View Full Version : Trådløst internett på alle de største flyplassene
Trådløst på flyplassene
Alle de store og mellomstore flyplassene i Norge får trådløse nett.
http://www.dn.no/forsiden/article1125161.ece?WT.svl=article_title
Tenk å ta seg betalt for dette da...
Dårlig service!!!
Også kun på de "store" flyplassene... Tenker ikke på de passasjeren som sitter timesvis på flyplasser i mer "sentrale strøk" av landet uten fasiliteter som kaffé/kiosk/restaurant, tv etc.
Egil
KennethGS
28-06-2007, 08:25
Dette har da Torp hatt i flere år allerede... Gratis! (http://www.torp.no/?GUID={PK8VK0PcHH3mIjxEtDxw2WIF}&ID=5&lang=no&sID= 77) ^_^
Nåja, trådlåst internet er ingen menneskerett, ei heller er det Avinors oppgave å drive veldedighet ved å tilby dette gratis. Hvis ikke trådløst internet kan settes opp uten at kostnadene blir dekket skal det heller ikke gjøres da gratis trådløst internet ikke generer flere reisende (øker inntektene til Avinor) og jeg er ikke interesert i å subsidiere trådløst internet rundt omkring
Dette har vi då hatt på Hovden lenge.. ....*gjesp*:colgate:
KennethGS
28-06-2007, 08:37
Originally posted by Someone
Hvis ikke trådløst internet kan settes opp uten at kostnadene blir dekket skal det heller ikke gjøres
Fra artikkelen:
På Gardermoen blir det trådløs dekning i alle publikumsarealer og på flyoppstillings- og baneområdet. Det trådløse nettet benyttes operativt for raskere og mer effektiv kommunikasjon blant annet for flyavviklingen, sier avdelingssjef Tore Myhre ved OSL.
Får nå inntrykk av at dette ikke bare er for passasjerene sin del da...
ATC-flyradar
28-06-2007, 08:40
Å legge tilrette for forretningsreisene som flyr fra sted til sted, det skulle tatt seg ut. Når man bruker så mye penger på et transportmiddel eller ventetid på en terminal, så kan forretningsreisene utføre jobb med å bruke trådløs forbindelse. Det må ikke være helt gratis, men ikke AVINOR sin politikk å være verdens dyre på alt. Med alle de avgifter vi betaler via å benytte flyplassene, fra parkering, handle, benytte reise fra et avinor terminal så vet du også at du betaler via via mange kroner å fo dette, så litt kan man få igjen - billig trådløs nettverk men man venter !! Det er min mening og kanskje litt drittlei måten Avinor utnytter alle og enhver med å ta seg "overskuddsbetalt" på alt.
Jan
Originally posted by Someone
Nåja, trådlåst internet er ingen menneskerett, ei heller er det Avinors oppgave å drive veldedighet ved å tilby dette gratis. Hvis ikke trådløst internet kan settes opp uten at kostnadene blir dekket skal det heller ikke gjøres da gratis trådløst internet ikke generer flere reisende (øker inntektene til Avinor) og jeg er ikke interesert i å subsidiere trådløst internet rundt omkring
Nei det er godt mulig at dette ville kostet Avinor, tja la oss ta hardt i, ca Kr 500,- i mnd på hver av kortbaneflyplassene de drifter! Dette kan karakteriseres som en dråpe i havet for de som hver dag ser hva det ellers brukes penger på...
Og nei, det vil nok sikkert ikke generere flere reisende (øke inntektene), men dette ville være en super service ovenfor alle reisende som betaler avgifter i bøtter og spann for å få lov til å reise fra/til en flyplass. Det er ikke rent skjelden at det et tildels store forsinkelser i vinterhalvåret da Avinor har problemer med å holde flyplasser åpen for trafikk grunnet snø og is på rullebaner!
Kunne vært greit om de reisende da kunne benytte tiden til jobb etc. da! ;)
Egil
Nåja, trådlåst internet er ingen menneskerett, ei heller er det Avinors oppgave å drive veldedighet ved å tilby dette gratis.
