PDA

View Full Version : Anklages for å tilby lurebilletter

sirpjalle
26-06-2007, 18:18
Forbrukerombudet mener Norwegian annonserer billigbilletter som ikke finnes. Og truer flyselskapet med bot for brudd på markedsføringsloven.

LINK (http://www.abcnyheter.no/node/48109)

- Hvis ikke Norwegian innretter seg eller vi kommer til enighet, kan det være aktuelt å ta saken videre til markedsrådet og utferdige et tvangsgebyr, sier seksjonssjef Jo Gjedrem hos Forbrukerombudet til ABC Nyheter.

To misfornøyde kunder mener Norwegian annonserer med billigpriser uten at de i realiteten har tilsvarende billetter å selge eller at kundene har reelle muligheter til å sikre seg disse godbitene. Nå får de støtte av Forbrukerombudet.

De to klagde på billettsalg på strekningene fra Oslo til Bodø, Dubrovnik, Harstad, Malaga og Tromsø (nyttårskampanje). I tillegg hevdes det at TV-tilbudet på billetter t/r Oslo - Trondheim til kroner 323 i slutten av februar ikke er reelt. En av klagerne skriver i et nytt brev i slutten av mars at de annonserte billigbillettene fra Oslo til Rijeka og Beograd, og fra Bergen til Paris, ikke er å oppdrive.

Avslørende stikkprøver
«Jeg har kun tatt noen stikkprøver slik at det kan tenkes at det er mange andre ruter hvor kundene blir ført bak lyset med misvisende priser. Dette er et nytt eksempel på dette selskapets markedsføring,» heter det i den siste klagen fra Oslo-mannen.

Han vil foreløpig ikke utdype brevene til ABC Nyheter, men avventer en endelig avgjørelse fra Forbrukerombudet før han kommenterer saken.

Ombudet purrer nå på endelig svar fra Norwegian, og hevder at retningslinjene for salg av slike billetter og markedsføringslovens § 2 og 3, som omhandler villedende og utilstrekkelig markedsføring, er brutt.

- Ikke tilfredsstillende
Av retningslinjene fremgår det at man må endre markedsføringen «umiddelbart, eller så snart som mulig» når billettene ikke er tilgjengelige til den annonserte prisen. I tilleg må det være «en reell mulighet til å finne frem til billetter til annonsert pris».

Norwegian sendte et svarbrev i begynnelsen av april. Men ombudet finner ikke «den innsendte dokumentasjonen tilfredsstillende». Nå krever Forbrukerombudet tall på hvor mange billetter som faktisk er solgt for de aktuelle strekningene, og at flyselskapet endrer markedsføringen sin.

- Vi vil ordne opp i dette, men det ser foreløpig ikke ut til at Norwegian er enige med oss. I sånne saker fastsettes tvangsgebyr skjønnsmessig, og kan komme opp i 3-400.000 kroner, opplyser Forbrukerombudets Jo Gjedrem.

Norwegian ble gitt svarfrist til 23. mai.

Norwegian lover skjerping
- De har fått utsatt frist. Vi var i kontakt med Norwegian i midten av juni, men venter fortsatt på svar, sier Gjedrem.

- Forbrukerombudet har bedt oss sende et brev der vi bekrefter at Norwegian vil følge de regler som gjelder for markedsføring av flybilletter i Norge, og det brevet sender vi i dag, sier markedssjef Åsta Braathen i Norwegian.

- Har Norwegian brutt markedsføringsloven?

- Hvis Forbrukerombudet skriver at det er et brudd på markedsføringsloven, så er vi kjempeleie oss for det. Det er ikke i vår interesse i det hele tatt. Vi vil være ærlige og åpne i vår kommunikasjon om salg av flybilletter.

Braathen legger til at Norwegian har foreslått et møte mellom selskapet, Forbrukerombudet og klageren. Hun poengterer også at Norwegian ved annonsering av billettkampanjer kan bli utsolgt til enkelte destinasjoner før de rekker å rykke inn oppdaterte annonser.

imm
26-06-2007, 18:42
I alle år har charterselskapene markedsført med ting som dette: Gran Canari: fra 1.295,- hvor dette KUN gjelder EN avgang i året, på ETT hotell, forutsatt at man er 4 personer på rommet... Snakk om begrenset tilgang! Og snakk om villedende markedsføring! Når flyselskapene driver på samme måte (men med vesentlig bedre tilgjengelighet på billettene) blir det ramaskrik. Skjønne det de som kan, jeg gjør det ikke.

LN-KOG
26-06-2007, 20:14
Hvilken flygigant er det snakk om? Norwegian :drunk: :drunk: :wow: :cry:

FlightDeck
26-06-2007, 20:17
Jaja, det er bra noen klager. Norwegian har - som veldig mange andre selskaper - annonsert med priser som vanskelig kan oppdrives.

