View Full Version : Sto i bagasjekø da flyet lettet
sirpjalle
29-06-2007, 14:13
Sto i bagasjekø da flyet lettet (http://web3.aftenbladet.no/lokalt/article474728.ece)
Johnny Vigre (37) og kona Kristina Vaage (35) trodde familien hadde god tid da de dro til flyplassen på Sola ved 5-tiden fredag morgen. Flyet til Nice tok av mens de fortsatt ventet på å sjekke inn bagasjen.
- Vi kom til flyplassen halvannen time før flyet skulle gå, og trodde vi hadde god tid. Da vi kom inn dørene var det allerede stappfullt med folk i avgangshallen. Det skjedde overhodet ingenting. Jeg tror det var problemer med bagasjebåndet.
- Flyet forsvant mens vi sto i kø for å sjekke inn bagasjen, forteller en noe oppgitt familiefar til Aftenbladet.no.
Dårlig start
Sammen med kona og de tre barna Ruben (11), Karen (8) og 11 måneder gamle Martine, skulle familien fra Rennesøy fly til Nice for å feriere tre uker i St. Tropez i Sør-Frankrike.
- Ungene ble redde og lei seg for at de ikke skulle få komme på ferie til mormor, som venter på oss der nede. Nå har de heldigvis roet seg litt.
Familien ble booket om, og får nå fly til Nice via Amsterdam og Paris.
- Vi skulle egentlig dra via Oslo og være framme i 11-tiden. Nå blir vi seks-sju timer forsinket, sier Vigre.
- Det ordner seg tross alt for oss, men det er jo en dårlig start på ferien.
Dårlig service
Vigre er kritisk til måten situasjonen ble håndtert på Sola.
- Servicen til SAS er alt for dårlig. Det var ingen informasjon å få. Jeg skjønner ikke at de ikke gjør noe. Det er forferdelig at det skal være slik, sier han.
Ifølge Vigre sto flere passasjerer i kø da flyene dro avgårde. - Vi ble litt småhissige alle sammen, sier han.
Familien fikk 400 kroner til frokost, og gleder seg til å komme fram.
- Vi glemmer jo dette fort når vi kommer ned dit, sier Vigre.
Kjent problem
Aftenbladet har også tidligere skrevet om morgenkaoset på Sola.
Nja. Sola bygges om, derfor er det kaos. De rakk ikke flyet (som ikke er SAS sin skyld) og ble booket om til KLM pluss at de fikk 400 kroner til frokost. Og så klager man på SAS? Denne synes jeg var i overkant sutrete for å si det forsiktig, Stavanger Aftenblad burde kanskje vurdert å redigere innholdet noe i denne artikkelen...
Hvis de kom klokka 0500 og ikke kom med flyet halvannen time senere, betyr det at alle andre som kom med har vært veldig veldig tidlig ute. Jeg stiller meg tvilende til at de har vært der halvannen time før avgang.
litt-amatør
29-06-2007, 16:04
Originally posted by Trety
Nja. Sola bygges om, derfor er det kaos. De rakk ikke flyet (som ikke er SAS sin skyld) og ble booket om til KLM pluss at de fikk 400 kroner til frokost. Og så klager man på SAS? Denne synes jeg var i overkant sutrete for å si det forsiktig, Stavanger Aftenblad burde kanskje vurdert å redigere innholdet noe i denne artikkelen...
Slutter meg fullt ut til denne kommentaren, dette var veldig sutrete.
KennethGS
29-06-2007, 16:04
Hvis de kom halvannen time før flyet skulle gå, og fremdeles sto i kø når flyet gikk, så er det vel ikke akkurat passasjerene sin skyld heller da...^_^
Jeg har store problemer med å legge skylden på de reisende om det er slik at de var på plass 1,5 timer før avgang. Det bør i alle tilfeller være mer enn god nok tid, og de reisende kan knapt lastes for at alle ting så så ulidelig tregt at de ikke kommer med. Dette er ikke sutrete (gitt at det som står i artikkelen faktisk stemmer). Som reisende har man ikke noen som helst kontroll med farten på innsjekk/sikkerhetskontroll, så dette er et ansvar for de man kjøper transporttjenester fra (og som sannsynligvis betaler for innsjekk/sikkerhetskontroll).
Jeg har selv opplevd noe liknende på BGO for en del år siden, hvor vi faktisk stilte opp nesten 2 timer før avgang men likevel nesten mistet flyet (med nokså sure blikk fra CA'ene når vi kom ombord).