Men flere av de andre aktørene har ønsket å tilby sine kunder gratis trådløse nett, for eksempel i loungene. Dette har de andre aktørene blitt nektet av OSL. Det er ekte monopol... Flyselskapenes longer har som regel gratis trådløst nett, men det får de ikke lov til å tilby kundene sine på OSL.
STARSHIP 2
28-06-2007, 09:55
Originally posted by Egil
Nei det er godt mulig at dette ville kostet Avinor, tja la oss ta hardt i, ca Kr 500,- i mnd på hver av kortbaneflyplassene de drifter! Dette kan karakteriseres som en dråpe i havet for de som hver dag ser hva det ellers brukes penger på...
ehh, litt mere kostnader tilknyttet dette vil jeg tro da det var investeringer på 10.000.000 ifølge artikkelen.
Det må da være bedre med et tilbud enn ingen ting i det hele tatt. Vil tro at om noen år vil det være gratis og det vil være på de aller fleste flyplassene, men behovet er ikke like stort på mindre flyplasser så det får komme når det kommer..
sail4fun
28-06-2007, 10:10
Originally posted by JohnnyEagle
ehh, litt mere kostnader tilknyttet dette vil jeg tro da det var investeringer på 10.000.000 ifølge artikkelen.
Det må da være bedre med et tilbud enn ingen ting i det hele tatt. Vil tro at om noen år vil det være gratis og det vil være på de aller fleste flyplassene, men behovet er ikke like stort på mindre flyplasser så det får komme når det kommer..
Om 2-5% av pax har behov, så er behovet det oxo på de mindre plassene..., men det er
forskjeller her , som f.eks på SDN hvor den lokale bredbånds aktøren har lagt inn ei
ADSL linje og satt opp en WLAN router, tilgang er gratis, men man oppfrodres til å legge 20Kr i en box i avgangshallen.
Enkelt , ikke nødvendig med radioplanlegging og ingen chargeing for bruk. Og litt reklame for en lokal aktør. :clap , [nei den var borte]
anders320
28-06-2007, 10:20
Originally posted by P.A. VIKING
Om 2-5% av pax har behov, så er behovet det oxo på de mindre plassene..., men det er
forskjeller her , som f.eks på SDN hvor den lokale bredbånds aktøren har lagt inn ei
ADSL linje og satt opp en WLAN router, tilgang er gratis, men man oppfrodres til å legge 20Kr i en box i avgangshallen.
Enkelt , ikke nødvendig med radioplanlegging og ingen chargeing for bruk. Og litt reklame for en lokal aktør. :clap , [nei den var borte]
Altså: Internett på Gardermoen er faktisk ganske dyrt. Du MÅ kjøpe minst 60 minutter for å koble seg opp. Første og siste gang jeg gjorde dette var i Januar. Jeg satt på et sted med full dekning, men selvom jeg var tilkoblet falt internetten ut hele tiden. Jeg var på nett ca. 15 minutter av de 60 jeg betalte for. Prøvde også å gå til andre WLAN-soner. Dette var så dårlig. Jeg fant heller ikke ut noe sted å klage til
vi har det her i Vadsø også da.. og det er gratis :) men det er sikkert fordi det ikke er Avinor som har satt opp det da, men sjefen min :)
KennethGS
28-06-2007, 10:43
Joda, men det antydes jo også at dette er noe de kommer til å bruke selv, over hele flyplassområdet, ikke bare i terminalen, så det er kanskje derfor investeringen er så stor?
STARSHIP 2
28-06-2007, 11:21
Originally posted by LCH78
vi har det her i Vadsø også da.. og det er gratis :) men det er sikkert fordi det ikke er Avinor som har satt opp det da, men sjefen min :)
er ikke han Avinor :P
Men fra spøk til revolver; jeg syns det er rart at folk begynner å syte når det blir bygd ut et trådløst nettverk på de flyplassene av litt størrelse i landet fordi man må betale for å bruke det. Alternativet er at det ikke blir tilgjengelig/bygd ut.. Er det vanlig i resten av verden med gratis trådløs nett? da jeg var i USA i påsken var det betalingsinternett på samtlige flyplasser..
