PDA

View Full Version : Noen som vet hvor denne er blitt av??


tabrenna
25-06-2007, 05:25
Av det jeg finner ut ser det ut son den ble levert til SAS som SE-DBL (http://www.airliners.net/open.file/0716003/L/) den 3. juni 1972.
Fløy også for Scanair undre samme reg, før den ble levert over til Emery Worldwide som N797AL (http://www.airliners.net/open.file/0103377/L/) en gang i 1990.

Sikkert noen her som vet om denne er ute og flyr enda, siste blidene av den jeg kunne finne daterer seg tilbake til 2000. Også litt interresant og vite ettesom dette er siste DC-8 som noengang er bygd... :huh:

CK
25-06-2007, 08:39
i følge airlinerlist.com ble den tatt ut av trafikk i 2002, og skal ha vært lagret ute i ørkenen (Victoryville, California) siden januar 2002. Observert i november 2006.

tabrenna
25-06-2007, 19:35
Takker og bukker!!
Da kan tilogmed jeg skryte på meg at jeg kan et lite stykke flyhistorie... ;)

Men synd at ikke denne maskinen blir bevart ved et museum eller lignende, så den hadde sluppet og stå i en ørken og råtne vekk... :cry:

Falcon
26-06-2007, 09:21
Originally posted by tabrenna

Takker og bukker!!
Da kan tilogmed jeg skryte på meg at jeg kan et lite stykke flyhistorie... ;)

Men synd at ikke denne maskinen blir bevart ved et museum eller lignende, så den hadde sluppet og stå i en ørken og råtne vekk... :cry:

Nå står den jo i ørkenen nettopp for ikke å råtne vekk. ;)

Men alvorlig talt er jeg helt enig i at det ville vært flott å få en slik en på museum, komplett med SAS-drage. Dessverre svært lite realistisk. Jeg vet forresten ikke om det er satt noen åttere på museum noe sted (enda)? Det kan være en viss fare for at denne flytypen forsvinner fullstendig i løpet av de neste, si, 20 årene. Ekstra ille at åtteren skal bli overlevd av så mange 707er...

LN-KOG
27-06-2007, 08:01
Denne råtner: http://www.airliners.net/open.file/0659919/L/

Og det er trist. Dette flyet forlot Kastrup på natta mellom 19. og 20. august 1969 med et lass norske og danske bistandsarbeidere med kurs for Lusaka via Kairo. Det hører til historien at min da fem år gamle bror tømte innholdet i magesekken nedover buksa til piloten da han tok ham i hånden og bukket dypt for å takke for turen :cry:

Vel, det hadde vært ganske så turbulent...

LN-SEK
10-07-2007, 15:34
Men DENNE (http://www.airliners.net/open.file/0395955/L/ ) står fortsatt på Kastrup. Restaureringsobjekt ?

FBU 4EVER
11-07-2007, 13:51
Tja,ikke utenkelig.Men det vil kreve $$$$$$$$$$$!!!!!!

Jeg har $21.87 liggende på kommoden i entreen.

HansJ
11-07-2007, 21:01
Det är ju faktiskt rester av Deltas målning som fortfarande finns på "LN-PIP" som står i Köpenhamn, det bör väl vara en av extremt få DC-8or i världen som ser ut på detta sätt...Kolla in http://www.airliners.net/open.file/0091792/L/ och jämför med denna trevliga bild från 1985 (http://www.airliners.net/open.file/1080638/L/).

Så vitt jag vet är LN-PIP en av de äldsta av typen som fortfarande existerar, den har skrovnummer 40. Är väl bara Orbis DC-8-21 som står på museum i Peking har väl ännu lägre nummer?

Kraftig renovering krävs, men tänk vilket museum man skulle kunna skapa! LN-PIP är en DC-8-33... och det finns överflöd av gamla Caraveller runt om i Skandinavien. Drömma kan man ju alltid. :)

HansJ
03-12-2007, 11:58
Väcker en gammal tråd till liv, har hittat SE-DBL/N797AL som är till salu för USD 1.7 miljoner (billigt!)