Tommy777
26-06-2007, 20:37
I Norge er jo folk såpass dumme og hjelpesløse at de ikke forstår at slike priser selvsagt har begrenset tilgjengelighet.. Derfor må myndighetene være barnevakt for oss fra vi er født til vi dør...:rolleyes:

LN-KOG
26-06-2007, 20:45
Originally posted by Tommy777

I Norge er jo folk såpass dumme og hjelpesløse at de ikke forstår at slike priser selvsagt har begrenset tilgjengelighet.. Derfor må myndighetene være barnevakt for oss fra vi er født til vi dør...:rolleyes:

Og hvor er det forskjellig fra andre land?

Tommy777
26-06-2007, 21:37
Originally posted by LN-KOG

Og hvor er det forskjellig fra andre land?

Forskjellen er at i Norge drar vi det alt for langt..

KennethGS
27-06-2007, 03:07
Sa han som sitter i statene?

Hadde det ikke vært for amerikanere så hadde instruksjonsboka til mikrobølgeovnen min vært på 2 sider, ikke 10 sider med advarsler og 2 med instruksjon... ^_^

Nordmenn putter ikke levende skapninger i mikrobølgeovner, men OM de gjør det så kommer de aldri til å si det til noen.
En amerikaner saksøker istedet produsenten, selgeren, og selgerens mor, fordi ingen sa at man ikke kunne tørke pus i ovnen...

Det er ikke nordmenn som drar ting lengst...^_^

Cessna pakket jo sammen småfly-produksjonen sin i mange år pga. sånt tull...:rolleyes:

Tommy777
27-06-2007, 04:10
Originally posted by KennethGS

Sa han som sitter i statene?

Hadde det ikke vært for amerikanere så hadde instruksjonsboka til mikrobølgeovnen min vært på 2 sider, ikke 10 sider med advarsler og 2 med instruksjon... ^_^

Nordmenn putter ikke levende skapninger i mikrobølgeovner, men OM de gjør det så kommer de aldri til å si det til noen.
En amerikaner saksøker istedet produsenten, selgeren, og selgerens mor, fordi ingen sa at man ikke kunne tørke pus i ovnen...

Det er ikke nordmenn som drar ting lengst...^_^

Cessna pakket jo sammen småfly-produksjonen sin i mange år pga. sånt tull...:rolleyes:

Det er forskjell på markedsføringsforbud / sy puter under armene på folk og latterlig saksøking..

KennethGS
27-06-2007, 05:03

Det er forskjell på markedsføringsforbud / sy puter under armene på folk og latterlig saksøking..

Markedsføringsforbud, ja... ...men å få slike laterlige søksmål helt frem til en rettsal er vel absolutt å sy puter under armene på folk... :rolleyes:

LN-FHU
27-06-2007, 07:24
Dakar mannen som ikke fikk billetter til 99 kroner........ Hørte vel om tilbudet etter et par dager , og tenkte "Jippi, nå skal jeg spandere tur på hele slekta...."..........MORON !!!!

Jeg har aldri hatt problemer med å finne billetter til annonsert pris, men det må sies at jeg har kunnet vært fleksibel på når jeg reiser....

Tommy777
27-06-2007, 08:42
Originally posted by LN-FHU

Dakar mannen som ikke fikk billetter til 99 kroner........ Hørte vel om tilbudet etter et par dager , og tenkte "Jippi, nå skal jeg spandere tur på hele slekta...."..........MORON !!!!

Jeg har aldri hatt problemer med å finne billetter til annonsert pris, men det må sies at jeg har kunnet vært fleksibel på når jeg reiser....

Kunne ikke være mer enig!!

ThomAAs
27-06-2007, 09:10

Originally posted by LN-FHU

Kunne ikke være mer enig!!

Enig, jeg også har funnet det jeg så annonsert i avisa eller på nett. Men han venta vel 2 uker og skulle ha billetter til 10 så da :rolleyes:

sirpjalle
27-06-2007, 09:17
«Jeg har kun tatt noen stikkprøver slik at det kan tenkes at det er mange andre ruter hvor kundene blir ført bak lyset med misvisende priser. Dette er et nytt eksempel på dette selskapets markedsføring,» heter det i den siste klagen fra Oslo-mannen.

Skal du finne billige biletter, så man lete, ikke ta stikkprøver, og selvfølgelig være fleksibel... :D DØØØØHHHH! Og de billigste går jo alltid først.

Første mann til mølla.... og hvorfor ikke klage SAS inn og da, og resten av gjengen, de bruker samme taktikk de og.....

sk931
27-06-2007, 11:14
Mange selskaber, for ikke at sige alle, annoncerer med priser ,som ikke er til at eller meget vanskelige at opdrive.
FR/NB er efter min mening storeslem.....Så ligger der begrænsninger på dage eller
perioder...

Hilsen
Ole

imm
27-06-2007, 11:56
som sagt, charterbransjen har holdt på sånn i alle år, med mye færre folk som har tilgang til nettopp disse prisene. Men det har aldri vært noe problem det....

MountainDew
01-07-2007, 01:54
Jeg har stort sett funnet reiser til den prisen som er lovet når reklamekampanjen er fersk. Venter man i flere dager med å bestille forsvinner flere og flere seter til den prisen. Helt naturlig!