KennethGS
28-06-2007, 11:51
Gratis trådløst nett på hoteller og flyplasser er bare peanuts sammenlignet med omsetningen. Service kalles det...
Utflyttet
28-06-2007, 11:53
Nei det er godt mulig at dette ville kostet Avinor, tja la oss ta hardt i, ca Kr 500,- i mnd på hver av kortbaneflyplassene de drifter!
Tja, en linje i bedriftsmarkedet med litt kapasitet blir for 2-3000, og snakker vi om flyplassen utenfor storbyene kan du ta det som en minste-pris.
Så skal du ha en håndfull akksesspunkt med management, regn 3-4.000,- pr. stykk.
Så skal det setteds opp og konfigureres. Regn 2-3 dager for en fyr med timepris rundt tusenlappen.
Når du har kommet så langt så skal det overvåkes og driftes, som nok har en fin liten månedskost.
Om du skriver av hele greien på tre år så har du vel en reel månedskost på 5-6.000,- eller så.
-A :)
Originally posted by KennethGS
Gratis trådløst nett på hoteller og flyplasser er bare peanuts sammenlignet med omsetningen. Service kalles det...
Men det er en stor forskjell. Gratis nett på hoteller er ett salgsargument som kan trekke kunder, men de færreste velger flyplass på annet enn pris, avstand og tilgjenglighet
Er det vanlig i resten av verden med gratis trådløs nett? da jeg var i USA i påsken var det betalingsinternett på samtlige flyplasser..
Det er blandet praksis .. Phoenix og Las Vegas f.eks. er gratis .. de mellomstore synes til en stor grad aa vaere gratis ...
ATC-flyradar
28-06-2007, 12:21
Det å diskutere dett evne, blir som å diskutere "hvilken bil er best" og har like mye meninger og mangt som slike evner.
Mwn i dagens samfunn, så bør Avinor ha dette tilgjengelig for reisene til en " liten pris" beregnet etter den tid DU belaster nettet og ikke forskuddsbetalt noe som gjør at du betaler for hele tiden også når du ikke for tilgang.
Jeg bruker selv trådløs via ICE (boks) som virker i Norge - så slipper man å betale dyre minutter/timer av Avinor.
Jan
flott at det bygges ut, og helt ok at det tas betalt for å bruke nettet. Selv har jeg logget meg på med min Telenor-profil på OSL og blitt belastet over telefonregningen (og sendt den videre til arbeidsgiver når jeg har vært på tjenestereise). Helt ok. OSL-sidene er gratis, og jeg vil tro det kan være aktuelt med en modell der visse tjenestetilbydere betaler f.eks. Avionor for å få sine sider gratis i det åpne nettet - f.eks. flyselskapene, VG og andre
Utflyttet
28-06-2007, 13:54
Jeg bruker NetCom sin Homerun-løsning, så jeg får betalt for meg de fleste steder. Nå er jo og alle som har NextGenTel som bredbåndslevrandør med i Homerun-samarbeidet og kan få en sånn profil og få regningen i lag med breibandet sitt hjemme eller i bedriften.
-A
Originally posted by LCH78
er ikke han Avinor :P
niks.. er ikke ansatt i Avinor jeg eller sjefen min da ;)
Originally posted by ph-ndr
Nei det er godt mulig at dette ville kostet Avinor, tja la oss ta hardt i, ca Kr 500,- i mnd på hver av kortbaneflyplassene de drifter!
Tja, en linje i bedriftsmarkedet med litt kapasitet blir for 2-3000, og snakker vi om flyplassen utenfor storbyene kan du ta det som en minste-pris.
Så skal du ha en håndfull akksesspunkt med management, regn 3-4.000,- pr. stykk.
Så skal det setteds opp og konfigureres. Regn 2-3 dager for en fyr med timepris rundt tusenlappen.
Når du har kommet så langt så skal det overvåkes og driftes, som nok har en fin liten månedskost.
Om du skriver av hele greien på tre år så har du vel en reel månedskost på 5-6.000,- eller så.
