PDA

View Full Version : Begreper i luftfart


zico77
04-07-2007, 22:43
Kanskje noko eg burde vite, men eg har i tilfelle gløymt kva det står for;

Nokon som har forlengelsen av ILS? (tipper LS står for Landing System, men kva er I'en?)

zico77
04-07-2007, 22:47
Originally posted by BU662

Instrument Landing System

skal du har noko mere???

PAPI, MOC, TORA, TODA, RESA???? Forvirring komplett???:wink

Hehe, takk skal du ha :)

Du veit, eg lever i ein ingeniørkvardag, noko som igjen reflekterer at eg må ha hjelp til forståelsen av diverse vanskelige TBF'er. Det er altfor mange av dei, og ja, det blir komplett forvirring.......

zico77
04-07-2007, 22:51
...og videre antar eg då at "No ILS" = Visual landing, og at instrument landing ikkje kan foregå?

zico77
04-07-2007, 22:58
Originally posted by BU662

Bare spör om du trenger mere help.
Forövrig kan man nevne at ILS er en precision Approach i motsetning til visual som er non-approach.

Og her kommer forklaring for de andre begreper fra flyplass-planlegging og betyr:

MOC = Minimum Obstacle Clearance
TORA = Take Off Runway Available
TODA = Take Off Distance Available
RESA = Runway End Safety Area
PAPI = Precision Approach Path Indicator


Takk skal du ha. Har ikkje høyrt dei siste 5 begrepa før, så dei blir verre å "huske". ILS kommer eg liksom borti heile tida ;-)

LN-KGL
05-07-2007, 01:02
Litt mer?

VOR = VHF omnidirectional range
VHF = Very High Frequency (litt lavere enn UHF) = 30 MHz til 300 MHz
UHF = Ultra High Frequency = 300 MHz til 3GHz
NDB = Non-Directional Beacon

På denne siden finner man mange bra forklaringer
http://www.aerofiles.com/glossary.html

Utflyttet
05-07-2007, 01:41
ETOPS = Engines Turn Or Pax Swim.

-A

intransfer
05-07-2007, 09:56
Wikipedia er alltid en god kilde til kunnskap:
http://en.wikipedia.org/wiki/Instrument_landing_system
http://en.wikipedia.org/wiki/ETOPS
http://en.wikipedia.org/wiki/Non-directional_beacon
http://en.wikipedia.org/wiki/Distance_Measuring_Equipment

The Ticketor
05-07-2007, 10:05
Skal vi liste opp alle forkortelser i denne bransjen, så kan dette bli verdens lengste tråd! Det er massevis av forkortelser på forskjellige sider, flybiten, paxbiten, reservasjonsbiten osv osv. Massevis av forkortelser i alle av dem.

En forkortelse alle burde kunne er PNR. Du får "Instant Credibility" om du ber noen ta opp PNRen din istedet for å be noen å se på bookingen eller reservasjonen din. En PNR, eller Passenger Name Record, er altså din booking som inneholder ditt navn, reiserute, bookingklasse, pris osv osv.

OJB
05-07-2007, 10:08
Mitt bidrag her på morgenkvisten er SOS - Same Old Shit:D

ThomAAs
05-07-2007, 10:24
Originally posted by ph-ndr

ETOPS = Engines Turn Or Pax Swim.

-A

Det er det jeg pleier å si også.
Men ETOPS er vel egentlig: Extended-range Twin-engine Operational Performance Standards.

Liv Ullmann
05-07-2007, 11:59
Noen som kan denne:

MNSPSNATRS........??

N2630B
05-07-2007, 12:06
Originally posted by zico77

...og videre antar eg då at "No ILS" = Visual landing, og at instrument landing ikkje kan foregå?

Så ikke om noen hadde tatt denne tidligere..?

VFR = Visual Fligt Reffrance (?)

Tror da det er noe slikt?
Det er da å hovedsakelig fly etter øye-mål, via kart, med veier osv på dette.
VFR skal vel kun brukes om det er lettskyet eller bedre..?
Er litt usikker, men mener å huske det er noe slikt..

ANX
05-07-2007, 13:05
Bruk linken som KGL postet! Instrument Flight Rules (gjelder ved IMC) og Visual Flight Rules (gjelder ved VMC). Alt står jo der.

Her er regelverket (VFR er i kap III): Lovdata. (http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20030207-0252.html)

§ 2-37. Minstekrav til flysikt og avstand til skyer for VMC:
(1) I ATS-luftrom klasse A, C, D og E skal flysikten være 8 km i eller over FL 100 og 5 km under FL 100. Avstand til skyer skal være 1,5 km horisontalt og 300 m vertikalt. Det samme gjelder i ATS-luftrom klasse G når flygehøyden er større enn 300 m over bakken eller vannet.
(2) Når flygehøyden i ATS-luftrom klasse G er mindre enn 300 m over bakken eller vannet skal flysikten være 5 km og man skal være klar av skyer med sikt til bakken eller vannet. Når hastigheten ikke overstiger 140 KT IAS, kan flyging finne sted med en flysikt lik eller større enn 3 km, eventuelt lik eller større enn 1,5 km i en landingsrunde og med flyplassen i sikte.

Digresjon:
Med for lavt skydekke og dårlig sikt pleier noen av de som ikke har instrumentbevis å ende opp med VRF-versjon av IFR: ”I Follow Roads” eller I Follow Railroads”, som kan være litt upraktisk når man kommer til tunnell eller bunnen av trang enveisdal…

Edit: RRL beat me to it.

FBU 4EVER
05-07-2007, 13:17
Originally posted by Liv Ullmann

Noen som kan denne:

MNSPSNATRS........??

Har ikke sett forkortelsen så lang før,kun MNSNAT.Gjelder minimumskrav til høydehold og navigering i North Atlantic-området.

Forøvrig er ikke non-ILS ensbetydende med kun visual approach.Man kan godt fly en VOR-approach eller en NDB-approach,altså en non-precision i motsetning til precision approach som en ILS er.

OJB
05-07-2007, 13:24
Originally posted by Liv Ullmann

Noen som kan denne:

MNSPSNATRS........??

Har vi fått skuespillere eller artister med på forumet?
Det kan jo være berikende.:rolleyes:

Utflyttet
05-07-2007, 14:04
Originally posted by FBU 4EVER

Originally posted by Liv Ullmann

Noen som kan denne:

MNSPSNATRS........??

Har ikke sett forkortelsen så lang før,kun MNSNAT.Gjelder minimumskrav til høydehold og navigering i North Atlantic-området.

Forøvrig er ikke non-ILS ensbetydende med kun visual approach.Man kan godt fly en VOR-approach eller en NDB-approach,altså en non-precision i motsetning til precision approach som en ILS er.

Da tipper jeg at MNSPSNATRS (MNSPSNAT+RS) er samme suppen, bare relatert til nye regler for Reduced Seperation?

Men, YMMV, IANAL, som vi alltid sier.

-A