Jeg kan ikke se at det da var min skyld, eller at det denne gangen er de reisendes skyld. Om det er ombygging og ekstra lange køer så må man enten gi klar beskjed til de reisende i god tid i forkant, eller sørge for å ha et opplegg som sikrer at ting går smidig likevel.
The Ticketor
29-06-2007, 16:18
Det finnes INGEN effektiv måte å sikre at alle pax for beskjed om dette, eller ting som dette, i forveien. For å unngå dette må man helt enkelt gjøre alt man kan for å legge forholdene til rette på flyplassen.
Utflyttet
29-06-2007, 16:40
Originally posted by Trety
Nja. Sola bygges om, derfor er det kaos. De rakk ikke flyet (som ikke er SAS sin skyld) og ble booket om til KLM pluss at de fikk 400 kroner til frokost. Og så klager man på SAS? Denne synes jeg var i overkant sutrete for å si det forsiktig, Stavanger Aftenblad burde kanskje vurdert å redigere innholdet noe i denne artikkelen...
Først, heder og ære til SAS om de faktisk booket om pax og betalte frokost slik. Så en purre til Aftenbladet for å vinkle det som om SAS var et problem, her var det vel flyplassen/Avinor som skal ha litt ris?
Men: siden flyselskaper liker så mye regler og flere herinne liker å peke på pax og si "er dere ikke tidelig nok ute", så vil jeg si at det ville vært på sin plass for forbrukerombudet å komme på banen og si hva som er "rimelig tid" for oppmøte og så si til flyselskapene at om pax kan vise til at de var der i tide, så er det flyselskapet/Avinor sitt problem om pax ikke når flyene?
-A
Jeg vet ikke hvor mange passasjerer dette gjaldt, men flere selskaper plukker ut folk i køen når deadline for en avgang nærmer seg. det burde være mulig også her. Jeg tror ikke passasjeren klager på hvordan SAS hånderte ombookingen og matkuponger etc, men at flyselskapet ikke har systemer som gjør at det ikke holder å møte opp halvannen time før avgang. Det er jo mildt sagt dårlig.
Jeg synes det er for enkelt å skylde på SAS. Det er lov for familien å bruke hodet. Når du ser det begynner faretruende å nærme seg avgang går det an å bevege på seg å søke hjelp. Dette har ikke noe med SAS å gjøre. Ringe media klarte familiefaren, men ikke å gjøre noe for å prøve å løse problemet selv.
Jeg vet ikke, men i utgangspunktet hadde vel familien ikke krav på noe siden dette ikke var sas som forårsaket problemene. Det er ikke lett å drive flyselskap når absolutt alt som gjøres blir kritisert.
Tommy777
29-06-2007, 17:26
Denne familien har ingenting å sutre over. "ungene ble redde fordi de tror de misser bestemamsen i St. Tropez..." :rolleyes:
Virker som at den nye folkesporten i Norge er å ringe avisen UMIDDELBART når en bitteliten ting går gærnt med flyreisen. Tror vi kan skylde på nettaviser og kvaliteten på "journalister" som jobber for disse avisene. Blir mye å fylle opp online...
Snakk om at kun EN bransje skal få gjennomgå. Omtrent på linje med at jeg ringer avisen når Kaffistova går tom for dagens eller Rimi er tom for lettmelk
Superhai
29-06-2007, 17:31
Det er umulig å si hva som egentlig har skjedd. Passasjerne kan ha stått i feil kø, de kan ha vært uoppmerksomme når eller hvis noen har prøvd å få tak i noen som var ikke var blitt sjekket inn. Det kan ha vært andre årsaker, billetten ikke var i orden fra reiseselskap/byrå osv. Selvom det er avinor/OSL/andre som forårsaker problemer, så prøver vi så langt det er mulig å hjelpe passasjeren, så lenge det ikke er vedkommendes skyld. I og med de er blitt booket om regner jeg med at de på Sola har regnet med at familien har vært i rimelig tid.
Jeg vet selvsagt ikke hva som har skjedd i denne saken, men saken illusterer likevel et interessant problem.