Noen slipper å betale selv og bryr seg ikke om at at det koster NOK 60,- i timen mens andre som meg sier at gratis WLAN er SERVICE til sine kunder!
Hotellkjeder tilbyr det, enkelte flyplasser tilbyr det (bravo!!!), "vannhull" tilbyr det, Statoilstasjoner tilbyr det, så hvorfor ikke Avinor? "Tving" alle som logger seg på via en startside hvor Avinor tjener penger på annonsesalg + egenreklame...
Selv velger jeg hverken hotell eller bensinstasjon med kriteriet "Gratis internett", men joda, jeg setter stor pris på den servicen og vet å skryte av de som tilbyr dette!
ph-ndr: Jeg ser regnestykket ditt og kan si meg enig i at det koster $$ å installere og drifte dette på "større" flyplasser!
Mitt overslag på ca kr 500,- var beregnet ut fra passasjertall på f.eks MJF hvor jeg kunne dratt ned på Elkjøp kjøpt en trådløs router og satt den opp på 8 minutter. Hadde ikke trengt rare linja kan jeg love deg, og jeg skulle ikke tatt fem flate øre for å "drifte" nettet på fritida! Dette som en service til våre passasjerer!
Om vi spør hva dette kostet i innkjøp (utstyr + linje) + drifting av nett på Hovden eller i Vadsø så tror jeg nok de ligger under mine kalkulasjoner!
I Mosjøen selger vi kaffe for kr 10,- på morgenavgangene! Vi setter fram kaffe + engangsbeger og folk legger pengene selv i kassen. Fungerer utmerket, og jeg tror samme modell ville fungert med internett!
Skal faktisk foreslå dette for Lufthavnsjefen...
2 be continued... ;)
Egil
Edit: Forumet takler ikke Euro tegnet! Måtte byttes ut med Dollar, he he
Euro = € tihii...
Tommy777
28-06-2007, 18:04
Minn meg på å ikke hyre deg inn når jeg skal sette opp et par aksess punkt....;)
De fleste flyplassene i Norge er jo relativt små, bare en håndfull krever mer enn 1 aksesspunkt. Cisco Aironet koster ca. 3500, ved å sette på to eksterne antenner, har du i realiteten 3 aksesspunkter som står spredt over inntil 100 meter.
Det å sette opp en Aironet tar ca. 1 time, det å kable de eksterne antennene tar maks en time til. På flyplasser på størrelse med OSL, SVG, TRD eller BGO tar det nok lengre tid, men disse flyplassene har jo allerede trådløst nett.
En dedikert internetlinje (holder i massevis med ADSL 2+) koster 500 lappen. Ciscos aksess punkt har meget god remote tilgang, slik at en person kan ta seg av servicen på hele nettverket. Det som evt må gjøres (noe som er jeg aldri har hørt skjer med Ciscos aksesspunkt) er å rykke ut kontakten og sette den inn igjen. Det klarer hvilken som helst Avinor ansatt... Så 5-6000 i måneden i driftskostnader er helt på jordet..
Men det er klart at når Avinor bruker NetPower i SVG til å drifte systemet, blir det grisedyrt. Man legger på Nomadix for å motta betaling, da koster software. Man har også på OSL laget en idiotisk nettverksstruktur som trenger masse vedlikehold. Blandt annet har man såpass knallharde restriksjoner at brukere ikke kan få tilgang web mail med exchange.... Nettet er også veldig ustabilt på OSL og jeg betaler IKKE for å bruke det drittnettet de har der. Heldigvis hadde jeg i Norge Tn trådløst kontor slik at jeg slapp unna nettet der oppe. I loungene tilbyr nå SAS gratis trådløst internet, så det er jo en flott fremgang.
Avinor går på samme blemma som det offentilige ofte gjør: Velger grisedyre løsninger istedet for å sette opp en kjempeenkel løsning uten betaling. Man kunne f.eks. kontaktet Ventelo eller NGT og fått sponset internet linjer til alle flyplassene der det er dekning mot at de fikk reklame på påloggingsiden... ISPene hadde kjempet knallhardt for å få muligheten til å være leverandøren som sponset en slik linje, rett og slett fordi kosten med en slik linje er 78 spenn pr. måned pluss noen småkroner for trafikk..