DC-8-63F, N797AL aircraft, currently in long-term storage, available for sale,
possibly lease. JT3D-7 engines. TT=73,900 hrs. TC=24,500 cyc. Previous
operator; Emery World Wide Airlines. Aircraft put in storage with 1/2 time left until
next "C" check. Aircraft is currently under an FAA approved storage plan that
requires minimum maintenance for a ferry flight.

http://www.airresources.net/calendar.html

mach.86
03-12-2007, 13:15
Det er i alle fall to åttere på museum. Jeg har sett bildet av dem. Det er en -21 i UA sine -80 talls farger. Jeg synes å huske at det var tatt en plass på vestkysten av USA. Jeg lurer på om den andre var i Japan, men jeg skal sjekke opp dette og komme tilbake.

HansJ
05-12-2007, 18:05
Det er i alle fall to åttere på museum. Jeg har sett bildet av dem. Det er en -21 i UA sine -80 talls farger. Jeg synes å huske at det var tatt en plass på vestkysten av USA. Jeg lurer på om den andre var i Japan, men jeg skal sjekke opp dette og komme tilbake.

Du tänker på en DC-8-21 som står på museum i Peking, den användes som flygande ögonsjukhus de sista åren på 90-talet. United-maskinen är en DC-8-52 som står i Los Angeles men som nu (tyvärr) är målad i originalfärgerna. Uniteds Saul Bass-designade färger från 70/80-talet var bäst!

DC-8-21 N220RB i Peking (http://www.airliners.net/open.file/0507820/M/)

DC-8-52 N8066U i Los Angeles (http://www.airliners.net/open.file/0310313/M/)

mach.86
07-12-2007, 18:41
Ganske riktig, ser bildet er tatt i 2002. Da er nok "mitt" bilde enda eldre, fordi da var den rød, orange og blå. Den andre jeg tenkte på var ikke den i Kina. Jeg får sjekke dette opp når jeg kommer hjem. Jeg var på Aviodrome (Lelystad, Holland) i dag og snakket med folka som jobbet der. De går med seriøse planer å skaffe seg en åtter. De har jo en KLM B-747-206, Constallation, F-27, flere DC-3 etc, De er handlekraftige folk, så vi får håpe det går i boks. :)

HansJ
07-12-2007, 21:12
Jeg var på Aviodrome (Lelystad, Holland) i dag og snakket med folka som jobbet der. De går med seriøse planer å skaffe seg en åtter. De har jo en KLM B-747-206, Constallation, F-27, flere DC-3 etc, De er handlekraftige folk, så vi får håpe det går i boks. :)

Detta var mycket goda nyheter! Jag var på Aviodrome i oktober och det är hittills det bästa flygmuseum jag sett. Har de en specifik individ de jagar? Annars kan de ju rädda den DC-8-33 som står i CPH...

LN-MTC
07-12-2007, 21:47
Dom vill nog ha en som varit KLM eller möjligen Martinair innan.

Hörde att dom var i Mali för några veckor sedan för att ta hem en tidig F-28.

HansJ
07-12-2007, 22:55
Dom vill nog ha en som varit KLM eller möjligen Martinair innan.

Hörde att dom var i Mali för några veckor sedan för att ta hem en tidig F-28.

Någon med tillgång till Survivors eller annan prod.list och kan plocka ut några lämpliga individer?

LN-KGL
08-12-2007, 22:44
Det er vel 10 tidligere PH-registrerte DC-8er som enten er "current" (4) eller "stored" (6). Alle disse er har blir konvertert på en eller flere måter siden de fløy for enten KLM eller Martinair - enten fått en F tilføyd og som som for to av dem blitt 73er også.

Her er listen basert på opplysninger fra airlinerlist.com:

MSN 45804 DC-8-55 KLM PH-DCZ http://www.airliners.net/open.file/1178322/L/ (dårlig med motorer der i gården)

MSN 45824 DC-8-55 Martinair PH-MAS http://www.airliners.net/open.file/1219726/L/ (har stått på samme plas på MIA siden oktober 1992)

MSN 45856 DC-8-55 Martinair PH-MAU http://www.airliners.net/open.file/1110294/L/ (denne er på Yankee Air Museum, Belleville)

MSN 45903 DC-8-63 KLM PH-DEA http://www.airliners.net/open.file/0984148/L/ (sett lagret på Smyrna i juni i år)