Vi har hatt denne diskusjonen mange ganger tidligere, men er det rett & rimelig av et flyselskap å hevde at det ikke er deres problem/feil om kunden deres blir stående i timesvis i innsjekking/sikkerhetskø? Jeg sier ikke at SAS har sagt dette i denne saken, men det er flere i tråden som tydligvis mener at SAS sitt ansvar først inntrer i det kunden presenterer seg ved gaten klar for ombordstigning. Jeg kan vanskelig se at kunden kan stille underleverandørene til SAS (innsjekk/sikkerhet) til ansvar hvis noe skulle oppstå slik at man ikke kan presentere seg ved gaten til rett tid. Dette må da være et ansvar som flyselskapet har (gitt at kunden stiller opp på flyplassen klar for innsjekk etc. i rimelig tid - 1.5 timer før flyavgang må vel kunne sies å være i rimelig tid). Jeg mener at jeg inngår en kontrakt med flyselskapet om frakt fra A til B, noe som innbefatter innsjekk, baggasjehåndtering, sikkerhetskontroll, billetthåndtering/-salg, og selve transporten. Jeg betaler mine penger kun til flyselskapet, og ikke til Avinor, Adecco osv. Det er flyselskapet som igjen er kunder hos Avinor, Adecco osv., og som har mulighet til å stille disse underleverandørene til ansvar ved uregelmessigheter. Jeg tror vel at jeg ville hatt en svært dårlig sak om jeg forsøkte å kreve penger fra Avinor fordi jeg kom for sent til gaten pga lange køer.
Nå er det vel heller ikke bare en bransje som får gjennomgå, men som flyinteressert så har man kanskje et spesielt fokus på denne bransjen. Jeg følger med på andre bransjer og kan ikke si annet enn at en rekke andre aktører får gjennomgå for ulike forhold. I tillegg er det ferietid nå, slik at reiser er noe som opptar folk flest i større grad enn eller.
Det er selvsagt trist for de saken gjelder, men hvorfor i all verden havner det her i en avis? Samme situasjon oppstår jo hver dag på flyplasser.
Hvis dette er dagligdags på flyplasser bør det absolutt havne i en avis.
Helt enig med TOS, interessant problem og helt på sin plass at man ikke er fornøyd.
Jeg tok kanskje litt i, men det er jo et relativt vanlig fenomen.
Til tiders har dette vært dagligdags på OSL så dette er ikke noe uvanlig. Det å få tak i hjelp er heller ingen enkel sak. På slike dager er de fleste ansatte ganske stresset og kun fokusert på å få flest mulig ombord på flyene. Når du da prøver å få noen til å hjelpe deg fordi "flyet snart går" så er ledige ansatte umulig å finne(alle jobber så svetten renner) og de har lite tid til å ta seg av enkeltpersoner (det er som regel mange mange flere i samme situasjon). Det er ikke bestandig lett for en passasjer å forholde seg til et så stort apparat som en flyplass er.
Hilsen,
Laurenz
Sinnsykt bra resonement RRA. Avinor tenker ALT for lite når de bygger ut Sola. At de ikke bygger flere innsjekkskranker er jo helt hål i hodet. Kun plass til lengre køer. Det er ikke bare på insjekk det er for lite. Både i innenlands og utenlands terminalen er det enda for lite selv etter at de har bygget ut. Det er altfor få sitteplasser og altfor få plasser og gjøre av seg mens du venter på flyet. Og altfor lite spiseplasser. Ber jo om køer og kaos. De burde bygget ut Sola til det dobbelte. Gater er det også alt for få av. Avinor har ikke peiling på hvordan en lufthavn drives og hva som skjer i terminalen og utenfor på ramp.
Det er kommet nye stands på flyplassen. Her har Avinor laget mange hull rundt omkring i betongen. Vi har lenge lurt på hva disse skulle være til. De skal altså være til jording av fly. WTF? Da vi sa vi ikke gjorde det lurte Avinor på om det var bare vi som ikke gjorde det. Men en av de ansatte hos oss har jobbet på flyplassen i 30år og det har aldri blitt gjort.
Nå er disse hullene kun til for å samle opp vann, og for oss som jobber på ramp skal trå nedi og vrenge ankelen. Og i tillegg kjøre traller full av bagasje nedi slik at bagasje faller av.
PS. RRA jobber du i SGS?
Det er det som hadde vært min drøm også. Helt ny terminal hadde gjort seg ja. Ikke påbygg på påbygg som gjør flyplassen verre. Få noen som vet hvordan en flyplass drives til å drive Sola flyplass ikke Avinor som har like mye peiling som Securitas. No offence til dere som jobber i Avinor.
RRA: TFC eller RAMP?
