte to netter på et fint hotell utenfor sentrum. Turen gikk derfra til Charles de Gualle hvor Sterling Airlines skulle frakte meg opp til København.
Jeg håper virkelig Sterling planlegger å male hybridfarge-flyene sine til selskapets ordentlige farger. De er ikke spesielt pene. Turen med sterling gikk greit, selv om vi var noe forsinket på avgang fra CDG. Jeg har aldri flydd med Sterling før heller, og jeg ble litt overrasket over hvor mange seter de hadde klart å presse inn i en liten 737-700. Det var ganske trangt. Jeg hadde vært så smart å kjøpe 2 stk. Donald Pocket på Gardermoen, så jeg hadde jo noe å lese på. Fikk kjøpt meg modellfly også :)
Et lite skybilde, tatt igjennom et meget skittent vindu:
Ankomst på CPH 20 minutter etter tidsskjema. Og det var ikke så veldig mye spennende å spotte etter. En del SAS A330´er og en TG pluss Finnair var alt som jeg kunne se ut vinduet.
Hadde håpet på en tur på Tivoli med noen kompiser, men etter som det høljregniet noe inni granskauen gikk de planene i dass. Ble heller en take-away pizza, cola og Simpsons på TV3.
Etter en forholdsvis regnfull natt i København gikk turen med danskebåten opp til Tigerstaden, og og opp til Gardermoen hvor bilen stod og ventet på meg, full av rot.
Fin rapport.
Finnair med 757 på CPH? Har de virkelig så mye mer trafikk derifra enn fra OSL, med tanke på direkterutene til Asia de må konkurrere med fra CPH.
Det sto i en annen traad at de var tvunget til aa bruke 757 som erstatning for syke Emb'er, saa det behoever ikke aa ha vaert saa mange ombord ....
757 er i alle fall det flyet som kler Winglets best :colgate:
Hvor er det Finnair bruker disse flyene til vanlig forresten? De bruker jo MD-11 og A340 til Asia (såvidt jeg vet). Over dammen-rutene er jeg ikke helt sikker på, men vil tippe MD-11 der også. Noen som vet?
Tommy777
06-07-2007, 18:31
Stockholm Boston opereres med en 757 som de har stappet inhumane 227 seter (!!!!) inn i..
Finnairs 757 brukes mye til charter, de burde holdt seg for gode til å bruke den i vanlig trafikk
Finnair sine 757 brukes kun i europa, med unntak av 2 ruter. Toronto og Boston (som går via sthlm)
I europa er det for det meste feriedestinasjoner de kjører til. Kan nevne at følgende ruter har 757 en eller flere ganger på ruteplanen:
Palma
Ponta Delgada
Las Palmas
Malaga
Chania
Heraklion
Faro
Funchal
Rhodos
Rimini
Roma
Napoli
Paphos
Budapest
København (ser det var spm angående cph, og ja 757 brukes på EN avgang
daglig... AY 665/666)
:wink
Originally posted by LN-MOW
Det sto i en annen traad at de var tvunget til aa bruke 757 som erstatning for syke Emb'er, saa det behoever ikke aa ha vaert saa mange ombord ....
Ah, stemmer det. Når du nevner det så har jeg vel sett det et sted.
Originally posted by EB
Ingen bilder fra DFDS?
Nei, minnebrikken var for liten. Jeg leita etter ekstrabrikken jeg hadde med, men fant den ikke før det var mørkt. Fin båt da, i alle fall. Med "badeland" (boble og vanligbasseng) :colgate:
Originally posted by Spanair
I europa er det for det meste feriedestinasjoner de kjører til.
Du kan være glad at det ikke er FBU4EVER som fant som jeg har uthevet.
Han ville sagt følgende: I luften flyr man, med biler av edlere merke ruller man og med det som ikke er Alpha eller Merce så kjører man bare :old :lol:
Så er lite tillegg angående en av Finnairs 752er
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/UK/Manchester_2007/1103_FIN_752w_OH-LBR.jpg
Bravo Romeo er utleid til XL Airways for hele sommersesongen og vil ha base på MAN.
Originally posted by LN-KGL
Originally posted by Spanair
I europa er det for det meste feriedestinasjoner de kjører til.
Du kan være glad at det ikke er FBU4EVER som fant som jeg har uthevet.
Han ville sagt følgende: I luften flyr man, med biler av edlere merke ruller man og med det som ikke er Alpha eller Merce så kjører man bare :old :lol:
:colgate: :lol: