PDA

View Full Version : Råååå landing av en 737 på Madeira. (film)

ENZV
03-07-2007, 21:15
Dette er vel ikke helt normalt ..... http://www.flightlevel350.com/aviation_video.php?id=8736

bu995
03-07-2007, 21:27
Sinnsyk landing :huh:

LN-SSL
03-07-2007, 21:32
Vet ikke, men i kombinasjonen av "litt ekkel" vind (og kanskje vindskjær) og en aldri så liten overshoot av finalen er vel dette noe som kan skje?
Tok seg jo fint inn igjen, og synes ikke det så spesiellt hårete ut...
(Har sett det værre, for å si det sånn...;) ).

Men, kanskje et par av gutta her med papirer på store aluminiumsrør har meninger i sakens anledning?

ThomAAs
03-07-2007, 21:38
Se der ja, vil tippe at kapteinen var litt svett der ja...

Vind er jo et kjent "problem" på Madeira pluss at rullebanen ikke er flat og at den er bygd opp i åssiden...

Someone
03-07-2007, 22:16
Foresten er det en 319 og ikke 737:old

Vede
03-07-2007, 22:29
Forresten må du se hele filmen. Ikke bare det første flyet som lander og neste som er Airbusser og ikke er noe spesielle landinger.

Tommy777
04-07-2007, 00:23
Det var jo kun en landing som var passe shaky her, den nest siste. De andre var jo helt stille..

Dag Viking
04-07-2007, 01:12
Jeg tipper de var veldig nært å gå rundt der, og mange vil sikkert mene at de burde gjort det. Men.. med x antall timer i den typen fly, så er det ikke så ille som det kan se ut rett bak fra. Har gjort drøssevis av den typen approacher, dog med en annen type fly. Teknikken er den samme. S-turns, og evt forward slip om man virkelig er på grensen til å fucke opp. Det aller beste med småfly er å la det synke på stall... Men da må man ha is i magen;)

LN-AFG
04-07-2007, 23:24
Hvis du ser nøye etter, lander 737'en rett etter ett annet fly (så ut som en A320 av ett eller annet slag) tar av, så kan være S-turn var nødvendig for å ikke måtte foreta en go around. Kult var det lell.

Er også en filmsnutt av en LTU A332 landing og take-off, der take-off i den lette oppoverbakken på Madeira er imponerende kort:exclamati :cool:

JetBlue
05-07-2007, 15:52
[i]

Foresten er det en 319 og ikke 737:old

Det første var en 319, det neste en 320 og den siste en 737.

Har vært på Madeira 6 ganger og opplevd divertion til Porto Santo, landing i 22 knops vind, avbrutte landinger, og ikke minst sterk turbulens ved avgang. Det mest spennende var dog å være tilskuer da annethvert fly avbrøtt landingene, forøvrig fra samme retning som i videoen.

Det er åsryggen langs hele rullebanen som skaper til tider ekstrem downburst når det blåser fra vest/nordvest. Og banen ble for noen år siden forlenget 600m utover Atlanteren.

Dag Johnsen
06-07-2007, 01:41
Heisann!

Dere som flyr for et levebrød kan sikkert kommentere dette, men for meg ser det ikke ut som den B737'en hadde en "stabilized approach" og da er det som regel best å gå rundt... :old

Jeg tipper de var veldig nært å gå rundt der, og mange vil sikkert mene at de burde gjort det

Dag (V), jeg fikk jo kjeft av deg på Hooks (KDWH) den gangen jeg fortsatte landingen "hot and high" og du hadde selvfølgelig rett... :p

Dag

Dag Viking
06-07-2007, 01:44
Originally posted by Dag Johnsen
Dag (V), jeg fikk jo kjeft av deg på Hooks (KDWH) den gangen jeg fortsatte landingen "hot and high" og du hadde selvfølgelig rett... :p

Dag

Hmm, jeg har da ikke for vane å kjefte?:p