Jeg mener ikke å hakke på de som jobber i innsjekken, og har full forståelse for at man forsøker å gjøre som best man kan. Slik jeg leser dette så ser det ut til at ansvaret kanskje ligger hos Avinor som ikke har fasilitetene på plass for flyselskapene. Jeg antar at dette er noe flyselskapene tar opp med Avinor, og at passasjerer som lider under dette ikke skal lide noen urimelig ulempe. Hvis ting er slik at det ikke holder å møte 1,5 timer før avreise på en middels stor flyplass i norsk målestokk, så er det noe alvorlig som er galt.
KennethGS
30-06-2007, 09:04
Originally posted by Vede
De skal altså være til jording av fly. WTF? Da vi sa vi ikke gjorde det lurte Avinor på om det var bare vi som ikke gjorde det. Men en av de ansatte hos oss har jobbet på flyplassen i 30år og det har aldri blitt gjort.
Jording av flyene? Heh..
Er det noen som gjør det utenom Luftforsvaret? Har vært borti det ifm. overnattende F-16 her, men aldri ellers...
Jording under fueling er jo noe, men da er det jo tankbil/tankanlegg og fly som skal kobles sammen...:rolleyes:
Er ikke så ofte innom SVG, men har opplevd en del merkelig på den flyplassen. Siste hendelse var rundt kl. 11 på søndagen under Sola Airshow. Jeg ankom med buss fra nordfylket og ville sjekke inn bagasjen til min SK-flight 19:30. Å sjekke inn på en automat gikk glimrende, men så var det bemanning av drop-off-skranken - og der var ingen der! Dette varte og rakk 25 minutter, og da kom den første betjening. Det er ikke så mange avganger fra SAS så tidlig på søndager (bare en mellom 11 og 13 og det er SK4016 til OSL), men vi var til slutt over tjue som stod ventet for å bli kvitt bagasjen. Denne hendelser viser at det ikke bare er Avinor som er roten til disse frustrasjonene. Alle på SVG må skjerpe seg!
PS Hjelp fra naboskranken var ikke mulig - den var opptatt med å sjekke inn tyskere med heller dårlige engelskkunnskaper til LH3161, og de stod i kø nesten ut døra.
Manglende bemanning av bagdrop er et vanlig problem hos SAS og ikke noe spesielt for SVG.
Originally posted by LN-RRA
Originally posted by Vede
Det er det som hadde vært min drøm også. Helt ny terminal hadde gjort seg ja. Ikke påbygg på påbygg som gjør flyplassen verre. Få noen som vet hvordan en flyplass drives til å drive Sola flyplass ikke Avinor som har like mye peiling som Securitas. No offence til dere som jobber i Avinor.
RRA: TFC eller RAMP?
TFC, er PSC som det så fint heter. Jobber du der og?
Nei jeg jobber på RAMP i konkurrerende firma.
Nå ble jeg skikkelig overrasket (http://web3.aftenbladet.no/lokalt/article475261.ece)
"– Jeg er klar over at båndet stoppet, og det skyldtes at SAS Ground Services ikke hadde satt inn nok bemanning, sier han til Aftenbladet.no"
Haha, Avinor å SGS skylder på hverandre.
– Jeg er klar over at båndet stoppet, og det skyldtes at SAS Ground Services ikke hadde satt inn nok bemanning, sier han til Aftenbladet.no.
Er det SGS-ansatte som traakker baandet i gang?? :colgate:
De sitter på sykler å trør som bare juling.
synes det høres merkelig ut at de sto halvannen time i kø - men jeg har sett Sola, og der er det kaos! Om de har stått halvannen time i kø og forsøkt å få hjelp, da er det klart at dette er for dårlig av SGS/SAS, men jeg vet selv at tid kan være et relativt begrep. Man tror det er snakk om 30 min, men det er gjerne 7....
Nå om sommeren bør man være ute i GOD tid - og da mener jeg MINST halvannen time på de store flyplassene. Det er mye folk ute, mye uerfarne reisende med mye bagasje, og det tar tid.
Og så til dagens journalist-bashing: Er det ikke vanlig at når noen "angripes" skal de få lov til å svare? Her hører vi kun den ene parts versjon. Hvorfor får ikke SGS lov til å uttale seg?
i dag er det på OSL det er problemer....
http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/07/02/505116.html
Originally posted by jb1
Jeg vet ikke hvor mange passasjerer dette gjaldt, men flere selskaper plukker ut folk i køen når deadline for en avgang nærmer seg. det burde være mulig også her.
Dette gjøres daglig, selv i "lille" Mosjøen hvor folk ikke klarer å stille seg i rett kø!
Smal sak å spørre om det er noen som skal reise til Bodø i denne køen og få dem med rett maskin, selv kl 0600 om morgenen!
Egil