PDA

View Full Version : Fly baklengs


jb1
03-07-2007, 09:49
http://www.dagbladet.no/dinside/2007/07/02/505160.html

Desk pilot
03-07-2007, 10:06
Hmmm, er ikke dette prinsippet som brukes i sardinbokser? (Sammenligningen er ikke tilfeldig) :colgate:

jb1
03-07-2007, 10:13
hehehe, det kan nok hende. Journalisten har nok kun oversatt direkte fra pridusentens presentasjon og ikke undersøkt så mye selv.

TOS
03-07-2007, 11:14
Dette prinsippet brukes vel av enkelte selskaper på business class (BA, kanskje ?). Det er nok litt større avstand mellom personene på business enn på bildet i artikkelen.

OJB
03-07-2007, 12:52
Prinsippet er vel ikke helt nytt . Engelske militære transportfly for personel har vel hatt seter med ryggen fremover i de fleste flytyper de har operert med unntak av L1011.

CK
03-07-2007, 14:28
det ser jo hyggelig ut - not!
Og det er jo en kjennsgjærning at (selv om det er tryggere i tilfelle kollisjon) at svært få passasjerer - om det er på fly, buss eller tog (mine egne observasjoner på NSB til og fra Asker) som ønsker å sitte mot kjøreretningen.

Og - selv om du setter inn disse setene, kan jo ikke Ryanair & Co sette inn flere seter. Det er jo ikke den fyiske plassen ombord som bestemmer hvor mange pax som kan trykkes inn, men reglene for evakuering og antall nødutganger pr pax.

dc-8-63
03-07-2007, 18:12
Originally posted by TOS

Dette prinsippet brukes vel av enkelte selskaper på business class (BA, kanskje ?). Det er nok litt større avstand mellom personene på business enn på bildet i artikkelen.

BA har hatt dette lenge paa Club World...har selv 4 turer "baklengs" over Atlanteren med BA bak meg.....har ogsaa floeyet baklengs fra LAX til TUS med PSA DC-9-80 (PSA var det foerste LCC foroevrig, Southwest brukte mye av PSA sin Business Model)...PSA hadde en "lounge" med seter som stod mot hverandre

Utflyttet
03-07-2007, 18:28
Nå skal det vel sies at dette er jo praktisert langt mer hjemlige trakter, jeg mener visselig å ha sittet med ryggen mot kjreretningen i en WF-kjerre av noe slag en gang?

Ellers, jeg har reist et par ganger med BA baklengs til og fra Afrika, det går helt fint, de har gjort noe veldig bra med kombinasjonen og hvordan det utnytter plassen. Sitte så tett der bak og ha noen i kanten av synsfeltet mitt hele tiden? Neitakk.

-A

dc-8-63
03-07-2007, 18:34
Originally posted by ph-ndr

Nå skal det vel sies at dette er jo praktisert langt mer hjemlige trakter, jeg mener visselig å ha sittet med ryggen mot kjreretningen i en WF-kjerre av noe slag en gang?

Ellers, jeg har reist et par ganger med BA baklengs til og fra Afrika, det går helt fint, de har gjort noe veldig bra med kombinasjonen og hvordan det utnytter plassen. Sitte så tett der bak og ha noen i kanten av synsfeltet mitt hele tiden? Neitakk.

-A

SAS sine CV440 hadde "baklengs seter" paa Rad 1...men det sier vel mere om min alder....WF hadde ikke baklengs seter i Twotterene...men kan de ha hatt det i Dash - 7 ???? husker ikke det, men jeg floey den kun et par ganger....

Someone
03-07-2007, 18:49
WF sine -300 er ihvertfall 1C og D bakoverlent

ThomAAs
03-07-2007, 21:27
Originally posted by CK

Og - selv om du setter inn disse setene, kan jo ikke Ryanair & Co sette inn flere seter. Det er jo ikke den fyiske plassen ombord som bestemmer hvor mange pax som kan trykkes inn, men reglene for evakuering og antall nødutganger pr pax.

Det skal vel ikke da være spesielt vanskelig for A eller B å putte inn noen flere dører hvis FR vil ha 250 seter i en -800 :cry:

Tommy777
04-07-2007, 00:33
Originally posted by dc-8-63

Originally posted by TOS

Dette prinsippet brukes vel av enkelte selskaper på business class (BA, kanskje ?). Det er nok litt større avstand mellom personene på business enn på bildet i artikkelen.

BA har hatt dette lenge paa Club World...har selv 4 turer "baklengs" over Atlanteren med BA bak meg.....har ogsaa floeyet baklengs fra LAX til TUS med PSA DC-9-80 (PSA var det foerste LCC foroevrig, Southwest brukte mye av PSA sin Business Model)...PSA hadde en "lounge" med seter som stod mot hverandre

Nettopp! Journalisten er, som vanlig, helt på bærtur: Selv om baklengsseter nå kan bli innført på turistklasse har British Airways allerede besluttet å ha seter som ikke står samme vei i sin nye Club World fra neste år.

Vel, kjære journalist.. Det har BA hatt siden 2001... :rolleyes:

Forøverig interessant at dette kommer i M nå, har tro på at komforten kan bli bedre.