PDA

View Full Version : Canon EF 24-70mm f/2,8 L USM

seilfly
02-07-2007, 23:32
Er det noen som har objektivet - eller kun har erfaring fra tidligere med Canon EF 24-70mm f/2,8 L USM? Tenker primært i forhold til bruk på digitalkamera og skarphet. Ser på nett at den skal være meget skarp fra f/4...

SE-DYD
03-07-2007, 05:23
Hei! Jeg har hatt litt lyst på den linsa selv! Jeg har en Tamron 28-70, som er super- skarp og som i tester får like bra og bedre karakterer (i enkelte tidsskrifter). Grunnen til at jeg har luktet på 24-70'en er at jeg har mistet Tamron'en i bakken 3 ganger. De to første gangene gikk det bra, men siste gangen ble den litt treg i zoomingen. Den tar faktisk meget bra bilder fortsatt, men fusker av og til. Den er dessutten halvparten så dyr som Canon-linsa. Zoom-området er meget anvennelig som normaloptikk, og det er faktisk denne som sitter på kamera til daglig.

Men hvorfor bytte til Canon når Tamronen er så bra? Jo jeg tror nok at Canon L-linsene er mer robuste i det lange løp.

For å svare på spørsmålet ditt, jeg har ikke prøvd den, men ut fra fagtidskriftene og i forhold til den jeg har, tror jeg du kommer til å bli meget fornøyd!

Dag:wink

Lennart
03-07-2007, 10:18
Jeg har en 28-135 IS USM som har fungert utmerket siden den dag jeg kjøpte denne.
Denne har ett zoom-område som jeg synes er ganske så dekkende for fly som taxer forbi, og når dem ruller på runways, ihvertfall på Sola.
Muligens 28-70mm blir for lite zoom på ?
Men det spørs jo hva det skal brukes til , så klart

seilfly
03-07-2007, 10:43
Godt poeng, men det blir mest snakk om "alt det andre". Jeg er litt småstreng på skarphet på mine egne bilder og etter å ha tatt bilder i en konfirmasjon og ett bryllup i den senere tid fant jeg ut at det var på tide å gjøre noe med kvaliteten på objektiv til "litt vidvinkel" - og normalområdet...