View Full Version : Bilder fra OSL - Oslo Lufthavn Gardermoen.
ATC-flyradar
29-06-2007, 20:26
Hei. Jeg skal prøve å legge ut forskjellige bilder tatt over en periode fra ca. 1.mai og avsluttes rundt 15.oktober hvis været holder og muligheten for å komme fram til vollen på 19Rog motsatt side på 19L fraomver.
Dette skal bli mitt bidrag av bilder i år fra OSL og vil sette pris på om noen lagde lignede fra andre flyplasser som SVG, BGO, - ja alle flyplasser i Norge for de av dere som har tid og stunder og liker å fotografere og redigere litt.
Så under denne tråden så vil jeg bruke kun bilder fra ENGM (OSL) og du er hjertelig velkommen til å legge ut bilder fra samme flyplass som meg. Velkommen til min tråd.
Så hvem begynner med en slik tråd i Bergen, Stavanger, Trondheim, Tromsø osv ??
Og til deg som synes dette er teit - dumt - ødeleggende - barnslig osv - ikke kommenterer det her for å ødelegge tråden min, send gjerne en PM til meg eller en klage til CK eller moderator om min tråd for bilder tatt på OSL, eller andre flyplasser i Norge.
Mitt ønske er å få lagt en pen samling av fly som bruker Norske flyplasser på www.scanair.no sin portal.
Dette gjøre kun for at andre som ikke har OSL som sin flyplass, men ønsker å se på fly fra Norges største lufthavn på lik linje som vi som bor og kan besøke OSL innen rimelighetens grenser. For meg så har jeg ikke besøkt andre flyplasser enn Osl og SVG i Norge når det gjelder bildemessig og derfor håper jeg at noen lager tråder fra andre flyplasser så jeg kan beskue dflyplassene og den flåten som besøker de.
Oslo 29.juni 2007
Jan Støkkebo
ATC-flyradar
29-06-2007, 20:27
Første bilder med fly og tårn på OSL som mål.
Jan
ATC-flyradar
29-06-2007, 21:11
Litt forskjellige fra rullebane 19L
Jan
Finnair og LN-BRM er ikke tatt på 19L til din orientering :)
ATC-flyradar
29-06-2007, 21:32
Originally posted by Thomas
Finnair og LN-BRM er ikke tatt på 19L til din orientering :)
Den er sniket inn, skal være 19R !! :)
Jan
ATC-flyradar
29-06-2007, 21:33
Tja, noen bilder til bl annet av Korean Cargo -
JAn
ATC-flyradar
29-06-2007, 21:34
Tja noen flere fra OSL
Jan
ATC-flyradar
29-06-2007, 21:36
Sorry, men det kan komme duplikater av bildene grunnet at noen bilder redigeres i diverse Adobe programm for å lære litt av bruken.
Jan
mye bra:D
kanskje du burde prøve å få me hele fly i bilde, istedenfor å mangle bitte litt av en vinge eller hale. og noen var litt skjeve...
men absolutt bra tiltak du har sett igang.. kjekt me nye vinkler osv..;) :)
Rossiyskie Avialinii
29-06-2007, 23:33
Herlig tiltak.
Liker engasjementet ditt.
Flotte bilder.
Eg kan sikkert fikse noe fra Flesland etter sommer.
Alex.
ATC-flyradar
30-06-2007, 17:08
Originally posted by Roxman
mye bra:D
kanskje du burde prøve å få me hele fly i bilde, istedenfor å mangle bitte litt av en vinge eller hale. og noen var litt skjeve...
men absolutt bra tiltak du har sett igang.. kjekt me nye vinkler osv..;) :)
hehe, nei jeg legger ut bilder uten sensur - uten kommentarer for at de som ikke kan eller er i nærheten OSL kan få se fly som lander/tar av på OSL.
Bildene er fra april mnd og fram til i dag. Her vil det komme mørke, lyse, skeive, uskarpe (litt) og noen helt fine, mellombra, stort sett bra osv.
Gidder du ikke se disse bildene - ikke gå inn på tråden, synes du at dette er greit å legge ut bilder tatt på OSL - ja da kan du åpne tråden titt og ofte.