Her i USA tar noen flyplasser seg betalt for internet, men vi snakker om 6.95 for ubegrenset bruk... Dog er det gratis på flere flyplasser. LN-MOW nevner to, jeg kan slenge på TPA og MCO
Utflyttet
28-06-2007, 18:05
Hadde ikke trengt rare linja kan jeg love deg, og jeg skulle ikke tatt fem flate øre for å "drifte" nettet på fritida! Dette som en service til våre passasjerer!
Om du greier å trenge igjennom den typiske ledelse sin fobi for "hva når du ikke er her, vi må ha noen som kan være tilgjengelig, og alt må være kommerst og stort", så all heder til deg. :)
-A
Hadde ikke trengt rare linja kan jeg love deg, og jeg skulle ikke tatt fem flate øre for å "drifte" nettet på fritida! Dette som en service til våre passasjerer!
Om du greier å trenge igjennom den typiske ledelse sin fobi for "hva når du ikke er her, vi må ha noen som kan være tilgjengelig, og alt må være kommerst og stort", så all heder til deg. :)
-A
He he, hva mener du ?? Du vet jeg jobber i Widerøe på kortbane?
Vi har ikke noe liv utenom, vi bor i kollektiv på flyplassen og kan når som helst bli utkalt i tjeneste! Ferie og avspasering? Nei det har vi kke sett... :p
Nei tror nok det er flere enn meg som skulle klart å holde dette "hjemmenettet" oppe og gå...
Egil
STARSHIP 2
28-06-2007, 22:18
[spøk]Imorgen kommer det en artikkel om dette i VG;
Gratis internett på alle Avinors flyplasser satt opp etter hjemmenettverksprinsippet
[size=12]-Gjenstår kun å finne frivillige[/spøk]
Originally posted by Flyer
Nåja, trådlåst internet er ingen menneskerett, ei heller er det Avinors oppgave å drive veldedighet ved å tilby dette gratis.
Men flere av de andre aktørene har ønsket å tilby sine kunder gratis trådløse nett, for eksempel i loungene. Dette har de andre aktørene blitt nektet av OSL. Det er ekte monopol... Flyselskapenes longer har som regel gratis trådløst nett, men det får de ikke lov til å tilby kundene sine på OSL.
Oslo Lufthavn Tele og Data har monopol og diktatorisk makt over televerdenen på OSL. Jeg skal la være å gjengi en del av beskrivelsene OLTD har fått fra ymse miljøer (fra teleoperatører til forsvaret) som har forsøkt å ha noe med dem å gjøre. La meg bare si at ord som "fleksible", "serviceorienterte", "teknisk oppdaterte" og "raske" ikke har vært brukt.
[spøk]Imorgen kommer det en artikkel om dette i VG;
Gratis internett på alle Avinors flyplasser satt opp etter hjemmenettverksprinsippet
[size=12]-Gjenstår kun å finne frivillige[/spøk]
Fant den ikke i dag... Du sa VG ja?? :colgate:
Egil
Originally posted by gustavf
Oslo Lufthavn Tele og Data har monopol og diktatorisk makt over televerdenen på OSL. Jeg skal la være å gjengi en del av beskrivelsene OLTD har fått fra ymse miljøer (fra teleoperatører til forsvaret) som har forsøkt å ha noe med dem å gjøre. La meg bare si at ord som "fleksible", "serviceorienterte", "teknisk oppdaterte" og "raske" ikke har vært brukt.
Sikker på at du ikke blander OLTD med OSL IT? OLTD er en salgsorganisasjon og det er OSL IT som gjør den tekniske biten der.
Originally posted by Trety
Sikker på at du ikke blander OLTD med OSL IT? OLTD er en salgsorganisasjon og det er OSL IT som gjør den tekniske biten der.
Spørsmålet er vel hvem som har monopolrettighetene (salgsorganisasjonen eller de som utfører det tekniske). Der er vel også Telenor inne på eiersiden. Men det er vel bare markedskreftene....:wink
Ja, rimelig sikker på det. Det er OLTD man må forholde seg til som infrastrukturleverandør. Om OSL IT gjør seg fortjent til de samme beskrivelsene skal jeg ikke mene noe om.