MSN 45999 DC-8-63 KLM PH-DEC http://www.airliners.net/open.file/0779309/L/ (rapportert å være "current")

MSN 46000 DC-8-63 KLM PH-DED http://www.airliners.net/open.file/1094195/L/ (stod fremdeles parkert på JNB i august)

MSN 46019 DC-8-63(73) KLM PH-DEE http://www.airliners.net/open.file/1290382/L/ (flyr fremdeles for UPS)

MSN 46080 DC-8-63(73) KLM PH-DEF http://www.airliners.net/open.file/1086040/L/ (flyr også fremdeles for UPS)

MSN 46121 DC-8-63 KLM PH-DEK http://www.planepictures.net/netshow.php?id=692735 (aktiv i og rundt Bahrain - fotografert for rett under en måned siden)

MSN 46141 DC-8-63 KLM PH-DEM http://www.airliners.net/open.file/1054497/L/ (er eller er ikke i Wilmington - den var i hvert fall sist sett parkert i nabolaget til der de scrapper fly)

Nå er spørsmålet hvilket av disse ti Aviodrome tenker på?

mach.86
17-12-2007, 19:16
Problemet er at mange DC-8 er convertert til Fraktere. Å finne en orginal passasjer -8, med orginal motorer er vanskelig. En frakter er modifisert så mye at det er ikke bare å finne teppe og stoler å "leke" at dette er en passasjer Åtter. skal bli tøft å finne en passasjer med ex. KLM historie regner jeg med..

HansJ
24-12-2007, 10:19
Nu är ju detta helt osannolikt, men ponera att ett skandinaviskt museum skulle vara intresserade av en ex-SAS DC-8. Då kan man snacka med Air Transport International om det går att köpa deras N41CX, som hette SE-DBI Ylva Viking (Torgny Viking) i ett tidigare liv. Hon går som kombi med passagerarstolar i aktre delen av kabinen och har sina JT3D-motorer i behåll.

mach.86
04-02-2008, 10:39
Du tänker på en DC-8-21 som står på museum i Peking, den användes som flygande ögonsjukhus de sista åren på 90-talet. United-maskinen är en DC-8-52 som står i Los Angeles men som nu (tyvärr) är målad i originalfärgerna. Uniteds Saul Bass-designade färger från 70/80-talet var bäst!

DC-8-21 N220RB i Peking (http://www.airliners.net/open.file/0507820/M/)

DC-8-52 N8066U i Los Angeles (http://www.airliners.net/open.file/0310313/M/)

Da har jeg vært i DC-8, bibelen min og sjekket. MSN 46160. -61. Ex Japan Airlines JA8048. Denne står på Jinjiang Amusement park i Shanghai. Flyet "overran runway" etter en emergency landing, i Shanghai. 17. sep. 1982. "damage beyond economical repair". Fikset opp til static display.

FBU 4EVER
04-02-2008, 11:55
Det blir nevnt et flymuseum i Peking. Jeg har et tre-dagers stopp i slutten av måneden. Hvor i Beijing ligger dette museet og hva heter det?

Olebno
04-02-2008, 12:12
Det største er ca 1 times kjøring utenfor BEJ. Det ligger også et museum med noen fly "inne" i byen. Jeg har noe på det store, skal prøve å finne det hjemme.

Fant denne linken:

http://china.org.cn/english/kuaixun/72761.htm

HansJ
04-02-2008, 12:14
Da har jeg vært i DC-8, bibelen min og sjekket. MSN 46160. -61. Ex Japan Airlines JA8048. Denne står på Jinjiang Amusement park i Shanghai. Flyet "overran runway" etter en emergency landing, i Shanghai. 17. sep. 1982. "damage beyond economical repair". Fikset opp til static display.

Står det en DC-8-61 i Shanghai? Den måste vi finna bilder på! :)

RolfL
04-02-2008, 13:15
Står det en DC-8-61 i Shanghai? Den måste vi finna bilder på! :)

Jag har en notering om den: "Is on display at the Shanghai Av. Enthusiasts Centre by 1991, conv. to lecture theatre/conferance room". Vet inte om den finns kvar.

mach.86
06-02-2008, 16:51
Her er et bilde fra juni 2005. Fant det på nettet ikke tatt av meg.