Du i Kristiansand, Stavanger, Bergen, ja alle lufthavner i Norge -lag en tråd selv " Bilder fra ***** lufthavn " og her er mine bilder av fly som er her oppe/nede.
Jan - har vært på OSL i dag også i meget variert vær - sla du få se i kveld.
Så du mener at alle bilder fra feks Sola skal inn i en tråd? Viss det er det du mener er jeg uenig at det er slik det bør gjøres. Det blir fort rot og kommentarer mellom bildene blir det bare stress og finne fram til bildene. Og etter feks jeg har sett bildene i tråden er det ikke så ofte jeg gidder å gå inn å lese kommentarene til bildene viss det ikke er mine egne. Så da er det vanskelig å vite om det er nye bilder eller en kommentar som har kommet.
ATC-flyradar
30-06-2007, 18:52
Originally posted by Vede
Så du mener at alle bilder fra feks Sola skal inn i en tråd? Viss det er det du mener er jeg uenig at det er slik det bør gjøres. Det blir fort rot og kommentarer mellom bildene blir det bare stress og finne fram til bildene. Og etter feks jeg har sett bildene i tråden er det ikke så ofte jeg gidder å gå inn å lese kommentarene til bildene viss det ikke er mine egne. Så da er det vanskelig å vite om det er nye bilder eller en kommentar som har kommet.
Lag din egen tråd(er) som passer deg, eller lag ditt eget opplegg, jeg synes det hadde vært fint å lage en serie bilder fra ulike Norske lufthavner med bilder av fly, biler, personer, handling, nesehjul, postfly, flytog, flybuss, flydilla !!
Det er ikke opp til meg fra andre steder enn OSL, men kom med et hint at andre kunne legge ut fra andre lufthavner.
Uansett bilder eller ikke bilder fra andre lufthavner, så ønsker alle en riktig god sommer og ferie osv. Det går en konkurranse på 1.siden på "flyforum" også.
OBS! det var ikke meningen å plage noen hverken med mine bilder eller var det ikke meningen å skrike om at noen kunne legge ut bilder fra andre lufthavner, dette er kun et forslag som du og alle andre kan ta stilling til - var bare en henstilling ra min side.
Jan Støkkebo
Fint tiltak, Jan :)
Flotte bilder også. Jeg viste ikke at Air Baltic brukte Fokker 50 på OSL
ATC-flyradar
30-06-2007, 21:00
Originally posted by fly1980
Fint tiltak, Jan :)
Flotte bilder også. Jeg viste ikke at Air Baltic brukte Fokker 50 på OSL
Det dukker opp noe nytt en gang i blandt :)
Jan
ATC-flyradar
03-07-2007, 19:02
Fargekladd fra OSL !!
Jan
Fellowship
04-07-2007, 23:00
Jeg tillater meg å føye til et bilde som kanskje ikke blir dagligdags så lenge fremover. Avstanden var stor, og skarpt er det ikke.
Bildet er tatt 22.mai kl 11:09 da KLM ankommer bane 19L som KL1143 mens LH venter på avgang samme bane som LH 3133. Det er 733 PH-BDA fortsatt i gamle farger, og 735 D-ABIN.
Grunnen til at jeg legger ut bildet, er at dette bildet kunne vært tatt på FBU for 10 år siden. Eneste forskjell er at det da måtte vært tatt på ettermiddagen, og at det sannsynligvis ville vært LH som landet og KLM som ventet på avgang.
Fellowship
04-07-2007, 23:25
Legger til et til fra 22.mai som viser at det kan være gøy med ulike variasjoner og kontraster.
Black and White har vært en gammel merkevare uten at noen vil tro at DY har tenkt på det i det hele tatt. Her drar LN-KKB avgårde som DY1156 til Münhen mens LN-KKY følger som DY1082 til Vilnius.
ATC-flyradar
06-07-2007, 20:24
Originally posted by Fellowship
Legger til et til fra 22.mai som viser at det kan være gøy med ulike variasjoner og kontraster.
Black and White har vært en gammel merkevare uten at noen vil tro at DY har tenkt på det i det hele tatt. Her drar LN-KKB avgårde som DY1156 til Münhen mens LN-KKY følger som DY1082 til Vilnius.