Originally posted by TOS
Spørsmålet er vel hvem som har monopolrettighetene (salgsorganisasjonen eller de som utfører det tekniske). Der er vel også Telenor inne på eiersiden. Men det er vel bare markedskreftene....:wink
OSL og Telenor eier SVJV 50% hver av OLTD. OLTD er også de som eier nettet inne på flyplassen, men det betyr ikke at de har den monopolmakten som det hevdes her. Eksempelvis har SAS sin egen internettilknytning som går helt utenom OSL's tilknytning. Det samme har flere andre aktører. Man tvinger heller ikke flyplassens aktører til å måtte benytte seg av OSL's telefoniløsning, og jeg vet med 100% sikkerhet at det er flere som ikke gjør det.
Derimot er det faktisk ganske praktisk for endel mindre aktører å benytte OSL/OLTD's løsning fordi de trenger en relativt liten løsning. Og da er det billigere og ikke minst bedre å henge seg på en eksisterende god løsning enn å skulle kjøpe inn en liten telefonsentral el. likn, med alt for lite tjenester og til en alt for høy pris...
OSL og Telenor eier SVJV 50% hver av OLTD. OLTD er også de som eier nettet inne på flyplassen, men det betyr ikke at de har den monopolmakten som det hevdes her. Eksempelvis har SAS sin egen internettilknytning som går helt utenom OSL's tilknytning. Det samme har flere andre aktører. Man tvinger heller ikke flyplassens aktører til å måtte benytte seg av OSL's telefoniløsning, og jeg vet med 100% sikkerhet at det er flere som ikke gjør det.
Derimot er det faktisk ganske praktisk for endel mindre aktører å benytte OSL/OLTD's løsning fordi de trenger en relativt liten løsning. Og da er det billigere og ikke minst bedre å henge seg på en eksisterende god løsning enn å skulle kjøpe inn en liten telefonsentral el. likn, med alt for lite tjenester og til en alt for høy pris...
Så vidt jeg vet eier ikke Telenor noe av OLTD, eller Televerket som det het den gang OSL ble bygget.
Det er feil at SAS har en internettløsning som går utenom OLTD. Det er ingen som får lov til å legge infrastruktur inn til bedriftene på Gardermoen, untatt OLTD. Det eneste unntaket er, svjv, NSB og Jernbaneverket som kan koble seg til BaneTele sin infrastruktur inne på jernbanetasjonen. Alle andre leveranser av tele- og datakommunikasjon inne på OSL gjøres gjennom OLTD og OLTD er kun tilknyttet Telenor sitt nett.
Det er fullt mulig at noen andre enn Telenor leverer SAS sin linje, men disse har i så fall leid linjer av OLTD og Telenor for å videreselge. Det samme gjelder NetCom sine basestasjoner inne på flyplassområdet.
gustavf: Mye av dette du kommer med her vet jeg med sikkerhet at er feil. Og via min jobb innen telecom har jeg svært sikre kilder...;)
gustavf: Mye av dette du kommer med her vet jeg med sikkerhet at er feil. Og via min jobb innen telecom har jeg svært sikre kilder...;)
Med min jobb innen telekom så har jeg sikre kilder og er vel like sikker. Skal vi ta det på PM i stedet?
Edit: Skirveleif
Ifølge OLTD sine egne sider:
"Misjon
Oslo Lufthavn Tele & Data AS ble etablert i 1997 av Oslo Lufthavn AS og Telenor som eier halvparten av aksjene hver. OLTDs misjon er å være en effektiv salgskanal og kundefront for eiernes produkter og tjenester. OLTD skal være en katalysator for videreutvikling av eksisterende og nye tjenester ved å initiere markedets behov til våre leverandører."
Dvs. OSL og Telenor eier 50% hver av selskapet OLTD.
Med min jobb innen telekom så har jeg sikre kilder og er vel like sikker. Skal vi ta det på PM i stedet?
Som sagt, så gjort :)