Bra bilder fra OSL -
Hvis jeg ikke tar feil, så digitaliserer du lysbildene til Mr. Martinsen og legger det ut på AIrpix ??
Jeg treffer Mr. Martinsen ofte på vollen eller andre spottersteder på OSL og han fortsetter å tar sine lysbilder - Fortsett med ditt verdigfulle arkivmateriale og dokumentasjon på hva som har beveget seg FBU og nå OSL for framtiden.
Men, ett sukk til Ole Johan og Mr Martinsen kan dere ikke legge en liten serie her på foto avd på Scanair.no - under FBU fra og til, så kan nye og gamle medlemmer få en overraskelse av meget fine bilder fra fortiden og inn i 70-80 årene også.
God sommer.
Jan Støkkebo
Når vi snakker om LN-KKY - den har nå fått GUL nese. Nøkken har blitt enda støggere.. tragisk!
Airbus 330
06-07-2007, 23:36
Når vi snakker om LN-KKY - den har nå fått GUL nese. Nøkken har blitt enda støggere.. tragisk!
Ække mulig??? :shake
Airbus 330.
Har'en fått reservenesen til OY-SEC - den danske banan?
ATC-flyradar
07-07-2007, 20:32
Noen bilder fra i dag 7.7.07 fra OSL - Oslo Lufthavn Gardermoen, Det er fare for at det dukker noen bilder til fra Aibus 330 som også dukket opp i dag !!
Jan
Hvorfor har du lagt til ramme på ett av bildene? Hmm
ATC-flyradar
07-07-2007, 20:42
Hvorfor har du lagt til ramme på ett av bildene? Hmm
Det var dumt :colgate: - sånn går det med folk rundt meg, men det skulle være ramme på alle :rolleyes:
Vi får fikse på det etterhvert når folkene har gått.
Jan
Airbus 330
07-07-2007, 22:51
Bra dokumentert Jan. Liker TAP sine farger veldig godt. Vakkert er det.
Airbus 330. :smile2
ATC-flyradar
08-07-2007, 14:12
Takker - nå kommer noen med og uten rammer. Disse har jeg jobbet med alene og er spent på hvordan de ser ut på web :rolleyes:
Jan
ATC-flyradar
08-07-2007, 14:39
Her er noen til !!
Jan
ATC-flyradar
08-07-2007, 14:49
Et bilde til fra en fugl :drunk:
Jan
Flanders
08-07-2007, 22:48
Skal du lage tegneserie, Jan?
ALT for mye photoshop på de siste bildene.
ATC-flyradar
09-07-2007, 14:41
Originally posted by Flanders
Skal du lage tegneserie, Jan?
ALT for mye photoshop på de siste bildene.
Du bhar godt syn Anders :D
Ikke tegneserie, men bildeserie :wow:
Jan
Originally posted by ATC-flyradar
Takker - nå kommer noen med og uten rammer. Disse har jeg jobbet med alene og er spent på hvordan de ser ut på web :rolleyes:
Jan
Vel! Disse var en smule overeksponerte! Det er jo akseptabelt at bakgrunnen er overeksponert, men flyet bør du prøve å få en fyldigere farge på!
Eller kanskje det er skjermen din som trenger kalibrering?
ATC-flyradar
13-07-2007, 18:22
Noen bilder til glede for meg og noe irritasjon for andre :D
Jan
Originally posted by ATC-flyradar
Noen bilder til glede for meg og noe irritasjon for andre :D
Jan
OK! Jeg gir meg! Det biter visst ikke på!
Jeg venter bare på å få se bilde av den gule nesa jeg!
Flanders
14-07-2007, 00:25
http://farm2.static.flickr.com/1379/801978017_bd63dd949f_o.jpg
Airbus 330
14-07-2007, 10:39
Steike Flanders, dette var noe av det beste bildet jeg har sett av Kykkeligky. :spin:
Utrolig bra bilde. :devot:
Airbus 330.
Enig med siste taler, om man kan kalle noe som har med -KKY og gjøre for "bra"! :lol: